L 13 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring.

(Gennemførelse af ændringer i direktivet om urimelig handelspraksis og indførelse af regler om handelspraksis rettet mod børn og unge samt ny bødemodel m.v.).

Af: Erhvervsminister Simon Kollerup (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2021-22
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 11

Hvordan forholder ministeren sig til Forbrugerombudsmandens høringssvar, hvor det oplyses, at bødeloftet i visse situationer kan medføre, at overtrædelser af markedsføringsloven kan betale sig, og at Forbrugerombudsmanden henviser til, at der aktuelt verserer sager ved domstolene, hvor Forbrugerombudsmanden – på baggrund af en skønnet fortjeneste - påstår bøder, der er højere end 4 pct. af omsætningen? Vil ministeren være indstillet på at stille ændringsforslag, der sikrer, at bødeloftet på 4 pct. ikke er absolut, og at en bøde kan overstige bødeloftet, hvis størrelsen af fortjenesten ved overtrædelsen af markedsføringsloven vurderes at have medført en højere fortjeneste end 4 pct. af omsætningen (eller 4 mio. euro, hvis oplysninger om omsætning ikke er tilgængelig), så det sikres, at det ikke økonomisk kan betale sig for en virksomhed at bryde loven? Hvis ministeren ikke vil stille et sådant ændringsforslag, bedes ministeren yde teknisk bistand hertil.
Dato: 27-10-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: EU
Dokumentdato: 12-11-2021
Modtaget: 12-11-2021
Omdelt: 12-11-2021

L 13 - svar på spm. 11 om Forbrugerombudsmandens høringssvar om, at bødeloftet i visse situationer kan medføre, at overtrædelser af markedsføringsloven kan betale sig, fra erhvervsministeren

ERU L 13 - svar på spm. 11 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 27-10-2021
Modtaget: 27-10-2021
Omdelt: 27-10-2021

Spm. om Forbrugerombudsmandens høringssvar om, at bødeloftet i visse situationer kan medføre, at overtrædelser af markedsføringsloven kan betale sig, til erhvervsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version