Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2025
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlem af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, LA, KF, M og RV) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (ALT, EL og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget udtaler,
at EL støtter lovforslaget, da det markant forbedrer
vilkårene for forældre i dybt sårbare
situationer. Forældre til alvorligt syge eller døende
nyfødte skal kunne være nær deres barn uden at
bekymre sig om økonomi eller fraværsregler. EL finder
det helt afgørende, at barselsloven afspejler solidaritet
med de familier, der står i livskriser, og lovforslaget er et
klart skridt i den rigtige retning.
EL har stillet ændringsforslag nr. 1
(forlængelse af ret til fravær ved graviditetsbetinget
sygdom) for at sikre, at gravide med komplikationer ikke presses
unødigt og kan tage den nødvendige tid til
helbredelse uden tab af rettigheder.
EL har derudover stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3 (forlængelse af perioden for
barnets indlæggelse) for at sikre kontinuitet og tryghed for
forældre i længerevarende
indlæggelsesforløb, hvor behovet for fravær
strækker sig ud over det nuværende omfang.
EL anerkender det store engagement fra
forældre, som selv har oplevet ubærlige tab, og som har
bidraget med deres stemmer og erfaringer. Det er dybt
rørende og en stærk demokratisk kraft. Lovforslaget er
et vigtigt fremskridt for børnefamilier i Danmark. EL takker
for det brede samarbejde og opfordrer til, at også forslagene
i høringssvarene om ensretning af barselsperioder inddrages
fremadrettet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og DF):
1)
Før nr. 1 indsættes:
»01. I §
8 a, stk. 4, 2. pkt., og § 13,
stk. 3, ændres »46 uger« til: »52
uger«.«
[Forlængelse af ret til
fravær ved graviditetsbetinget sygdom]
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»02. I §
14, stk. 2, 1. pkt., ændres »under de
første 46 uger« til: »inden 1
år«.«
[Forlængelse af perioden for
barnets indlæggelse]
3)
Efter nr. 2 indsættes:
»03. I §
15, stk. 7, 1. pkt., ændres: »for de
første 46 uger« til: »1
år«.«
[Forlængelse af perioden for
barnets indlæggelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det i § 8 a, stk. 4, 2. pkt., og § 13, stk. 3, at
forlænge morens fraværsret i tilfælde af
graviditetsbetinget sygdom fra højst indtil 46 uger til
højst indtil 52 uger efter fødslen.
Forslaget betyder, at i tilfælde,
hvor en surrogatmor eller en mor lider af en graviditetsbetinget
sygdom, forlænges hendes fraværsret efter § 7,
stk. 1, dog højst indtil 52 uger efter fødslen, da
fraværsret og dagpengeret regnes i uger og ikke år.
Begrundelsen for ændringsforslaget
er, at der ønskes overensstemmelse med den periode, som
fravær efter §§ 9 og 10 (fravær efter 10 uger
efter fødslen, tidligere forældreorlov) med
barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf.
barselslovens § 21.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre §
14, stk. 2, 1. pkt., således at retten til at forlænge
fraværet på grund af barnets indlæggelse udvides
fra at omfatte indlæggelser, der finder sted inden 46 uger
efter fødslen eller modtagelsen af barnet, til at omfatte
indlæggelser, der finder sted inden 1 år efter
fødslen eller modtagelsen af barnet.
Da der er tale om en referenceperiode for
barnets indlæggelse foreslås det, at perioden angives
som 1 år i stedet for 52 uger i modsætning til
ændringen i nr. 01, jf. ændringsforslag nr. 1.
Begrundelsen for ændringsforslaget
er, at der ønskes overensstemmelse med den periode, som
fravær efter §§ 9 og 10 (fravær efter 10 uger
efter fødslen, tidligere forældreorlov) med
barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf.
barselslovens § 21.
Til nr. 3
Det foreslås at ændre §
15, stk. 7, 1. pkt., som en konsekvens af den foreslåede
ændring i § 14, stk. 2, 1. pkt., som vil betyde, at hvis
barnet er indlagt på et sygehus inden for det første
år efter fødslen eller modtagelsen i hjemmet, skal
lønmodtageren uden ugrundet ophold underrette sin
arbejdsgiver om indlæggelsen.
Begrundelsen for ændringsforslaget
er, at der ønskes overensstemmelse med den periode, som
fravær efter §§ 9 og 10 (fravær efter 10 uger
efter fødslen, tidligere forældreorlov) med
barselsdagpenge skal være afholdt inden for, jf.
barselslovens § 21.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2025 og var til 1. behandling den 8. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 28. januar 2025 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 116. Den 24. april
2025 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
høringsnotatet og ligestillingsvurderingen til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (ALT) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria
Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |