Formålet med dette lovforslag har Venstres ordfører jo så udmærket redegjort for, så det vil jeg ikke sige mere om.
Vi Socialdemokrater kan i det tilfælde her godt se fordele ved at omdanne det til en selvstændig offentlig virksomhed, en såkaldt SOV, selv om vi i princippet ikke har noget imod offentligt ledede virksomheder; vi er ikke helt så fundamentalistiske i den retning som hr.
Kristian Pihl Lorentzens parti.
Men det er i orden; vi støtter her.
I den konkrete sag vil jeg ikke så meget omtale fordelene, men fremhæve nogle vigtige områder, hvor vi skal passe på.
Først vil jeg selvfølgelig med den baggrund, jeg har, sige, at det er væsentligt, at det danske forsvars muligheder for uhindret adgang til at håndhæve dansk suverænitet bevares, og at forsvaret om nødvendigt kan overtage det fulde ansvar for luftrummet over Danmark.
Vigtigt er det også, at der sker en koordination med de lufthavne, som forsvaret varetager flyveledelsen på.
Vi vil, vil jeg sige til ministeren, have sikkerhed for, at personellet ikke stilles ringere, hverken nu eller i fremtiden, end hvis Naviair var vedblevet med at være en statsvirksomhed.
Vi kan garantere, at det er et område, vi vil følge tæt, og vi har noteret os ministerens udsagn om, at der ikke er lagt op til ændringer ved det her.
Så det stoler vi på.
Lad mig slå fast, at vi nemlig stoler på den danske model, og jeg er sikker på, at parterne kan finde ud af det, hvis ikke der bliver lavet noget fiksfakseri ved organisationsændringen.
Det, der imidlertid kan få frygten frem hos os, er spørgsmålet om fatigue, specielt hvis der nu bliver tale om fatigue forårsaget af disse rationaliseringer.
Vi har endnu ikke drøftet spørgsmålet om fatigue med den nye minister, men lad mig allerede her fra talerstolen varsle, at vi er betænkelige ved regler og aftaler, der medfører for lange arbejdstider med efterfølgende risiko for fatigue; specielt inden for luftsikkerhed er det helt afgørende, at alle personer i kæden altid er hundrede procent oppe på dupperne.
Ministeren ved, at vi i lang tid har været betænkelige ved de overordnede regler for piloternes arbejdstid og piloternes lægetjek.
Vi vil ikke leve med, at en selvstændig virksomhed, Naviair, fremover får regler, så sikkerheden kommer i fare, men vi stoler på, vil jeg sige til ministeren, at det ikke sker.
Vi vil naturligvis nøje følge behandlingen af såvel tjenestemænd som overenskomstansatte.
Vi har været meget tilfredse med, at lovforslaget har været inde over Rigsrevisionen, for der er kommet nogle rigtig gode bemærkninger fra Rigsrevisionen, som vi kan bakke helt op om.
Så har vi noteret os, at Naviair som SOV overtager den eksisterende statsvirksomhed med virkning fra den 1.
januar 2010, altså med tilbagevirkende kraft.
Umiddelbart vil vi sige, at det virker rodet, men vi har jo konstateret, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har sagt, at de kan acceptere, at overtagelsestidspunktet kan være op til 18 måneder forud for stiftelsen ved varetagelse af eksisterende virksomheder, så derfor skal vi nok lade være med at tale imod dette forslag.
Jeg vil afslutningsvis sige til ministeren, at vi fortsat vil arbejde med spørgsmålet om fatigue.
Det er for os rigtig væsentligt, og vi håber virkelig, at ministeren har forståelse for dette store problem.
Der er også andre områder, som vi vil tage op, for vi går nemlig meget op i sikkerhed i luften.
Bl.a.
kan jeg da varsle ministeren om, at noget så simpelt som fugle i lufthavnen også er et område, vi vil have kigget nærmere på.
Vi ser frem til udvalgsarbejdet.
Her vil vi positivt arbejde for, at denne lov bliver bedst mulig, og vi er glade for de tilsagn, som ministeren har givet, og vi vil holde ministeren op på dem.