Tak for det. Og tak for en god debat. Det er jo faktisk rart at se, at vi bliver flere og flere, i hvert fald i tørre mandattal, der bakker op om den her model. Jeg er med på, at man ikke helt kan tælle Moderaterne med, men de er i hvert fald med os i ånden, og stod de mere frit, er jeg ret sikker på, at de også havde bakket det her forslag op.
Jeg ved jo godt, at det ikke er så velset med genfremsættelser, og vi har jo også haft det her forslag på i den sidste regeringsperiode, men jeg havde nemlig håbet på, at Moderaterne, som jo har været ude med et lignende forslag og bakker den portugisiske model op, måske havde lidt bedre held til at overbevise deres regeringskollegaer om, at det her kunne være en vej, som vi også kunne gå i Danmark. Det er desværre ikke tilfældet denne gang, men jeg er fuldstændig enig med fru Nanna W. Gotfredsen i, at vi aldrig overgiver os. Vi kommer til at kæmpe, og jeg tror også, at det vil lykkes for os en dag, for det system, vi har, har spillet fallit.
Vi har jo i SF en landsmødebeslutning om den portugisiske model. Den indebærer, at man i stedet for at tænke straf i strafferetlig henseende møder brugeren med en anden sanktion. Så det betyder altså ikke, at man ikke oplever en sanktion; det er bare en sanktion, som består af hjælp i stedet for. I den portugisiske model er stoffer stadig væk ulovlige, og man går også efter bagmændene.
For os handler det om at reducere skadevirkningerne af stofbrug og have fokus på brugeren. Så til Nye Borgerlige vil jeg sige, at det her forslag ikke handler om at afkriminalisere stoffer; det handler om at afkriminalisere brugeren, som ikke længere skal betragtes som kriminel. I stedet fokuseres der på afhængigheden som et sundhedsproblem, og de mødes med en hjælp, som passer til situationen, og en respekt for, at nogle ikke kan eller måske ikke vil tage imod hjælpen, og at det er en proces, hvor man nogle gange skal mødes mange gange med hjælp, før man har kræfterne til at gøre den indsats, der betyder, at man kan måle et fremskridt. Det synes jeg faktisk ikke er at opgive folk. Jeg synes, det er at respektere, hvor de er i livet, og sige: Vi vil gerne investere i dig, vi vil gerne hjælpe dig, men vi vil altså ikke straffe dig, fordi du ikke kan lade være med at bruge stoffer.
I Portugal er der heller ikke nogen politikere, som snakker om at gå tilbage til tidligere tider, hvor man straffer brugeren. Jeg mener faktisk også, at vi skal tage hul på at ændre vores tilgang. Vi kan ikke straffe os ud af afhængighed. Og hvordan tror vi egentlig at vi bedst hjælper de mennesker, som indtager de her ulovlige produkter? Er det bedst med et tilbud om hjælp? Eller er det bedst med en plet på straffeattesten og at konfiskere deres stof, så de skal ud at lave penge til nye stoffer? Måske skal de tage et par ekstra sexkunder for at få penge eller bryde ind i et par ekstra huse.
Min holdning er i hvert fald klar. Jeg synes ikke, at vi skal straffe brugerne, og jeg synes, at vi skal møde dem med hjælp. Og når man har mødt nogle af de mest udsatte brugere, synes jeg faktisk også, at det er utrolig svært at holde fast i en tilgang af straf.
Bliver det unge menneske, som festryger cannabis, hjulpet af en plet på straffeattesten, fordi han har en klump i lommen? Det kan være, at det forhindrer ham i at få et fritidsjob eller en læreplads – noget af det, som kunne gøre, at han kom videre i sit liv. Hjælper det den unge mand, som selvmedicinerer sig på grund af adhd? Det tror jeg simpelt hen ikke på. Og hvad med den aktive heroinbruger, som er i heroinbehandling, men som også har et sidemisbrug? Det er der rigtig mange der har. Bliver han eller hun hjulpet af, at vi kan straffe vedkommende? Jeg tror simpelt hen ikke på det.
Men måske kunne vi bruge anledningen til at komme i kontakt med nogle af de mennesker og tilbyde dem hjælp i stedet for. Det er i hvert fald det, Henrik Rindom har været i Retsudvalget og sige. Der er altså en gruppe af mennesker, som vi ikke kommer i kontakt med, fordi det, at der stadig væk er straf, betyder, at de ikke kommer i kontakt med hjælpeapparatet. Og måske kunne man bruge det, at politiet antræffer dem, til at få dem hjulpet hen et sted, hvor der faktisk er hjælp. Så kan det jo være, at de tager imod hjælpen, men det kan også være, de ikke tager imod hjælpen. Det er stadig væk en proces for nogle, men vi vil i hvert fald få den lille mulighed for at starte en dialog med nogle af de mennesker, som måske havde brug for, at vi var der for dem.
Jeg synes jo også, at selv om nogle bruger stoffet rekreativt til fest og farver, giver det faktisk heller ikke mening at gå efter dem med straf og politi. Langt de fleste af dem holder op igen. Der er heldigvis ikke 33 pct. af befolkningen, som f.eks. ryger cannabis på daglig basis, selv om 33 pct. af de unge rent faktisk har prøvet det, inden de fylder 35 år.
Det gode ved den her model er også, at sanktionen kan være hurtig. Vi ved jo selv, hvor langsomt det går i retssystemet i øvrigt. Der kan være meget lang vej, fra man modtager en sanktion, til den så bliver eksekveret. I det her system kan man indkalde folk til dagen efter, hvis man vil det og gearer systemet til det.
Til slut vil jeg sige, at vi jo også havde meget stærke indvendinger, da vi indførte heroinbehandlingen. Det var vi meget i tvivl om, og det var det samme med fixerummene. Jeg husker godt, hvor mange bekymringer der var for, om det nu ville gå galt, om det ville få flere til at anvende stoffer, og hvad det nu kunne betyde. Jeg vil sige, at i dag er vi jo ikke i tvivl om, at det var socialpolitiske landvindinger.
Jeg har nævnt det tidligere i dag, men jeg nævner lige igen, at fru Nanna W. Gotfredsen faktisk er blevet interviewet om den portugisiske model til TV 2. Her udtaler hun klart – og jeg tænker, at hun taler af erfaring – at flere ville turde søge hjælp med den portugisiske model, og det synes jeg er så vigtigt at holde fast i.
Jeg vil lige sige til Nye Borgerlige, at det her ikke handler om at legalisere stoffer; det handler om at afkriminalisere brugerne, ikke stofferne.
Til ministeren, som sagde, at man ikke skal fylde giftstoffer i sig, vil jeg bare sige, at det jo bliver konsekvensen af den nuværende politik. Henrik Rindom, som er en af dem, der ved mest om det her, siger, at der simpelt hen er nogle, vi ikke kommer i kontakt med, fordi vi har det system, som vi har på nuværende tidspunkt. Så der er store grupper, som ville have godt af at kunne komme i kontakt med hjælpeapparatet. Og så vil jeg sige, at jeg bliver lidt ked af, at ministeren som begrundelse for at afvise det her forslag bl.a. spørger, om vi så også skulle have straffrihed for vold. Altså, jeg vil sige, at der er meget stor forskel på et stofindtag og på vold. Vold går ud over andre, mens stofindtag går ud over en selv. Og jeg synes ikke, at man skal straffe folk for at indtage ting. Det må handle om, hvornår man påfører andre skade.
Så vil jeg sige til den socialdemokratiske ordfører, som sagde noget om, at man jo altid bare kan få behandling, og at vi ikke behøver at opgive at give straf, for at man kunne gå i behandling: Nej, det er rigtigt, men jeg vil bare gentage, at der er nogle brugere, vi ikke kommer i kontakt med, fordi systemet er indrettet, som det er i dag. De mennesker synes jeg vi svigter ved at blive ved med at holde fast i en politik, som har spillet fallit. Vi har prøvet det samme i rigtig, rigtig mange år. Kunne vi ikke bruge anledningen til at tænke nyt og anderledes?
Der er engang nogle, der har fortalt mig, at hvis man bliver ved med at gøre det samme, så får man det samme resultat. Skal man have et andet resultat, skal man gøre noget andet. Tak for ordet.