L 207 Forslag til lov om ændring af barselsloven.

(Bedre barselsvilkår til forældre med indlagte nyfødte børn og udvidet ret til dagpenge under sorgorlov).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: Betænkning afgivet

Betænkning

Afgivet: 28-05-2025

Afgivet: 28-05-2025

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2025

20241_l207_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2025

1. Ændringsforslag

Enhedslistens medlem af udvalget har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, LA, KF, M og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (ALT, EL og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at EL støtter lovforslaget, da det markant forbedrer vilkårene for forældre i dybt sårbare situationer. Forældre til alvorligt syge eller døende nyfødte skal kunne være nær deres barn uden at bekymre sig om økonomi eller fraværsregler. EL finder det helt afgørende, at barselsloven afspejler solidaritet med de familier, der står i livskriser, og lovforslaget er et klart skridt i den rigtige retning.

EL har stillet ændringsforslag nr. 1 (forlængelse af ret til fravær ved graviditetsbetinget sygdom) for at sikre, at gravide med komplikationer ikke presses unødigt og kan tage den nødvendige tid til helbredelse uden tab af rettigheder.

EL har derudover stillet ændringsforslag nr. 2 og 3 (forlængelse af perioden for barnets indlæggelse) for at sikre kontinuitet og tryghed for forældre i længerevarende indlæggelsesforløb, hvor behovet for fravær strækker sig ud over det nuværende omfang.

EL anerkender det store engagement fra forældre, som selv har oplevet ubærlige tab, og som har bidraget med deres stemmer og erfaringer. Det er dybt rørende og en stærk demokratisk kraft. Lovforslaget er et vigtigt fremskridt for børnefamilier i Danmark. EL takker for det brede samarbejde og opfordrer til, at også forslagene i høringssvarene om ensretning af barselsperioder inddrages fremadrettet.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (ALT og DF):

1) Før nr. 1 indsættes:

»01. I § 8 a, stk. 4, 2. pkt., og § 13, stk. 3, ændres »46 uger« til: »52 uger«.«

[Forlængelse af ret til fravær ved graviditetsbetinget sygdom]

2) Efter nr. 1 indsættes:

»02. I § 14, stk. 2, 1. pkt., ændres »under de første 46 uger« til: »inden 1 år«.«

[Forlængelse af perioden for barnets indlæggelse]

3) Efter nr. 2 indsættes:

»03. I § 15, stk. 7, 1. pkt., ændres: »for de første 46 uger« til: »1 år«.«

[Forlængelse af perioden for barnets indlæggelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget foreslås det i § 8 a, stk. 4, 2. pkt., og § 13, stk. 3, at forlænge morens fraværsret i tilfælde af graviditetsbetinget sygdom fra højst indtil 46 uger til højst indtil 52 uger efter fødslen.

Forslaget betyder, at i tilfælde, hvor en surrogatmor eller en mor lider af en graviditetsbetinget sygdom, forlænges hendes fraværsret efter § 7, stk. 1, dog højst indtil 52 uger efter fødslen, da fraværsret og dagpengeret regnes i uger og ikke år.

Begrundelsen for ændringsforslaget er, at der ønskes overensstemmelse med den periode, som fravær efter §§ 9 og 10 (fravær efter 10 uger efter fødslen, tidligere forældreorlov) med barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf. barselslovens § 21.

Til nr. 2

Det foreslås at ændre § 14, stk. 2, 1. pkt., således at retten til at forlænge fraværet på grund af barnets indlæggelse udvides fra at omfatte indlæggelser, der finder sted inden 46 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet, til at omfatte indlæggelser, der finder sted inden 1 år efter fødslen eller modtagelsen af barnet.

Da der er tale om en referenceperiode for barnets indlæggelse foreslås det, at perioden angives som 1 år i stedet for 52 uger i modsætning til ændringen i nr. 01, jf. ændringsforslag nr. 1.

Begrundelsen for ændringsforslaget er, at der ønskes overensstemmelse med den periode, som fravær efter §§ 9 og 10 (fravær efter 10 uger efter fødslen, tidligere forældreorlov) med barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf. barselslovens § 21.

Til nr. 3

Det foreslås at ændre § 15, stk. 7, 1. pkt., som en konsekvens af den foreslåede ændring i § 14, stk. 2, 1. pkt., som vil betyde, at hvis barnet er indlagt på et sygehus inden for det første år efter fødslen eller modtagelsen i hjemmet, skal lønmodtageren uden ugrundet ophold underrette sin arbejdsgiver om indlæggelsen.

Begrundelsen for ændringsforslaget er, at der ønskes overensstemmelse med den periode, som fravær efter §§ 9 og 10 (fravær efter 10 uger efter fødslen, tidligere forældreorlov) med barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf. barselslovens § 21.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2025 og var til 1. behandling den 8. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 28. januar 2025 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 116. Den 24. april 2025 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene, høringsnotatet og ligestillingsvurderingen til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Karin Liltorp (ALT) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5