Tak for det, formand. Med forslaget her foreslås det at igangsætte en uvildig undersøgelse af, om der er tilstrækkelig effektive retsmidler i det familieretslige system. Af forslagets bemærkninger fremgår det, at der med effektive retsmidler menes – og nu citerer jeg – »de mekanismer i lovgivningen, som kan bringes i anvendelse til at sikre, at en afgørelse i det familieretlige system eller ved familieretten bliver håndhævet«. Jeg forstår det derfor sådan, at der tænkes på de redskaber, der er i lovgivningen til at kunne fuldbyrde en afgørelse eller aftale om forældreansvar.
Jeg er indledningsvis nødt til at tage fat i, at forslagsstillerne som begrundelse for forslaget bl.a. peger på, at der er grundlæggende problemer med retssikkerheden i det familieretlige system. Det baserer forslagsstillerne bl.a. på en retssikkerhedsundersøgelse fra 2021, og man fremhæver, at ud af 267 advokater svarede halvdelen, at retssikkerheden er dårligere i dag end for 5 år siden. Den nævnte undersøgelse var også omdrejningspunktet for et samråd, som jeg var indkaldt til i maj sidste år, hvor jeg skulle redegøre for min holdning til, og jeg citerer fra samrådsspørgsmålet, »at Familieretshuset krænker børn og forældres retssikkerhed ved for lange sagsbehandlingstider og vilkårlig sagsbehandling, som det fremgår af »Retssikkerhedsbarometer-undersøgelsen 2021««.
Der er altså tale om den samme undersøgelse, og på samrådet kunne jeg om undersøgelsen, der er lavet af Advokatsamfundet, oplyse, at kun 267 advokater ud af Advokatsamfundets medlemmer på ca. 6.000 advokater deltog i undersøgelsen, og den handlede om retssikkerheden i vores samfund generelt, dvs. ikke kun i forhold til det familieretlige område. Jeg kunne endvidere oplyse, at på et spørgsmål om den generelle udvikling af retssikkerheden i samfundet de sidste 5 år svarede 50 pct. af advokaterne, at den er blevet dårligere. På et tilsvarende spørgsmål for det familieretlige område svarede kun 27 pct., at retssikkerheden er blevet dårligere. Det var ikke dengang og er altså heller ikke i beslutningsforslaget i dag retvisende at bruge den undersøgelse til at pege på problemer med retssikkerheden særskilt i det familieretlige system.
Det er selvfølgelig lidt ærgerligt at skulle sige det igen, når vi nu har været igennem et samråd om præcis det, og derfor vil jeg heller ikke bruge mere tid på det. Nu er det sat på plads igen, og derfor vil jeg så gå videre til det konkrete forslag.
Jeg mener, at forslaget her er blevet overhalet indenom af en undersøgelse, som VIVE netop har lavet af hele fuldbyrdelsesområdet, og derfor er det svært at se relevansen af det fremsatte forslag. Undersøgelsen, der hedder »Fuldbyrdelsessager efter forældreansvarsloven – før og efter den familieretlige reform i 2019« – en lidt lang titel, men til gengæld dækkende for indholdet – er den 23. marts i år blevet sendt til Social- og Ældreudvalget. Jeg nævnte den også kort på statusmødet om Familieretshuset den 31. marts, og jeg ved, at vi i den her uge har genfremsendt undersøgelsen til ordførerkredsen, hvis nu den skulle være blevet væk i nogens indbakke.
Formålet med undersøgelsen var at få viden om fuldbyrdelsesområdet, altså det, som beslutningsforslaget her handler om, og hvilken betydning den familieretlige reform har for behandling af fuldbyrdelsessagerne før og efter reformen. Undersøgelsen belyser bl.a., hvordan de forskellige tvangsmidler, som systemet kan bruge, anvendes i praksis, når en forælder f.eks. ikke vil udlevere barnet til samvær. De tvangsmidler er tvangsbøder; det er tilbageholdelse af den forælder, der ikke vil udlevere barnet; og det er afhentning af barnet med magt.
Undersøgelsen kom i stand, fordi VIVE tidligere har peget på, at der manglede viden om det her område, og fordi vores kolleger, der forhandlede det nye skilsmissesystem, var meget optaget af præcis det her. Der var under forhandlingerne enighed om, at det af hensyn til retssikkerheden er vigtigt og rigtigt, at en afgørelse om forældreansvar kan fuldbyrdes. Derfor er lovgivningen også med reformen, der er jo blevet forhandlet igennem under den tidligere borgerlige regering, ændret, bl.a. for at sikre, at tvangsbøder har en størrelse, der reelt kan påvirke forældrenes adfærd.
Når det er sagt, er jeg nødt til at minde om, at sager om fuldbyrdelse er meget belastende for barnet. Det er sager, hvor børnene har været trukket igennem langstrakte forløb, fordi der er nogle forældre, der ikke vil anerkende og ikke vil respektere myndighedernes afgørelse. Der er tale om § 7-sager, hvor familien først havde været i Familieretshuset, så i familieretten, hvor der er truffet en afgørelse om f.eks. samvær. Hvis den ene forælder ikke vil følge rettens afgørelse, kan de ende tilbage i familieretten, for at afgørelsen kan fuldbyrdes. Som undersøgelsen fra VIVE også viser, er der altså tale om komplekse sager med ofte meget omfattende konflikter.
Derfor ville et enigt Folketing med reformen have tydeliggjort i lovgivningen, at fuldbyrdelse kun kan ske af hensyn til barnet, og at den skal varetage barnets bedste. Og der var enighed om, at der skal gøres alt for at undgå den potentielt sidste udvej, nemlig at barnet skal hentes med magt. Og med magt menes, at politiet, kommunen og en børnesagkyndig fra Børneenheden møder op dér, hvor barnet befinder sig, med henblik på at tage barnet tilbage til den anden forælder.
Jeg hæfter mig da også ved, at det af undersøgelsen fremgår, at tvangsmidler er noget, som de fleste dommere ser som en sidste udvej, fordi man ikke oplever, at det nytter noget, når man tvinger forældrene, og fordi det kan skade børnene. Undersøgelsen peger også på, at selv om der fastsættes tvangsbøder, er det sjældent, de effektueres, fordi forældrene i de fleste sager vælger at rette ind og udlevere barnet. Der peges derfor på, at tvangsbøder ser ud til at have en motiverende effekt, hvilket også er dommernes erfaring.
Fuldbyrdelsesundersøgelsen er en del af den samlede evaluering af reformen, som vi nu igangsætter. Evalueringen skal overordnet følge op på, om den ændrede struktur sikrer den ønskede kvalitet; det vil sige, om børnenes trivsel er i centrum, om sagsgangen er enkel og tilpasset familiernes behov, og om forældrene bliver rådgivet, så de selv kan tage ansvar for at være gode skilsmisseforældre. Der skal også ses på samarbejdet mellem myndighederne.
Evalueringen vil derimod ikke sige noget om sagernes udfald, og det synes jeg ellers er interessant viden at få i forhold til de komplekse § 7-sager. Derfor har ministeriet som et supplement til den allerede aftalte evaluering fået VIVE til at foretage en undersøgelse af § 7-sagerne. Den undersøgelse skal bl.a. belyse sagernes udfald, herunder om de afgøres ved dom eller forlig, og om der eventuelt er sammenhæng mellem, hvordan sagen ender, og familiens udfordringer, og om familien vender tilbage senere med nye uenigheder.
Fordi der lige er gennemført en stor undersøgelse af fuldbyrdelsesområdet, og fordi der snart igangsættes yderligere undersøgelser, har jeg svært ved at se, at der er behov for endnu flere, og derfor kan regeringen ikke støtte forslaget her. Og så vil jeg afslutningsvis – som en slags serviceoplysning måske – oplyse, at jeg netop har sendt en invitation til ordførerne om en gennemgang af den nye fuldbyrdelsesundersøgelse den 18. maj. Jeg håber, I har mulighed for at deltage – og jeg ser frem til, at VIVE kan gøre os klogere på det her komplekse og jo desværre også ulykkelige område. Så med det vil jeg sige tak for ordet.