Fremsat den 29. november 2012 af Merete
Riisager (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA), Mette Bock (LA)
og Anders Samuelsen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om større ledelsesbeføjelser til
skoleledelserne
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag, der sikrer, at skoleledelsernes
ledelsesbeføjelser styrkes, så de selv får
mulighed for at forestå ansættelse og afskedigelse af
folkeskolelærere udenom kommunalbestyrelsen og den kommunale
forvaltning.
Bemærkninger til forslaget
Liberal Alliance ønsker, at skoleledelsens (skoleleder og
skolebestyrelse) kompetence styrkes med henblik på at
sammensætte det bedste lærerteam for den enkelte skole.
Retten til at hyre og fyre inden for gældende lov er
essentiel for at kunne bedrive kompetent ledelse og for at kunne
skabe den bedst mulige skole. Skoleledelsen er ansvarlig for en
skoles funktion, resultater, arbejdsmiljø og de
dertilhørende værdier - og med til det hører
muligheden for at bestemme, hvem der skal være en del af
lærerstaben.
Det følger i dag af folkeskolelovens § 40, stk. 6,
at kommunalbestyrelserne har kompetencen til at træffe
beslutninger om ansættelse af ledere og lærere i
folkeskolen. Af samme lovs § 44, stk. 7, følger det
videre, at »skolebestyrelsen skal afgive udtalelse til
kommunalbestyrelsen om ansættelse af ledere og
lærere«. Når kommunalbestyrelser i dag
ansætter en folkeskolelærer, foregår det
således, at en liste over ansøgere til en bestemt
lærerstilling samt disses indsendte ansøgninger sendes
til den eller de skoler, hvor den pågældende
lærer søger om job. Efter indhentelse af en udtalelse
fra skolelederen afgiver skolebestyrelsen sin udtalelse og
anbefaling til kommunalbestyrelsen. Det er som opridset
kommunalbestyrelsen, der har kompetencen til at foretage den
endelige ansættelse, og den er ikke juridisk forpligtet af de
udtalelser, der er indkommet.
Ofte opnås der på den enkelte skole dog enighed om,
hvem af ansøgerne der skal ansættes, hvorefter
skolelederen kan foretage ansættelsen. Dermed er
kommunalbestyrelsen og forvaltningens indblanding ikke altid
eksisterende i praksis. Men skolerne skal ikke leve på
kommunalbestyrelsen og forvaltningens nåde, og kompetencen
til ansættelser skal derfor formelt ligge hos
skolelederen.
Afskedigelse af folkeskolelærere sker med baggrund i en
række forskellige regler og love. Som det er i dag, har
skolelederne i mange tilfælde kun mulighed for at indstille
lærere til afskedigelse, mens den endelige beslutning
træffes på rådhuset. Det skyldes, at det er den
kommunale forvaltning, der afholder udgifter til
lærerfyringer, og at kommunen er forpligtet til at flytte en
lærer fra en opsagt stilling til en ledig stilling et andet
sted. I dag er det sådan, at skolebestyrelserne ikke
nødvendigvis medvirker i afskedigelsessager, men alene kan
afgive en udtalelse (som i tilfældet med ansættelser).
Med dette forslag skal kommunalbestyrelsen og forvaltningen derfor
ikke kunne nedlægge veto, når det kommer til
ansættelse/afskedigelse i den enkelte skoles lærerstab,
men kun kunne sætte rammer for antallet af ansatte,
således at det formelle ansvar for at hyre og fyre
uddelegeres til skoleledelsen.
Skriftlig fremsættelse
Merete Riisager
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
større ledelsesbeføjelser til skoleledelserne.
(Beslutningsforslag nr. B 34)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.