L 51 Forslag til lov om ændring af biobrændstofloven.

(Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S)
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2019-20
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 10

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at bidraget fra VE-el reelt ikke kan øges i 2020, da ”dette ville kræve en yderligere elektrificering af jernbanerne eller en meget betydelig forøgelse af antallet af elbiler ud over det, der forventes med afsæt i den gældende regulering vedrørende elbiler”. At et øget bidrag fra VE-el kræver en øget anvendelse af VE-el, er ingen overraskelse og vel næppe et argument imod ligestillingen af elektricitet i det generelle iblandingskrav for vejtransporten. Forud for valget ønskede Socialdemokratiet at omlægge den kollektive bustrafik fra fossil energi til el. Har ministeren taget højde for den mulige effekt i bustrafikken ved at ligestille elektricitet i de iblandingsforpligtede virksomheders målopfyldelse, og i bekræftende fald, hvad er begrundelsen for at diskriminere VE-el i virksomhedernes målopfyldelse?
Dato: 25-11-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: energiforsyning
Dokumentdato: 03-12-2019
Modtaget: 03-12-2019
Omdelt: 03-12-2019

L 51 - svar på spm. 10, om der er taget højde for den mulige effekt på bustrafikken ved at ligestille elektricitet i de iblandingsforpligtede virksomheders målopfyldelse, fra klima-, energi- og forsyningsministeren

KEF L 51 - Svar på spm. 10 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 25-11-2019
Modtaget: 25-11-2019
Omdelt: 25-11-2019

Spm., om der er taget højde for den mulige effekt i bustrafikken af at ligestille elektricitet i de iblandingsforpligtede virksomheders målopfyldelse, til klima-, energi- og forsyningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version