Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 28. april 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og KF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (RV, DF, SF, EL, NB, LA og FG) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Et flertal i udvalget bestående af
Socialdemokratiet, Venstre og Det Konservative Folkeparti finder,
at det er rimeligt, at man kan modtage et vederlag, hvis man som
borgmester eller regionsrådsformand påtager sig et
ekstra hverv med de ekstra opgaver og det ekstra arbejde og ansvar,
der følger med. Det står til enhver tid den enkelte
frit for at frasige sig vederlaget. Flertallet lægger videre
vægt på, at der gælder fuld åbenhed om
sådanne vederlag. Kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer, herunder borgmesteren og
regionsrådsformanden, har pligt til at oplyse
størrelsen af de vederlag, vedkommende modtager for at
varetage hverv efter valg eller forslag fra kommunen eller
regionen. Der gælder videre en pligt for kommunalbestyrelsen
og regionsrådet til at offentliggøre, hvilke medlemmer
der modtager de pågældende vederlag, og
størrelsen heraf. Det er endelig flertallets opfattelse, at
borgmestre og regionsrådsformænd ud fra en
lighedsbetragtning ikke bør være stillet anderledes i
forhold til de øvrige, herunder eksterne, medlemmer af
bestyrelser m.v., for så vidt angår
vederlæggelsen for hvervet. Det bemærkes, at den
daværende V-regering, S, RV, KF og LA i 2016 indgik
stemmeaftaler, som fulgte op på Vederlagskommissionens
anbefalinger om bl.a. at hæve vederlaget for borgmestre og
regionsrådsformænd med 31,4 pct. Vederlagskommissionens
samtidige anbefaling om nedsættelse af borgmestres og
regionsrådsformænds vederlag, når de modtager
vederlag for varetagelse af andre hverv end det politiske hverv,
indgik ikke i stemmeaftalerne. Det bemærkes i den
forbindelse, at den aftalte vederlagsstigning svarede til den
beregnede forskel mellem udviklingen i vederlagene siden 1994 og
den faktiske lønudvikling på det kommunale og
regionale arbejdsmarked. Vederlaget til menige medlemmer af
kommunalbestyrelser og regionsråd var ca. 2 år forinden
blevet reguleret tilsvarende. Det er flertallets holdning, at der
med stemmeaftalerne efter Vederlagskommissionen blev gjort samlet
op med vederlagsniveauet for borgmestre og
regionsrådsformænd. Flertallet finder ikke grundlag for
at ændre ved den aftale. Flertallet afviser på
ovenstående baggrund at støtte
beslutningsforslaget.
Dansk Folkeparti
Når man er borgmester eller
regionsrådsformand, er det et fuldtidsjob med en ganske god
løn. Derfor er det helt åbenlyst, at man ikke
bør få ekstra indtægter ved at bestride de
funktioner, som følger med jobbet. Det står helt
klart, at der er behov for at se på, hvilke ekstra
indtægter der er for borgmestre og
regionsrådsformænd. Dansk Folkeparti har flere gange
fremsat forslag om at begrænse eftervederlaget til borgmestre
og regionsrådsformænd.
DF gik gerne videre end
nærværende beslutningsforslag, for hvorfor undtage
honorar for at sidde som repræsentant for kommunen
forskellige andre steder, når man allerede er blevet betalt
for et fuldtidsjob? Vederlagskommissionen kom med anbefalinger om
borgmestrenes lønninger i 2016, og de anbefalede, at
borgmestrene skulle modregnes, når de varetog andre
vederlagsberettigede hverv som følge af deres politiske
hverv. Dengang besluttede et flertal i Folketinget alligevel at
hæve borgmestrenes løn og undlod at følge den
anbefaling, som egentlig fulgte med, om modregning.
DF kunne ønske, at der blev taget
flere skridt, men DF er altid med på også at tage
små skridt i den rigtige retning, så derfor er der fuld
opbakning fra DF til beslutningsforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti ønsker at
fastholde forslaget om, at man som borgmester, rådmand eller
regionsrådsformand i en kommune eller en region
repræsenterer den pågældende kommune eller
regionen i en række bestyrelser og mellemkommunale selskaber,
og at det dermed ikke bør udløse store ekstra
honorarer, når den pågældende i forvejen modtager
et pænt vederlag som borgmester, rådmand eller
regionsrådsformand, der i øvrigt er blevet kraftigt
opreguleret så sent som i 2016.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 10.
november 2021 og var til 1. behandling den 20. januar 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Indenrigs- og Boligudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S)
Rasmus Stoklund (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand
Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF) Jan
Bjergskov Larsen (SF) Kathrine Olldag (RV) Christina Thorholm (RV)
Susan Kronborg (RV) Søren Egge Rasmussen (EL) fmd. Jette Gottlieb (EL) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi
Bank (V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen
(DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Birgitte Bergman (KF) Gitte Willumsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |