Mange tak til ministeren for den her besvarelse.
Jeg synes jo, at ministeren prøver at vige lidt uden om sit ansvar her.
Det er rigtigt, at det her rejsekort er ejet af de her trafikselskaber, men ministeren har jo en mulighed for at gøre noget ved det, hvis ministeren vil det.
Jeg synes, at ministeren lidt har en pointe, når han sammenligner med den service, vi får hos vores banker, hvor vi jo automatisk får tilsendt et nyt dankort, hvis det gamle er udløbet.
Hvis ministeren virkelig ville, kunne han jo godt lægge op til, at man også fra Rejsekort A/S's side gjorde det her automatisk.
Det med, at der er en udgift forbundet med det, tror jeg man kan diskutere og regne ud på mange måder, for sagen er jo også den:
Man har et rejsekort, der pludselig løber ud – og jeg kan forstå, at det er sådan, at man ikke engang får besked i forvejen om, hvornår det løber ud, men man står simpelt hen og skal ud at rejse, og når man så regner med at skulle bippe sig ind, er rejsekortet pludselig bare løbet ud; det er jo helt usædvanlig dårlig service – og derudover skal man så betale de 50 kr.
Det kunne jo have den effekt, at der var nogle, der valgte den kollektive trafik fra eller valgte rejsekortet fra og derfor også rejste mindre, fordi de ikke fik de her rabatter og andet.
Så det kan også godt være en udgift, hvis der er nogle, der vælger rejsekortet fra, altså sådan at det, at der er et gebyr, kan føre til, at man taber penge.
Ministeren siger så:
Nå, men de her røde partier har en aftale om bedre og billigere kollektiv trafik.
Det er fuldstændig rigtigt.
Vi har taget et ansvar på os i modsætning til regeringen, der ingenting vil med den kollektive trafik.
Men skulle det alene være vores ansvar at løfte det her?
Hvorfor er det, ministeren ikke får kaldt Rejsekort A/S til orden og siger:
Prøv at høre her; det skriger jo til himlen, når I har den her mystiske praksis; få da lavet det om, i første omgang sådan, at man får det udstedt automatisk, og så må vi kigge på det med udgiften?
Så må ministeren jo prøve at kalde os partier sammen og se, om vi kan finde en løsning.
Og ja, det kunne måske godt være i forligskredsen om bedre og billigere kollektiv trafik, men hvorfor ikke i en forligskreds, hvor ministeren selv er med?
Bedre skal det i hvert fald være.