Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 22. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr 1. Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, IA og SP) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, KF og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af DF stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af SF
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af SF stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af DF
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod det af DF stillede
ændringsforslag og vil stemme for det af SF stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det af
DF stillede ændringsforslag og vil stemme for det af SF
stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (N) ) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling
til de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer bemærker, at
EL støtter intentionen med lovforslaget, og anerkender, at
genetisk slægtsforskning som redskab kan medvirke til at
opklare forbrydelser, der ellers vil være svære eller
meget ressourcekrævende at opklare. Mængden af data,
der vil blive indsamlet om almindelige uskyldige borgere, vil med
dette forslag være enorm, og de personer, der vil blive ramt,
har ikke samtykket til at afgive data. Der er derfor ikke sikret en
tilstrækkelig afvejning mellem retten til privatliv og
hensynet til opklaring af forbrydelser, hvorfor EL ikke kan
støtte forslaget. Derudover mener EL, at der mangler et
element af retssikkerhed, da der ikke kræves en
dommerkendelse for at indsamle data.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD, LA og KF):
1) I
den under nr. 1 forslåede § 754 f affattes stk. 1, nr. 2, således:
»2)
efterforskningen angår en overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 eller 13, § 216, § 225, jf. § 216, §
237, § 245, en lovovertrædelse omfattet af straffelovens
§ 81 a eller en overtrædelse af straffeloven af
særdeles alvorlig karakter, og«.
[Udvidelse af
anvendelsesområdet for genetisk slægtsforskning som
efterforskningsmiddel i politiet]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(LA, EL, RV og ALT):
2) I
den under nr. 1 forslåede § 754 f indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Politiets gennemførelse af efterforskningsskridtet efter
stk. 1 sker efter rettens kendelse. Kendelsen skal foreligge senest
på det tidspunkt, hvor der sker videregivelse af oplysninger
om dna fra et dna-spor. I rettens kendelse anføres de
konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det
støttes, at betingelserne for gennemførelse af
efterforskningsskridtet er opfyldt.«
[Krav om retskendelse til genetisk
slægtsforskning som efterforskningsmiddel i politiet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 754 f, stk.1, nr. 2, nyaffattes. De foreslåede
ændringer indebærer, at politiet vil kunne anvende
genetisk slægtsforskning til opklaring af overtrædelser
af straffelovens kapitel 12 om landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed, kapitel
13 om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v., voldtægt (§ 216 og
§ 225, jf. § 216), drab (§ 237), grov vold (§
245), en lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81
a eller en overtrædelse af straffeloven af særdeles
alvorlig karakter.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i lovforslagets § 1, nr. 1, indsættes et
stk. 2 i den foreslåede § 754 f.
Det foreslåede stk. 2 angiver de
formelle betingelser, som skal være opfyldt, før der
kan foretages genetisk slægtsforskning efter bestemmelsen i
stk. 1.
Det foreslås, at gennemførelse
af efterforskningsskridtet efter stk. 1 sker efter rettens
kendelse. Retten skal i denne forbindelse vurdere, om betingelserne
anført i stk. 1 for gennemførelse af
efterforskningsskridtet er opfyldt.
Retten skal således vurdere, om
1) der er
bestemte grunde til at antage, at dna-sporet stammer fra
gerningspersonen,
2)
efterforskningen angår en overtrædelse af straffelovens
§§ 114-114 j, § 216, § 225, jf. § 216,
§ 237 eller en overtrædelse af straffeloven af
særdeles alvorlig karakter og
3)
efterforskningsskridtet må antages at være af
afgørende betydning for efterforskningen.
Det
bemærkes, at retten ikke skal vurdere, i hvilket omfang
betingelserne for overførsel af personoplysninger efter
retshåndhævelsesloven er opfyldt.
Kravet om
retskendelse vil først indtræde forud for en
sammenligning i en slægtsforskningsdatabase (anden fase),
idet det indledningsvis skal afklares gennem dna-analysen
(første fase), om genetisk slægtsforskning er muligt.
Politiet skal senest indhente rettens kendelse, inden
videregivelsen af oplysninger fra dna-sporet til en dna-baseret
slægtsforskningsdatabase eller en udenlandsk myndighed med
henblik på bistand til gennemførelse af
efterforskningsskridtet finder sted.
Det
foreslås desuden, at retten i dennes kendelse skal
anføre de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for
gennemførelse af efterforskningsskridtet er opfyldt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. april
2025 og var til 1. behandling den 29. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 6. marts 2025 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 163. Den 11. april 2025 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Morten Klessen
(S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang
Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen
(V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (N) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg
(SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd. Pernille Vermund (LA) Mai
Mercado (KF) nfmd. Per Larsen
(KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund
(EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |