Som alle ved, har jernbanen siden midten af 1990'erne undergået en gennemgribende forandring. Først blev de tidligere Danske Statsbaner splittet op i en række dele, bl.a. jernbanevirksomheden DSB og infrastrukturforvalteren Banestyrelsen. I 2003 skete endnu en opsplitning, da Trafikstyrelsen blev oprettet som jernbanemyndighed og Banedanmark som produktionsvirksomhed.
Der har helt fra Banestyrelsens etablering været behov for at arbejde med styring af økonomi og anlægsprojekter. Vi har arbejdet på at sikre gode rammer for økonomi- og produktionsstyringen, bl.a. ved at rendyrke og forenkle Banedanmarks opgaveportefølje.
I 2003 blev lov om Banedanmark vedtaget med tilslutning fra alle Folketingets partier på nær Enhedslisten. I loven blev det lagt fast, at Banedanmark var en produktionsvirksomhed, men også en særlig type virksomhed, som skulle styres både som et selskab og som en statsvirksomhed. Som selskab skulle Banedanmark have en bestyrelse, og efter en overgangsperiode skulle bestyrelsen gives beføjelser til at være Banedanmarks egentlige øverste ledelse. Som statsvirksomhed var det forudsat, at Banedanmark skulle være bevillingsstyret via finansloven, fordi Banedanmark har en hovedfinansieringskilde, nemlig de bevillinger, som Folketinget tildeler virksomheden. Formålet med denne særlige organisering var at målrette indsatsen mod de problemer, der har vist sig vedrørende Banestyrelsen. Vi har tidligere forsøgt at skabe grundlag for forbedring af de forhold, der er blevet kritiseret. Men bl.a. Rigsrevisionens kritik har vist, at vi ikke gjorde det godt nok. Det har jeg klart beklaget, og den beklagelse vil jeg også gerne gentage her fra Folketingets talerstol. Kritikken har givet mig anledning til, at styring af og tilsyn med Banedanmark igen er blevet overvejet. Konsekvenserne af disse overvejelser er, at den styringsmæssige model siden efteråret 2005 er blevet ændret, og tilsynet med Banedanmark er i dag skærpet betydeligt. Formålet med departementets tilsyn med Banedanmark er at sikre opfyldelsen af de af Folketinget fastsatte mål inden for de økonomiske rammer. Departementets tilsyn med Banedanmark er blevet skærpet betydeligt. Tilsynet baserer sig på tre former for tilsyn: Det bevillingsmæssige tilsyn tager udgangspunkt i departementets tilsyn med Banedanmark som finanslovinstitution. Banedanmark er en statsvirksomhed og er derfor underlagt en række budget- og bevillingsregler. Departementet skal føre tilsyn med, at bevillingerne og bevillingsreglerne overholdes. Departementet skal forelægge aktstykker for Folketingets Finansudvalg, når dette er nødvendigt, samt kvalitetssikre de oplysninger, der fremgår af aktstykkerne.
Departementets tilsyn med bevillingsopfølgning er baseret på en kendt tilsynsmetode med tre årlige rammeredegørelser med status for bevillingsoverholdelse og aktstykker samt løbende opfølgning herpå. Dertil kommer tilsynet i forbindelse med udarbejdelse af finanslovforslag samt årsrapporter, hvori også indgår bevillingsafregningerne.
Helt konkret er det bevillingsmæssige tilsyn skærpet med nye procedurer for aktstykkeudarbejdelse. Som et element er det i dag sådan, at Banedanmark i forbindelse med rammeredegørelserne skal aflevere status for tilsagn og forudsætninger i tiltrådte aktstykker. Målet med dette er bl.a. at forbedre opfølgningen på tiltrådte aktstykker samt at øge kvalitetssikringen af oplysningerne og sikre rettidige og korrekte oplysninger til Folketingets Finansudvalg.
Departementet har etableret en liste over igangværende bevillingssager, der løbende opdateres med Banedanmark. Udgangspunktet er, at det skal ske en gang om måneden. Jeg kan sige, at lige nu sker det en gang om ugen. Frekvensen for Banedanmarks økonomiske rapportering er øget. Banedanmark sender nu en økonomirapport til departementet hver måned og ikke som tidligere en gang i kvartalet.
Ligeledes er formen for Banedanmarks økonomirapportering blevet revideret som led i det skærpede tilsyn. Dette sker for at sikre, at departementet får de nødvendige oplysninger om Banedanmarks bevillingssituation. Der er derudover indført en række tiltag til skærpelse af de bevillingsmæssige tilsyn.
Der har været, og der pågår stadig et stort arbejde med oprydning i økonomien i Banedanmark. Det kontraktlige tilsyn tager udgangspunkt i resultatkontrakt for Banedanmark, som netop er blevet indgået den 30. marts 2006. Vi har valgt at afløse den tidligere kontrakt med Banedanmark med en egentlig resultatkontrakt. Formålet er at udbygge kontraktstyringen, sådan at kontrakten udvides til også at regulere områder, der ikke eksplicit vedrører Banedanmarks trafikale performance. Resultatkontrakten indeholder krav til Banedanmark inden for fire centrale områder: Kunder, økonomi, interne forhold og vækst- og kompetenceudvikling.
Selskabstilsynet blev tilføjet de to øvrige former for tilsyn i marts måned 2004 og tager udgangspunkt i tilsyn med Banedanmark som en virksomhed med en bestyrelse. Selskabstilsynets formål er at sikre, at Banedanmarks forudsætninger for at være en veldrevet virksomhed løbende udvikles. Selskabstilsynet er centreret omkring kvartalsmøder mellem mig og bestyrelsens formandskab samt den administrerende direktør for Banedanmark.
I forbindelse med det skærpede tilsyn afholdes nu direktørmøder, hvor Banedanmarks administrerende direktør og Transport- og Energiministeriets departementschef mødes som supplement til kvartalsmøderne. Derudover afholdes der en gang årligt virksomhedsmøder. Virksomhedsmødet er Banedanmark øverste organ. Det er ved virksomhedsmødet, at jeg har lejlighed til at udøve min instruktionsbeføjelse over for Banedanmark. Jeg kan til enhver tid med 5 dages varsel indkalde til et ekstraordinært virksomhedsmøde.
I forlængelse af min beskrivelse af det skærpede tilsyn med Banedanmark vil jeg gerne adressere Rigsrevisionens kritik af, at der er givet mangelfulde oplysninger til Folketingets Finansudvalg bl.a. i forbindelse med udvalgets samråd med mig den 13. april 2005. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at jeg burde have redegjort mere nuanceret og omtalt flere faktuelle forhold om departementets rolle i årsagerne til, at bevillingsreglerne bliver overtrådt.
I forlængelse heraf er det Rigsrevisionens opfattelse, at jeg i mit baggrundsmateriale på samrådet indikerede, at departementet fulgte særligt op over for Banedanmark, idet jeg henviste til, at der i modsætning til eksempelvis DSB var tale om dobbelt opfølgning via så vel selskabstilsynet som det bevillingsmæssige tilsyn. Rigsrevisionens efterfølgende undersøgelse har vist, at ministeriets løbende tilsyn med Banedanmark ikke blev styrket i en periode, hvor det burde have været styrket. Jeg vil gerne beklage, at mit materiale i forbindelse med samrådet fremstår unuanceret, fordi jeg undervurderede min rolle i årsagerne til, at bevillingsreglerne blev overholdt. Men jeg vil også gerne tilkendegive, at det rent faktisk på tidspunktet for samrådet var min opfattelse, at der med etableringen af det supplerende tilsyn, selskabstilsynet, var tale en styrket opfølgning på Banedanmark. Jeg må nu erkende, at dette i praksis ikke var tilfældet. Det beklager jeg, og det undskylder jeg igen, som jeg har gjort over for Finansudvalget.
Jeg vil gerne understrege, at skærpelsen af mit departements tilsyn med Banedanmark og styrkelsen af Banedanmarks ledelse skal ses i sammenhæng. Tilsammen skal tiltagene medvirke til, at styringen af Banedanmark forbedres, og at departementets opfølgning på Banedanmarks aktiviteter og økonomistyring bliver styrket.
En skærpelse af departementets tilsyn gør det dog ikke alene. Et skærpet tilsyn vil få problemerne hurtigere og klarere frem i lyset og give Folketinget mere præcise informationer at arbejde med, men også Banedanmark skal blive bedre og dygtiggøre sig til sin opgave. Der er allerede strammet op på Banedanmarks økonomistyring, men der skal arbejdes med en yderligere styrkelse.
Ansvaret for dette ligger hos Banedanmarks ledelse, men med henblik på at etablere en varig løsning på problemet er det nødvendigt, at dette ansvar bliver løftet. Banedanmarks bestyrelse skal derfor gøres ansvarshavende, og det skete i november 2005. Det betyder, at bestyrelsen i dag har en reel ledelsespligt og også en ledelsesret - begge dele, de følges ad.
Banedanmarks bestyrelse har den 1. april fået ny bestyrelsesformand, idet Hans Skov Christensen har valgt at forlade posten. Den nye bestyrelsesformand er Anne Birgitte Lundholt, som kender både erhvervslivet og den politiske verden. Jeg er sikker på, at det er god ballast, og jeg ser frem til samarbejdet med Anne Birgitte Lundholt. Banedanmarks ledelse er derudover siden efteråret 2005 styrket gennem udlån af en afdelingschef fra departementet. Herved imødekommer jeg bestyrelsens ønske om at få tilført Banedanmark en betydelig viden og erfaring i samspillet med det politiske niveau.
I efteråret 2005 konstituerede jeg desuden Henrik Hassenkam som midlertidig administrerende direktør for Banedanmark. Han har gjort et godt og solidt stykke arbejde for at få stabiliseret situationen omkring Banedanmark, og hans mangeårige erfaring har været til gavn for os. Men jeg også tilfreds med, at bestyrelsen her den 1. april har fundet en permanent løsning vedrørende direktørstillingen og har ansat Jesper Hansen som ny administrerende direktør i Banedanmark. Jeg ser frem til samarbejdet med Jesper Hansen. Jeg har kendt ham tidligere som direktør for Statens Bilinspektion, hvor han også gjorde et fremragende stykke arbejde. Jeg glæder mig i øvrigt over at se, at Jesper Hansen er i embedsmandslogen i dag. Der er mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre indgået en samlet aftale på trafikområdet i efteråret 2005. Aftalen supplerer trafikaftalen fra november 2003. Der er med aftalen afsat 200 mio. kr. ekstra til fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet i 2006. Derudover fremgår det af aftalen, at der er behov for en permanent løsning vedrørende problemerne omkring fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet. Det fremgår ligeledes af aftalen, at et udredningsarbejde, der kan sikre det fornødne beslutningsgrundlag for en langsigtet aftale i efteråret 2006 om rammerne for jernbanenettet i perioden 2007 til 2014, skal igangsættes. Der er herudover afsat 20 mio. kr. til undersøgelse af fremtidens signalsystem. Parterne bag aftalen, regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, er enige om, at der for 2007 vil være behov for flere ressourcer til forbedring af jernbanenettet. Udredningsarbejdet, der er igangsat i december 2005, sætter fokus på så vel signalområdet, sporområdet som på Banedanmarks øvrige anlægselementer og driftsbevillinger samt effektivisering og kanalregularitet m.m. Arbejdet er forankret i en styregruppe bestående af Finansministeriet, Trafikstyrelsen og Banedanmark med Transport- og Energiministeriets departement som formand. Der inddrages efter behov eksterne rådgivere i analyserne. Beslutningsgrundlaget skal være på plads senest den 1. september 2006, altså ganske snart. Arbejdet skrider frem i overensstemmelse med tidsplanen og følges med meget stort engagement af forligspartiernes trafikordførere, som har en meget betydelig indsigt i de faktuelle forhold omkring Banedanmark. Og jeg vil gerne takke ordførerne for Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre for det meget store engagement, de har der. Jeg kan i øvrigt tilføje, at netop på transport- og energiministerområdet er der lavet utrolig mange forlig med de to partier.
Rigsrevisionen har udarbejdet et notat den 15. februar 2006 til statsrevisorerne vedrørende beretning 105 om syv sager forelagt for Folketingets Finansudvalg.
Det fremgår af notatet, at rigsrevisor betragter beretningssagen om de syv sager om Banedanmark som afsluttet. Det fremgår desuden af notatet, at Rigsrevisionen vil undersøge fremdriften i udredningsarbejdet vedrørende beslutningsgrundlaget for fremtidens finanssystem, fremdriften i ekstrabevillingen på de 200 mio. kr., Banedanmarks assetmanagementsystem samt undersøge omfanget af Transport- og Energiministeriet opfølgning af fremdriften.
Derudover vil Rigsrevisionen følge udviklingen i Transport- og Energiministeriets tilsyn med Banedanmarks økonomi og projektstyring. Rigsrevisor vil afrapportere resultatet i et notat medio 2006.
Rigsrevisor oplyser desuden, at der efter aftale med statsrevisorerne skal gennemføres en beretningsundersøgelse af en genopretning af jernbaneinfrastrukturen, Banedanmarks styring og min opfølgning derpå. Det er jeg tilfreds med, ligesom jeg er glad for, at Rigsrevisionen har anerkendt vor opfølgende indsats.
Der er således allerede taget skridt mod en genopretning: Tilsynet med Banedanmark er blevet styrket og intensiveret, Banedanmarks ledelse er blevet styrket, idet bestyrelsen er blevet ansvarshavende, og der er blevet ansat en permanent administrerende direktør.
Jeg må også erkende, at problemerne endnu ikke er løst. Vi befinder os stadig i en alvorlig situation, og tilsynet med Banedanmark vil fortsat være skærpet, indtil situationen er normaliseret. Der må forventes en længere periode, hvor der stadig vil kunne opstå problemer på jernbanenettet. Man må derfor påregne, at der vil kunne opstå forsinkelser også i årene fremover, ligesom fornyelses- og vedligeholdelsesarbejder af og til vil være til gene for passagererne.
Banedanmark er i en situation, hvor de skal rette op på et investeringsefterslæb, der er opbygget gennem en længere årrække. Det er dog også min vurdering, at regeringen og forligskredsen med trafikaftalen fra 4. november 2005 har skabt et godt grundlag for at rette op på situationen omkring Banedanmark.
Der er igangsat et arbejde med at tilvejebringe et beslutningsgrundlag for indgåelse af en ny rammeaftale, så der kan findes en permanent løsning vedrørende problemerne om fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet. Der er enighed i forligskredsen om, at der fra 2007 vil være behov for flere ressourcer og forbedringer af jernbanenettet.
Det er min opfattelse, at der er draget de nødvendige konsekvenser af styringsproblemerne i Banedanmark og det tidligere mangelfulde eftersyn. Jeg ser nu frem til det videre samarbejde med forligspartiernes trafikordførere om at skabe en virkelig langsigtet løsning på problemerne omkring fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet.