Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51 Spørgsmål 10
Offentligt
2111995_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Til:
Dato:
Klima-, energi- og forsyningsministeren
25. november 2019
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 51
Forslag til lov om ændring af biobrændstofloven. (Ændring af krav til anvendelse af bære-
dygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbe-
stemmelse m.v.).
Af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)
Spørgsmål 10
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeri-
et vurderer, at bidraget fra VE-el reelt ikke kan øges i 2020, da ”dette ville kræve en yder-
ligere elektrificering af jernbanerne eller en meget betydelig forøgelse af antallet af elbiler
ud over det, der forventes med afsæt i den gældende regulering vedrørende elbiler”. At et
øget bidrag fra VE-el kræver en øget anvendelse af VE-el, er ingen overraskelse og vel
næppe et argument imod ligestillingen af elektricitet i det generelle iblandingskrav for vej-
transporten. Forud for valget ønskede Socialdemokratiet at omlægge den kollektive bus-
trafik fra fossil energi til el. Har ministeren taget højde for den mulige effekt i bustrafikken
ved at ligestille elektricitet i de iblandingsforpligtede virksomheders målopfyldelse, og i
bekræftende fald, hvad er begrundelsen for at diskriminere VE-el i virksomhedernes mål-
opfyldelse?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Ida Auken
formand
1/1