Tak for det. Jeg vil sige tak for debatten om det her. Det kalder altid på voldsomme følelser, og det synes jeg også at debatten indimellem har bragt på bane, og det er rigtig godt. Lad mig til at begynde med lige slå fast, at det her beslutningsforslag har vi jo fremsat, fordi vi er blevet inspireret af Frankrig, som har gjort noget tilsvarende som det, vi foreslår. Det betyder, at de pr. 1. marts 2022 har indført krav til bilreklamer og også har et forbud mod reklamer for biler med meget høj CO2-udledning. Det har Frankrig gjort af en grund, så så gakket er det vel ikke at foreslå, at vi kunne gøre det samme i Danmark – så skal man jo sige, at de er gakkede i Frankrig. Det synes jeg nu ikke de er, og det svarer heller ikke helt til, hvad Alex Ahrendtsens opfattelse er af Frankrig. Vi har jo selvfølgelig også ladet os inspirere lidt af og sammenlignet med, hvad vi egentlig gør på tobaksområdet. Så det er ligesom baggrunden for det her forslag.
Det udvider de allerede eksisterende krav om, at der skal oplyses om brændstofforbrug og CO2-emission pr. kilometer. En væsentlig del af forslaget er jo så, at der opfordres til, at man i højere grad der, hvor det er muligt osv., går eller cykler i stedet for at tage bilen. Det er selvfølgelig navnlig de korte ture, vi er efter, altså turen hen til købmanden eller bageren om morgenen, eller hvordan det nu er. Vi opfordrer selvfølgelig også til i langt højere grad at tage offentlig transport der, hvor det er muligt, og erstatte bilen med det eller tage bilen til den nærmeste station og så tage toget og så tage en cykel fra den station, man når frem til, som et eksempel. Vi opfordrer også til, at man i langt højere grad gør brug af samkørsel, og det gør vi selvfølgelig, fordi vi mener, at fossile biler jo er klimaskadelige. De udleder rent faktisk CO2. Og selv om de er blevet mere effektive igennem årene, for det er de, så udleder de jo altså stadig væk CO2 og bidrager på den måde til den klimakrise, som buldrer af sted derude.
Jeg vil sige, at vi også – det er fuldstændig korrekt, som det er konstateret – har et forbud mod reklamering for de mest CO2-udledende biler. Vi har sådan en gradueret skala, hvor vi foreslår, at nu kunne det være de 123 g CO2 pr. kilometer, i 2025 sætter vi så kravene til 100 g, og i 2028 til 95 g. På den måde matcher vi jo sådan set EU's krav på det her område, som siger, at benzin- og dieselbiler må udlede 95 g pr. kilometer, men det er så i gennemsnit. Der er mulighed for bilfabrikanterne for at pulje deres biler. Hvis et bilmærke eller en fabrik fremstiller meget forurenende biler eller meget CO2-udledende biler, så kan man lave et samarbejde med en anden bilfabrik, som har mindre CO2-udledende biler, og på den måde kan man bringe tallet ned. Det er sådan en kunstig måde at gøre det på – jeg vil næsten sige, at det er typisk EU, at man på den måde åbner en masse kattelemme rundtomkring.
Danmarks Statistik har jo for 2021 opgjort, at benzindrevne biler udleder 169 g CO2 pr. kilometer i gennemsnit, og for dieseldrevne biler handler det om 142 g pr. kilometer. Som også transportministeren gjorde opmærksom på, udgør transportsektorens udledning ca. 30 pct. af CO2-udledningen i det her land, og deraf udgør landevejstransporten i dens forskellige former – lastbiler, busser, men først og fremmest selvfølgelig personbiler – ca. 70 pct. af udledningen fra transportsektoren. Dermed er transportsektoren en af de helt store syndere på området, det ved vi også godt – sammen med landbruget er det der, vi har nogle problemer. Så der er efter vores mening al mulig grund til at gøre noget ved CO2-udledningen fra biler. Fra Enhedslistens side foreslog vi jo i sin tid, at man simpelt hen lavede et forbud mod salg af nye fossile biler fra 2025. Men det støder jo på EU's krav, altså indre markeds krav om, at man ikke må opstille handelshindringer, og at når biler er godkendt i EU-systemet, så kan de sælges overalt som sådan, og det kan man ikke ændre på.
Så tænkte vi, at så må vi prøve at gøre noget andet, så vi kommer i den samme retning. Derfor fandt vi så på, som sagt inspireret af Frankrig, at stille krav til reklamerne for bilerne, også fordi vi synes, at det godt nok er mange reklamer, der optræder ikke mindst i elektroniske medier, men jo da også i de trykte medier. Derfor fandt vi altså på det her med at stille krav til reklamerne og også forbyde reklamer for de mest CO2-forurenende biler. Det er selvfølgelig, fordi vi er overbeviste om, at bilreklamer selvfølgelig fremmer bilsalg; det er jo derfor, de laves. Så én ting er at snakke om, at det kan danskerne godt selv finde ud af, javel, selvfølgelig kan de det, men at påstå, at reklamer ikke påvirker vores forbrugsmønster i forhold til alle varer, vil jeg vove at påstå nok er gakket. Det er jo derfor, man laver reklamer, og det er derfor, man laver bilreklamer, altså for at få solgt sit produkt, for at få solgt nogle flere biler, for at få solgt nogle flere fossile biler bl.a. Så forslaget går som sagt ud på at opfordre til at bruge andre transportformer og så forbyde de mest forurenende biler.
Jeg synes også, jeg vil gøre opmærksom på, at man jo også skal være opmærksom på, at der faktisk er en samfundsøkonomisk gevinst at hente her. Det Økonomiske Råd kom jo med nogle beregninger her for 2021, som sagde, at bilisme er voldsomt underbeskattet. Og det er jo i strid med den myte, vi har hørt indtil nu, hvor det tidligere har været en beregning, der sagde, at bilisme var overbeskattet med mellem 30 og 60 pct. Men Det Økonomiske Råd fandt altså ud af, at det er det ikke, det er tværtimod underbeskattet. Der er nogle indtægter på 99 øre, altså lige knap 1 kr., pr. kilometer, men de eksterne omkostninger er 1,21 kr. pr. kilometer. Det er selvfølgelig de der eksterne omkostninger i form af trængsel og CO2-udledning, ulykker, vejslid, og hvad det er. Når det tal pludselig er, man kan næsten sige byttet om eller det er steget, så er det jo, fordi trængsel og ulykker er steget – ulykker, som følge af at man har medregnet de mørketal, som eksisterer. Så jeg synes, det er nødvendigt at gøre opmærksom på, at myten om, at bilister betaler en frygtelig masse til samfundet og til alt muligt andet, som så bruges til alt muligt andet end investeringer i bilisme, i veje er det jo først og fremmest, ikke længere holder. De beregninger, der er fra Det Økonomiske Råd, viser det jo så klart nok.
Jeg skal medgive, at på baggrund af den udregning, som Det Økonomiske Råd er kommet med, er man blevet lidt panikslagen, sådan som jeg forstår det, i Finansministeriet og i Transportministeriet, for der sidder man altså med nogle andre udgangspunkter i forhold til de der transportøkonomiske enhedspriser. Derfor har man, så vidt jeg har forstået, nedsat et udvalg, der nu skal se på, hvordan og hvorledes det er. Det er jo rigtig glædeligt, for så kan man da ikke sige andet, end at Det Økonomiske Råd i hvert fald har fået rusket lidt op i nogle myter og nogle tal.
Men jeg siger tak for debatten. Jeg kan jo forstå, at det ikke er, fordi der er rigtig mange, der synes, at de vil bakke op om selve forslaget, men der er rigtig mange – næsten alle med undtagelse af Nye Borgerlige, tror jeg, og jeg hørte heller ikke Dansk Folkeparti – som synes, at det kunne være en god idé at lave en beretning, som måske kunne omfatte nogle af forslagene, ikke mindst den del af forslaget, som handler om at promovere gang og cykling, kollektiv trafik og samkørsel f.eks. Så det siger vi såmænd tak for. Det er en lidt mere positiv modtagelse, end jeg måske havde troet på forhånd i dette bilglade Ting og i dette bilglade land.