Mange tak for det. Indsamlingsloven afspejler en balance mellem to forskellige hensyn. På den ene side skal der være gode muligheder for at samle ind til velgørende formål. Det er der heldigvis en rig tradition for i Danmark, og det skal der fortsat være. Hvis vi har overskud til at give til andre eller til en god sag, skal vi som lovgivere selvfølgelig understøtte, at det kan lade sig gøre. Det er en fin og naturlig del af vores fællesskab.
På den anden side skal man altså også som borger kunne stole på, at de penge, man så sender af sted til en indsamling, nu også går til det formål, som man er blevet oplyst om, og som man gerne vil støtte. Det er ganske enkelt urimeligt, hvis indsamlere udnytter folks gode intentioner til selv at skumme fløden.
Med det her lovforslag ønsker vi at styrke kontrollen og tilsynet med indsamlingsområdet, men samtidig har vi også for øje, at det ikke må blive unødig besværligt at samle ind. Lovforslaget forsøger altså at ramme den balance.
Lovforslaget indeholder flere initiativer. Jeg vil ikke gennemgå dem alle, men nøjes med at fremhæve de vigtigste. Fælles for initiativerne er dog, at de alle skal understøtte Indsamlingsnævnets kontrol og smidiggøre nævnets sagsbehandling.
For det første skal Indsamlingsnævnet under visse betingelser kunne afslå ansøgninger om indsamlingstilladelse og tilbagekalde en indsamlingstilladelse. Som reglerne er i dag, kan Indsamlingsnævnet ikke forhindre en person eller forening, der tidligere har overtrådt indsamlingslovgivningen, i at starte nye indsamlinger, og nævnet har alene begrænset mulighed for at stoppe en igangværende indsamling. Det vil regeringen gerne ændre, for det er uhensigtsmæssigt, at personer, som har vist sig ude af stand til at forvalte en indsamling på ordentlig vis, får lov at fortsætte eller opstarte en ny indsamling.
Med lovforslaget foreslår vi derfor, at nævnet skal kunne afslå en ansøgning eller tilbagekalde en tilladelse, hvis der er forhold ved tidligere indsamlinger, som giver anledning til at formode, at indsamlerne ikke vil overholde indsamlingslovgivningen. Det kan f.eks. være, hvis en indsamler tidligere har brugt indsamlede midler i strid med, hvad der er oplyst.
For det andet ønsker vi at ændre Indsamlingsnævnets sammensætning, så nævnet får tilført nye kompetencer. I dag foregår indsamlinger i større og større grad på nettet, f.eks. gennem sociale medier og via digitale indsamlingsplatforme, og for at sikre, at nævnet bliver klædt på til at håndtere udviklingen, foreslår vi derfor, at et af nævnets medlemmer fremover skal have særlig viden inden for it og digital udvikling.
For det tredje skal regnskaber fremover indberettes digitalt. Det vil lette Indsamlingsnævnets arbejde, hvis der er mulighed for at behandle og kontrollere regnskaber automatisk, og det vil samtidig understøtte en risikobaseret manuel kontrol af regnskaberne.
Det var de tre initiativer, som jeg vil fremhæve, og som efter min opfattelse også vil være med til at styrke tilliden til indsamlingsområdet, uden at vi lægger unødige forhindringer i vejen for de mange ordentlige mennesker, som blot ønsker at samle ind til et godt formål. Med de bemærkninger ser jeg frem til den videre behandling her i Folketinget, og jeg står naturligvis til rådighed for de spørgsmål, der måtte være i forbindelse med udvalgsbehandlingen.