L 123 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring.

(Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom, kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom og løbende kontraktforhold med angivelse af varig pris).

Af: Erhvervsminister Simon Kollerup (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2019-20
Status: Stadfæstet

Om lovforslaget

Sagsgang:
Fremsat 26-02-2020
1. behandlet / henvist til udvalg 10-03-2020
Betænkning afgivet 11-06-2020
2. behandlet/direkte til 3. behandling 18-06-2020
3. behandlet, vedtaget 23-06-2020
Ministerområde:
Erhvervsministeriet
Resumé:
Lovforslaget går ud på at indføre en 5-årig forældelsesfrist for overtrædelser af markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i forbindelse med vildledende markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom og vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold med angivelse af en varig pris.

Den udvidede forældelsesfrist har til formål at styrke Forbrugerombudsmandens håndhævelsesmuligheder i forbindelse med sådanne overtrædelser og dermed medvirke til en bedre forbrugerbeskyttelse.

Den almindelige forældelsesfrist på 2 år efter straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1 fraviges; for overtrædelse af lovens øvrige strafbelagte bestemmelser gælder fortsat en 2-årig forældelsesfrist.

Loven skal træde i kraft den 1. juli 2020.
Afstemning:
Forslaget blev vedtaget. For stemte 95 (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, NB, LA, ALT, Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) og Uffe Elbæk (UFG)), imod stemte 0, hverken for eller imod stemte 0.