Jeg vil også gerne her sige tak til ordførerne for den brede opbakning til lovforslaget – et lovforslag, som i øvrigt også har bred opbakning blandt de høringspartnere, som har afgivet svar i forbindelse med det.
Det er et lovforslag, som alle ordførere har været inde på, der skaber mulighed for, at flere elever, der er henvist til dagbehandlingstilbud eller er anbragt på anbringelsessteder, kan undervises i folkeskolen.
På den måde giver lovforslaget mulighed for at fastsætte rammer for samarbejdet og en styrket faglig dialog mellem bopælskommunen og den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger, med henblik på at fastlægge et relevant undervisningstilbud til barnet.
Det er et lovforslag, som er fremsat på baggrund af rapporten, der hedder »Specialundervisning i folkeskolen – veje til en bedre organisering og styring«, fra 2010.
Noget af det, rapporten foreslår, er, at kommuner bør tilstræbe, at børn, som er anbragt uden for hjemmet, i størst muligt omfang tilbydes undervisning i den almindelige folkeskole.
Rapporten peger også på, at der ofte opstår et problem mellem kommunerne, når en elev af sociale årsager anbringes i en anden kommune, fordi visitationskompetencen og finansieringskompetencen ikke ligger hos den samme kommune.
Undersøgelser af effekten af specialundervisning indikerer, at en stor del af de elever, der i dag udskilles i specialklasser og specialskoler, herunder interne skoler, også vil kunne modtage støtte i den almindelige folkeskole.
Lovforslaget her har været drøftet i folkeskolens forligskreds, og jeg vil også godt sige tak for den brede støtte, der har været i forligskredsen i forhold til at tænke i, hvordan vi reelt får et godt og fælles tilbud til børn, som har nogle forskellige udfordringer, men som godt kan blive hjulpet inden for fællesskabets rammer, men selvfølgelig sådan, som også andre har nævnt herfra, og som det altid skal være, at de børn, der har brug for ekstraordinær støtte, fortsat kan få det.
Det her handler jo om, hvordan man kan sikre, at der er den rigtige dialog i forhold til bopælskommunen og de familier, der har behov.
Der er for tiden nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal gennemføre en undersøgelse af kvaliteten af anbragte børns undervisning på interne skoler og samarbejdsrelationerne mellem skolemyndigheder, socialforvaltning, den interne skole og forældre.
Det er hensigten, at arbejdsgruppen skal afslutte sit arbejde i maj måned i 2012, med henblik på at arbejdsgruppens rapport kan indgå i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2013.
De foreløbige resultater af undersøgelsen viser, at de interne skoler har svært ved at redegøre præcis for antallet af timer, der undervises i i de enkelte fag.
Undervisningen fokuserer på fag som dansk, matematik og engelsk, og en relativt høj andel af elever fritages for andre fag i fagrækken samt fra de obligatoriske test.
Dette skal ses i lyset af, at de fleste børn ikke er fagligt alderssvarende og har oplevet mange brud i deres skolegang.
Jeg ser i øvrigt frem til at kunne svare på eventuelle spørgsmål i forbindelse med udvalgsarbejdet.
Tak for den brede og positive modtagelse.