Fremsat den 14. november 2012 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Sikkerhed ved reparation af havarerede
køretøjer på motorvej m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24. oktober 2011, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 565 af 18. juni 2012 og lov nr.
570 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 47 indsættes efter 2.
pkt.:
»Reparation af
køretøjet på stedet må kun
udføres, hvis det er nødvendigt for, at
køretøjet snarest muligt kan fjernes fra
motorvejen.«
2. I
§ 47 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Hvis det
for at kunne udføre reparation på stedet, jf. stk. 1,
3. pkt., er nødvendigt at inddrage en del af
kørebanen, skal der forinden ske underretning af politiet,
som beslutter, om reparation på stedet kan
iværksættes. Der skal endvidere ske forudgående
underretning af politiet, hvis fjernelse af et
køretøj i øvrigt vil skulle foregå ved
inddragelse af en del af kørebanen.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om brug af tavlevogn og anden
afmærkning ved fjernelse af et køretøj og ved
udførelse af reparation på stedet.«
§ 1
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets
formål, hovedindhold og baggrund
2. Reparation af
havarerede køretøjer på motorvej
2.1. Gældende
ret
2.2.
Justitsministeriets overvejelser
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til
EU-retten
8. Hørte
myndigheder, organisationer mv.
9. Sammenfattende
skema
1.
Lovforslagets formål, hovedindhold og baggrund
Lovforslaget har til formål
at øge sikkerheden for mekanikere og andre servicearbejdere,
der udfører bjergning (bortbugsering) af
køretøjer, der er havareret på motorvej, eller
foretager reparation på stedet.
Det sker jævnligt, at
lastbiler, busser og personbiler på grund af havari er
nødsaget til at standse i nødsporet eller rabatten
på en af landets motorveje. En fjernelse af
køretøjet fra motorvejen vil ofte kræve, at
køretøjet enten bortbugseres, eller at der på
stedet udføres en mindre reparation af
køretøjet. Dette arbejde udføres normalt af
professionelle autohjælpsvirksomheder eller lignende.
Det er forbundet med betydelig fare
at udføre arbejde på motorvej, uanset om der er tale
om bjergning eller reparation af et havareret
køretøj.
Med lovforslaget foreslås det
derfor dels, at det præciseres, hvornår der må
iværksættes reparation på stedet af et havareret
køretøj på motorvej, dels at der
indføres regler om, at iværksættelse af
reparation på stedet eller bortbugsering i visse
tilfælde forudsætter, at politiet inddrages. Hermed
sikres, at politiet får mulighed for at træffe de
nødvendige sikkerhedsmæssige foranstaltninger, f.eks.
at sikre, at der sker afspærring af en eller flere vognbaner,
inden reparationsarbejdet påbegyndes.
Endvidere foreslås der
indført en bemyndigelse til, at transportministeren efter
forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om
brug af tavlevogn og anden afmærkning ved bjergning af et
køretøj og ved udførelse af reparation
på stedet.
2.
Reparation af havarerede køretøjer på
motorvej
2.1.
Gældende ret
Færdselsloven indeholder i
§§ 44-47 særlige regler for færdsel på
motorvej.
Det fremgår af
færdselslovens § 47, 1. pkt., at hvis et
køretøj på grund af færdselsuheld,
motorfejl eller af anden årsag tvinges til at standse
på en motorvej, skal køretøjet så vidt
muligt placeres uden for kørebanen og derefter snarest
muligt fjernes fra motorvejen. Er der tale om et
færdselsuheld med dræbte eller alvorligt tilskadekomne,
følger det dog af færdselslovens § 9, stk. 3, at
et involveret køretøj af hensyn til
havariundersøgelse mv. ikke umiddelbart må flyttes,
medmindre dets placering er til fare for færdslen.
Bestemmelsen i § 47, 1. pkt.,
om, at køretøjet skal fjernes snarest muligt,
gælder, uanset om der er tale om en lastbil, bus eller
personbil, og uanset om køretøjet holder i
nødsporet, rabatten eller helt eller delvist inde på
kørebanen.
Det følger endvidere af
færdselslovens § 47, 2. pkt., at hvis
køretøjet ikke straks kan fjernes fra
kørebanen, skal føreren træffe foranstaltninger
for at advare andre trafikanter i overensstemmelse med reglerne om
anvendelse af advarselstrekant, jf. færdselslovens § 31,
stk. 2, 3.-5. pkt. Under brug af nødtelefon skal
køretøjet så vidt muligt placeres uden for
kørebanen, jf. § 47, 3. pkt.
Det er ikke i færdselsloven
eller i administrative regler udstedt i medfør heraf
nærmere reguleret, hvordan kravet om, at et havareret
køretøj snarest muligt skal fjernes fra motorvejen,
skal opfyldes. Om kravet bedst opfyldes ved, at der rekvireres
assistance (autohjælp eller lignende) til at bortbugsere
køretøjet, eller ved at der foretages en (mindre)
reparation - f.eks. et hjulskifte - på stedet, må
derfor bero på en konkret vurdering. I den forbindelse
lægges der - ud over det forventede tidsforbrug ved
henholdsvis bortbugsering eller reparation - også vægt
på den sikkerhedsmæssige risiko i den konkrete
situation ved at gennemføre en reparation på
stedet.
Personer, der udfører
autohjælp ved havari, er ikke bemyndiget til at foretage
regulering af den øvrige færdsel på stedet i
forbindelse med arbejdets udførelse, jf.
færdselslovens § 89, stk. 1, hvorefter det som
udgangspunkt kun er politiet, der må foretage
færdselsregulering. Justitsministeren kan dog fastsætte
bestemmelser om andre personers adgang til at regulere
færdslen, jf. § 89, stk. 2. Justitsministeren har i
medfør af denne bemyndigelse udstedt bekendtgørelse
nr. 732 af 11. juli 2005 om forsvarets, redningsberedskabets og
Danmarks Idræts-Forbunds regulering af færdslen samt
bekendtgørelse nr. 582 af 8. juni 2011 om told- og
skatteforvaltningens regulering af færdslen i forbindelse med
toldkontrol.
Det er i færdselslovens
§ 48 fastsat, at den ovenfor nævnte bestemmelse i
færdselslovens § 47 finder tilsvarende anvendelse
på motortrafikvej samt på tilkørsels- og
frakørselsvej til en sådan vej.
2.2.
Justitsministeriets overvejelser
Efter Justitsministeriets
opfattelse bør grundprincippet i færdselslovens §
47 om, at et havareret køretøj snarest muligt skal
fjernes fra motorvejen med de undtagelser, der følger af
færdselslovens § 9, fastholdes.
Justitsministeriet finder i den
forbindelse, at der er behov for i færdselslovens § 47
at præcisere, at reparation på stedet kun må
finde sted, når reparation skønnes at være den
hurtigste måde at få fjernet køretøjet
fra motorvejen på.
Endvidere finder
Justitsministeriet, at der er tilfælde, hvor udførelse
af reparation på stedet indebærer en sådan risiko
for den eller de personer, der udfører arbejdet, at
beslutningen om at iværksætte reparation på
stedet bør træffes af politiet. Det drejer sig om
tilfælde, hvor udførelse af reparationen
nødvendiggør, at en del af kørebanen
inddrages. Det kan f.eks. skyldes, at reparationen skal
udføres på venstre side af et køretøj,
som holder i nødsporet, eller at køretøjet
holder helt eller delvist inde på kørebanen.
I disse tilfælde vil den, der
skal foretage reparationen - ofte en professionel autohjælp
eller lignende - forinden skulle underrette politiet, som herefter
på baggrund af de konkrete forhold vil træffe
beslutning om, hvorvidt reparationen kan iværksættes.
Hermed får politiet samtidig mulighed for at sikre, at der
sker den fornødne afspærring af en eller flere
vognbaner, og at der i øvrigt er etableret den
fornødne afmærkning på stedet, inden
reparationsarbejdet påbegyndes.
Herudover finder
Justitsministeriet, at i de tilfælde, hvor en bortbugsering
vil skulle foregå ved, at en del af kørebanen
inddrages, bør der ligeledes ske forudgående
underretning af politiet.
Endelig foreslås der indsat
en bemyndigelse i færdselslovens § 47, således at
transportministeren efter forhandling med justitsministeren
administrativt kan fastsætte regler om brug af tavlevogn og
anden afmærkning i forbindelse med udførelse af
autohjælp, uanset om der er tale om bortbugsering af et
køretøj eller udførelse af reparation på
stedet.
Der vil i medfør af
bemyndigelsen f.eks. kunne fastsættes nærmere regler
om, i hvilke tilfælde der enten skal eller kan anvendes en
tavlevogn til at advare de øvrige trafikanter. Ligeledes vil
der kunne fastsættes nærmere regler for placering mv.
af tavlevogne samt regler om brug af anden afmærkning
på stedet.
De administrative regler om brug af
tavlevogn og anden afmærkning forventes at blive udstedt af
transportministeren, så de i givet fald kan træde i
kraft samtidig med de foreslåede nye bestemmelser i
færdselslovens § 47.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder, organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt
i høring hos:
Advokatrådet, Dansk Erhverv,
Danske Advokater, Danske Regioner, Dansk Industri, Dansk Metal,
Dansk Transport og Logistik (DTL), Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, DTU Transport, Fagligt Fælles Forbund
(3F), Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
for Trafikofre, Foreningen Liv og Trafik, Institut for
Menneskerettigheder, KL (Kommunernes Landsforening),
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Nordic Assistance
Association, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark,
præsidenterne for samtlige byretter, præsidenten for
Vestre Landsret, præsidenten for Østre Landsret,
Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Rådet
for Sikker Trafik.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (færdselslovens
§ 47, stk. 1)
Det foreslås, at det i
færdselslovens § 47, som med lovforslaget bliver til
§ 47, stk. 1, præciseres, at reparation af et havareret
køretøj på stedet kun må udføres,
hvis det skønnes at være nødvendigt for, at
køretøjet snarest muligt kan fjernes fra motorvejen,
herunder kan fjernes hurtigere end ved bjergning
(bortbugsering).
Til nr. 2 (færdselslovens
§ 47, stk. 2 og 3)
Det foreslås, at der i
færdselslovens § 47 som stk. 2, 1.
pkt., indsættes en bestemmelse om, at hvis reparation
på stedet af et havareret køretøj
nødvendiggør, at en del af motorvejens
kørebane inddrages, skal der forinden ske underretning af
politiet, som herefter beslutter, om reparation på stedet kan
iværksættes.
Bestemmelsen regulerer de
situationer, hvor det efter færdselslovens § 47 (som
bliver til § 47, stk. 1) undtagelsesvis vil være tilladt
at foretage reparation på stedet, fordi det skønnes at
ville være den hurtigste måde at få fjernet
køretøjet fra motorvejen på, men hvor
reparationen ikke kan gennemføres, uden at en del af
kørebanen inddrages.
Hvorvidt en reparation på
stedet nødvendiggør inddragelse af en del af
kørebanen, må bero på en konkret vurdering af,
om reparationen kun vil kunne udføres
sikkerhedsmæssigt forsvarligt ved at afspærre en eller
flere vognbaner eller på anden måde regulere
færdslen på kørebanen. Klargøring til
reparation og lignende forudgående handlinger skal i denne
sammenhæng anses som et led i udførelsen af
reparationen.
Inddragelse af en del af
kørebanen under reparationen vil f.eks. kunne være
nødvendig, hvis reparation af et havareret
køretøj, der holder i nødsporet,
nødvendiggør, at reparatøren opholder sig
på den side af køretøjet, der vender ud mod den
inderste vognbane. Er der eksempelvis tale om et bredt
køretøj (f.eks. en lastbil eller bus), vil en
afspærring af vognbanen ofte være nødvendig.
Politiets beslutning om, hvorvidt
reparation på stedet bør tillades, vil afhænge
af forholdene i den konkrete situation, herunder bl.a.
trafikintensiteten, tidspunktet på døgnet og vejr- og
vejforhold i øvrigt.
Hvis politiet i forvejen er til
stede ved havariet, vil den pågældende patrulje kunne
træffe beslutning om, hvorvidt reparation kan
iværksættes. Er politiet ikke på stedet, skal der
ske underretning af politiet, som så vurderer, om der
umiddelbart kan træffes beslutning om reparation, eller om
der er behov for, at politiet kommer til stedet, inden beslutningen
træffes.
Politiet vil i forbindelse med
beslutningen kunne bestemme, at der skal træffes
nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, inden reparationen
kan påbegyndes, f.eks. at der sker afspærring af en
eller flere vognbaner, eller at der etableres anden
afmærkning på stedet.
Det påhviler den eller de
personer, der udfører reparationen, at sikre sig, at
politiet er underrettet om det pågældende havari og har
meddelt, at reparationen kan iværksættes. Det
gælder, uanset om det er føreren selv, en tilkaldt
reparatør eller andre, der foretager reparationen.
Herudover foreslås det, at
der i færdselslovens § 47 som stk.
2, 2. pkt., indsættes en bestemmelse om, at hvis
fjernelse af et køretøj i øvrigt kræver,
at en del af kørebanen inddrages, skal politiet underrettes
om havariet. Der sigtes her til de tilfælde, hvor det
havarerede køretøj holder på (en del af)
kørebanen, eller hvor bjergningskøretøjet vil
skulle holde på (en del af) kørebanen i forbindelse
med bortbugseringen.
Underretningen af politiet skal
ske, inden bortbugseringen - herunder klargøring mv. hertil
- iværksættes, så det sikres, at politiet
får kendskab til havariet og kan disponere i forhold
hertil.
Underretningspligten påhviler
den eller de personer, der udfører bortbugseringen.
Overtrædelse af
bestemmelserne i stk. 2 kan straffes med bøde, jf.
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1.
Som stk.
3 i færdselslovens § 47 foreslås der indsat
en bemyndigelse til transportministeren til administrativt - efter
forhandling med justitsministeren - at kunne fastsætte
nærmere regler om anvendelse af tavlevogn og anden
afmærkning i forbindelse med fjernelse af havarerede
køretøjer fra motorvejen og ved udførelse af
reparation på stedet.
Bemyndigelsen vil f.eks. kunne
anvendes til at fastsætte regler om, i hvilke tilfælde
der ved udførelse af autohjælp enten skal eller kan
anvendes tavlevogn for at advare øvrige trafikanter samt
nærmere krav til selve tavlevognen og opstillingen af denne.
Der vil i den forbindelse også kunne fastsættes
uddannelsesmæssige krav til personer, der opstiller og
betjener sådanne tavler. Herudover vil der kunne
fastsættes regler om brug af anden afmærkning på
stedet.
Det forudsættes med
bemyndigelsen, at der vil kunne fastsættes administrative
regler om, at private (autohjælpsvirksomheder mv.) kan - og i
nogle tilfælde skal - anvende tavlevogn eller anden
afmærkning på en sådan måde, at det har
karakter af færdselsregulering, jf. færdselslovens
§ 89.
De foreslåede bestemmelser
vil også finde anvendelse ved havari på motortrafikvej,
jf. færdselslovens § 48. Ved udstedelse af
administrative regler om anvendelse af tavlevogn og anden
afmærkning i medfør af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse (færdselslovens § 47, stk. 3)
vil det dog samtidig kunne bestemmes, i hvilket omfang de
administrative regler også skal finde anvendelse ved
bjergning og reparation af havarerede køretøjer
på motortrafikvej.
Til § 2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2013.
De administrative regler om brug af
tavlevogn og anden afmærkning, som vil blive udstedt af
transportministeren i medfør af loven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, forventes ligeledes at træde i kraft den 1.
juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24. oktober 2011, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 565 af 18. juni 2012 og lov nr.
570 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 47.
Tvinges et køretøj til standsning på grund af
færdselsuheld, motorfejl eller af anden årsag, skal
køretøjet så vidt muligt placeres uden for
kørebanen og derefter snarest muligt fjernes fra motorvejen,
medmindre andet følger af bestemmelserne i § 9.
Såfremt køretøjet ikke straks fjernes fra
kørebanen, skal føreren træffe foranstaltninger
for at advare andre trafikanter, jf. § 31, stk. 2, 3.-5. pkt.
Under brug af nødtelefon skal køretøjet
så vidt muligt placeres uden for kørebanen. | | 1. I § 47 indsættes efter 2.
pkt.: »Reparation af køretøjet
på stedet må kun udføres, hvis det er
nødvendigt for, at køretøjet snarest muligt
kan fjernes fra motorvejen.« | | | | | | 2. I § 47 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk. 2.
Hvis det for at kunne udføre reparation på stedet, jf.
stk. 1, 3. pkt., er nødvendigt at inddrage en del af
kørebanen, skal der forinden ske underretning af politiet,
som beslutter, om reparation på stedet kan
iværksættes. Der skal endvidere ske forudgående
underretning af politiet, hvis fjernelse af et
køretøj i øvrigt vil skulle foregå ved
inddragelse af en del af kørebanen. Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om brug af tavlevogn og anden
afmærkning ved fjernelse af et køretøj og ved
udførelse af reparation på stedet.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | |
|