Ja, ganske rigtigt går forslaget ud på at pålægge regeringen at fremsætte lovforslag om, at honorarer og vederlag, som borgmestre og rådmænd modtager ud over borgmestervederlaget fra hvervs- og bestyrelsesposter i mellemkommunale selskaber og i forsynings- og affalds- og § 60-selskaber, tilfalder den kommune eller de kommuner, som de pågældende borgmestre og rådmænd repræsenterer.
Forslagsstillerne mener således ikke, at borgmestre og rådmænd bør modtage honorarer ud over borgmestervederlaget, når borgmesteren eller rådmanden repræsenterer kommunen i en række bestyrelser i mellemkommunale selskaber.
Jeg vil starte med at sige, at regeringen ikke kan støtte forslaget, men jeg vil også gerne sige, at det vil jeg gerne begrunde nærmere, for der skal lidt nuancer på her.
Lad mig indledningsvis slå fast, at det følger af reglerne om vederlag og varetagelse af kommunale hverv, at en borgmester ikke kan oppebære andre økonomiske ydelser end borgmestervederlaget af kommunens kasse. Reglerne om vederlag for varetagelse af kommunale hverv regulerer imidlertid ikke, hvilke vederlag en borgmester kan oppebære fra andre end kommunen, f.eks. i forbindelse med varetagelse af bestyrelseshverv.
I mange tilfælde vil det jo være rigtig fornuftigt, tror jeg, at det er borgmesteren, der repræsenterer kommunen. Der er jo sådan set ikke pr. naturlov nogen grund til at bure borgmesteren inde på borgmesterkontoret. Så det, vi diskuterer i dag, er jo, om borgmesteren skal have mulighed for at få et honorar for sin ekstraindsats i den forbindelse. Borgmesteren har i dag de samme muligheder for at få vederlag som et bestyrelsesmedlem, der ikke er medlem af en kommunalbestyrelse. Variation i regelgrundlaget afhænger af, hvilken type selskab der er tale om, ikke hvilke bestyrelsesmedlemmer der er valgt. For deltagelse i bestyrelsen i kommunale fællesskaber, det, vi plejer at omtale som § 60-selskaber, gælder der faste rammer for honorering. Udgangspunktet er, at der alene kan vederlægges udbetaling af mødediæter, og til orientering udgør diætsatsen i 2005 355 kr. for et møde, der varer indtil
4 timer. Mødediæter er naturligvis betinget af, at vedkommende rent faktisk deltager i mødet.
I de tilfælde, hvor forberedelsen til møderne går ud over, hvad der normalt kan forventes, eller hvor der foreligger en betydelig arbejdsindsats, der ikke direkte er knyttet til mødevirksomhed, kan der ydes et fast vederlag. Det vil ofte være formanden eller næstformanden, der har en sådan merbelastning, som ikke er knyttet til egentlig mødetid. Ud over tidsforbruget indgår det endvidere i vurderingen af, om et fast vederlag er berettiget, at selskabet har en omsætning af en vis størrelse. Et fast vederlag fastsættes i givet fald på grundlag af en opgørelse over den tid, der anvendes eller forventes anvendt. Vederlaget beregnes sædvanligvis ud fra den timeløn, som et folketingsmedlem oppebærer, for tiden ca. 274 kr. i timen, medmindre hvervets karakter taler for, at der tages udgangspunkt i en højere lønramme. Et fast vederlag for varetagelsen af bestyrelseshverv i et kommunalt selskab/fællesskab afspejler på den baggrund en betydelig personlig arbejdsindsats fra det pågældende bestyrelsesmedlem, og det er efter regeringens opfattelse rimeligt, at vederlaget derfor også tilfalder den pågældende personligt. Lad mig i den forbindelse også slå fast, at de kommunale fællesskaber ikke frit kan træffe beslutning om vederlag til bestyrelsen. De kommunale selskabers vedtægter, herunder bestemmelse om vederlag til bestyrelsen, skal godkendes af de kommunale tilsynsmyndigheder. Godkendelsen sker på baggrund af de principper, jeg netop har beskrevet. Så meget om § 60-selskaberne.
Så er der spørgsmålet om vederlag for deltagelse i bestyrelsen af et aktieselskab, for det er jo sådan, at visse forsynings- og affaldsselskaber bliver drevet i aktieselskabsform, og aktieselskabslovens § 64 giver nogle rammer for størrelsen af bestyrelsesmedlemmers og direktørens vederlag. Vederlaget må ikke overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang, og hvad der må anses for forsvarligt i forhold til selskabets økonomiske stilling.
Bestemmelser om vederlag kan fremgå af selskabets vedtægter eller fastsættes årligt på baggrund af årets resultat. Generalforsamlingen tager stilling til vederlaget på selskabets ordinære generalforsamling i forbindelse med godkendelsen af årsrapporten.
Bestemmelserne i aktieselskabsloven skal på forsyningsområdet endvidere ses i sammenhæng med bestemmelsen
i elforsyningslovens § 6, stk. 4, hvorefter kollektive elforsyningsvirksomheder skal stille deres ydelser til rådighed for forbrugerne på gennemsigtige, objektive, rimelige og ikkediskriminerende vilkår. Disse rammer er altså ikke nær så faste som for kommunale selskaber.
I den forbindelse vil jeg imidlertid gerne gøre opmærksom på, at en borgmester, som har en bestyrelsespost i et aktieselskab, har samme forpligtelse som de andre medlemmer af bestyrelsen til at varetage selskabets interesser. Vedkommende kan derfor i fuldt samme udstrækning som de andre bestyrelsesmedlemmer ifalde erstatningsansvar over for selskabet, hvis de under udførelsen af deres hverv forsætligt eller uagtsomt har tilføjet selskabet skade. Så spørgsmålet er, hvad den risiko i givet fald er værd. Når det er sagt, synes jeg også, at jeg mere politisk kan tilføje, at jeg jo også iagttager, ikke mindst i denne tid, de eksempler på kommunalpolitikere med flere kasketter, som vi ser, og de problemer med at adskille kommunalbestyrelseshvervet og diverse bestyrelseshverv i særlige aktieselskaber, som fra tid til anden bringes frem, og alt sammen går vel under den populære betegnelse bengnaveri. Jeg vil bare sige, at jeg sådan set synes, vi på mange måder har et fornuftigt regelsæt, som ikke gør det her til det store tagselvbord, som nogle måske kunne få indtryk af. Det er også derfor, jeg har brugt lidt tid på at beskrive det. Så vil jeg sige, at før vi tager stilling til, om der er behov for lovgivningsmæssigt at gribe ind over for borgmestres honorering for bestyrelseshverv i aktieselskaber, synes jeg, at vi må starte med at få klarlagt problemets omfang og problemets karakter. Man kunne jo stille en række spørgsmål. For det første:
Er der reelt tale om et generelt problem forstået sådan, at det er udbredt, at borgmestre og rådmænd ud over deres kommunale hverv varetager en række andre bestyrelseshverv? Hvad er omfanget af den her problemstilling? For det andet: Er disse bestyrelseshverv vederlagt med store beløb? Hvad er det egentlig for summer, vi taler om? Hvad er det for en personkreds? For det tredje: Er det i det hele taget vederlæggelsen, der er et problem? For man kunne jo rejse spørgsmålet, om det
i virkeligheden er selve varetagelsen af hvervet, der er problematisk. Altså kasketroderiet snarere end honoreringen for at bære forskellige kasketter. Jeg har lidt tidligere i år, nemlig i september måned, nedsat et udvalg vedrørende de styringsmæssige relationer i forholdet mellem kommunalbestyrelser og kommunale selskaber, et udvalg, som er nedsat som led i udmøntningen af regeringsgrundlaget, og som bl.a. skal klarlægge, i hvilket omfang kommunalpolitikere og kommunale embedsmænd har bestyrelsesposter i helt eller delvis kommunalt ejede aktieselskabers og anpartsselskabers bestyrelser. Udvalget har den 14. oktober iværksat en høring i den anledning. I høringen bedes det bl.a. oplyst, om de kommunalt udpegede bestyrelsesmedlemmer modtager et honorar fra selskabet for varetagelse af bestyrelseshvervet og i givet fald størrelsen af dette honorar. Når høringssvarene foreligger, er det en del af udvalgets opgave at vurdere, om de indhentede oplysninger bør give anledning til ændring af lovgivningen. Udvalget skal afslutte sit arbejde i marts måned næste år, altså i marts 2006. Så min afvisning af beslutningsforslaget her skal altså ikke tages som en afvisning af at diskutere - kan man sige - den problemstilling, der ligger bag beslutningsforslaget. Det gør jeg gerne. Men det fordrer, at vi nu får afdækket sagens nærmere omfang, før man på et oplyst grundlag kan tage stilling til, hvordan det så skal håndteres. Er det som sagt honorarerne, der er et problem? Kan det give anledning til regulering? Eller er det i virkeligheden hvervets varetagelse, der er et problem, fordi man kan sætte sig i potentiel inhabilitet eller andet, jamen så er det det, vi skal adressere. Så regeringen og jeg møder altså op her i dag med en rimelig åben attitude, idet vi dog ikke kan nå den konklusion, at vi kan støtte forslaget her.