Prostitution hører til blandt vore tungere sociale problemer, fordi nogle prostituerede ender i en fastlåst situation, som kan være skadelig for hende eller ham. Der er ingen tvivl om, at mange prostituerede kæmper med en bred vifte af sociale og menneskelige problemer. Desuden kan der være risiko for social udstødelse og marginalisering, for vi ved, at mange prostituerede har svært ved at komme ud af prostitutionen. Jeg har derfor også stor sympati for intentionen bag det fremsatte forslag til folketingsbeslutning, nemlig at få de prostituerede, der ønsker det, ud af prostitution.
Men her skiller vandene så også, for efter regeringens opfattelse - og da i øvrigt også den tidligere SR-regerings opfattelse - skal der andre virkemidler til end at undtage prostituerede fra den gældende skatte- og sociallovgivning. Snyd og fortielser om indtægter fra arbejde til de respektive myndigheder - det være sig SKAT eller kommune - er i min optik snyd og fortielse. Man kan kalde det underdeklareret indkomst, men man kan også kalde det sorte penge, og i den sammenhæng er det uden betydning, om vi taler om indtægter ved prostitution eller andre former for indtægter.
Regeringen arbejder ihærdigt på at komme sort arbejde til livs. Vi ønsker at stoppe sorte indtægter og gøre dem hvide. Jeg er ikke skatteminister, så i min butik går indsatsen på at forhindre misbrug af de sociale ydelser, f.eks. ved at folk har en uregistreret indtægt ved siden af, som de ikke fortæller de offentlige myndigheder om. Af samme grund har vi indført skærpede sanktioner for bl.a. kontanthjælpsmodtagere, der udfører sort arbejde. Vi mener, at det er et skråplan, at visse indtægtskategorier, der i nogle tilfælde medfører efterfølgende sociale problemer, skal have en særstilling og fritages fra gældende lovgivning. Jeg skal ikke filosofere over, hvad man ellers kunne tænke sig at undtage, men det rummer unægtelig tankevækkende perspektiver. Det strider i hvert fald mod min retsfølelse, hvis snyd med offentlige midler ikke får konsekvenser, blot fordi man har bestridt et bestemt erhverv. Noget helt andet er, at vi jo ikke ved, om et så drastisk skridt, som forslaget er udtryk for, overhovedet vil virke, ikke sådan at forstå, at skattefrihed ligefrem skulle tiltrække nye udøvere. Efter regeringens opfattelse er det nogle helt andre midler, vi skal tage i brug for at hjælpe de prostituerede, der ønsker at komme ud af prostitution.
Velfærdsministeren har i forbindelse med tidligere debatter været inde på flere af de muligheder, der eksisterer i dag, senest i forbindelse med behandlingen af B 43 om en dansk prostitutionspolitik. Velfærdsministeren og jeg har også i besvarelsen af en række spørgsmål om emnet været inde på, hvordan vi kan hjælpe de prostituerede. Her vil jeg bl.a. pege på behovet for, at vi prioriterer vores indsats på det sociale og sundhedsmæssige område.
I den forbindelse er den kommunale rådgivning over for prostituerede et væsentligt element. Serviceloven sikrer allerede i dag, at kommunerne giver personer med særlige sociale problemer tilbud om gratis rådgivning. Tilbuddet om rådgivning omfatter også opsøgende arbejde, der skal nå ud til mennesker, som ikke selv henvender sig. Kommunernes rådgivningstilbud skal være åbne, og de kan, medmindre der skal træffes en afgørelse eller der skal udbetales en ydelse, være anonyme.
I rådgivningen indgår hjælp til afklaring af personlige forhold og ressourcer. Det kan f.eks. være vejledning om mulighederne for at få kontanthjælp, aktivering, revalidering eller førtidspension, hvis det almindelige arbejdsmarked ikke er en umiddelbar mulighed. Det vil også blive vurderet, om der er behov for psykologbistand eller andre behandlingstilbud. Inden for den gældende lovgivning kan der endvidere rådgives om eventuelle muligheder for gældssanering m.v., alt sammen hjælp, der kan understøtte den enkeltes ønske om at komme ud af prostitution.
Regeringen lancerede i 2005 handlingsplanen »Et andet liv«. I den forbindelse blev der oprettet et landsdækkende kompetencecenter for prostitution, der har som opgave at samle viden og ekspertise på området. Det sker gennem opsøgende arbejde og rådgivning i prostitutionsmiljøet samt ved undervisning af medarbejdere, der beskæftiger sig med udsatte unge. Centeret fungerer desuden som brobygger mellem de prostituerede og den offentlige myndighed.
Forankringen uden for kommunalt regi blev netop etableret, fordi erfaringerne viste, at en opsøgende social og støttende indsats på prostitutionsområdet havde størst effekt, når det skete uden indblanding fra myndigheder og uden indberetning til socialforvaltningen. Vi har således allerede taget højde for, at det kan være svært som prostitueret at rette henvendelse til kommunen, hvis man modtager en eller anden form for offentlig ydelse, som man ikke er berettiget til. Men med initiativerne i handlingsplanen har vi gjort det uden de voldsomme lovgivningsmæssige konsekvenser, som forslagsstillerne lægger op til med frit lejde-ordningen.
Forslagsstillerne henviser i bemærkningerne til beslutningsforslaget til den handleplan målrettet prostituerede, den såkaldte exitpakke, som Københavns Kommune har indført over for prostituerede. Som jeg har forstået det, sikrer Københavns Kommune med pakken, at de prostituerede bliver gjort bekendt med, at de har mulighed for at få anonym støtte og vejledning til at komme ud af prostitutionen. De prostituerede får tilbudt en anonym indgang i såvel jobcentre, socialcentre og rådgivningscentre og mulighed for samtale med en rådgiver, der har socialfaglig viden om prostitution. Det er alt i alt en række gode initiativer, der ligger i god forlængelse af servicelovens sigte. Exitpakken fra Københavns Kommune viser, at det er muligt at tage initiativer, der kan hjælpe en sårbar gruppe uden at bøje og dispensere fra et grundlæggende princip om, at sort arbejde er uacceptabelt. Jeg synes, det er positivt, at initiativer i kommunerne og initiativerne i handlingsplanen kan understøtte og supplere hinanden.
Selv om jeg kun har lovord til overs for exitpakken fra København, har vi jo endnu til gode at se, hvilken effekt den får. Jeg mener derfor heller ikke, at der er basis for, som forslagsstillerne lægger op til, at forpligte alle kommuner til at implementere netop denne handlingsplan.
Forslagsstillerne har efterlyst den vejledning til sagsbehandlerne, som blev varslet i handlingsplanen for 2005. Jeg kan oplyse, at vejledningen, som hedder »Aspekter ved prostitution«, vil blive udgivet af Servicestyrelsen i løbet af februar i år, altså i denne måned. Vejledningen er fortrinsvis rettet mod kommunale sagsbehandlere eller andre personer, som i anden sammenhæng kommer i kontakt med kvinder i prostitution.
Initiativerne til at hjælpe prostituerede ud af prostitution må efter regeringens opfattelse være båret af principperne om hjælp til selvhjælp inden for lovens rammer. Derimod hverken kan eller vil regeringen være med til at fjerne konsekvenserne af skattesnyd og socialt bedrageri.
Regeringen indstiller derfor, at det fremsatte forslag om en frit lejde-ordning til prostituerede forkastes.