Tak for det, og tak til Radikale Venstre for at sætte leg til debat. Udfordrende leg styrker børns motoriske udvikling, nysgerrighed og gåpåmod, og jeg mener utvivlsomt, at børn skal have en mulighed for at mærke egne grænser, og hvad de formår, fordi det både er med til at styrke deres mod og deres evne til at kunne træffe egne valg. Jeg mener også, at leg – og i øvrigt også fri leg – i den grad er en central del af vores særlige børnesyn og særlige pædagogik i de skandinaviske lande. De gange, jeg har besøgt lande, der ikke har den tradition, er noget af det, der virkelig er faldet mig for brystet, hvor styret alting er, og i hvor høj grad legepladser er indrettet på en måde, sådan at man ikke skal kunne falde og slå sig – og det er ligesom det primære hensyn – men også i hvor høj grad hverdagen i institutioner med andre landes traditioner bliver meget styret, og at der er meget lidt plads til fantasien og til den frie udfoldelse. En af de ting, jeg holder allermest af ved den danske børnetradition og pædagogik, er faktisk præcis vores forhold til, at det er rigtig godt og vigtigt, at man får gjort sig sine egne erfaringer med tingene.
Vi har tidligere i Danmark, som ordføreren også siger, haft en lang tradition for både bygge- og skrammellegepladser som en måde, hvor børnene kan udvikle deres fantasi og kan udfordres motorisk, og over en længere periode har vi også set dem forsvinde til fordel for mere stringente legepladser. Skrammellegepladsernes forsvinden er ikke som sådan et udtryk for en nedprioritering af udviklingen af børns fantasi eller deres motoriske kunnen. Når disse legepladser er i tilbagegang, skyldes det faktisk primært netop det samme som i de andre lande, nemlig at der er kommet sådan et øget fokus på sikkerheden omkring legepladserne.
Vi har igennem mange år skærpet de sikkerhedsmæssige krav, som vi stiller til legepladserne, både dem, der er tilknyttet daginstitutioner og skoler, men faktisk også de offentligt tilgængelige legepladser. Der findes bl.a. en række krav til legepladser og legeredskaber i bygningsreglementet i forhold til de offentligt tilgængelige legepladser, som skal forhindre personskade. Reglerne hverken fremmer eller forhindrer for så vidt børnenes mulighed for udfordrende leg, men det er klart, at de regler ikke understøtter bygge- eller skrammellegepladserne. På den måde har de en anden karakter.
Når det er sagt, er det jo en kommunal opgave at drive legepladserne, og der er ikke noget, der forhindrer kommunerne i at oprette skrammellegepladser, bare de sikkerhedsmæssige krav opfyldes. For mig er det væsentligt, at vi sikrer, at børn kan udvikle deres motoriske evner og udfordre grænser og blive nysgerrige på de legepladser, vi stiller til rådighed, men samtidig skal sikkerheden også være i orden, så forældre trygt kan sende deres børn på legepladsen og i øvrigt i institutionen. Jeg tror, at vi både kan få plads til fantasien og udfoldelsen og samtidig sikre, at den nødvendige sikkerhed på legepladserne er til stede. Så i virkeligheden tror jeg, det handler om at få dyrket den kultur, der er omkring det, og ikke bare arve andre landes måder at tænke balancen mellem sikkerhed og fri udfoldelse på.
For mig er det også vigtigt at sige, at regeringen har tiltro til, at pædagogerne, de pædagogiske assistenter og lærerne er de bedst kvalificerede til at skabe rammerne og betingelserne for børns leg i dagtilbud og skoler. Det er dem, der er eksperterne i børns udvikling gennem leg, og derfor mener jeg ikke, at det er Folketinget, der skal stille konkrete krav til den pædagogiske praksis på eksempelvis legepladser. Det mener jeg er noget, som man skal gøre i kommunerne; og det er de fagprofessionelle, der skal hjælpe og guide børnene i forhold til at afprøve grænser og styrke deres følelse af mestring og skabe rum for, at både fantasi og fri leg kan få en plads.
Lige nu forhandler vi om en udbredelse af velfærdsaftalerne, hvor vi jo fra regeringens side har et ønske om at gøre op med statslig regulering og de lovgivningsmæssige krav, vi stiller til dagtilbud og skoler. Vi vil rigtig gerne give mere frihed til, at dagtilbud og skoler kan sætte egne rammer og egne mål, netop fordi vi er overbeviste om, at de fagprofessionelle skaber de bedste rammer for børns udvikling, trivsel og dannelse. Derfor synes jeg jo, vi skal passe mægtig meget på med, at det ikke ligesom er os herindefra, der læner os ind over bordet og siger: I skal gøre tingene på en bestemt måde.
Ikke desto mindre synes jeg, det er vigtigt, at vi tager debatten, for jeg mener, at rigtig meget af det her er kulturbårent. Det kan man jo også se, hvis man tager på besøg i dagtilbud og på skoler, for der er meget stor forskel på, hvordan de har fundet balancen mellem sikkerhed på den ene side og så den frie leg og udfoldelse på den anden side. Jeg tror, at vi kan skabe udfordrende leg og læring – det kan jeg se de steder, hvor man har taget det meget alvorligt – både i dagtilbud og skoler, som ikke er betinget af, at der er en skrammellegeplads, men simpelt hen fordi man i den form, man har lavet omgivelserne omkring eksempelvis en daginstitution, har skabt utrolig frie rammer for de ting, der foregår. Så udfordrende leg er et spørgsmål om, hvordan det rammesættes, og jo også om, hvordan der gives plads til, at det er ukontrolleret leg.
Som det er i dag, tilbyder flere kommuner jo skovbørnehaver, og det er et af mine yndlingskoncepter, og det er jo simpelt hen, fordi det giver børnene en mulighed for at få en helt anden fornemmelse af naturen og prøve sig selv af i naturen og i øvrigt også med alt, hvad det så giver af sår på knæ og fingre, fordi man kom til at skære sig i fingeren, da man skulle snitte en pind til at bage snobrød med. Så skovbørnehaverne kan jo meget af det, som skrammellegepladserne kunne i gamle dage, hvis man må sammenligne de to ting, altså det at have en grundlæggende opfattelse af, at fri og udfordrende leg er meningsfuldt i sig selv, simpelt hen fordi børnene får prøvet grænser med noget nyt.
I rigtig mange af de større byer er der udfordringer med at skabe udendørs legepladser omkring institutioner, fordi der simpelt hen ikke er plads, og der vil jeg i hvert fald gerne sætte betydningen og værdien af skovbørnehaver på dagsordenen og se, hvordan vi kan understøtte kommunerne i at komme videre både med viden og rammer og regler i forhold til oprettelse af skovbørnehaver. Jeg mener, det er et af de bedste bud, vi har, på at opnå nogle af de ting, som jeg også kan høre ordføreren rigtig gerne vil med idéen om skrammellegepladserne. Jeg tror, at skovbørnehaverne kan rigtig meget, og vi kan i øvrigt også se, at de tiltrækker en mere forskelligartet personalegruppe. Vi har et meget kønsopdelt arbejdsmarked i Danmark, og et af de steder, hvor der i hvert fald er flere mænd, der søger hen, er skovbørnehaverne. Så jeg synes, at de på alle mulige forskellige parametre kan noget, som vi godt kan give et ekstra spark.
Så dermed vil jeg herfra bare sige, at vi bestemt ikke er uenige om, at det er vigtigt, at børn skal have mulighed for udfordrende leg. Der er bare mange forskellige måder at rammesætte det på, og jeg tror ikke, der er sådan en universalløsning, altså at hvis bare vi får skrammellegepladser, løser det hele problemet. Sådan hører jeg heller ikke ordføreren sige det; men jeg tror tværtimod, at det, vi skal kigge på, er, hvad det er for nogle forskellige ting, der hver især kan bidrage til at understøtte den meget fine danske pædagogiske tradition med den meget frie leg. Men altså, det at træffe beslutninger om det, mener vi altså ligger i kommunerne og hos de fagprofessionelle i dagtilbud og skoler. Det er dem, der bedst skaber betingelserne for børns udvikling både med legen indenfor og med legen udenfor.
Men jeg vil gerne foreslå, at vi sammen drøfter rammerne for udfordrende leg i udvalget, men i øvrigt også både med inddragelse af parterne fra »Sammen om Fritiden« og i Kvalitetsforum for dagtilbud, hvor jeg synes det ville være oplagt at tage en drøftelse af de her problemstillinger. Tak for ordet.