Tak for det. Det har jeg glædet mig til. I Radikale Venstre tror vi, at vi skal tænke nyt, og det gør vi så ikke bare med det konkrete forslag her, men jo også ved det her med, at der jo faktisk ikke er en minister i salen; derfor er jeg glad for, at formanden startede med at sige, at han ville lytte særlig godt efter. For det er jo klart, at det her forslag handler om os i Folketinget og også om, at vi på den her måde i virkeligheden kan styrke vores magt i Folketinget over for regeringen ved, at vi er klædt endnu mere på, så vi er stærkere, og at alt det politiske arbejde ikke nødvendigvis altid kun foregår ovre i ministerierne, men at vi også kan mere her i Folketinget.
Tak for jeres tilpas vævende taler – jeg vil stjæle udtrykket fra Enhedslistens ordfører. Jeg hørte den socialdemokratiske ordfører sige, at vi sådan skal have lidt opmærksomhed på, hvordan det her ikke bare kommer til at handle om dem, som alligevel mødes med forskerne. Venstre havde en idé om, at vi måske kunne tænke det lidt sammen med noget af det, vi alligevel arbejder med. SF talte også om, hvordan det her ligesom kommer til at give noget andet, i forhold til at vi jo i forvejen trækker på mange forskellige fagpersoner. Enhedslisten hørte jeg også tale om det her med, at det kan noget at have en fælles platform, men at vi ligesom skal finde ud af, hvad der så kan give mening. De Konservative var også åbne for ligesom at kunne diskutere det videre i udvalgsarbejdet. Og jeg synes, at Dansk Folkeparti også kom med en interessant ting omkring det her med, hvordan vi undgår, at sådan en forening bliver politisk, for det er jo ikke meningen, at det på den måde ligesom skal tage et rum for sig selv.
Men når jeg har fremsat det her forslag, er det, fordi jeg har en oplevelse af, at vi i Danmark mangler et sted, hvor politikere og forskere mødes systematisk og diskuterer den nyeste viden. For vi har mange dygtige forskere, og der bliver bedrevet rigtig meget vigtig forskning i Danmark, og jeg synes faktisk ikke, at vi bruger det så meget i vores politiske arbejde. Altså, en gang imellem hiver vi jo forskere ind, som I andre også har givet eksempler på. Jeg kan også godt selv huske udvalgsmøder, hvor vi har bedt forskere om at komme og fremlægge deres viden. Jeg husker selv rigtig godt et møde, hvor Center for Ungdomsforskning var inde at fremlægge, hvad de havde fundet omkring mistrivsel.
Men når jeg alligevel rejser det her forslag, er det, fordi jeg har en oplevelse af, at det trods alt er en lille smule tilfældigt, hvad det er, vi sætter på dagsordenen, eller hvem der lige kender hvem, for vi har jo ikke sådan en systematik, og vi kender heller ikke nødvendigvis alt det, der foregår. Så jeg har i hvert fald en oplevelse af, at der er viden, vi kommer til at gå glip af.
Som flere af jer har været inde på, er det jo i dag den enkelte politikers opgave at mødes med folk og også læse op på ting, men jeg tror også på, at der er en værdi i, at vi er sammen om det – altså, lidt som vi oplever det nu i Sammen om skolen, som der også var andre af jer, der talte om. Jeg tror, at det, at man er i det fælles rum, jo ikke kun har en værdi i, at vi så hører nogle oplæg i fællesskab, men at vi hører hinandens reaktioner på det og får den fælles dialog omkring det.
Måske kan jeg illustrere det med at give et eksempel på et sted, hvor jeg synes vi er gået glip af viden. Vi har lige forhandlet det her nye evaluerings- og bedømmelsessystem i skolen, og kan I huske, at der forud for forhandlingerne faktisk blev lavet et meget grundigt analysearbejde af sådan en rådgivningsgruppe med nogle af de førende forskere? Kan I huske, at vi fik udleveret anbefalingerne, dengang vi startede forhandlingerne? Og kan I huske, hvor meget den viden så faktisk fyldte i de drøftelser, vi havde efterfølgende? Ikke særlig meget, vel? Jeg havde faktisk selv glemt det, og jeg blev først gjort opmærksom på det efterfølgende, da der var en forsker, der spurgte mig om, hvad det egentlig var for en viden, vi havde brugt, i forhandlingerne.
Først blev jeg egentlig sådan lidt flov over, at der havde været det her enormt grundige arbejde af enormt dygtige mennesker, og at vi så havde brugt det for lidt. Og bagefter tænkte jeg, at det ligesom ikke kun er mig, det er galt med – det er noget omkring strukturen for, hvordan vi egentlig bruger ting.
Så kan man selvfølgelig altid spørge: Behøver vi så at lave en forening? Vi kunne jo også bare have hevet forskerne ind i begyndelsen af forhandlingerne; vi kunne have inviteret dem ind i i udvalget; vi kunne have gjort nogle af alle de andre ting, som Dansk Folkeparti siger. Men det var ligesom ikke inde på radaren, og jeg har i hvert fald selv en oplevelse af, at jeg faktisk ikke har overblikket over, hvor mange dygtige forskere vi har rundtomkring i de forskellige miljøer – jeg ved simpelt hen ikke, hvem de er.
Det er derfor, jeg ser med misundelse til Finland, hvor de jo siden 1970 har haft den her forening, der hedder TUTKAS, som ligesom skaber et systematisk samarbejde mellem politikere og forskere. Vi har jo tit – også her i Folketingssalen – talt om Finland. Vi har talt om deres gode skoler, vi har talt om deres læreruddannelser. Og jeg tror, at vi i virkeligheden i den debat har undervurderet, hvad det betyder for, hvor godt det går i Finland, at de har den her forening og det her tætte samarbejde mellem politikere og forskere.
I Finland er foreningen jo kæmpestor – altså, der er tusind medlemmer, der er 800 forskere og 200 parlamentsmedlemmer. Jeg tænker, at vi godt kunne gøre det lidt mindre i Danmark, men jeg kan egentlig godt lide idéen om, at de mødes en gang om måneden, for det gør, at man kommer til at være utrolig tæt på, og at politikere, hver gang der kommer ny forskning, også vil kunne være opdateret på den.
Hvis man f.eks. kigger på, at vi lige har holdt en høring om inklusion, så synes jeg, at man kunne prøve at sige: Tænk, hvis vi havde haft sådan en forening for politikere og forskere i Folketinget. Så ville vi jo på en helt anden måde også kunne komme både i dybden og i bredden med den nyeste forskning, der er, omkring inklusion, og som også ville gøre, at vi havde større tilknytning og i det hele taget bare kendte flere forskere. Det tror jeg kunne være til stor gavn både for børn og for pædagoger og lærere.
Så tak for jeres tilpas vævende taler. Jeg håber, at vi i det videre udvalgsarbejde kan prøve at finde hinanden i at arbejde videre med nogle modeller. Vi kunne jo starte med at lave nogle forsøg eller prøve nogle ting af og se, hvad der giver mening. I hvert fald tror jeg på, at hvis vi kunne få sådan et tæt samarbejde mellem politikere og forskere, ville det gøre noget rigtig godt for vores politikudvikling, og det ville styrke Folketinget