Økonomi- og erhvervsministeren(Bendt Bendtsen):
Jeg vil gerne sige tak til ordførerne for den positive holdning til lovforslaget.
Jeg vil sige, at jeg godt vil benytte lejligheden til at knytte et par ord til forordningen, som er et administrationsværktøj. Forordningen har jo baggrund i de vanskeligheder, visse medlemsstater, specielt regionale og lokale myndigheder, har haft med at samarbejde på tværs af grænserne på grund af forskellige nationale lovgivninger og procedurer, og det var de forhold, som Kommissionen tilbage i 2005 satte sig for at ændre. Ved at organisere det grænseoverskridende samarbejde i en EGTS får samarbejdet status som en juridisk person, der kan eje fast ejendom, ansætte personale og optræde som part i retssager, og når EGTS'en så er etableret, skal den videre kunne forholde sig til reglerne i ét land.
Hvad er det så for regler, vi foreslår fastsat for danske myndigheder og offentligretlige organers deltagelse i en i EGTS, og hvilke overvejelser har vi så gjort os i den forbindelse?
Jeg vil godt nævne et centralt omdrejningspunkt i forbindelse med det lovforberedende arbejde, og det har været at fastslå, hvad EGTS egentlig er for en størrelse. Det fremgår jo af forordningen, at en EGTS alene kan bestå af myndigheder og offentligretlige organer, der skal etableres via en aftale ligesom et interessentskab, og så skal den i øvrigt kunne gå konkurs. På den baggrund har vi i lovforslaget fastsat, at EGTS'en er at anse som et privatretligt organ. Og da det privatretlige er udgangspunktet, følger det heraf, at offentlighedsloven som udgangspunkt ikke gælder, ligesom den som udgangspunkt ikke gælder for andre organisationer, som myndighederne har etableret på et privatretligt grundlag, det kan f.eks. være Wonderful Copenhagen.
Det var så også udgangspunkt for det forslag, jeg fremsatte i onsdags, og det er jo rigtigt, som hr. Orla Hav nævner i sin ordførertale i dag, at jeg har besluttet at stille et ændringsforslag, hvor jeg foreslår, at offentlighedsloven kommer til at gælde for en EGTS. Jeg synes, det er helt naturligt at sikre åbenhed og gennemsigtighed, når det er myndigheder og offentligretlige organer, der indskyder midlerne og samarbejder grænseoverskridende. Det var sådan mere det principielle.
Indholdsmæssigt hverken udvider eller begrænser en EGTS, hvad danske myndigheder og offentligretlige organer kan deltage i. Og administrativt lægger vi jo så op til, at Erhvervs- og Byggestyrelsen træffer afgørelse om deltagelse efter udtalelse fra de relevante ressortministerier. Desuden skal vi så fastlægge regler for registrering og oplysning, og jeg foreslår, at vi bruger det eksisterende system for registrering og offentliggørelse i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Så alt i alt vil jeg sige, at det er et administrationsværktøj, som vi kan bruge fremover, og da der er frivillighed omkring det, så må fremtiden jo vise, om man ønsker at bruge det værktøj til at arbejde på den her måde. Vi har jo Øresundssamarbejdet, som har fungeret uden et sådant organ, og vi har jo også set, at Syddanmark og Slesvig kan samarbejde, men det er som bekendt andre steder, man har haft problemerne. Nu har vi et værktøj, og vi vil jo gøre alt for i den verden, vi lever i, hele tiden at sørge for, at vores kommuner og vores regioner og lignende kan arbejde grænseoverskridende. Det mener vi der er noget positivt i.