Fremsat den 23. april 2025 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af barselsloven
(Bedre barselsvilkår til
forældre med indlagte nyfødte børn og udvidet
ret til dagpenge under sorgorlov)
§ 1
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 114 af 29. januar 2025, som ændret ved § 8 i lov nr.
630 af 11. juni 2024 og § 11 i lov nr. 1703 af 30. december
2024, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Behandling
i hjemmet ved tidligt hjemmeophold sidestilles med
indlæggelse på sygehus.«
2. I
§ 14, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »3 måneder« til: »12
måneder for hver forælder«.
3. I
§ 15, stk. 7, 2. pkt.,
indsættes efter »indlæggelsen«:
»eller tidspunktet for ophør af tidligt
hjemmeophold«.
4. I
§ 21 d ændres
»§§ 9, 13 og 14« til: »§
9«.
5. I
§ 27, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller« til: »§ 87 i
barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, efter § 24 i ældreloven«.
6. I
§ 27, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Ved
overgang til sorgorlov efter denne lovs § 13 ses der endvidere
bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er
ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.«
7. I
§ 28, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller« til: »§ 87 i barnets lov er
ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
efter § 24 i ældreloven er ydet vederlag ved pasning af
døende,«.
8. I
§ 28, stk. 2, indsættes som
5. pkt.:
»Ved
overgang til sorgorlov efter denne lovs § 13 ses der endvidere
bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er
ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.«
§ 2
I lov nr. 1703 af 30. december 2024 om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som
følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra
bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social
service) foretages følgende ændringer:
1. §
11 ophæves.
2. I
§ 21, stk. 3, ændres
»§§ 4 og 7-20« til: »§§ 4,
7-10 og 12-20«.
3. I
§ 21, stk. 7, udgår
»og §§ 27 og 28 i barselsloven«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
1-3, træder i kraft den 1. januar 2026.
Stk. 3. § 1, nr.
1-3, finder ikke anvendelse for forældre til børn, der
er født eller modtaget før den 1. januar 2026. For
sådanne forældre finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 4. Ved vurderingen
af, om beskæftigelseskravet efter barselslovens § 27,
stk. 1, og § 28, stk. 1, er opfyldt, jf. § 27, stk. 3, og
§ 28, stk. 2, som ændret ved denne lovs § 1, nr.
5-8, indgår tillige perioder med plejevederlag for pasning af
en nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, efter den dagældende § 120 i lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 11. februar 2025,
og efter den dagældende § 90, nr. 12, i barnets lov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024, samt perioder
med godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af
et handicappet barn i hjemmet efter den dagældende § 42
i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af
16. august 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Bedre barselsvilkår til
forældre med indlagte nyfødte børn | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Udvidet ret til dagpenge under
sorgorlov | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 3.1. | Bedre barselsvilkår til
forældre med indlagte nyfødte børn | 3.2. | Udvidet ret til dagpenge under
sorgorlov | 3.3. | Samlede økonomiske
konsekvenser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre har den 22. november
2024 indgået aftale om finansloven for 2025.
Som led i aftalen er regeringen og aftalepartierne enige om at
forbedre barselsvilkårene for forældre med indlagte
nyfødte børn. Initiativet indebærer, at
forældrenes ret til fravær og barselsdagpenge
forlænges fra i alt tre måneder til 12 måneder
for hver forælder i forbindelse med barnets
hospitalsindlæggelse. Derudover sidestilles såkaldt
"tidligt hjemmeophold" med behandling i hjemmet med
hospitalsindlæggelser. Det skal understøtte, at
indlagte nyfødte børn får bedre muligheder for
en god start på livet sammen med deres forældre.
Regeringen og aftalepartierne er endvidere enige om at udvide
retten til dagpenge under sorgorlov, når forældre
mister et barn. Initiativet skal skabe øget økonomisk
tryghed for familier, der mister et barn, men som har modtaget
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste i mere end to
år på grund af hjemmepasning af et sygt barn.
Ændringen vil sidestille disse forældre med
forældre, der har modtaget godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste i mindre end to år, når de mister
deres barn.
Dette lovforslag udmønter ovennævnte punkter i
finanslovsaftalen for 2025.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bedre
barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte
børn
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 14, stk. 1, i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 114 af 29. januar 2025, at hvis barnet
er indlagt på sygehus, forlænges eller udsættes
den periode, hvor der er ret til fravær.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 2, at hvis
forælderen ikke genoptager arbejdet under indlæggelsen
af barnet, forlænges den periode, hvor forælderen har
ret til fravær med indlæggelsesperioden, hvis
indlæggelsen finder sted under de første 46 uger efter
fødslen eller modtagelsen af barnet. Fraværsretten kan
dog højst forlænges i 3 måneder.
Der er ret til barselsdagpenge i den forlængede
fraværsperiode efter barselslovens § 20.
Forlængelsen af fraværet med ret til barselsdagpenge
betyder, at forælderen ikke forbruger af den almindelige
fraværsret med barselsdagpenge, der er tildelt
forælderen efter barselsloven, i den periode, hvor barnet er
indlagt. Den fraværsret med barselsdagpenge, som
forælderen har ret til efter barselsloven, sættes
således "på pause", mens barnet er indlagt, og
forælderen forbruger først af sin fraværsret med
barselsdagpenge fra og med kalenderdagen efter den dag, hvor barnet
udskrives.
Barnets indlæggelse på hospital kan ske enten i
direkte forlængelse af fødslen, f.eks. på grund
af for tidlig fødsel eller for lav fødselsvægt,
eller på et senere tidspunkt inden for de første 46
uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet. Behandling
af barnet i hjemmet f.eks. ved udskrivelse af barnet til fortsat
behandling i hjemmet på "tidligt hjemmeophold" (THO)
betragtes ikke som hospitalsindlæggelse, og medfører
ikke mulighed for forlængelse af fraværsretten.
Loftet på de 3 måneders forlængelse af
fraværet gælder for forældrene tilsammen, og
fordeles efter aftale mellem forældrene. Begge forældre
har således mulighed for at få forlænget deres
individuelle fraværsret, hvis de begge er fraværende
med barnet under indlæggelsen. Forældrene kan f.eks.
skiftes til at holde fravær under barnets
hospitalsindlæggelse og forlænge deres samlede
fraværsret med op til 3 måneder.
Fravær, der kan forlænges som følge af
barnets hospitalsindlæggelse, er alt fravær, der
tildeles forældrene efter barselsloven i forbindelse med
barnets fødsel eller adoption, bortset fra en surrogatmors
fravær efter barselslovens § 8 a, stk. 4.
Endelig fremgår det af barselslovens § 14, stk. 3, at
hvis arbejdet fortsættes eller genoptages ved
indlæggelsen, udsættes retten til fravær for den
resterende periode til efter udskrivelsen. Det er en betingelse, at
udskrivelsen finder sted inden 60 uger fra fødslen eller
modtagelsen.
En lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær,
fordi barnet er indlagt på sygehus inden for de første
46 uger efter fødslen eller modtagelsen af adoptivbarnet,
jf. § 14, skal uden ugrundet ophold underrette sin
arbejdsgiver om indlæggelsen, ligesom forældrene uden
ugrundet ophold skal underrette deres arbejdsgivere om,
hvornår barnet er modtaget i hjemmet efter
indlæggelsen, jf. barselslovens § 15, stk. 7, 1. og 2.
pkt.
Det fremgår af barselslovens § 21 d, at en
forælder, der har ret til barselsdagpenge efter § 20,
§ 21, stk. 1, og §§ 21 b og 21 c for fravær
efter § 7, § 8, stk. 6, § 8 a, stk. 1, §§
9, 13 og 14 og § 14 a, stk. 1, i mere end 52 uger efter
børnenes fødsel eller modtagelse, kan få
udbetalt barselsdagpenge under fravær efter § 9 for det
antal uger, forælderen har ret til ud over 52 uger, der
holdes senest 16 måneder efter barnets fødsel eller
modtagelse, jf. dog § 21, stk. 3.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det følger af aftalen om finansloven for 2025, at
aftalepartierne er enige om at forbedre barselsvilkårene for
forældre med indlagte nyfødte børn.
For at understøtte, at indlagte nyfødte
børn får bedre muligheder for en god start på
livet sammen med deres forældre foreslås, at
forældrenes ret til fravær og barselsdagpenge
forlænges fra i alt 3 måneder til 12 måneder for
hver forælder i forbindelse med barnets
hospitalsindlæggelse. Forslaget vil betyde, at perioden, hvor
der kan ske forlængelse af fraværs- og
barselsdagpengeretten bliver en individuel ret for hver
forælder, og perioden, hvor forældrene ikke forbruger
af deres ret til fravær og barselsdagpenge på grund af
barnets hospitalsindlæggelse, forlænges fra 3
måneder for forældrene tilsammen til 12 måneder
for hver forælder.
Som efter gældende regler vil begge forældre kunne
forlænge deres individuelle fraværsret og ret til
barselsdagpenge samtidig. En udvidelse af loftet fra i alt 3
måneders forlængelse for forældrene tilsammen til
12 måneders forlængelse til hver forælder vil i
langt de fleste tilfælde medføre, at retten til
fravær og barselsdagpenge vil kunne forlænges i takt
med barnets indlæggelsesperiode.
Det vil eksempelvis betyde, at hvis barnet er indlagt på
hospitalet i 5 måneder, og begge forældre holder
fravær samtidig, forlænges hver forælders
almindelige fraværsret og ret til barselsdagpenge i 5
måneder, hvor denne ret efter gældende regler kun kan
forlænges med op til 3 måneder for forældrene
tilsammen.
Derudover foreslås det at ligestille "tidligt
hjemmeophold" (THO) med hospitalsindlæggelse, således
at perioden, hvor det nyfødte barn er udskrevet til
behandling i hjemmet, også vil kunne medregnes i
forlængelsen af fraværs- og barselsdagpengeretten.
Det vil være en betingelse, at indlæggelsen sker
inden for de første 46 uger efter barnets fødsel
eller modtagelse. Det vil derimod ikke være en betingelse for
at kunne forlænge fraværsretten med perioden på
THO, at THO påbegyndes inden for de første 46 uger
efter barnets fødsel eller modtagelse, da indlæggelsen
og perioden med THO ses som et forløb. Gentagne
hospitalsindlæggelser vil være omfattet af reglen,
såfremt indlæggelserne er påbegyndt inden for 46
ugers perioden.
Forslaget vil omfatte forældre til alle nyfødte
børn, der indlægges på hospital i de
første 46 uger efter barnets fødsel, uanset
årsag til indlæggelsen på hospital.
Samtidig foreslås det at rette op på en utilsigtet
begrænsning i den gældende § 21 d i barselsloven,
som betyder, at fravær, der er forlænget eller udsat
som følge af sorgorlov efter § 13 eller
hospitalsindlæggelse efter § 14 med barselsdagpenge
efter § 20, også skal være afholdt inden 16
måneder efter barnets fødsel. Konkret foreslås
det, at §§ 13 og 14 udgår af lovens § 21
d.
Forslaget vil betyde, at udsat eller forlænget
fravær som følge af en periode med sorgorlov, jf.
§ 13, eller hospitalsindlæggelse m.v., jf. § 14,
med barselsdagpenge efter § 20, ikke skal være afholdt
inden 16 måneder efter barnets fødsel eller
modtagelse, selvom forælderens samlede fravær med
barselsdagpenge er mere end 52 uger.
Det foreslåede kan illustreres med følgende
eksempel. En soloforælder til tvillinger, der har ret til 46
uger med barselsdagpenge efter lovens §§ 20 og 21 c for
fravær efter lovens §§ 7 og 9, og 13 uger med
barselsdagpenge efter lovens § 20 for fravær efter
lovens § 14 a. Soloforælderen har ret til i alt 59 uger
med barselsdagpenge, der som udgangspunkt skal holdes inden 16
måneder efter børnenes fødsel, jf.
barselslovens § 21 d.
Hvis børnene er indlagt i 4 måneder, vil perioden,
hvor forælderen kan afholde det samlede fravær kunne
forlænges med perioden for barnets indlæggelse på
4 måneder. Med den foreslåede ændring, hvor det
forlængede fravær efter § 14 ikke er omfattet af
§ 21 d, og derfor ikke skal holdes inden for 16 måneder,
vil forælderens forlængede fraværsret efter
§ 14 med barselsdagpenge efter § 20 kunne holdes indtil
20 måneder efter fødslen. De 59 uger, som en
soloforælder til tvillinger har ret til, skal som
udgangspunkt holdes inden for 16 måneder, jf. § 21 d. Da
forælderens fraværsret med barselsdagpenge er
forlænget med 4 måneder på grund af barnets
hospitalsindlæggelse, kan forælderen afholde sin
fraværsret med barselsdagpenge inden for i alt 20
måneder efter barnets fødsel eller modtagelse, da den
forlængede fraværsperiode på 4 måneder
lægges til de 16 måneder.
2.2. Udvidet ret til dagpenge under sorgorlov
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af barselslovens § 13, stk. 1, at hver af
forældrene har ret til fravær i 26 uger efter barnets
død, hvis barnet er dødfødt eller dør
inden det fyldte 18. år. Samme ret til fravær
gælder for adoptanter og kommende adoptanter, der har
modtaget et barn, hvis barnet dør inden det fyldte 18.
år.
For at opnå ret til barselsdagpenge under sorgorlov skal
forælderen opfylde et beskæftigelseskrav.
Barselslovens § 27 vedrører lønmodtageres
opfyldelse af et beskæftigelseskrav for ret til
barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Beskæftigelseskravet
fremgår af bestemmelsens stk. 1.
Det fremgår af lovens § 27, stk. 3, 1. pkt., at ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er
opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor
der efter lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller efter barselslovens § 26 er ydet dagpenge
til forældre med alvorligt syge børn.
Barselslovens § 28 vedrører selvstændige
erhvervsdrivendes opfyldelse af et beskæftigelseskrav for ret
til barselsdagpenge. Beskæftigelseskravet fremgår af
bestemmelsens stk. 1.
Det fremgår af lovens § 28, stk. 2, 1. pkt., at ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er
opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor
der efter lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller efter barselsloven er ydet barselsdagpenge til
forældre under fravær efter § 13 eller efter
§ 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge
børn.
Ved § 11, nr. 1 og 2, i lov nr. 1703 af 30. december 2024
om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som
følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra
bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social
service), er der foretaget konsekvensændringer i
barselslovens § 27, stk. 3, 1. pkt., og § 28, stk. 2, 1.
pkt. Disse ændringer har virkning fra 1. juli 2025.
Konsekvensændringerne er for det første en
følge af, at udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, jf. den
dagældende § 42 i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august 2023, med lov nr.
721 af 13. juni 2023, er overflyttet til § 87 i barnets
lov.
Der er endvidere indarbejdet konsekvensændringer som
følge af, at plejevederlag for pasning af en
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, jf. den dagældende § 120 i lov om social service
og § 90, nr. 12, i barnets lov, med virkning fra den 1. juli
2025 overflyttes til ældreloven, jf. lov nr. 1651 af 30.
december 2024.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det følger af aftalen om finansloven for 2025, at
aftalepartierne er enige om at udvide retten til dagpenge under
sorgorlov, når forældre mister et barn. Initiativet
skal skabe øget økonomisk tryghed for familier, der
mister et barn, men som har modtaget godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste i mere end to år på grund af
hjemmepasning af et sygt barn. Ændringen vil sidestille disse
forældre med forældre, der har modtaget
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste i mindre end to
år, når de mister deres barn.
Det foreslås, at der ved opgørelse af
beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpenge under
sorgorlov efter barselslovens § 13, vil kunne ses bort fra
alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er ydet
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Ændringen foreslås at gælde for både
lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende.
Det foreslås, at ændringen vil træde i kraft
fra 1. juli 2025, og at den vil få virkning for perioder med
sorgorlov, som påbegyndes den 1. juli 2025 eller senere.
For at opnå en bedre sproglig sammenhæng i
barselslovens § 27, stk. 3, 1. pkt., og § 28, stk. 2, 1.
pkt., foreslås at ophæve de ændringer, som er
gennemført ved lov nr. 1703 af 30. december 2024, og som har
virkning fra 1. juli 2025, og i stedet affatte disse på ny.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5 og 7 samt
lovforslagets § 2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Bedre
barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte
børn
Forslaget forventes at medføre offentlige merudgifter. De
økonomiske konsekvenser skyldes, at perioden med ret til
fravær med barselsdagpenge udvides fra op til 3 måneder
i alt til op til 12 måneder pr. forælder.
Derudover vil ligestillingen af THO med
hospitalsindlæggelse øge antallet af uger, som
forældrene kan udnytte den forlængede
barselsperiode.
De offentlige merudgifter til barselsdagpenge skønnes at
udgøre 17,3 mio. kr. før skat og tilbageløb
fra 2026 og frem, jf. tabel 1.
Administration af de udvidede barselsvilkår skal varetages
af Udbetaling Danmark, der forventer udgifter til implementering,
herunder til it-udvikling og løbende drift. Det
skønnes, at Udbetaling Danmark vil have
etableringsomkostninger til it-udvikling på 5,0 mio. kr. i
2025, mens der fra 2026 vil være udgifter på 3,0 mio.
kr. årligt til drift af it og sagsbehandling m.v., jf. tabel
1.
Skønnene over de økonomiske konsekvenser er
behæftet med usikkerhed, som blandt andet knytter sig til
forventningerne til, hvor mange forældre der vil udnytte de
nye muligheder for forlænget orlov, samt omfanget af
nødvendige it-tilpasninger og den løbende
administration. Udbetaling Danmark vil i dialog med relevante
myndigheder løbende konsolidere skøn over
implementerings- og driftsudgifter i takt med, at den konkrete
model for administration af reglerne fastlægges.
| | Tabel 1:
Økonomiske konsekvenser af bedre barsel til forældre
med indlagte nyfødte børn (2025-pl.) | | | | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Samlede konsekvenser
før skat og tilbageløb | | 5,0 | 17,3 | 17,3 | 17,3 | Heraf stat | | 0,0 | 14,3 | 14,3 | 14,3 | Heraf kommuner | | 5,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | Samlede konsekvenser
efter skat og tilbageløb | | 5,0 | 20,9 | 20,9 | 20,9 | Heraf stat | | 0,0 | 17,9 | 17,9 | 17,9 | Heraf kommuner | | 5,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | Anm: Forslaget foreslås at
træde i kraft den 1. januar 2026. Opdatering af UDK's
IT-systemer m.v. vil medføre merudgifter i perioden frem mod
ikrafttrædelsen. | |
|
3.2. Udvidet ret til dagpenge under sorgorlov
Lovforslaget skønnes for så vidt angår
udvidet ret til dagpenge under sorgorlov for forældre, der
har været på tabt arbejdsfortjeneste i mere end to
år, at medføre offentlige merudgifter til
barselsdagpenge.
Forslaget skønnes isoleret set at medføre
merudgifter for det offentlige til barselsdagpenge (før skat
og tilbageløb) på 0,6 mio. kr. i 2025 og på 1,3
mio. kr. årligt fra 2026 og frem.
Udbetalingen af dagpenge under sorgorlov administreres af
Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark har oplyst, at der i 2025 er
udgifter til tilpasning af deres systemer på 0,1 mio. kr.
Skønnet over de økonomiske konsekvenser af den
udvidede ret til dagpenge under sorgorlov er behæftet med
usikkerhed, som knytter sig til forventningerne til den
fremadrettede anvendelse af ordningen.
| | 3.3. Samlede
økonomiske konsekvenser Tabel 2: Samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget
(2025-pl.) | | | | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Samlede konsekvenser
før skat og tilbageløb | | 5,7 | 18,6 | 18,6 | 18,6 | Heraf stat | | 0,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | Heraf kommuner | | 5,1 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | Samlede konsekvenser
efter skat og tilbageløb | | 5,9 | 22,5 | 22,5 | 22,5 | Heraf stat | | 0,8 | 19,5 | 19,5 | 19,5 | Heraf kommuner | | 5,1 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | Anm. : Der er foretaget afrundinger.
Tallene er afrundet til nærmest 100.000 kr., og
beløbene i rækkerne summer derfor ikke
nødvendigvis. | |
|
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med kommunerne efter de gængse DUT-principper.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne.
Forslaget er udarbejdet efter de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning. Lovforslaget er i overensstemmelse
med princip 1 om klare og enkle regler, da der er tale om en
udvidelse af eksisterende regler i barselsloven.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
princip 2 om digital kommunikation, idet kommunikationen mellem
borgere, arbejdsgivere og Udbetaling Danmark, forudsættes at
ske inden for eksisterende sagsbehandlingssystemer og
selvbetjeningsløsninger.
Lovforslaget vurderes at være delvist i overensstemmelse
med princip 3 om automatisk sagsbehandling. Udbetaling Danmarks
administration af den foreslåede regel om, at der kan ses
bort fra alle perioder med tabt arbejdsfortjeneste ved
opgørelse af beskæftigelseskravet ved sorgorlov samt
forslaget om at sidestille tidligt hjemmeophold med
indlæggelse på hospital, forudsættes at
foregå digitalt i eksisterende systemer, evt. med
tilpasninger heraf.
Derudover forudsættes Udbetaling Danmarks indhentelse af
f.eks. oplysninger om tabt arbejdsfortjeneste via
indkomstregisteret at være automatiseret. Udbetaling Danmarks
indhentelse af oplysninger fra forældrene om tidligt
hjemmeophold, perioder med tabt arbejdsfortjeneste før 2017,
afgørelser om opfyldelse af beskæftigelseskravet samt
forlængelse eller udsættelse af forældrenes ret
til fravær på grund af tidligt hjemmeophold, forventes
derimod ikke at blive automatiseret.
Lovforslaget er i det væsentligste i overensstemmelse med
princip 4 om ensartede begreber og genbrug af data, da
sagsbehandlingen delvist vil ske på baggrund af eksisterende
oplysninger, som Udbetaling Danmark enten har i forvejen eller
indhenter hos f.eks. borgerne selv, arbejdsgivere, praktiserende
læger, sygehuse m.v. Forældrene vil selv skulle
indhente dokumentation for perioden med tidligt hjemmeophold,
ligesom forældre efter gældende regler skal indhente
dokumentation for perioden, hvor barnet er indlagt. De
foreslåede regler indebærer i det væsentlige brug
af eksisterende begreber, men introducerer "tidligt hjemmeophold"
som et nyt begreb. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at
dette vil kunne understøttes ved tilpasning og
videreudvikling af eksisterende systemer.
Forslaget lever derudover op til princip 5 om sikker
datahåndtering, idet Udbetaling Danmark i forvejen foretager
sikker behandling af data på bl.a. barselsområdet og i
øvrigt vil skulle overholde de databeskyttelsesretlige
regler, herunder krav til it-sikkerhed.
Lovforslaget lever endvidere op til princip 6 om anvendelse af
eksisterende offentlig infrastruktur, idet borgere vil kunne
søge om forlængelse eller udsættelse af orlov
samt dagpenge under sorgorlov via eksisterende
selvbetjeningsløsninger, og arbejdsgivere vil kunne
indberette medarbejderens fravær i NemRefusion.
Princip 7 om forebyggelse af snyd og fejl vurderes ikke at
være relevant.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at kunne medføre ubetydelige,
ikke-kvantificerbare administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet i de situationer, hvor
arbejdsgiveren udbetaler løn til en forælder under
dennes fravær på grund af barnets
indlæggelse/tidligt hjemmeophold.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgerne, idet dokumentationskravet svarer til,
hvad der allerede gælder for forældre, der
ønsker forlængelse eller udsættelse af
fravær efter barselslovens § 14 svarende til den
periode, hvor barnet er indlagt på sygehus.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 28. januar til
og med den 25. februar 2025 (29 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Adoption og Samfund, Akademikerne, Amnesty, Ankenævnet for
ATP, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE,
Arbejdsmarkedets TillægsPension (ATP), Business Danmark,
Børnenes bureau, Børnecancerfonden,
BØRNESAGENS FÆLLESRÅD, Børns
Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
Dansk Teater, Det Faglige Hus, Dansk Center for familier og sorg,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artist forbund, Dansk
Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Dansk Industri (DI), Dansk
Journalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk Musikerforbund,
Dansk Psykologforening, Dansk Skuespillerforbund, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Advokater,
Danske Arveretsadvokater, Danske Familieadvokater, Danske Regioner,
Danske Revisorer, Dare Danmark, DELEBARN. DK ApS, Den Danske
Dommerforening. Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Sorgcenter, DUKH - Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Fagligt selskab for sundhedsplejersker, Familieretshuset, Familier
med kræftramte børn, Familiepolitisk Netværk,
Finansforbundet, F og P Arbejdsgiver, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen
Cancerramte Børn, Foreningen Far, Foreningen Mistet Barn,
Forhandlingsfællesskabet, Forældre & Fødsel,
Frie - a-kasse og fagforening, Gartneri-, Land og Skovbrugets
Arbejdsgivere (GLS-A), Hjerteforeningen, Ingeniørforeningen
(IDA), Institut for Menneskerettigheder (IMR),
Jordemoderforeningen, KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Kompetencecenter for Amning, Kristelig
Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA),
Kræftens Bekæmpelse, Kvinderådet, KVINFO,
Landsforeningen Børn og Samvær, Lederne, LGBT
komiteen, LGBT+ Danmark, Mødrehjælpen,
Producentforeningen, Red Barnet, SMV Danmark, Sundhedskartellet,
Tænketanken Adoption og Udbetaling Danmark.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2025: 0,6 mio. kr. 2026: 15,6 mio. kr. 2027: 15,6 mio. kr. 2028: 15,6 mio. kr. Varigt: 15,6 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Implementeringsudgifter i Udbetaling
Danmark i 2025 på 5,1 mio. kr. Hertil er løbende
IT-driftsudgifter i UDK på ca. 3,0 mio. kr. fra 2026. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne
m.v. | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de 5 principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af ikke
erhvervsrettet EU-regulering) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af barselslovens § 14, stk. 1, at hvis
barnet er indlagt på sygehus, forlænges eller
udsættes den periode, hvor der er ret til fravær.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 2, at såfremt
arbejdet ikke genoptages ved indlæggelsen, forlænges
den periode, hvor der er ret til fravær, med
indlæggelsesperioden, hvis indlæggelsen finder sted
under de første 46 uger efter fødslen eller
modtagelsen.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 3, at hvis arbejdet
fortsættes eller genoptages ved indlæggelsen,
udsættes retten til fravær for den resterende periode
til efter udskrivelsen. Det er en betingelse, at udskrivelsen
finder sted inden 60 uger fra fødslen eller modtagelsen.
Barnets indlæggelse på hospital kan ske enten i
direkte forlængelse af fødslen f.eks. på grund
af for tidlig fødsel eller for lav fødselsvægt,
eller på et senere tidspunkt inden for de første 46
uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Behandling af barnet i hjemmet, som f.eks. udskrivelse af barnet
til fortsat behandling i hjemmet på "tidligt hjemmeophold"
betragtes ikke som hospitalsindlæggelse.
Det foreslås i § 14,
stk. 1, at indsætte et 2. pkt.,
hvorefter behandling i hjemmet ved tidligt hjemmeophold sidestilles
med indlæggelse på sygehus.
Forslaget vil betyde, at perioden, hvor det nyfødte barn
i forlængelse af en hospitalsindlæggelse vil blive
udskrevet til behandling i hjemmet på tidligt hjemmeophold
(THO), også medregnes i forlængelsen af
fraværsretten, hvilket vil indebære, at
forældrene heller ikke vil forbruge af deres fraværsret
i den periode, hvor barnet er udskrevet til THO.
Det vil betyde, at både perioden med
hospitalsindlæggelse og perioden med THO vil forlænge
forældrenes fraværsret, således at
forældrenes fraværsret først vil begynde at
løbe fra det tidspunkt, hvor THO ophører.
THO er et tilbud til forældre til et nyfødt barn om
at passe deres barn i hjemmet i den sidste del af et
indlæggelsesforløb. Tilbuddet gives først,
når den medicinske behandling på hospitalet er
afsluttet, og barnet ikke længere har brug for elektronisk
overvågning. Barnet er som sådan raskt, men er endnu
ikke modent til at spise hele dets behov ved bryst eller flaske og
har derfor brug for at få suppleret med sondemad. Det er
frivilligt at tage imod tilbuddet, men forældrene skal
være i stand til at stå for den fortsatte behandling af
barnet i hjemmet i tæt kontakt med personalet på
hospitalet, f.eks. i form af hjemmebesøg af en
THO-sygeplejerske, ugentlige kontrolbesøg på
hospitalet samt mulighed for at kontakte hospitalet døgnet
rundt.
THO kan være relevant både for forældre til et
barn, der er født for tidligt, og for forældre til et
nyfødt barn, der har en sygdom, som kræver
behandling.
Barnet vil typisk blive udskrevet fra hospitalet, når det
overgår til THO. Barnet afsluttes fra behandling i THO,
når barnet kan spise hele sit behov ved bryst eller på
flaske og tager tilfredsstillende på i vægt.
Forslaget ændrer ikke på, at det vil være en
betingelse for at forlænge fraværsretten, at barnet
indlægges på hospital inden for de første 46
uger efter barnets fødsel eller modtagelse. Det vil derimod
ikke være en betingelse for at kunne forlænge
fraværsretten med perioden på THO, at THO
påbegyndes inden for de første 46 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse.
Hvis barnet er indlagt på hospital inden 46 uger efter
barnets fødsel eller modtagelse, kan overgangen til THO
derfor ske efter den 46. uge efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Hvis barnet udskrives til THO, vil perioden med THO skulle
dokumenteres på tilsvarende måde som
hospitalsindlæggelsen, f.eks. ved journaludskrift fra
hospitalet, udskrift fra Sundhed.dk eller lignende, som
dokumenterer, at barnet efter indlæggelsen er udskrevet til
THO. Det skal af dokumentationen fremgå, at barnet er
udskrevet til THO og perioden for THO.
Efter lovens § 20 vil forældrene have ret til
barselsdagpenge i hele den forlængede fraværsperiode,
som efter forslaget også vil omfatte THO.
Når THO efter forslaget vil blive sidestillet med
indlæggelse, vil § 14, stk. 3, indebære, at hvis
forældrene ikke holder orlov, men fortsætter eller
genoptager arbejdet i forbindelse med barnets
hospitalsindlæggelse, vil retten til fravær for den
resterende periode også blive udsat til efter ophøret
af THO, hvis udskrivelsen fra hospital til THO finder sted inden 60
uger fra fødslen eller modtagelsen af barnet.
I tilfælde, hvor barnet er udskrevet til THO efter
hospitalsindlæggelsen, vil forælderen hermed få
ret til at vente med at påbegynde sin fraværsret til
efter ophør af THO. Det kan f.eks. have betydning for
forældre, der ikke bor sammen, og som ikke er sammen om at
passe barnet, når barnet er udskrevet til THO. I denne
situation kan den forælder, der ikke bor sammen med barnet,
have behov for at vente med at holde orlov, til efter barnet
ophører i THO.
Det foreslåede kan illustreres med følgende
eksempel. Forældrene bor ikke sammen på tidspunktet for
barnets fødsel. Barnet bor hos moren, der holder orlov med
barnet. Barnet indlægges på hospitalet i forbindelse
med fødslen. Faren er endnu ikke påbegyndt
fravær, hverken efter lovens § 7 eller § 9. Barnet
er indlagt på hospitalet i 40 uger, efterfulgt af en periode
på 8 uger med THO. Dvs. barnet er 40 uger gammelt, når
barnet udskrives fra hospital til THO, og barnet er 48 uger
gammelt, når THO ophører.
Moren kan få forlænget sit fravær efter lovens
§§ 7 og 9 med i alt 48 uger (40 uger, hvor barnet er
hospitalsindlagt, og 8 uger, hvor barnet er på THO), jf. den
foreslåede ændring til lovens § 14, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2. Da barnet er under 60 uger ved
udskrivelsen fra hospital til THO, kan faren, efter THO
ophører, dvs. når barnet er 48 uger gammelt,
påbegynde sit fravær efter lovens §§ 7 og 9,
jf. lovens § 14, stk. 3, sammenholdt med den foreslåede
ændring til lovens § 14, stk. 1.
Til nr. 2
Det fremgår af barselslovens § 14, stk. 1, at hvis
barnet er indlagt på sygehus, forlænges eller
udsættes den periode, hvor der er ret til fravær.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 2, at hvis
forælderen ikke genoptager arbejdet under indlæggelsen
af barnet, forlænges den periode, hvor der er ret til
fravær, med indlæggelsesperioden, hvis
indlæggelsen finder sted under de første 46 uger efter
fødslen eller modtagelsen. Fraværsretten kan dog
højst forlænges i 3 måneder.
Forældrene har efter barselslovens § 20 ret til
barselsdagpenge i den forlængede fraværsperiode.
Loftet på de 3 måneders forlængelse af
fraværet gælder for forældrene tilsammen, og
fordeles efter aftale mellem forældrene. Begge forældre
har således mulighed for at få forlænget deres
individuelle fraværsret, hvis de begge er fraværende
med barnet under indlæggelsen.
Det foreslås i § 14, stk. 2, 2.
pkt., at ændre »3 måneder« til
»12 måneder for hver forælder«.
Forslaget vil betyde, at perioden, hvor forældrenes
fraværsret kan forlænges på grund af barnets
hospitalsindlæggelse og THO, hæves fra i alt 3
måneder til 12 måneder for hver forælder. Der vil
med forslaget således være tale om en individuel ret
for hver forælder til at kunne forlænge den
fraværs- og barselsdagpengeret, som forælderen har ret
til efter barselsloven, med perioden for barnets
hospitalsindlæggelse og perioden for THO.
Begge forældre vil kunne forlænge deres individuelle
fraværsret samtidig. Det vil f.eks. betyde, at hvis barnet er
indlagt i 5 måneder, og begge forældre holder
fravær samtidig, vil forældrenes fraværsret blive
forlænget med 5 måneder for hver. Dette er i
modsætning til i dag, hvor fraværet kun kan
forlænges med op til 3 måneder i alt for
forældrene tilsammen.
Forældrene vil desuden fortsat kunne holde fraværet
hver for sig eller på skift, mens barnet er indlagt på
hospital eller er på THO. Dvs. at begge forældre ikke
behøver at være indlagt med barnet i hele
indlæggelsesperioden for at kunne udnytte retten til at
forlænge deres fraværsperiode.
Der vil være ret til barselsdagpenge efter lovens §
20 i hele den forlængede fraværsperiode, som
højst kan forlænges op til 12 måneder for hver
forælder, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Den foreslåede ændring kan illustreres med
følgende eksempel. Barnet bliver hospitalsindlagt i
forbindelse med fødslen i 20 uger og udskrives herefter til
THO, som varer i 10 uger. Både mor og far holder
fravær. Mor er indlagt med barnet i alle 20 uger, mens barnet
er indlagt, og er herefter sammen med barnet under THO i 10 uger.
Det betyder, at mors fravær efter lovens §§ 7 og 9
først begynder at løbe efter ophør med THO,
dvs. efter de første 30 uger efter barnets
fødsel.
Far er indlagt med barnet i 10 uger. Herefter genoptager far sit
arbejde i 10 uger, mens mor er indlagt med barnet. Når barnet
udskrives til THO, holder far igen fravær i 10 uger. Det
betyder, at fars fravær - ligesom mors fravær efter
lovens §§ 7 og 9 - først begynder at løbe
efter ophør med THO, dvs. efter de første 30 uger
efter barnets fødsel.
I dette eksempel får mor fraværsperioden
forlænget med hele indlæggelsesperioden og med perioden
med THO, i alt 30 uger, før hun forbruger af sin
fraværsret efter lovens §§ 7 og 9.
Far får forlænget sin fraværsperiode med i alt
20 uger som er de perioder, han har holdt fravær under
barnets hospitalsindlæggelse, og mens barnet var udskrevet
til THO. Havde far ikke genoptaget arbejdet, mens barnet var
indlagt, ville hele perioden med hospitalsindlæggelse og
perioden med THO kunne forlænge fraværet efter lovens
§§ 7 og 9.
Den fraværsret, der vil kunne forlænges som
følge af barnets hospitalsindlæggelse eller THO er
både forældrenes fraværsret i 10 ugers perioden
efter barnets fødsel eller modtagelse efter lovens § 7,
stk. 1 og 3, § 7 a, § 8, stk. 6, § 8 a, stk. 1,
§ 8 b, stk. 2, og forældrenes fraværsret efter 10
ugers perioden efter barnets fødsel eller modtagelse efter
lovens §§ 9 og 10. En surrogatmors fraværsret efter
barselslovens § 8 a, stk. 4, kan derimod ikke forlænges
på grund af det nyfødte barns
hospitalsindlæggelse.
Gentagne hospitalsindlæggelser vil være omfattet af
reglen, hvis de sker inden for de første 46 uger efter
fødslen eller modtagelsen af barnet.
Forlængelsen af fraværet med ret til barselsdagpenge
vil betyde, at forælderen ikke forbruger af sin
fraværsret med barselsdagpenge i den periode, hvor barnet er
indlagt og i den periode, hvor barnet er udskrevet til THO.
Fraværsretten med barselsdagpenge begynder først at
løbe (eller genoptages) fra og med kalenderdagen efter den
dag, hvor barnet udskrives fra hospitalet eller efter ophør
af perioden med THO. Ved flerbarnsfødsler, hvor flere af
børnene er indlagt, regnes udskrivningstidspunktet fra den
dag, hvor det sidste barn bliver udskrevet.
Det er en forudsætning for at forlænge
fraværsperioden med ret til barselsdagpenge, at
indlæggelsesperioden og perioden med THO er dokumenteret ved
journaludskrift fra hospitalet eller lignende, f.eks. udskrift fra
Sundhed.dk.
Til nr. 3
Det fremgår af barselslovens § 15, stk. 7, at en
lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær, fordi
barnet er indlagt på sygehus inden for de første 46
uger efter fødslen eller modtagelsen i hjemmet, jf.
barselslovens § 14, uden ugrundet ophold skal underrette sin
arbejdsgiver om indlæggelsen. Forældrene skal uden
ugrundet ophold underrette deres arbejdsgivere om, hvornår
barnet er modtaget i hjemmet efter indlæggelsen. Hvis barnet
er modtaget, inden der er afgivet varsel efter (lovens § 15)
stk. 2-5, forlænges fristen herfor med den tid, barnet har
været indlagt. Hvis barnet modtages efter, at der er afgivet
varsel efter (lovens § 15) stk. 2-5, bortfalder de afgivne
varsler, og der skal varsles på ny inden 2 uger efter
modtagelsen.
Det foreslås, at der i § 15,
stk. 7, 2. pkt., efter »indlæggelsen«
indsættes »eller tidspunktet for ophør af
tidligt hjemmeophold«.
Forslaget er en konsekvens af, at udskrivelse til behandling i
hjemmet ved tidligt hjemmeophold sidestilles med indlæggelse
på sygehus, jf. den foreslåede ændring til §
14, stk. 1, som giver forældrene ret til at forlænge
deres fraværsret.
Forslaget vil betyde, at forældre til et barn, der er
udskrevet til THO, uden ugrundet ophold skal varsle deres
arbejdsgiver om tidspunktet for ophør af THO.
Efter barnets modtagelse i hjemmet efter indlæggelsen
eller ophør af THO begynder forældrenes almindelige
fraværsret med barselsdagpenge.
Til nr. 4
Det fremgår af barselslovens § 13, stk. 1, at hver af
forældrene har ret til fravær i 26 uger efter barnets
død, hvis barnet er dødfødt eller dør
inden det fyldte 18. år. Samme ret til fravær
gælder for adoptanter og kommende adoptanter, der har
modtaget et barn, hvis barnet dør inden det fyldte 18.
år.
Af lovens § 13, stk. 4, fremgår, at for en
forælder, der udnytter retten til fravær efter stk. 1,
udsættes retten til fravær efter lovens § 9 for et
andet barn. Udsat fravær skal være udnyttet, inden
barnet fylder 9 år.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 1, at hvis barnet er
indlagt på sygehus, forlænges eller udsættes den
periode, hvor der er ret til fravær.
Af lovens § 14, stk. 2, fremgår, at såfremt
arbejdet ikke genoptages ved indlæggelsen, forlænges
den periode, hvor der er ret til fravær, med
indlæggelsesperioden, hvis indlæggelsen finder sted
under de første 46 uger efter fødslen eller
modtagelsen. Fraværsretten kan dog højst
forlænges i 3 måneder.
Af lovens § 14, stk. 3, fremgår, at hvis arbejdet
fortsættes eller genoptages ved indlæggelsen,
udsættes retten til fravær for den resterende periode
til efter udskrivelsen. Det er en betingelse, at udskrivelsen
finder sted inden 60 uger fra fødslen eller modtagelsen.
Det fremgår af lovens § 20, at ved fravær efter
lovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 13, 14 og 14
a og § 23 b, stk. 1 og 2, udbetaler Udbetaling Danmark
barselsdagpenge beregnet efter kapitel 9.
Det fremgår af lovens § 21 d, at en forælder,
der har ret til barselsdagpenge efter § 20, § 21, stk. 1,
og §§ 21 b og 21 c for fravær efter § 7,
§ 8, stk. 6, § 8 a, stk. 1, §§ 9, 13 og 14 og
§ 14 a, stk. 1, i mere end 52 uger efter børnenes
fødsel eller modtagelse, kan få udbetalt
barselsdagpenge under fravær efter § 9 for det antal
uger, forælderen har ret til ud over 52 uger, der holdes
senest 16 måneder efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Det foreslås i § 21 d at
»§§ 9, 13 og 14«
ændres til »§ 9«.
Forslaget vil betyde, at udsat eller forlænget
fravær som følge af en periode med sorgorlov, jf.
§ 13, eller hospitalsindlæggelse m.v., jf. § 14,
med barselsdagpenge efter § 20, ikke skal være afholdt
inden 16 måneder efter barnets fødsel eller
modtagelse, selvom forælderens samlede fravær med
barselsdagpenge er mere end 52 uger.
Det foreslåede kan illustreres med følgende
eksempel. En soloforælder til tvillinger har ret til 46 uger
med barselsdagpenge efter lovens §§ 20 og 21 c for
fravær efter lovens §§ 7 og 9, samt 13 uger med
barselsdagpenge efter lovens § 20 for fravær efter
lovens § 14 a. I alt 59 uger, der som udgangspunkt skal holdes
inden 16 måneder efter børnenes fødsel, jf.
barselslovens § 21 d.
Hvis børnene er indlagt i 4 måneder, vil
forælderens fraværsret kunne forlænges med 4
måneder efter den foreslåede ændring til lovens
§ 14, stk. 2, fra 16 til 20 måneder. Med den
foreslåede ændring, hvor det forlængede
fravær efter § 14 ikke er omfattet af § 21 d, og
derfor ikke skal holdes inden for 16 måneder, vil
forælderens forlængede fraværsret efter § 14
med barselsdagpenge efter § 20 kunne holdes indtil 20
måneder efter fødslen. De 59 uger, som en
soloforælder til tvillinger har ret til, skal som
udgangspunkt holdes inden for 16 måneder, jf. § 21 d. Da
forælderens fraværsret med barselsdagpenge er
forlænget med 4 måneder på grund af barnets
hospitalsindlæggelse, kan forælderen afholde sin
fraværsret med barselsdagpenge inden for i alt 20
måneder efter barnets fødsel eller modtagelse, da den
forlængede fraværsperiode på 4 måneder
lægges til de 16 måneder.
Tilsvarende vil en forælder til tvillinger, hvor den ene
tvilling dør kunne afholde det fravær, der
udsættes efter lovens § 13, stk. 4, med barselsdagpenge
efter lovens § 20 for det andet barn senere end 16
måneder efter fødslen, selvom forælderens
samlede fravær med barselsdagpenge er mere end 52 uger.
Til nr. 5
Barselslovens § 27 vedrører lønmodtageres
opfyldelse af et beskæftigelseskrav for ret til
barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Beskæftigelseskravet
fremgår af bestemmelsens stk. 1. Det fremgår af lovens
§ 27, stk. 3, 1. pkt., at ved vurderingen af, om
beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort
fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om
social service eller barnets lov er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i
hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af døende eller
efter barselslovens § 26 er ydet dagpenge til forældre
med alvorligt syge børn.
Efter § 119 i serviceloven er personer, som passer en
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, efter ansøgning berettiget til plejevederlag efter
lovens § 120. Efter § 90, nr. 12, i barnets lov finder
servicelovens §§ 119-122 om pasning af
nærtstående, som ønsker at dø i eget
hjem, tilsvarende anvendelse for børn, unge eller familier
omfattet af barnets lov, som har behov herfor.
Det foreslås, at i § 27, stk. 3,
1. pkt., ændres »lov om social service eller
barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste
ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller« til
»§ 87 i barnets lov er ydet hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, efter § 24 i
ældreloven«.
Forslaget vil betyde, at henvisningen til serviceloven og
barnets lov i § 27, stk. 3, 1. pkt., i barselsloven, for
så vidt angår tabt arbejdsfortjeneste ændres til
alene at være en henvisning til § 87 i barnets lov, hvor
reglerne om tabt arbejdsfortjeneste aktuelt er. Forslaget vil
endvidere betyde, at henvisningen til serviceloven og barnets lov
for så vidt angår vederlag ved pasning af døende
ændres til en henvisning til ældreloven, hvor reglerne
om vederlag ved pasning af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, vil fremgå med
virkning fra 1. juli 2025, jf. lov nr. 1651 af 30. december
2024.
Forslaget vil betyde, at der ved vurderingen af om
beskæftigelseskravet i § 27, stk. 1, i barselsloven er
opfyldt, ud over perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov
er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
også kan ses bort fra perioder på indtil 2 år,
hvor der efter § 24 i ældreloven er ydet vederlag ved
pasning af døende efter ældreloven.
Der henvises endvidere til lovforslagets § 3, stk. 4, hvor
det foreslås, at ved vurderingen af, om
beskæftigelseskravet i barselslovens § 27, stk. 1, er
opfyldt, indgår tillige perioder med plejevederlag for
pasning af en nærtstående, der ønsker at
dø i eget hjem efter tidligere gældende regler herom i
lov om social service og barnets lov og perioder med hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet efter tidligere gældende regler
herom i lov om social service. Der henvises desuden til
bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 4.
De foreslåede ændringer er en følge af, at
kapitel 23 (§§ 119-122) i serviceloven, jf. § 1, nr.
13, i lov nr. 1703 af 30. december 2024, er ophævet og
overflyttet til ældreloven.
Der henvises til §§ 23-26 i ældreloven, jf. lov
nr. 1651 af 30. december 2024, og bemærkningerne til
forslaget til ældreloven, jf. Folketingstidende 2024-25, A, L
89 som fremsat, side 79-80, hvoraf det fremgår, at
bestemmelserne, med redaktionelle ændringer, er en
videreførelse af de hidtil gældende bestemmelser i
servicelovens §§ 119 og 120. De her foreslåede
ændringer vil således ikke medføre materielle
ændringer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt
2.2.1.
Til nr. 6
Det fremgår af barselslovens § 13, stk. 1, at hver af
forældrene har ret til fravær i 26 uger efter barnets
død, hvis barnet er dødfødt eller dør
inden det fyldte 18. år. Samme ret til fravær
gælder for adoptanter og kommende adoptanter, der har
modtaget et barn, hvis barnet dør inden det fyldte 18.
år.
For at opnå ret til barselsdagpenge under sorgorlov skal
forælderen opfylde et beskæftigelseskrav.
Barselslovens § 27 vedrører lønmodtageres
opfyldelse af et beskæftigelseskrav for ret til
barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Beskæftigelseskravet
fremgår af bestemmelsens stk. 1.
Efter lovens § 27, stk. 1, opfylder en lønmodtager
f.eks. beskæftigelseskravet, hvis den pågældende
dagen før fraværet eller på første
fraværsdag er i beskæftigelse og har været
beskæftiget i mindst 160 timer inden for de seneste 4
afsluttede kalendermåneder forud for fraværsperioden og
i mindst 3 af disse måneder har været beskæftiget
i mindst 40 timer i hver måned.
Det fremgår af lovens § 27, stk. 3, 1. pkt., at ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er
opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor
der efter lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller efter barselslovens § 26 er ydet dagpenge
til forældre med alvorligt syge børn.
Bestemmelsen indebærer, at der kan ses bort fra disse
perioder op til 2 år ved opgørelsen af
beskæftigelseskravet.
Har lønmodtageren således f.eks. modtaget
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste i en del af en
kalendermåned, og det dermed betyder, at
beskæftigelseskravet på mindst 40 timer i
kalendermåneden ikke kan opfyldes i forbindelse med
påbegyndelse af en fraværsperiode efter barselsloven,
vil der kunne ses bort fra denne kalendermåned, og
måneden forud for de 4 afsluttede kalendermåneder kan
indgå i opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Det foreslås, at i § 27, stk.
3, indsættes som 3. pkt., at ved overgang til
sorgorlov efter denne lovs § 13 ses der endvidere bort fra
alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er ydet
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Forslaget vil betyde, at der ved opgørelse af
beskæftigelseskravet for lønmodtageres ret til
dagpenge under sorgorlov efter barselslovens § 13, vil kunne
ses bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov
er ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Det betyder bl.a., at beskæftigelseskravet vil kunne opfyldes
ved perioder med beskæftigelse, der ligger længere
tilbage end 2 år. Der henvises til lovforslagets § 3,
stk. 4, i forhold til muligheden for at se bort fra perioder med
udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste efter serviceloven.
Det vil være uden betydning, om forælderen på
tidspunktet for overgang til sorgorlov har genoptaget
beskæftigelsen efter en periode med tabt arbejdsfortjeneste,
eller om forælderen overgår til sorgorlov direkte fra
en periode med tabt arbejdsfortjeneste.
Det foreslåede kan illustreres med følgende
eksempel. En forælder har under pasning af sit syge barn i
hjemmet modtaget hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste siden 1. januar 2021. Forud herfor har
forælderen været i beskæftigelse på fuld
tid i 37 timer om ugen i 1 år. Forælderen starter igen
beskæftigelse den 1. juli 2025 efter en periode på 4
½ år med tabt arbejdsfortjeneste. Barnet afgår
ved døden den 1. august 2025, og forælderen har ret
til sorgorlov efter barselslovens § 13.
Forælderen er i aktuel beskæftigelse ved overgangen
til sorgorlov, men opfylder ikke kravet om mindst 160 timers
beskæftigelse inden for de seneste 4 afsluttede
kalendermåneder forud for fraværsperioden og om i
mindst 3 af disse måneder at have været
beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned.
Med den foreslåede ændring vil der ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet for
forælderen kunne ses bort fra hele perioden med hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Perioden med
beskæftigelse i 3 afsluttede kalendermåneder forud for
perioden med tabt arbejdsfortjeneste vil således kunne
indgå i opgørelsen af beskæftigelseskravet. Dvs.
at beskæftigelse forud for den 1. januar 2021 kan indgå
i opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Et andet eksempel er en forælder der under pasning af sit
syge barn i hjemmet har modtaget hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid siden 1. januar 2021.
Forud herfor har forælderen været i beskæftigelse
på fuld tid i 37 timer om ugen i 1 år. Barnet
afgår ved døden den 1. august 2025, og
forælderen har ret til sorgorlov efter barselslovens §
13.
Med den foreslåede ændring vil der ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet for
forælderen kunne ses bort fra hele perioden med hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Kravet om aktuel
beskæftigelse ved overgangen til sorgorlov er opfyldt, idet
perioden med beskæftigelse umiddelbart forud for perioden
på 4 ½ år med tabt arbejdsfortjeneste vil kunne
indgå i opgørelsen.
Til nr. 7
Barselslovens § 28 vedrører selvstændige
erhvervsdrivendes opfyldelse af et beskæftigelseskrav for ret
til barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark.
Beskæftigelseskravet fremgår af bestemmelsens stk. 1.
Det fremgår af lovens § 28, stk. 2, 1. pkt., at ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er
opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor
der efter lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller efter barselsloven er ydet barselsdagpenge til
forældre under fravær efter § 13 eller efter
§ 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge
børn.
Efter § 119 i serviceloven er personer, som passer en
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, efter ansøgning berettiget til plejevederlag efter
lovens § 120. Efter § 90, nr. 12, i barnets lov finder
servicelovens §§ 119-122 om pasning af
nærtstående, som ønsker at dø i eget
hjem, tilsvarende anvendelse for børn, unge eller familier
omfattet af barnets lov, som har behov herfor.
Det foreslås, at i § 28, stk. 2,
1. pkt., ændres »lov om social service eller
barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste
ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag
ved pasning af døende eller« til »§ 87 i
barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, efter § 24 i ældreloven er ydet
vederlag ved pasning af døende,«.
Forslaget vil betyde, at henvisningen til serviceloven og
barnets lov i § 28, stk. 2, 1. pkt., i barselsloven, for
så vidt angår tabt arbejdsfortjeneste ændres til
alene at være en henvisning til § 87 i barnets lov, hvor
reglerne om tabt arbejdsfortjeneste aktuelt er. Forslaget vil
endvidere betyde, at henvisningen til serviceloven og barnets lov
for så vidt angår vederlag ved pasning af døende
ændres til en henvisning til ældreloven, hvor reglerne
om vederlag ved pasning af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, vil fremgå med
virkning fra 1. juli 2025, jf. lov nr. 1651 af 30. december
2024.
Forslaget vil betyde, at der ved vurderingen af om
beskæftigelseskravet i § 28, stk. 1, i barselsloven er
opfyldt, ud over perioder, hvor der er efter § 87 i barnets
lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, også kan ses bort fra perioder på
indtil 2 år, hvor der efter § 24 i ældreloven er
ydet vederlag ved pasning af døende efter
ældreloven.
Der henvises endvidere til lovforslagets § 3, stk. 4, hvor
det foreslås, at ved vurderingen af, om
beskæftigelseskravet i barselslovens § 28, stk. 1 er
opfyldt, indgår tillige perioder med plejevederlag for
pasning af en nærtstående, der ønsker at
dø i eget hjem efter tidligere gældende regler herom i
lov om social service og barnets lov og perioder med hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter lov om social
service. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 3, stk. 4.
De foreslåede ændringer er begrundet i, at kapitel
23 (§§ 119-122) i serviceloven i § 1, nr. 13, i lov
nr. 1703 af 30. december er ophævet og overflyttet til
ældreloven.
Der henvises til §§ 23-26 i ældreloven, jf. lov
nr. 1651 af 30. december 2024, og bemærkningerne til
forslaget til ældreloven, jf. Folketingstidende 2024-25, A, L
89 som fremsat, side 79-80, hvoraf det fremgår, at
bestemmelserne, med redaktionelle ændringer, er en
videreførelse af de hidtil gældende bestemmelser i
servicelovens §§ 119 og 120. De her foreslåede
ændringer vil således ikke medføre materielle
ændringer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, punkt
2.2.1.
Til nr. 8
Det fremgår af barselslovens § 13, stk. 1, at hver af
forældrene har ret til fravær i 26 uger efter barnets
død, hvis barnet er dødfødt eller dør
inden det fyldte 18. år. Samme ret til fravær
gælder for adoptanter og kommende adoptanter, der har
modtaget et barn, hvis barnet dør inden det fyldte 18.
år.
For at opnå ret til barselsdagpenge under sorgorlov skal
forælderen opfylde et beskæftigelseskrav.
Barselslovens § 28 vedrører selvstændige
erhvervsdrivendes opfyldelse af beskæftigelseskravet for ret
til barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark.
Efter lovens § 28, stk. 1, er retten til barselsdagpenge
for en selvstændig erhvervsdrivende betinget af, at der inden
for de sidste 12 måneder har været udøvet
selvstændig virksomhed i mindst halvdelen af den normale
overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid i mindst 6
måneder, heraf den seneste måned forud for
fraværet. Har den selvstændige virksomhed været
udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med
forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
Det fremgår af lovens § 28, stk. 2, 1. pkt., at ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er
opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor
der efter lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller efter barselsloven er ydet barselsdagpenge til
forældre under fravær efter § 13 eller efter
§ 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge
børn.
Bestemmelsen indebærer, at der kan ses bort fra disse
perioder ved opgørelsen af beskæftigelseskravet, hvis
perioderne betyder, at beskæftigelseskravet i barselslovens
§ 28, stk. 1, ikke kan opfyldes.
Har den selvstændige erhvervsdrivende således f.eks.
modtaget godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste i en del af
12-måneders og/eller 1-månedsperioden forud for en
fraværsperiode efter barselsloven, kan 12-måneders
og/eller 1-månedsperioden forlænges bagud med et antal
dage, svarende til antallet af dage i en periode på indtil 2
år med godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste.
Det foreslås, at i § 28, stk.
2, indsættes som 5. pkt., at ved overgang til
sorgorlov efter denne lovs § 13 ses der endvidere bort fra
alle perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er ydet
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Forslaget vil betyde, at der ved opgørelse af
beskæftigelseskravet for selvstændigt erhvervsdrivendes
ret til barselsdagpenge under sorgorlov efter barselslovens §
13 vil kunne ses bort fra alle perioder, hvor der efter § 87 i
barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.
Der henvises til lovforslagets § 3, stk. 4, i forhold til
muligheden for at se bort fra perioder med udbetaling af tabt
arbejdsfortjeneste efter serviceloven.
Det vil være uden betydning, om forælderen på
tidspunktet for overgang til sorgorlov har genoptaget
beskæftigelsen efter en periode med tabt arbejdsfortjeneste,
eller om forælderen overgår til sorgorlov direkte fra
en periode med tabt arbejdsfortjeneste.
Det foreslåede kan illustreres på følgende
måde. En forælder har under pasning af sit syge barn i
hjemmet modtaget hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste på fuld tid siden 1. januar 2021. Forud
herfor har forælderen været selvstændig
erhvervsdrivende i 1 år. Forælderen starter igen
selvstændig virksomhed den 1. juli 2025 efter en periode
på 4 ½ år med tabt arbejdsfortjeneste. Barnet
afgår ved døden den 1. august 2025, og
forælderen har ret til sorgorlov efter barselslovens §
13.
I forhold til dagpenge under sorgorlov, opfylder
forælderen ikke kravet om inden for de sidste 12
måneder at have udøvet selvstændig virksomhed i
mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige
arbejdstid i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned
forud for fraværet.
Med den foreslåede ændring vil der ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet for
forælderen, kunne ses bort fra hele perioden med hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Perioden med
selvstændig virksomhed umiddelbart forud for perioden
på 4 ½ år med tabt arbejdsfortjeneste vil
således kunne indgå i opgørelsen af
beskæftigelseskravet.
Et andet eksempel er en forælder, der under pasning af sit
syge barn i hjemmet har modtaget hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid siden 1. januar 2021.
Forud herfor har forælderen været selvstændig
erhvervsdrivende i 1 år. Barnet afgår ved døden
den 1. august 2025, og forælderen har ret til sorgorlov efter
barselslovens § 13.
I forhold til dagpenge under sorgorlov, vil der med den
foreslåede ændring ved opgørelsen af
beskæftigelseskravet for forælderen kunne ses bort fra
hele perioden med hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste. Perioden med selvstændig virksomhed
umiddelbart forud for perioden på 4 ½ år med
tabt arbejdsfortjeneste vil kunne indgå i opgørelsen
af beskæftigelseskravet.
Til §
2
Til nr. 1
Ved § 11, nr. 1 og 2, i lov nr. 1703 af 30. december 2024
om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som
følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra
bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social
service) blev der foretaget ændringer af barselsloven.
I barselslovens § 27, stk. 3, 1. pkt., blev »lov om
social service eller barnets lov er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i
hjemmet eller« ændret til: »barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet, efter ældreloven«.
I barselslovens § 28, stk. 2, 1. pkt., blev »efter
lov om social service eller barnets lov er ydet godtgørelse
for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i
hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af døende
eller« ændret til: »efter barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet.
De ændringer af barselsloven, der følger af §
11, nr. 1 og 2, i lov nr. 1703 af 30. december 2024, træder i
kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås, at § 11
ophæves.
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 5 og 7. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Det fremgår af § 21, stk. 3, i lov nr. 1703 af 30.
december 2024, at §§ 1 og 2, § 3, nr. 2, og
§§ 4 og 7-20 træder i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås, at i § 21, stk.
3, ændres »§§ 4 og 7-20« til
»§§ 4, 7-10 og 12-20«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter lovens § 11
foreslås ophævet. Der henvises til bemærkningerne
hertil.
Til nr. 3
Det fremgår af § 21, stk. 7, i lov nr. 1703 af 30.
december 2024, at ved afgørelser efter §§ 32 og 42
i lov om sygedagpenge og §§ 27 og 28 i barselsloven efter
lovens ikrafttræden indgår perioder med plejevederlag
for pasning af en nærtstående, der ønsker at
dø i eget hjem, efter den hidtil gældende § 120 i
lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3.
juli 2024, eller § 90, nr. 12, i barnets lov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024, samt perioder
med godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af
et handicappet barn i hjemmet efter den til og med den 31. december
2023 gældende § 42 i lov om social service.
Det foreslås, at i § 21, stk.
7, udgår »og §§ 27 og 28 i
barselsloven«.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 1. Der
henvises til bemærkningerne hertil samt til lovforslagets
§ 3, stk. 4, hvor det foreslås, at ved vurderingen af,
om beskæftigelseskravet i barselslovens § 27, stk. 1, og
§ 28, stk. 1, er opfyldt, indgår tillige perioder med
plejevederlag for pasning af en nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, efter tidligere
gældende regler herom i lov om social service og barnets lov,
og perioder med hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet
efter tidligere gældende regler herom i lov om social
service. § 3, stk. 4, svarer med visse ændringer til
§ 21, stk. 7, i lov nr. 1703 af 30. december 2024.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2025, jf. dog stk. 2.
Forslaget vil bl.a. betyde, at de foreslåede
ændringer om udvidet ret til dagpenge under sorgorlov, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5-8, som ændrer i barselslovens
§ 27, stk. 3, og § 28, stk. 2, om opfyldelse af
beskæftigelseskravet, træder i kraft den 1. juli
2025.
Lovforslagets § 1, nr. 4, som ændrer barselslovens
§ 21 d og lovforslagets § 2, som ændrer i lov om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love, vil ligeledes træde i
kraft den 1. juli 2025.
For så vidt angår lovforslagets § 1, nr. 6 og
8, som ændrer i barselslovens § 27, stk. 3, og §
28, stk. 2, betyder den foreslåede ikrafttræden, at for
forældre, der påbegynder en periode med sorgorlov efter
§ 13 i barselsloven den 1. juli 2025 eller senere, kan der ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt, ses bort
fra alle perioder, hvor der er ydet hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste. Det bemærkes, at der også
vil kunne ses bort fra perioder med hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste, som er påbegyndt før den
1. juli 2025 ved opgørelsen af beskæftigelseskravet
efter barselslovens § 27, stk. 1 og § 28, stk. 1.
Det foreslåede kan illustreres på følgende
måde. En forælder har under pasning af sit syge barn i
hjemmet modtaget hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste på fuld tid siden 1. januar 2021. Forud
herfor havde forælderen været i beskæftigelse
på fuld tid i 37 timer om ugen i 1 år. Barnet
afgår ved døden den 1. august 2025, og
forælderen har ret til sorgorlov efter barselslovens §
13.
Ved vurderingen af, om forælderen opfylder
beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpenge under
sorgorloven, vil der kunne ses bort fra perioden med tabt
arbejdsfortjeneste før lovens ikrafttræden, fordi
forælderen overgår til sorgorlov senere end den 1. juli
2025. Det vil betyde, at perioden med beskæftigelse forud for
perioden med tabt arbejdsfortjeneste, vil kunne indgå i
opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Lovforslagets øvrige regler vil derimod først
træde i kraft den 1. januar 2026, jf. det foreslåede
stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 1, nr. 1-3, træder i kraft den 1. januar 2026.
Forslaget vil betyde, at de foreslåede ændringer om
bedre barselsvilkår for forældre til indlagte
nyfødte børn, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og
3, som ændrer i barselslovens § 14, stk. 1 og 2, og
§ 15, stk. 7, træder i kraft den 1. januar 2026 og
finder anvendelse for forældre til børn, der er
født eller modtaget den 1. januar 2026 eller senere.
Det foreslås i stk. 3, at
§ 1, nr. 1-3, ikke finder anvendelse for forældre til
børn, der er født eller modtaget før den 1.
januar 2026. For sådanne forældre finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Forslaget vil betyde, at muligheden for at sidestille behandling
ved tidligt hjemmeophold med hospitalsindlæggelse, jf. den
foreslåede ændring til § 14, stk. 1, og retten til
at forlænge fraværsretten til 12 måneder for hver
forælder på grund af barnets
hospitalsindlæggelse, jf. den foreslåede ændring
til § 14, stk. 2, ikke vil gælde for forældre til
et barn, der er født eller modtaget før den 1. januar
2026.
Hvis barnet er født eller modtaget før den 1.
januar 2026, vil de hidtil gældende regler i barselsloven
finde anvendelse. Det vil bl.a. betyde, at forældre til et
barn, der er født eller modtaget før 1. januar 2026,
ikke omfattes af forslaget, selvom barnet indlægges på
hospital den 1. januar 2026 eller senere. Det afgørende for
at være omfattet af forslaget vil således være
tidspunktet for barnets fødsel, og for et adoptivbarn vil
det afgørende tidspunkt være barnets modtagelse, og
ikke tidspunktet for barnets hospitalsindlæggelse.
Det foreslås i stk. 4, at ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter barselslovens
§ 27, stk. 1, og § 28, stk. 1, er opfyldt, jf. § 27,
stk. 3, og § 28, stk. 2, som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 5-8, indgår tillige perioder med plejevederlag
for pasning af en nærtstående, der ønsker at
dø i eget hjem, jf. dagældende § 120 i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 11. februar
2025, efter den dagældende § 90, nr. 12, i barnets lov,
jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024, og perioder
med godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af
et handicappet barn i hjemmet efter den dagældende § 42
i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af
16. august 2023.
Den foreslåede bestemmelse svarer i det væsentlige
til bestemmelsen i § 21, stk. 7, i lov nr. 1703 af 30.
december 2024 om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som
følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra
bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social
service).
Forslaget vil betyde, at perioder med tabt arbejdsfortjeneste
efter den dagældende § 42 i lov om social service og
perioder med plejevederlag efter den dagældende § 120 i
lov om social service og § 90, nr. 12, i barnets lov fortsat
vil kunne lægges til grund ved opgørelsen af, om
beskæftigelseskravene efter barselslovens § 27, stk. 1,
og § 28, stk. 1, er opfyldt.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og
Grønland, og kan heller ikke sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, idet barselsloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, jf.
barselslovens § 60, og heller ikke kan sættes i kraft
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 114 af 29. januar 2025, som
ændret ved § 8 i lov nr. 630 af 11. juni 2024 og §
11 i lov nr. 1703 af 30. december 2024, foretages følgende
ændringer: | | | | § 14. Hvis
barnet er indlagt på sygehus, forlænges eller
udsættes den periode, hvor der er ret til fravær. Stk. 2.
Såfremt arbejdet ikke genoptages ved indlæggelsen,
forlænges den periode, hvor der er ret til fravær, med
indlæggelsesperioden, hvis indlæggelsen finder sted
under de første 46 uger efter fødslen eller
modtagelsen. Fraværsretten kan dog højst
forlænges i 3 måneder. Retten til at forlænge
fraværsperioden gælder ikke forældrenes ret til
fravær efter § 7, stk. 3, eller adoptanters ret til
samtidigt fravær efter § 8, stk. 6. Stk.
3. - - - | | 1. I § 14, stk.
1, indsættes som 2.
pkt.: »Behandling i hjemmet ved tidligt
hjemmeophold sidestilles med indlæggelse på
sygehus.« 2. I § 14, stk. 2, 2. pkt., ændres
»3 måneder« til: »12 måneder for hver
forælder«. | | | | § 15 Stk.
1-6. - - - Stk. 7. En
lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær, fordi
barnet er indlagt på sygehus inden for de første 46
uger efter fødslen eller modtagelsen i hjemmet, jf. §
14, skal uden ugrundet ophold underrette sin arbejdsgiver om
indlæggelsen. Forældrene skal uden ugrundet ophold
underrette deres arbejdsgivere om, hvornår barnet er modtaget
i hjemmet efter indlæggelsen. Hvis barnet er modtaget, inden
der er afgivet varsel efter stk. 2-5, forlænges fristen
herfor med den tid, barnet har været indlagt. Hvis barnet
modtages efter, at der er afgivet varsel efter stk. 2-5, bortfalder
de afgivne varsler, og der skal varsles på ny inden 2 uger
efter modtagelsen. Stk.
8. - - - | | 3. I § 15, stk. 7,
2. pkt., indsættes efter
»indlæggelsen«: »eller tidspunktet for
ophør af tidligt hjemmeophold«. | | | | § 21 d. En
forælder, der har ret til barselsdagpenge efter § 20,
§ 21, stk. 1, og §§ 21 b og 21 c for fravær
efter § 7, § 8, stk. 6, § 8 a, stk. 1, §§
9, 13 og 14 og § 14 a, stk. 1, i mere end 52 uger efter
børnenes fødsel eller modtagelse, kan få
udbetalt barselsdagpenge under fravær efter § 9 for det
antal uger, forælderen har ret til ud over 52 uger, der
holdes senest 16 måneder efter barnets fødsel eller
modtagelse, jf. dog § 21, stk. 3. | | 4. I § 21 d
ændres »§§ 9, 13 og
14« til: »§ 9«. | | | | § 27 Stk.
1-2. - - - Stk. 3. Ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er
opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor
der efter lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller efter denne lovs § 26 er ydet dagpenge til
forældre med alvorligt syge børn. Endvidere ses bort
fra perioder, hvor der ville være ret til barselsdagpenge
efter § 21, men hvor den anden forælder har fået
udbetalt barselsdagpengene eller dennes arbejdsgiver har fået
udbetalt refusion, og fra perioder, hvor lønmodtageren har
været omfattet af en arbejdskonflikt. Stk. 4. - -
- | | 5. I § 27, stk. 3, 1. pkt., ændres
»lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller« til: »§ 87 i
barnets lov er ydet hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, efter § 24 i
ældreloven«. 6. I § 27, stk. 3, indsættes som 3. pkt.: »Ved overgang til sorgorlov
efter denne lovs § 13 ses der endvidere bort fra alle
perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er ydet
hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.« | | | | § 28 - -
- Stk. 2. Ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er
opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor
der efter lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller efter denne lov er ydet barselsdagpenge til
forældre under fravær efter § 13 eller efter
§ 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge
børn. Ved vurderingen kan endvidere helt eller delvis ses
bort fra perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31.
august 2020. Ved vurderingen kan desuden helt eller delvis ses bort
fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30.
april 2021. Ved vurderingen kan desuden helt eller delvis ses bort
fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30.
april 2021. For en selvstændig erhvervsdrivende, der i
løbet af perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den
30. september 2021 har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter
§ 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
kan der også ved vurderingen helt eller delvis ses bort fra
perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30. september
2021. Stk.
3. - - - | | 7. I § 28, stk. 2, 1. pkt., ændres
»lov om social service eller barnets lov er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller er ydet vederlag ved pasning af
døende eller« til: »§ 87 i barnets lov er
ydet hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
efter § 24 i ældreloven er ydet vederlag ved pasning af
døende,«. 8. I § 28, stk. 2, indsættes som 5. pkt.: »Ved overgang til sorgorlov
efter denne lovs § 13 ses der endvidere bort fra alle
perioder, hvor der efter § 87 i barnets lov er ydet
hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1703 af 30. december 2024 om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som
følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra
bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social
service) foretages følgende ændringer: | | | | § 11 1. I § 27,
stk. 3, 1. pkt., ændres »lov om social service eller
barnets lov er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste
ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller« til:
»barnets lov er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet,
efter ældreloven«. 2. I § 28,
stk. 2, 1. pkt., ændres »efter lov om social service
eller barnets lov er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet
eller er ydet vederlag ved pasning af døende eller«
til: »efter barnets lov er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet,
efter ældreloven er ydet vederlag ved pasning af
døende,« | | 1. § 11 ophæves. | | | | § 21 Stk.
1-2. - - - Stk. 3.
§§ 1 og 2, § 3, nr. 2, og §§ 4 og 7-20
træder i kraft den 1. juli 2025. Stk.
4-6. - - - Stk. 7. Ved
afgørelser efter §§ 32 og 42 i lov om sygedagpenge
og §§ 27 og 28 i barselsloven efter lovens
ikrafttræden indgår perioder med plejevederlag for
pasning af en nærtstående, der ønsker at
dø i eget hjem efter den hidtil gældende § 120 i
lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3.
juli 2024 eller § 90, nr. 12, i barnets lov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024 samt perioder med
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet efter den til og med den 31. december
2023 gældende § 42 i lov om social service. Stk.
8. - - - | | 2. I § 21, stk. 3, ændres
»§§ 4 og 7-20« til: »§§ 4,
7-10 og 12-20«. 3. I §
21, stk. 7, udgår »og
§§ 27 og 28 i barselsloven«. | | | |
|