Tak for det, formand. Jeg vil gerne starte med at sige tak til forslagsstillerne for at fremsætte beslutningsforslaget her, som sætter fokus på en meget vigtig problemstilling, nemlig mere fleksibel hjælp til borgere med handicap ved flytning mellem kommuner og efter det fyldte 18. år. Beslutningsforslaget pålægger regeringen inden udgangen af oktober i år at fremsætte et lovforslag om afbureaukratisering af og mere fleksibel hjælp til borgere med handicap.
Lovforslaget skal for det første indebære, at borgerne kan beholde de samme hjælpemidler og tilbud om hjælp, som de var visiteret til i fraflytningskommunen, i en periode på mindst 2 år efter flytning til en anden kommune, medmindre der sker ændringer i deres situation eller livsvilkår. For det andet skal det indebære, at der i løbet af 2023 sættes et forsøg i gang, hvor hjælp til unge med et handicap videreføres efter servicelovens børnebestemmelser efter det fyldte 18. år, medmindre der er sket væsentlige ændringer i den unges situation eller mulighederne for rehabilitering, uddannelse og job kan forbedres væsentligt via en overgang til voksenbestemmelserne.
Jeg vil allerede her indledningsvis sige, at selv om regeringen deler intentionerne bag beslutningsforslaget, kan vi ikke støtte det, og det skal jeg nok vende tilbage til og uddybe om lidt.Som sagt deler vi intentionerne bag beslutningsforslaget om at øge tryghed, forudsigelighed og kontinuitet i hjælpen til borgerne. Det gælder selvfølgelig både, når man flytter til en anden kommune, eller når man som ung fylder 18 år og dermed formelt overgår til voksentilværelsen, men også helt generelt.
I et velfærdssamfund som vores skal man som borger med funktionsnedsættelse ikke leve med angsten for pludselig at miste al den hjælp, som man er afhængig af for at få hverdagen til at fungere. Men i regeringen mener vi ikke, at denne intention og klare værdi skal føres ud i livet ved at fastlåse hjælpen i en periode på 2 år, hvis man flytter til en anden kommune. Vi bør i stedet for sikre borgernes retssikkerhed helt generelt, og her har regeringen allerede sammen med Folketingets øvrige partier taget en række gode og vigtige initiativer, bl.a. også med forslagsstillernes parti.
For bare at nævne nogle af dem vil jeg pege på udvidelsen af servicelovens varslingsordning på 14 uger ved kommunernes afgørelse om frakendelse eller nedsættelse af hjælp. Her har vi på finansloven for 2022 – og nu kigger jeg ned på finanslovspartierne – afsat midler, så varslingsordningen kan blive udvidet med flere typer af hjælp, f.eks. socialpædagogisk støtte, ledsagelse og botilbud. Det er et vigtigt skridt til at øge tryghed, forudsigelighed og kontinuitet i hjælpen, fordi man får et varsel på minimum 14 uger, hvis kommunen træffer afgørelse om frakendelse eller nedsættelse af hjælpen. Det gælder selvfølgelig også ved flytning, forstået på den måde, at den kommune, som man flytter til, ikke kan frakende eller nedsætte hjælpen med dags varsel.
I forlængelse af det vil jeg også sige, at de løbende ydelser, f.eks. merudgiftsydelse og hjælpeordninger, som en borger modtager, fortsætter ved flytning til en anden kommune, indtil den nye kommune har truffet afgørelse i sagen. Når det gælder løbende ydelser vil en borger altså ikke komme til at stå uden hjælp i den periode, hvor den nye kommune sagsbehandler, og hvis den nye kommunes afgørelse går ud på nedsættelse eller frakendelse af de typer af hjælp, der ligger i varslingsordningen, så kommer varslet på de 14 uger oven i.
Jeg vil også pege på den retssikkerhedspakke, som vi afsatte midler til i regi af social-, sundheds- og arbejdsmarkedsreserven for 2022-2025. I den pakke ligger der bl.a. et initiativ med titlen »Borgeren i centrum«, som skal styrke tillid, samarbejde og borgerinddragelse helt generelt, og som dermed også skal bidrage til at øge trygheden, forudsigeligheden og kontinuiteten i hjælpen til den enkelte. Jeg vil også fra den retssikkerhedspakke nævne initiativet med lovændring om skærpede krav til kommunalbestyrelsernes behandling af danmarkskortet ,som vi var samlet her i salen for at førstebehandle i sidste uge, i tirsdags, tror jeg det var,initiativet om et handicapbarometer til måling af juridisk sagsbehandlingskvalitet og initiativet om et juridisk serviceeftersyn, hvor kommunerne bl.a. vil have pligt til at genoptage sager, hvor afgørelsen er ugyldig. Det er også med til at øge trygheden, forudsigeligheden og kontinuiteten i hjælpen.
Med det sagt vil jeg nu komme nærmere ind på begrundelserne for, at vi i regeringen ikke kan støtte beslutningsforslaget. Den første del af beslutningsforslaget handler om at beholde sine hjælpemidler og tilbud om hjælp i en periode på mindst 2 år, hvis man flytter til en anden kommune. For de hjælpemidler, som man har fået bevilget, og som man fortsat har behov for, gælder det allerede i dag, at man kan tage dem med sig, hvis man flytter til en anden kommune. Man kan altså tage sin kørestol, sin benprotese eller sit synskompenserende oplæsningsprogram til computeren med sig ved flytning, og først når der opstår behov for reparation eller udskiftning af det gamle hjælpemiddel eller man får behov for et nyt hjælpemiddel, fordi hjælpebehovet har ændret sig, skal man søge om det i den nye kommune. Det, som ønskes indført med beslutningsforslaget omkring hjælpemidler, er altså allerede gældende ret, og godt for det.
I forhold til at beholde den øvrige hjælp ud over hjælpemidler, som fraflytningskommunen har visiteret til, f.eks. hjælpeordning eller socialpædagogisk støtte, er der nogle mere principielle indvendinger. For det første har vi i Danmark kommunalt selvstyre, der som noget ret væsentligt netop baserer sig på, at den kommune, der har myndigheds- og forsyningsansvaret, også er den, der betaler. Derfor skal en kommune også selv kunne fastlægge sit eget serviceniveau uden at blive bundet af serviceniveauet i en anden kommune i en periode på mindst 2 år, hvis en borger flytter til kommunen.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at de kommunale forskelle naturligvis ikke må blive for store. Danmark er for lille et land til store forskelle, plejer vi jo også at sige.
Hjælpen til den enkelte borger skal også altid gives ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkelte borger, så hjælpen matcher hjælpebehovet og den livssituation, som man aktuelt står i. Og mener man som borger, at man ikke får den hjælp, som man har behov for og ret til, så ligger der en helt afgørende retssikkerhedsgaranti i, at man kan klage over kommunens afgørelse til Ankestyrelsen.
De her helt grundlæggende elementer omkring tildeling af hjælp i vores velfærdssamfund mener jeg vi skal holde fast i frem for i det, som der lægges op til i beslutningsforslaget, om at fastlåse hjælpen i mindst 2 år ved flytning til en anden kommune.
Desuden har jeg også den betænkelighed ved beslutningsforslaget, at man principielt ville kunne flytte midlertidigt til en kommune med et højere serviceniveau på et område, og at man ville kunne flytte videre til en anden kommune med et højt serviceniveau på et andet område. På den måde ville man principielt kunne indsamle hjælp på forskellige områder som f.eks. socialpædagogisk støtte, ledsagelse, kontant tilskud til ansættelse af hjælpere på et højt serviceniveau, som man ville kunne bevare i 2 år.
Selv om jeg ikke har fantasi til at forestille mig, at borgerne ville spekulere i det og agere på den måde, så tænker jeg og kan være bekymret for, at det ville medføre en reel risiko for, at kommunerne ville føle sig nødsaget til at harmonisere deres serviceniveauer, og det ville sandsynligvis ikke blive det højeste serviceniveau, man ville lande på. Hvis det skulle ske, ja, så vil beslutningsforslaget jo få en meget uheldig effekt på den samlede hjælp til borgerne, som jeg i virkeligheden ikke tror der er nogen af os, der ønsker.
Endelig vil jeg både i forhold til den her del af beslutningsforslaget og den, som jeg kommer til om lidt, sige, at det også må forventes at medføre merudgifter, og der er, som jeg kan se det, ikke nogen finansiering anvist i beslutningsforslaget, og det skal bl.a. de merudgifter ses i lyset af. Kommunerne mister muligheden for at tilpasse hjælpen i nedadgående retning, hvis borgerens behov mindskes, f.eks. fordi indsatserne virker, og det er jo immervæk et succeskriterie for nogle af indsatserne, at borgeren får en højere mestring, mindre behov for hjælp, kan klare mere selv.
Så til den anden del af beslutningsforslaget, som handler om forsøg med mere flydende overgang mellem servicelovens børne- og voksenbestemmelser: Her vil jeg starte med at sige, at der som opfølgning på den forespørgselsdebat, F 32, som vi havde sidste sommer her i salen, vil komme drøftelser om, hvordan der kan skabes bedre rammer for overgangen til voksentilværelsen for unge med handicap. Som jeg varslede under forespørgselsdebatten, har jeg bedt Ankestyrelsen om at lave en undersøgelse, som kan kaste mere lys over, hvad der rent faktisk sker i forbindelse med overgangen til voksenlivet for unge med omfattende støttebehov. Det er en undersøgelse, som snart er færdig, og jeg vil derefter som aftalt indkalde til drøftelser.
Jeg vurderer, at overvejelser om forskellige modeller for at sikre en bedre overgang til voksenlivet, herunder eventuelle forsøg med nye modeller for tilrettelæggelse af indsatsen, også efter det fyldte 18. år, med fordel vil kunne bringes op og tales igennem ved de drøftelser, vi altså kommer til at have i fællesskab. På den måde kan vi sikre, at vi ved vores overvejelser får tænkt alle aspekter sammen, så vi ikke kommer ud på den anden side med halve løsninger for de unge mennesker, hvis hjælp og livsvilkår det hele jo handler om.
Den kommende drøftelse af modeller for mulige forsøg vil i udgangspunktet skulle ske med afsæt i de lovgivningsmæssige rammer, som ligger i servicelovens forsøgshjemmel, og her er det bl.a. en forudsætning, at forsøget ikke stiller borgerne ringere, end hvad der følger af serviceloven. Det er vigtigt at holde sig for øje, når vi skal drøfte det nærmere indhold i mulige forsøg.
Bare her til sidst en gentagelse af, at vi fra regeringens side støtter intentionerne i beslutningsforslaget, nemlig øget tryghed, forudsigelighed og kontinuitet i hjælpen også for de mennesker, som har nogle af de mest komplekse hjælpebehov, men som jeg også lige har redegjort for, kan vi ikke bakke op om beslutningsforslaget, som det foreligger, men forhåbentlig har vi så nogle gode drøftelser foran os omkring dele af det. Så tak for ordet.