Fremsat den 17. marts 2010 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian
Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om Visitdenmark
Kapitel 1
Oprettelse af Visitdenmark mv.
§ 1.
Økonomi- og erhvervsministeren opretter Visitdenmark som et
særligt forvaltningssubjekt til varetagelse af det
formål, der er beskrevet i § 2.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter en
vedtægt for Visitdenmark. Ændringer af vedtægten
foretages af økonomi- og erhvervsministeren på eget
initiativ eller efter indstilling fra bestyrelsen for
Visitdenmark.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan efter indstilling fra
bestyrelsen for Visitdenmark beslutte, at Visitdenmark kan anvende
et andet navn.
Kapitel 2
Visitdenmarks formål og
aktiviteter
§ 2.
Visitdenmark er Danmarks nationale turismeorganisation og har til
formål at fremme Danmark som turistmål og derigennem
bidrage til at skabe økonomisk vækst inden for det
danske turismeerhverv.
Stk. 2. Til fremme
af det i stk. 1 angivne formål varetager Visitdenmark
navnlig følgende aktiviteter:
1)
Igangsættelse af internationale markedsførings- og
brandingaktiviteter i samarbejde med turismens aktører med
henblik på at udvikle nye markeder og vedligeholde etablerede
markeder.
2) Koordination af
alle væsentlige internationale aktiviteter til
markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt
branding af Danmark som turistmål, som medfinansieres af
offentlige midler. Det gælder dog ikke koordination af
markedsføringsaktiviteter, som varetages af kommuner i
grænseområder.
3) Indsamling af
viden og udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål
med henblik på at formidle denne viden til offentligheden,
herunder til turismeerhvervet, offentlige myndigheder og regionale
samt kommunale turismeaktører.
Stk. 3.
Varetagelsen af de aktiviteter, som nævnes i § 2,
stk. 2, nr. 1 og 3, kan ske mod hel eller delvis finansiering
fra de involverede aktører.
Stk. 4.
Visitdenmark kan etablere og deltage i partnerskaber, der bidrager
til at fremme Visitdenmarks formål.
Stk. 5.
Visitdenmarks virksomhed kan udføres gennem selskaber, som
er helt eller delvist ejet af Visitdenmark.
Stk. 6.
Visitdenmark kan mod hel finansiering fra de involverede
aktører påtage sig at udføre
sekretariatsbetjening af offentlige og private
turismeaktører, herunder virksomhedskonsortier, foreninger
og lignende sammenslutninger, hvis disses aktiviteter ligger inden
for Visitdenmarks formål.
Stk. 7.
Visitdenmark kan oprette markedskontorer i udlandet.
Stk. 8.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke oplysninger Visitdenmark kan
kræve fra kommuner og regioner samt fra kommunale og
regionale turismeudviklingsselskaber.
§ 3.
Visitdenmark kan mod hel finansiering fra de involverede
aktører påtage sig internationale
markedsførings- og brandingaktiviteter, indsamling af viden
og udarbejdelse af analyser for turismeaktører i
Grønland, Færøerne, Island, Norge, Sverige og
Finland med henblik på at fremme disse lande som
turistmål i andre lande end Danmark.
Kapitel 3
Visitdenmarks ledelse
§ 4.
Visitdenmark ledes af en bestyrelse og en direktion.
Stk. 2. Bestyrelsen
har ansvaret for den overordnede ledelse af Visitdenmark og
fastlægger de generelle rammer for Visitdenmarks virksomhed
samt træffer beslutning om igangsættelse af
aktiviteter, herunder etablering af og deltagelse i partnerskaber,
hvis sådanne aktiviteter er af større økonomisk
eller strategisk betydning for Visitdenmark.
Stk. 3. Bestyrelsen
ansætter en direktion til varetagelse af Visitdenmarks
daglige ledelse.
Stk. 4. Bestyrelsen
påser, at direktionen udøver sit hverv på en
behørig måde og efter bestyrelsens retningslinjer,
herunder at bogføring og regnskabsaflæggelse
foregår tilfredsstillende, at der er etableret
fornødne procedurer for risikostyring og interne kontroller,
og at bestyrelsen løbende modtager den fornødne
rapportering om Visitdenmarks finansielle forhold.
§ 5.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om
antallet af bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 2. Medlemmerne
af bestyrelsen udpeges i deres personlige egenskab af
økonomi- og erhvervsministeren efter anbefaling fra en
rådgivende nomineringskomité, jf. § 8.
Formanden udpeges af økonomi- og erhvervsministeren, mens
næstformanden vælges af bestyrelsen. Bestyrelsens
medlemmer må ikke samtidig være medlemmer af
direktionen.
Stk. 3. Bestyrelsen
skal sammensættes således, at den samlet besidder
kompetencer, der gør den kvalificeret til at varetage
Visitdenmarks formål, jf. § 2, stk. 1.
Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode på 3 år
med mulighed for genudpegning i yderligere 2 perioder af 3
års varighed. Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder
før udløbet af perioden, udpeges et nyt medlem af
økonomi- og erhvervsministeren for den resterende del af
perioden, idet dette medlem maksimalt kan genudpeges i yderligere 2
perioder af 3 års varighed.
Stk. 5. Det
fastsættes i vedtægten for Visitdenmark, under hvilke
omstændigheder et bestyrelsesmedlem kan afsættes af
økonomi- og erhvervsministeren inden for
udpegningsperioden.
§ 6.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af
medlemmerne, heriblandt enten formanden eller næstformanden,
er til stede.
Stk. 2. Alle
beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal blandt
de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er
formandens, eller i dennes forfald næstformandens, stemme
afgørende.
Stk. 3. Bestyrelsen
fastsætter en forretningsorden, som skal godkendes af
økonomi- og erhvervsministeren.
§ 7.
Bestyrelsen afgiver årligt en beretning til økonomi-
og erhvervsministeren om sin virksomhed. Beretningen skal indeholde
Visitdenmarks vurderinger af udviklingen inden for turismeerhvervet
samt en redegørelse for Visitdenmarks hovedaktiviteter og
økonomi i det forgangne år. Bestyrelsen
offentliggør beretningen samtidig med oversendelsen til
økonomi- og erhvervsministeren.
Den rådgivende
nomineringskomité
§ 8.
Der oprettes en rådgivende nomineringskomité, som har
til opgave at give anbefalinger til økonomi- og
erhvervsministeren om bestyrelsens sammensætning, dog ikke
anbefalinger vedrørende formanden.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler for, hvilke medlemmer den rådgivende
nomineringskomité består af, samt for komitéens
virke.
Stk. 3. Formanden
for komitéen udpeges af Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
Kapitel 4
Finansiering mv.
§ 9.
Visitdenmarks aktiviteter, herunder udgifter til
administration, analyser, internationale
markedsførings- og brandingaktiviteter, deltagelse
i partnerskaber mv., finansieres af de midler, der afsættes
på finansloven til Visitdenmarks virke samt øvrige
midler, som måtte blive tilført Visitdenmark fra
involverede aktører, jf. § 2, stk. 2 nr. 1 og 3,
stk. 6, samt § 3.
Stk. 2.
Økonomi- og Erhvervsministeriet fastsætter
årligt mål for Visitdenmarks virksomhed.
Stk. 3. I
tilfælde af Visitdenmarks nedlæggelse tilfalder
Visitdenmarks formue statskassen, og staten indtræder i
øvrigt i Visitdenmarks rettigheder og forpligtelser.
Kapitel 5
Tilsyn og regnskab
§ 10.
Økonomi- og erhvervsministeren fører tilsyn med
Visitdenmark.
Stk. 2.
Visitdenmark kan kun med økonomi- og erhvervsministerens
samtykke foretage eller medvirke til ekstraordinære
dispositioner, som kan medføre risiko for, at
vedtægten ikke kan overholdes.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan til enhver tid
kræve de oplysninger om Visitdenmarks virksomhed, som
ministeren finder nødvendige til udøvelse af
tilsynet. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler herom i vedtægterne.
§ 11.
Visitdenmarks regnskab aflægges årligt efter
årsregnskabslovens regler. Årsregnskabet revideres af
en statsautoriseret eller registreret revisor og indsendes
efterfølgende til økonomi- og erhvervsministeren.
Kapitel 6
Ikrafttræden mv.
§ 12.
Loven træder i kraft den 1. juli 2010.
§ 13.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
§ 14.
I lov nr. 602 af 24. juni 2005 om erhvervsfremme, som ændret
ved § 7 i lov nr. 1272 af 16. dec. 2009, § 8 i
lov nr. 364 af 13. maj 2009, § 157 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008 og § 3 i lov nr. 375 af 27. maj 2008,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 9 indsættes:
»§ 9
a. Regioner og regionale turismeudviklingsselskaber, der
iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til
§ 9, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der er offentlig
medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter til international markedsføring af danske
turismeprodukter og -?oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra stk. 1.«
2.
Efter § 13 indsættes:
»§ 13
a. Kommuner og kommunale turismeudviklingsselskaber, der
iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til
§ 13, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der er offentlig
medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter til international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra stk. 1.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger |
| | | |
Indholdsfortegnelse |
| | | |
1. | Indledning |
2. | Baggrund |
| 2.1. | Turismefremmeindsatsen i dag |
| 2.2. | Undersøgelse af
turismefremmeindsatsens organisering |
3. | Hovedindholdet i lovforslaget - Den
fremadrettede turismefremmeindsats |
| 3.1. | Overvejelser om det nye VisitDenmarks
retlige status |
| 3.2. | Det nye VisitDenmarks formål og
aktiviteter |
| 3.3. | Koordinationen af den internationale
markedsførings- og brandingindsats |
| 3.4. | Det nye VisitDenmarks ledelse |
| 3.5. | Det nye VisitDenmarks etablering af og
deltagelse i partnerskaber og kapitalselskaber |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
6. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
7. | Miljømæssige
konsekvenser |
8. | Forholdet til EU-retten |
9. | Høring |
10. | Sammenfattende skema |
| | | |
1. Indledning
VisitDenmark er Danmarks nationale turismeorganisation.
VisitDenmark er i dag organiseret som en erhvervsdrivende fond
underlagt økonomi- og erhvervsministerens tilsyn.
VisitDenmark varetager bl.a. opgaver relateret til international
markedsføring og branding af dansk turisme,
turismeproduktudvikling og -oplevelsesudvikling samt
myndighedsopgaver relateret til den statslige turismefremmeindsats.
Denne fond opløses.
Med lovforslaget foreslås det at etablere et nyt
VisitDenmark som et særligt forvaltningssubjekt. Ligeledes
lægges der op til en konsekvensændring af
erhvervsfremmeloven med henblik på at styrke koordinationen
af den internationale markedsføring og branding af dansk
turisme.
Formålet med lovforslaget er at etablere en mere
sammenhængende og effektiv organisering af
turismefremmeindsatsen i Danmark.
Det nye VisitDenmark skal fokusere på at
markedsføre og brande dansk turisme i udlandet med henblik
på at tiltrække flere turister, der kan øge
indtjeningen i turismeerhvervet. Desuden er det hensigten, at det
nye VisitDenmark skal have en forholdsvis lille og meget
forretningsorienteret bestyrelse.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til en
øget inddragelse af og styrket samarbejde med
turismeerhvervet. Dels gennem oprettelse af en rådgivende
nomineringskomité med bl.a. erhvervets deltagelse, som skal
anbefale kandidater til det nye VisitDenmarks bestyrelse til
ministerens endelige godkendelse. Dels gennem sikring af, at det
nye VisitDenmark kan oprette og deltage i partnerskaber med
turismeerhvervet og andre centrale aktører om konkrete
markedsførings- og brandingaktiviteter.
Lovforslaget indebærer desuden en klarere rolle- og
ansvarsfordeling mellem de offentlige turismeaktører i
Danmark på nationalt, regionalt og kommunalt niveau samt en
styrket tværgående koordination af den offentlige
turismefremmeindsats. Således får VisitDenmark ansvaret
for at koordinere alle internationale markedsførings- og
brandingaktiviteter med offentlig medfinansiering, dog ikke de
aktiviteter, der varetages af kommuner i grænseområder.
Samtidig får de regionale og kommunale turismeaktører
sammen med erhvervet ansvaret for at understøtte
produktudviklingen og oplevelsesudviklingen inden for
turismefremmeindsatsen. Myndighedsopgaverne i den statslige
turismefremmeindsats vil fremover blive varetaget af
Økonomi- og Erhvervsministeriet. Den samlede offentlige
turismefremmeindsats sker inden for rammerne af retningslinjer
udstukket af økonomi- og erhvervsministeren, og der
nedsættes en tværgående koordinationsgruppe.
Danmarks Vækstråd inddrages i denne
sammenhæng.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2010.
2. Baggrund
2.1. Turismefremmeindsatsen i dag
VisitDenmark er Danmarks nationale turismeorganisation. I dag
har VisitDenmark til formål at fremme Danmark som
turistmål og herigennem skabe økonomisk vækst og
beskæftigelse inden for de danske turismeerhverv og afledte
erhverv.
VisitDenmark er organiseret som en erhvervsdrivende fond
underlagt økonomi- og erhvervsministerens tilsyn.
VisitDenmarks aktiviteter er nærmere defineret i fondens
vedtægter og i en tekstanmærkning til
finansloven.
VisitDenmark varetager den overordnede og profilerende
markedsføring og branding af Danmark som turistmål,
samt koordination, samordning og udvikling af
turismefremmeaktiviteter.
Ved branding forstås en langsigtet indsats, som skal
øge kendskabet til og præferencen for Danmark som
turistmål. Brandingen af Danmark som turistmål
udgør således grundlaget for en mere effektiv
produktmarkedsføring. Produktmarkedsføring kan bl.a.
bestå i konkrete kampagner, annoncering, distribuering,
forudgående markedsanalyse mv.
VisitDenmark varetager ligeledes en række statslige
driftsprægede og fagligt orienterede opgaver for
Økonomi- og Erhvervsministeriet. VisitDenmarks
myndighedsopgaver omfatter blandt andet løbende
ministerbetjening, internationalt turismesamarbejde i nordisk, EU-
og OECD-regi, repræsentation i diverse udvalg, faglig
sagsbehandling samt udvikling af den turismepolitiske
strategi.
VisitDenmarks aktiviteter varetages af et hovedkontor i
København samt af 8 markedskontorer, hvoraf to drives i
alliancesamarbejder med henholdsvis de øvrige nordiske
landes turismeorganisationer (Scandinavian Tourism Inc. i USA) og
de øvrige skandinaviske landes turismeorganisationer
(Scandinavian Touristboard ApS i Asien). Markedskontoret i Sverige
er organiseret som et aktieselskab (VisitDenmark AB), mens de
resterende 5 markedskontorer i Holland, Italien, Norge, Tyskland og
Storbritannien hører under den erhvervsdrivende fond
VisitDenmark som repræsentationskontorer.
VisitDenmarks aktiviteter i forbindelse med de nationalt
koordinerede markedsføringsaktiviteter i ind- og udland
medfinansieres i betydeligt omfang af bidrag fra turismeerhvervet
samt fra regionalt og kommunalt niveau.
Der indgås en årlig resultatkontrakt mellem
Økonomi- og Erhvervsministeriet og VisitDenmark.
I tillæg til den statsligt finansierede del af dansk
turismefremme, som udmøntes gennem VisitDenmark, er der i
regi af regioner og kommuner blevet iværksat en række
erhvervsudviklingsaktiviteter, der har til formål at skabe
vækst og udvikling i turismeerhvervet. Disse aktiviteter er
igangsat med hjemmel i erhvervsfremmeloven.
En central aktør på dette område er Fonden
Wonderful Copenhagen (WOCO), der blev stiftet i 1992 af
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Københavns
Amt, Industriministeriet, Danmarks Turistråd (i dag
VisitDenmark), Københavns Turistforening og
Københavns City Center. Fondens formål er på
non-profit basis at fremme og udvikle erhvervs- og
ferie/fritidsturismen i Region Hovedstadens område til gavn
for almennyttige interesser.
Andre regionale turismeudviklingsselskaber er Midtjysk
Turisme, Syddansk Turisme, VisitNordjylland og Østdansk
Turisme. Hertil kommer Destination Bornholm.
For at undgå overlap i aktiviteterne fremgår det
af forarbejderne til erhvervsfremmeloven, at der skal sikres en
tæt koordination mellem den nationale og den regionale
turismefremme. Derudover fremgår det af forarbejderne til
erhvervsfremmeloven, at Regionsrådene ikke vil kunne yde
støtte til oprettelse af udenlandske
markedsføringskontorer, uden det sker efter aftale med
VisitDenmark.
For så vidt angår kommunernes mulighed for efter
gældende ret at varetage turismeopgaver, antages det, at
kommunerne efter de almindelige kommunalretlige
grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse - den
såkaldte kommunalfuldmagt - lovligt kan varetage opgaver, der
har til formål generelt at fremme den lokale turisme. Efter
kommunalfuldmagtsreglerne antages det endvidere, at de opgaver, som
en kommune kan påtage sig, som udgangspunkt skal være
geografisk afgrænset til den pågældende kommune
(det såkaldte lokalitetsprincip). Det vil dog efter
omstændighederne kunne være lovligt for en kommune at
løse en opgave uden for kommunens geografiske område,
såfremt det er sagligt begrundet i hensynet til varetagelsen
af den pågældende opgave. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har oplyst, at en kommune - afhængigt af
de konkrete omstændigheder - vil kunne iværksætte
tiltag i udlandet med henblik på at fremme turismen i
kommunen. Det bemærkes herved, at turisme er kendetegnet ved
netop at forsøge at tiltrække personer mv. til at
besøge områder, som de pågældende ikke er
hjemhørende i. Det gælder uafhængigt af
nationalitet.
2.2. Undersøgelse af turismefremmeindsatsens
organisering
I februar 2009 besluttede Folketinget med vedtagelse V 29 om
turistovernatninger, at der skulle foretages en vurdering af
organiseringen af den danske turismefremmeindsats med henblik
på at sikre en sammenhængende og effektiv
indsats.
På denne baggrund har Økonomi- og
Erhvervsministeriet fået foretaget en analyse af turismens
organisering. Analysen sætter bl.a. fokus på opgaver og
rollefordeling, turismemålsætninger, effekten af den
offentlige turismefremmeindsats samt nationale og internationale
erfaringer med organisering af turismefremmeindsatsen. Ved
indhentningen af nationale erfaringer er centrale
erhvervsaktører, erhvervsorganisationer, regioner, regionale
turismeudviklingsselskaber, kommunale turismeudviklingsselskaber,
kommuner og VisitDenmark blevet hørt. Analysen er oversendt
til Folketinget den 12. februar 2010.
Analysen viser, at der er fire væsentlige udfordringer i
forhold til turismefremmeindsatsen:
For det første er der i turismeerhvervet et udtalt
ønske om et meget forretningsorienteret VisitDenmark. Derfor
anbefales det i analysen at styrke samarbejdet mellem offentlige og
private aktører, herunder for eksempel ved at skabe en
mindre og mere kommercielt orienteret bestyrelse for
VisitDenmark
For det andet er der behov for en organisering, der i
højere grad inddrager turismeerhvervet og øger de
private investeringer.
For det tredje er der en uklar rollefordeling i den offentlige
turismefremmeindsats, som indebærer overlap i både
udviklings- og markedsføringsindsatsen. Således er
flere aktører fra både stat, regioner og kommuner
involveret i arbejdet med produkt- og oplevelsesudvikling, ligesom
både VisitDenmark og regionale aktører, som for
eksempel Wonderful Copenhagen, udfører internationale
markedsføringsaktiviteter. Disse overlap skaber
ressourcespild og udgør dermed en barriere for en
sammenhængende og effektiv indsats. Hertil kommer, at
VisitDenmark i dag har en meget bred opgaveportefølje og
varetager for eksempel både myndighedsopgaver og
markedsføringsopgaver. Det betyder, at der hos VisitDenmarks
samarbejdspartnere er uklarhed om, hvilke mål og hensyn,
VisitDenmark varetager. Det anbefales derfor i analysen, at der
skabes en mere klar rollefordeling, herunder at VisitDenmark
fokuserer sit arbejde på international markedsføring
og branding, og at de offentlige opgaver relateret til produkt- og
oplevelsesudvikling fremover udelukkende varetages af regionale og
kommunale aktører. Det anbefales også, at
internationale markedsføringsaktiviteter fra andre
offentlige aktører skal koordineres med VisitDenmark.
For det fjerde er der behov for at skabe en bedre koordination
af den samlede turismefremmeindsats på nationalt, regionalt
og kommunalt niveau.
3. Lovforslagets hovedindhold - Den fremadrettede
turismefremmeindsats
3.1. VisitDenmarks retlige status
Det nye VisitDenmark foreslås etableret som et
særligt forvaltningssubjekt oprettet ved lov. En sådan
konstruktion giver de nødvendige muligheder for at kunne
definere og strukturere et nyt VisitDenmark på en sådan
måde, at det effektivt kan opfylde sit formål. Samtidig
skaber konstruktionen mere fleksible rammer for at indtænke
turismeerhvervets deltagelse i VisitDenmark. Denne fleksibilitet
ville ligeledes kunne opnås gennem brug af en forenings-
eller selskabsform, men ingen af disse organisationsformer
muliggør på samme måde som et særligt
forvaltningssubjekt en tæt statslig styring og kontrol med
turismemidlerne, ligesom offentlighedens indsigt i de aktiviteter,
der udøves, i udgangspunktet vil være væsentligt
mindre end i et særligt forvaltningssubjekt.
En væsentligt mindre indsigt for offentligheden vil
være problematisk henset til, at en stor del af VisitDenmarks
aktiviteter også fremover vil basere sig på statslige
midler via finansloven og har karakter af public service virksomhed
til gavn for samfundet som helhed. Dertil kommer, at selskabsformen
i form af eksempelvis et aktieselskab i sit udgangspunkt er bestemt
for selskaber, der skal tjene penge og uddele overskud til
ejerkredsen. Det er ikke tilfældet for VisitDenmark.
Som selvstændigt organ inden for den statslige
forvaltning vil det særlige forvaltningssubjekt være
underlagt reglerne for den statslige forvaltning, herunder reglerne
i offentlighedsloven og forvaltningsloven, med de rettigheder, der
følger heraf, til gavn for borgerne.
Det nye VisitDenmark får i sit udgangspunkt status af et
offentligretligt organ i udbudsretlig henseende, idet der er tale
om en selvstændig juridisk person, der er oprettet specielt
med henblik på at imødekomme almenhedens behov, og
idet at staten udpeger bestyrelsen. Samtidig finansieres driften
for størstedelens vedkommende af staten eller andre
offentlige organer.
Som en konsekvens af etableringen af det nye VisitDenmark vil
det nuværende VisitDenmark blive opløst, og fondens
aktiver og passiver vil blive overdraget til det nye VisitDenmark
med henblik på videreførelse i overensstemmelse med de
fastlagte rammer i denne lov.
En mindre del af VisitDenmarks årlige basisbevilling
på finansloven for 2010 vil dog blive overført til
Økonomi- og Erhvervsministeriet. Dette skyldes, at
ministeriet fremover vil varetage nogle af de opgaver, der i dag
varetages af VisitDenmark, jf. afsnit 3.2.
3.2. Det
nye VisitDenmarks formål og aktiviteter
Det nye VisitDenmarks formål skal være at fremme
Danmark som turistmål og derigennem at skabe økonomisk
vækst inden for det danske turismeerhverv. VisitDenmarks
aktiviteter vil også kunne have en positiv effekt for de
afledte erhverv, der drager nytte af en økonomisk
vækst i det danske turismeerhverv.
Det nye VisitDenmark vil særligt koncentrere sin indsats
om aktiviteter relateret til international markedsføring af
danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål, herunder bl.a. aktiviteter, der er
påkrævet for at udvikle nye markeder og vedligeholde
etablerede markeder.
VisitDenmarks fokus i den internationale markedsføring
og branding er fremover på at tiltrække
værdiskabende turisme til Danmark inden for såvel
ferie- som erhvervsturisme. Det vil sige, at det nye VisitDenmark
fremover skal prioritere markedsførings- og
brandingaktiviteterne efter de målgrupper, der kan
øge indtjeningen i turismeerhvervet.
Fastlæggelse af VisitDenmarks konkrete indsatsområder
kan bl.a. ske på grundlag af økonomiske analyser om
værdiskabende turisme og inddragelse af erfaringer fra
udlandet.
Det foreslås, at det nye VisitDenmark ikke længere
skal kunne påtage sig opgaver vedrørende
turismeprodukt- og oplevelsesudvikling, idet disse opgaver i
offentligt regi fremover vil blive varetaget på regionalt og
kommunalt niveau.
Ved turismeprodukt- og oplevelsesudvikling forstås bl.a.
en systematisk undersøgelse af tekniske,
markedsmæssige og økonomiske forhold med henblik
på udvikling eller videreudvikling af turismeprodukter og
-?oplevelser.
VisitDenmark skal dog kunne vejlede og rådgive andre
aktører i dansk turisme om gæstens behov og motiver
som led i udviklingen af produkter og oplevelser. VisitDenmark vil
også kunne foretage udvikling af branding- og
markedsføringsaktiviteterne, herunder eksempelvis udvikling
af nye værktøjer eller metoder.
Det nye VisitDenmark skal heller ikke varetage en række
myndighedsopgaver for Økonomi- og Erhvervsministeriet,
herunder bl.a. opgaver relateret til ministerbetjening, politisk
samordning samt arbejdet med fortsat at sikre gode
rammevilkår for turismeerhvervet.
VisitDenmark kan dog deltage i nordiske, EU- og
OECD-arbejdsgrupper om turisme med henblik på at orientere om
danske forhold og indhente internationale data og erfaringer.
VisitDenmark vil også deltage i internationalt samarbejde om
forbedring af metoder til dokumentation af turismens betydning og
effekten af turismefremmetiltag. Derimod vil deltagelse i mere
politisk orienterede internationale møder og forhandlinger
blive varetaget af Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Endelig kan VisitDenmark også deltage i den faglige
implementering af fælles strategier for dansk turisme,
indgå samarbejdsaftaler med relevante parter og deltage i
relevante bestyrelser med henblik på at sikre en faglig
samordning af markedsførings- og brandingaktiviteterne samt
for at sikre sammenhæng mellem hhv. markedsførings- og
brandingaktiviteterne og turismeprodukt- og
oplevelsesudviklingen.
Økonomi- og Erhvervsministeriet vil fremover varetage
de statslige myndighedsopgaver inden for
turismefremmeindsatsen.
For at understøtte sammenhængen i
turismefremmeindsatsen og sikre fortsat gode rammevilkår for
turismeerhvervet vil Økonomi- og Erhvervsministeriet desuden
styrke den tværgående koordination af den samlede
offentlige turismefremmeindsats mellem erhvervet, staten,
regionerne og de kommunale aktører. Som led heri
nedsætter Økonomi- og Erhvervsministeriet en
tværgående koordinationsgruppe, som forventes at
bestå af repræsentanter fra erhvervet, regionerne,
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, VisitDenmark og
Økonomi- og Erhvervsministeriet. Relevante ministerier og
organisationer vil efter behov blive inddraget i
koordinationsgruppen.
Koordinationsgruppen skal komme med forslag til, hvordan
koordinationen af den offentlige turismefremmeindsats på
nationalt, regionalt og kommunalt niveau kan styrkes, herunder
hvorledes sammenhængen mellem turismeprodukt- og
oplevelsesudviklingsaktiviteterne og
markedsføringsaktiviteterne kan styrkes, samt hvorledes der
kan sikres fortsat gode rammevilkår for turismeerhvervet.
Koordinationsgruppen kan ligeledes komme med input til
partnerskabsaftalerne mellem regeringen og de regionale
vækstfora.
Danmarks Vækstråd vil desuden løbende blive
inddraget i arbejdet med at sikre en mere effektiv og
sammenhængende turismefremmeindsats. Danmarks
Vækstråd er nedsat af økonomi- og
erhvervsministeren i henhold til lov om erhvervsfremme. Rådet
rådgiver økonomi- og erhvervsministeren om
tilrettelæggelsen og udviklingen af den erhvervspolitiske
indsats i Danmark og består af repræsentanter for
virksomheder, erhvervsorganisationer, videninstitutioner, kommuner,
regionale vækstfora og arbejdsmarkedets parter.
3.3. Koordinationen af den internationale
markedsføring og branding af dansk turisme
Turismeerhvervet har efterspurgt en styrket koordination af
den internationale markedsføring og branding af dansk
turisme. Behovet for en bedre koordination underbygges ligeledes af
de undersøgelser, som Økonomi- og Erhvervsministeriet
har fået foretaget.
Med lovforslaget styrkes koordinationen af den internationale
markedsføring og branding af dansk turisme.
Hensigten med den styrkede koordination er at skabe en mere
effektiv markedsførings- og brandingindsats uden
overlappende aktiviteter og parallelprojekter. Det er hensigten at
øge gennemslagskraften af den samlede internationale
markedsførings- og brandingindsats samt at opnå flere
aktiviteter og en større effekt af de samlede offentlige
midler, der investeres. Dette skal samlet medvirke til at
trække mere værdiskabende turisme til Danmark, ligesom
det for eksempel kan undgås, at der samtidig
gennemføres to mindre kampagner med forskelligt grafisk
udtryk, budskaber mv. rettet mod at få flere tyske turister
til Danmark.
Det nye VisitDenmark får som Danmarks nationale
turismeorganisation til opgave at koordinere den internationale
markedsførings- og brandingindsats. Fremadrettet skal alle
væsentlige offentligt medfinansierede aktiviteter til
international markedsføring af danske turismeprodukter og
-oplevelser samt branding af Danmark som turistmål
således koordineres forudgående med VisitDenmark.
De regionale og kommunale turismeaktører vil, når
det er koordineret forudgående med VisitDenmark, fortsat
kunne løse opgaver med henblik på international
markedsføring og branding af dansk turisme. Eksempelvis er
det hensigten, at de regionale aktører fortsat skal kunne
varetage markedsføringsaktiviteter rettet mod at
tiltrække krydstogtgæster eller konferencegæster
til Danmark.
Med henblik på at varetage koordinationsopgaven vil
VisitDenmark som Danmarks turismeorganisation årligt
indgå samarbejdsaftaler med alle de regionale
turismeudviklingsselskaber samt øvrige relevante kommunale
aktører om, hvilke internationale aktiviteter der skal
udføres.
Hertil skal bemærkes, at der allerede i dag indgås
årlige samarbejdsaftaler mellem VisitDenmark og de regionale
turismeudviklingsselskaber og centrale kommunale aktører.
Hensigten med forslaget er, at denne koordinations- og
samarbejdsmodel skal gøres mere velfungerende og udvides til
at omfatte alle væsentlige internationale
markedsførings- og brandingaktiviteter.
Herudover kan der løbende indgås aftaler om
øvrige internationale markedsførings- og
brandingaktiviteter, der måtte blive taget initiativ
til.
Før igangsættelse af nye internationale
aktiviteter med offentlig medfinansiering, er det parternes
fælles opgave at sikre, at alle aktiviteterne ligger inden
for de til enhver tid gældende turismepolitiske rammer. Den
aktuelt gældende turismepolitiske ramme er defineret ved
turismepolitisk redegørelse af november 2008 samt den
fælles strategi for dansk turisme, Vores
Rejse, af januar 2009. Aftalerne indgås desuden inden
for de overordnede rammer, som tilvejebringes gennem regeringens
partnerskabsaftaler med de regionale vækstfora.
Aftalerne skal angive, hvem der udfører hvilke
aktiviteter, således at der ikke sker uhensigtsmæssige
overlap i forhold til allerede eksisterende aktiviteter.
Aftalerne tager udgangspunkt i de aftaler, som er
indgået i de forventede erhvervspartnerskaber i det omfang,
de er etableret, jf. afsnit 3.5.
For at VisitDenmark kan løse sin koordinationsopgave
skal de regionale og kommunale turismeaktører løbende
forsyne VisitDenmark med relevante informationer om
turismeprodukter og -oplevelser. For eksempel om nye lokale
oplevelser, relevant nyt inden for kulturen, ny arkitektur, nye
mødefaciliteter, nye overnatningsfaciliteter etc. Der skal
desuden informeres om planlagte og igangværende aktiviteter
relateret til international markedsføring og branding af
dansk turisme. Tilsvarende skal VisitDenmark løbende
orientere de regionale og kommunale turismeaktører om
planlagte og igangværende aktiviteter relateret til
markedsføring og branding af dansk turisme. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler
herom ved bekendtgørelse.
VisitDenmark skal, som en service over for offentlige og
private turismeaktører, og med henblik på at sikre
fuld åbenhed og gennemsigtighed om igangsatte internationale
aktiviteter med offentlig medfinansiering, offentliggøre
disse informationer.
Det er hensigten med loven, at de oven for nævnte
samarbejdsaftaler om international markedsføring og branding
indgås i et fælles samarbejde mellem parterne, hvilket
også er tilfældet for den eksisterende koordinations-
og samarbejdsmodel, jf. oven for. Skulle der imidlertid opstå
uenigheder om elementer i samarbejdsaftalen, er det VisitDenmark,
som træffer den endelige beslutning.
Hvis de regionale eller kommunale turismeaktører
finder, at koordinationen af aktiviteterne til international
markedsføring og branding af dansk turisme ikke varetages
tilfredsstillende, kan der tages kontakt til Økonomi- og
Erhvervsministeriet. Tilsvarende kan VisitDenmark tage kontakt til
Økonomi- og Erhvervsministeriet, såfremt regionale
eller kommunale turismeaktører ikke bidrager til
koordinationen. Der er hermed ikke tale om oprettelse af en
egentlig tilsyns- og/ eller klageinstans i Økonomi- og
Erhvervsministeriet for henvendelser vedrørende
koordinationsindsatsen. De almindelige tilsyns- og klageinstanser,
som varetages af statsforvaltningen, ombudsmanden og domstolene,
vil således fortsat være gældende.
Kommuner i grænseområder er undtaget fra
hovedreglen om forudgående koordination af internationale
markedsføringsaktiviteter med VisitDenmark, jf. endvidere
bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. 2,
nr. 2.
Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og
erhvervsministeren desuden til at fastsætte nærmere
regler om andre undtagelser fra hovedreglen om forudgående
koordination med VisitDenmark. Denne bemyndigelsesbestemmelse er
indsat for at sikre en præcis afgrænsning af, hvilke
aktiviteter der er - og ikke er - omfattet af forudgående
koordination.
Således er for eksempel enkeltstående begivenheder
af kulturel karakter ikke omfattet af forudgående
koordination med VisitDenmark. Ligeledes kan kommunerne og
regionerne fortsat informere om forhold, som har tilknytning til
myndigheden uden forudgående koordination med VisitDenmark.
Endelig er det af administrative årsager hensigten at
fastsætte en beløbsmæssig bagatelgrænse
for, hvilke aktiviteter der er omfattet af forudgående
koordination med VisitDenmark, jf. endvidere bemærkningerne
til lovforslagets § 14.
3.4. Det
nye VisitDenmarks ledelse
VisitDenmarks ledelse udgøres af en bestyrelse og en
direktion.
Bestyrelsen er VisitDenmarks øverste myndighed.
Bestyrelsen har ansvaret for den overordnede ledelse af
VisitDenmark og fastlægger de generelle rammer for
VisitDenmarks virksomhed samt træffer beslutning om
igangsættelse af aktiviteter, herunder etablering af og
indgåelse i partnerskaber, der er af større
økonomisk og strategisk betydning for VisitDenmark.
Bestyrelsen ansætter en direktion til varetagelse af
VisitDenmarks daglige ledelse.
Ønsket om en meget forretningsorienteret bestyrelse med
fokus på de konkrete markedsførings- og
brandingaktiviteter taler for en forholdsvis lille
bestyrelse. Samtidig skal bestyrelsen dog have en sådan
størrelse, at det sikres, at den er repræsentativt
sammensat i forhold til de forskellige typer af erhverv inden for
turismeerhvervet samt i forhold til den regionale og
kommunale turismefremmeindsats.
Med forslaget lægges op til, at ministeren
fastsætter antallet af bestyrelsesmedlemmer i en
bekendtgørelse udstedt i medfør af denne lov. Det er
hensigten at fastsætte antallet af bestyrelsesmedlemmer ved
VisitDenmarks oprettelse til 7 medlemmer. Medlemmerne udpeges i
deres personlige egenskab af økonomi- og
erhvervsministeren.
Bestyrelsen skal sammensættes på en sådan
måde, at dens kompetencer gør den kvalificeret til at
varetage VisitDenmarks formål bedst muligt. Samtidig er der
lagt op til, at der ikke udpeges en statslig repræsentant i
bestyrelsen.
Det foreslås endvidere, at økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter en vedtægt for
VisitDenmark, ligesom efterfølgende ændringer af
vedtægten foretages af ministeren. Herved sikres den
statslige indflydelse. Bestyrelsen for VisitDenmark kan indstille
ændringer af vedtægten til ministeren.
Det er hensigten, at økonomi- og erhvervsministeren
skal kunne afsætte et bestyrelsesmedlem inden for
udpegningsperioden, eksempelvis i tilfælde af, at det
pågældende medlem har begået strafbare
handlinger, eller hvis medlemmet i øvrigt har handlet i
strid med vedtægterne. Nærmere regler herfor
fastsættes i vedtægterne for VisitDenmark. Jf. i
øvrigt bemærkningerne til § 5,
stk. 5.
Som led i at styrke den private medindflydelse i et nyt
VisitDenmark indebærer lovforslaget, at der oprettes en
rådgivende nomineringskomité, som har til opgave at
give anbefalinger til ministeren om bestyrelsens
sammensætning, dog ikke vedrørende formanden. Med
loven bemyndiges økonomi- og erhvervsministeren til at
fastsætte nærmere regler for, hvilke medlemmer den
rådgivende nomineringskomité består af samt for
komitéens virke.
Ved etableringen af VisitDenmark er det hensigten, at
komitéen skal bestå af 7 medlemmer, der udpeges af
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Dansk Erhverv, DI, Danske
Regioner, Kommunernes Landsforening, Turisterhvervets
Samarbejdsforum og HORESTA.
3.5. Det
nye VisitDenmarks etablering af og deltagelse i partnerskaber og
kapitalselskaber
Som led i at fremme samspillet mellem offentlige og private
aktører inden for branchen i bred forstand, foreslås
det, at VisitDenmark får mulighed for at etablere og deltage
i partnerskaber, der bidrager til at fremme VisitDenmarks
formål. Ud over generelt at sikre et større privat
engagement er hensigten med sådanne partnerskaber at skabe
mulighed for, at VisitDenmarks midler kan suppleres med bidrag fra
private eller andre partnere, som har en direkte
forretningsmæssig interesse i en bestemt aktivitet.
Et eksempel på et partnerskab er de såkaldte
erhvervspartnerskaber, der indgår som et centralt element i
den fælles strategi for dansk turisme fra januar 2009, Vores Rejse.
Tanken med erhvervspartnerskaberne er, at offentlige og
private turismeaktører samler sig på baggrund af
fælles interesser om udvikling og markedsføring af
dansk turisme i forhold til udvalgte, motivbaserede
målgrupper. Der er eksempelvis opstået
erhvervspartnerskaber inden for temaerne »sjov, leg og
læring« og inden for »temabaserede
oplevelser«. Inden for erhvervspartnerskaberne laves der
fælles strategier og aktiviteter relateret til både
markedsføring og produkt- og oplevelsesudvikling, hvor
både virksomheder, regioner, kommuner og staten bidrager til
finansiering. Erhvervet inddrages samtidig tidligere og får
derved større indflydelse på, hvordan eksempelvis
markedsførings- og brandingaktiviteterne designes og
udføres, herunder hvilken målgruppe og hvilket marked
markedsføringsaktiviteterne skal rettes mod.
Et partnerskab kan for eksempel indgås gennem en
samarbejdsaftale mellem VisitDenmark og andre aktører,
herunder private virksomheder. Et partnerskab kan ligeledes
indgås ved at etablere et egentligt konsortium med
såvel privat som offentlig deltagelse og finansiering.
Samarbejdsaftaler vil typisk egne sig til et samarbejde om
international markedsføring af én bestemt aktivitet.
Det kan for eksempel være et større,
enkeltstående arrangement, hvor en eller flere parter har
interesse i en fælles markedsføringsindsats. En
samarbejdsaftale vil kunne benyttes til at fastlægge
formålet med samarbejdet, de relevante aktiviteter, rolle- og
ansvarsfordelingen mellem parterne og finansieringsgrundlaget for
samarbejdet. Fordelen ved en samarbejdsaftale er, at den, modsat en
egentlig foreningsdannelse, jf. nedenfor, er en relativ enkel og
ubureaukratisk måde, hvorved man kan få etableret og
formaliseret et samarbejde.
Afhængigt af samarbejdsaftalens karakter kan det
være relevant at konkurrenceudsætte deltagelsen i
samarbejdsaftalen i form af et udbud eller en udbudslignende
proces. Dette må bero på en konkret vurdering af
karakteren af samarbejdsaftalen og de fordele, som den private part
måtte blive indrømmet ved at deltage heri. Tilsvarende
kan en aftale indebære statsstøtte, der i så
fald skal være konform med EU's statsstøtteregler og
de danske konkurrenceregler.
Etablering af et konsortium kan være relevant, hvis der
ikke er tale om enkeltstående markedsførings- eller
brandingaktiviteter, men derimod om flere aktiviteter, som kan
samles under et fælles tema eller med tilknytning til et
bestemt geografisk område. Et sådan samarbejde vil
typisk strække sig over en længere periode og kan
ligefrem have »vedvarende« karakter. Et konsortium
kunne for eksempel etableres i form af en ideel forening. Den
ulovregulerede samarbejdsform giver en række muligheder for
at indrette konsortiet, så det passer til det konkrete
behov.
Modsat VisitDenmark, der vil have karakter af et
offentligretligt organ, kan et partnerskab i form af et konsortium
af denne karakter godt være et privatretligt organ. Om der er
tale om et privatretligt eller offentligretligt organ beror
på en vurdering af en række forhold, herunder
karakteren af konsortiets opgaver, det offentliges indflydelse
på konsortiets ledelse og andelen af offentlig
finansiering.
Udvælgelsen af de private partnere, der skal deltage i
konsortiet, skal som udgangspunkt foregå i form af et udbud
eller en udbudslignende proces. Dette beror på en konkret
vurdering af karakteren af konsortiet og den opgave, konsortiet
skal udføre. Tilsvarende kan en aftale om et konsortium
indebære statsstøtte, der i så fald skal
være konform med EU's statsstøtteregler og de danske
konkurrenceregler.
Det nye VisitDenmark kan også stifte og deltage i aktie-
eller anpartsselskaber. Baggrunden herfor er bl.a. et ønske
om, at det nye VisitDenmark, som det er tilfældet i det
eksisterende VisitDenmark, kan deltage i de fælles nordiske
eller skandinaviske markedskontorer, som allerede er oprettet, jf.
afsnit 2.1. Desuden skal der være mulighed for, at
VisitDenmark kan stifte eller deltage i fremtidige aktie- eller
anpartsselskaber, som måtte fremme mulighederne for, at
VisitDenmark kan gennemføre en mere effektiv og
gennemslagskraftig markedsføring og branding af dansk
turisme. Ejerskabet til de selskaber, som det nuværende
VisitDenmark i dag er ejere eller medejere af, jf. afsnit 2.1,
overgår således til det nye VisitDenmark. De
nærmere regler for VisitDenmarks ret til at stifte og deltage
selskaber fastsættes i vedtægterne for
VisitDenmark.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for staten, regionerne eller kommunerne.
Det nuværende VisitDenmark opløses ved den
eksisterende bestyrelses beslutning herom. Det eksisterende
VisitDenmarks aktiver og passiver overdrages til Økonomi- og
Erhvervsministeriet i overensstemmelse med vedtægterne og
anvendes herefter til etableringen af det nye VisitDenmark.
Midlerne til VisitDenmark fastsættes årligt på
finansloven.
Lovforslaget vurderes at have begrænsede
administrative konsekvenser af betydning for staten, idet
staten skal overtage myndighedsopgaver fra VisitDenmark samt
varetage en koordinerende rolle med henblik på at sikre
sammenhæng i den samlede, offentlige
turismefremmeindsats.
Myndighedsopgaverne, som hjemtages til Økonomi- og
Erhvervsministeriet fra VisitDenmark, udgør samlet 3
årsværk, årligt svarende til 1,8 mio. kroner,
heraf 1,4 mio. kr. lønsum. Disse midler overføres fra
finanslovens § 08.35.02.10 VisitDenmark til
§ 08.11.01 Departementet, se tabel 1 nedenfor. Dog vil
overførslen til Økonomi- og Erhvervsministeriet vedr.
2010 på tillægsbevillingsloven for 2010 blive
opført med et beløb, som udgør en
forholdsmæssig andel af det angivne årlige
overførselsbeløb, svarende til tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
| | | | |
Tabel 1. Opgaveomlægning mellem
VisitDenmark og Økonomi- og Erhvervsministeriet |
Mio. kroner | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
§ 08.35.02.10 VisitDenmark | -0,9 | -1,8 | -1,8 | -1,8 |
§ 08.11.01 Departementet | 0,9 | 1,8 | 1,8 | 1,8 |
...Heraf lønsum til 08.11.01.
Departementet | 0,7 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
| | | | |
Lovforslaget medfører ikke, at der overføres
midler mellem de statslige, regionale eller kommunale
aktører, der indgår i turismefremmeindsatsen.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for
erhvervslivet, idet det ved en målrettet og koordineret
indsats vil bidrage til at øge omverdenens kendskab til
Danmark og dermed være en styrkelse af
turismeerhvervene og de afledte erhverv.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Det kan i den sammenhæng bemærkes, at lovforslaget
har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center
for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en
vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der
berettiger, at lovforslaget bliver forelagt
virksomhedspanelet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Etableringen af partnerskaber kan berøre forholdet til
EF-traktatens statsstøtteregler og EU's udbudsregler.
Såfremt et partnerskab indgås gennem en
samarbejdsaftale mellem VisitDenmark og andre aktører kan
det - afhængigt af samarbejdsaftalens karakter - være
relevant at konkurrenceudsætte deltagelsen i
samarbejdsaftalen i form af et udbud eller en udbudslignende
proces. Dette må bero på en konkret vurdering af
karakteren af samarbejdsaftalen og de fordele, som den private part
måtte blive indrømmet ved at deltage heri. Tilsvarende
kan en aftale indebære statsstøtte, der i så
fald skal være konform med EU's statsstøtteregler og
de danske konkurrenceregler.
Et partnerskab kan ligeledes indgås ved at etablere et
egentligt konsortium med såvel privat som offentlig
deltagelse og finansiering. Udvælgelsen af de private
partnere, der skal deltage i konsortiet, skal som udgangspunkt
foregå i form af et udbud eller en udbudslignende proces.
Dette beror på en konkret vurdering af karakteren af
konsortiet og den opgave, konsortiet skal udføre.
Tilsvarende kan en aftale om et konsortium indebære
statsstøtte, der i så fald skal være konform med
EU's statsstøtteregler og de danske konkurrenceregler.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos:
3F - Fagligt Fælles Forbund, AktivDanmark,
Arbejdsmarkedets Feriefond, Bornholms Vækstforum,
Campingrådet, Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi,
Center for Regional Turismeforskning, Danhostel, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Restauranter og Caféer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Danske Destinationer, Danske Museer,
Danske Regioner, Danske Turistattraktioner, Destination Bornholm,
Feriehusudlejernes Brancheforening, Forbrugerrådet,
Foreningen af Danske Forlystelsesparker, Foreningen af Danske
Turistchefer, Foreningen Tilgængelighed for Alle,
Friluftsrådet, Grøn Nøgle, HK - Handels- og
Kontorfunktionærernes Forbund, Horesta, Klimakonsortiet,
Kommunernes Landsforening, Landbrug & Fødevarer, LO -
Landsorganisationen i Danmark, Midtjysk Turisme, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Regionskommune Bornholm,
Rigsrevisionen, Samvirkende Danske Turistforeninger, Sport Event
Denmark, Syddansk Turisme, Top Attraktioner, Turisterhvervets
Samarbejdsforum, Turistgruppen Vestjylland
(destinationssamarbejde), VisitNordjylland, Vækstforum
Hovedstaden, Vækstforum Midtjylland, Vækstforum
Nordjylland, Vækstforum for Region Sjælland,
Vækstforum for Region Syddanmark, Wonderful Copenhagen,
Ø-Sammenslutningen og Østdansk Turisme.
| | |
10. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vurderes at have
begrænsede administrative konsekvenser af betydning for
staten, idet staten skal overtage myndighedsopgaver fra
VisitDenmark samt varetage en koordinerende rolle med henblik
på at sikre sammenhæng i den samlede, offentlige
turismefremmeindsats. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vurderes at have positive
konsekvenser for erhvervslivet, idet det ved en målrettet og
koordineret indsats vil bidrage til at øge omverdenens
kendskab til Danmark og dermed være en styrkelse af
turismeerhvervene og de afledte erhverv. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Etableringen af partnerskaber kan
berøre forholdet til EF-traktatens statsstøtteregler.
Loven skal administreres i overensstemmelse med disse regler og
EU's udbudsregler. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Med bestemmelsen i stk. 1
oprettes det nye VisitDenmark som Danmarks turismeorganisation. Det
nye VisitDenmark oprettes af økonomi- og erhvervsministeren
som et særligt forvaltningssubjekt, hvorved forstås et
offentligretligt organ, der ikke indgår i det statslige,
administrative hierarki, men som dog henhører under
økonomi- og erhvervsministerens tilsyn.
VisitDenmark bliver dermed et selvstændigt organ inden
for den statslige forvaltning. Det indebærer, at reglerne i
for eksempel lov om Folketingets Ombudsmand, arkivloven,
offentlighedsloven, forvaltningsloven, ligestillingsloven samt de
almindelige forvaltningsretlige principper finder anvendelse
på den virksomhed, der udøves af VisitDenmark. Der vil
ikke være rekursadgang til Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
Det nye VisitDenmark får til opgave at varetage det i
§ 2 beskrevne formål.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efter
stk. 2 vedtægter for
VisitDenmark inden for rammerne af loven og gennemfører
ligeledes eventuelle vedtægtsændringer. Det
bagvedliggende hensyn er at fastholde en tæt statslig styring
og kontrol med VisitDenmark henset til den høje andel af
statslig finansiering og den omfattende public service virksomhed,
som VisitDenmark udøver. VisitDenmarks bestyrelse har
mulighed for at indstille vedtægtsændringer til
ministeren.
Vedtægterne skal overordnet indeholde bestemmelser om
bl.a. VisitDenmarks formål, bestyrelsens opgaver og
sammensætning, VisitDenmarks administration, samt regler om
inhabilitet, tavshedspligt, tilsyn, revision og regnskab,
VisitDenmarks ret til at stifte og deltage i selskaber,
opløsning af VisitDenmark osv. Det fastsættes
også i vedtægten for VisitDenmark, under hvilke
omstændigheder et bestyrelsesmedlem vil kunne afsættes
af økonomi- og erhvervsministeren inden for
udpegningsperioden, jf. bemærkningerne til § 5,
stk. 5.
Efter stk. 3 kan
økonomi- og erhvervsministeren efter indstilling fra
VisitDenmark til enhver tid ændre navnet for
organisationen.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1 VisitDenmarks formål.
Formålet er, at VisitDenmark skal udføre aktiviteter,
der bidrager til, at der i omverdenen skabes et bedre kendskab til
Danmark som turistmål og derigennem at skabe økonomisk
vækst inden for især det danske turismeerhverv.
Bestemmelsen forudsætter således, at VisitDenmark
særligt fokuserer på aktiviteter, der kan bidrage til
at skabe økonomisk vækst.
I stk. 2, nr. 1 til 3 er
angivet en ikke udtømmende opregning af opgaver, som
VisitDenmark navnlig varetager.
I nr. 1 nævnes
igangsættelse af internationale markedsførings- og
brandingaktiviteter, der er påkrævet for at udvikle nye
markeder og vedligeholde etablerede markeder. Ved branding
forstås en langsigtet indsats, som skal øge kendskabet
til og præferencen for Danmark som turistmål.
Brandingen af Danmark som turistmål udgør
således grundlaget for en mere effektiv
produktmarkedsføring. Produktmarkedsføring kan bl.a.
bestå i konkrete kampagner, annoncering, distribuering,
forudgående markedsanalyser mv.
I varetagelsen af internationale markedsførings- og
brandingaktiviteter skal VisitDenmarks fokus være på
tiltrækning af værdiskabende turisme til Danmark.
Herved forstås, at VisitDenmark skal fokusere på at
tiltrække flere turister, der kan øge indtjeningen i
turismeerhvervet. Fastlæggelse af VisitDenmarks
indsatsområder kan bl.a. ske på grundlag af
økonomiske analyser om værdiskabende turisme og
inddragelse af erfaringer fra udlandet.
Bestemmelsen indbefatter også, at VisitDenmark kan
indgå i dialog med såvel offentlige som private
turismeaktører om igangsættelse af nye
markedsførings- eller brandingaktiviteter, herunder for
eksempel turismevirksomheder eller regionale og kommunale
aktører.
I nr. 2 fastsættes, at
VisitDenmark som Danmarks turismeorganisation fremover har ansvaret
for koordinationen af alle væsentlige internationale
aktiviteter til markedsføring af danske turismeprodukter og
-oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål, jf.
de foreslåede § 9 a § 13 a i lov om
erhvervsfremme. Det indebærer, at al international
markedsføring og branding, som medfinansieres af offentlige
midler (statslige, regionale eller kommunale), jf.
følgeændringen til lov om erhvervsfremme,
forudgående vil blive koordineret med VisitDenmark. Dog vil
kommuner i grænseområder, som eksempelvis på
grund af tætte handelsrelationer eller kulturelle relationer
til nabolandet og som har ønske om at markedsføre sig
i og med nabolandet på egen hånd uden forudgående
koordination med VisitDenmark, have konkret mulighed herfor.
Med »alle væsentlige internationale aktiviteter
til markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser
samt til branding af Danmark som turistmål« menes
aktiviteter, der varetages internationalt, og som er rettet mod
udenlandske turister eller andre internationale
turismeaktører. Det kan være aktiviteter i forhold til
udenlandske medier, rejseindustri og forbrugere. Det kan også
være planlægning og gennemførelse af
større kampagner i udenlandske medier, løbende
bearbejdning af rejsearrangører i udlandet og arbejdet med
at påvirke og bistå udenlandske medier i udlandet. For
eksempel større kampagner rettet mod at skaffe turister til
Danmark fra det tyske marked.
VisitDenmarks koordinationsopgave gælder alene for
aktiviteter relateret til international markedsføring og
branding af dansk turisme. Aktiviteter relateret til
markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser inden for
Danmarks grænser - det vil sige
markedsføringsaktiviteter rettet mod målgrupper bosat
i Danmark - er således ikke omfattet af kravet om
forudgående koordination.
Forberedende aktiviteter i Danmark relateret til international
markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser samt til
branding af Danmark som turistmål er heller ikke omfattet.
Forberedende aktiviteter foretages typisk af regionale eller
kommunale aktører og omfatter eksempelvis ydelse af faglig
bistand til udarbejdelse af ansøgninger om værtskaber
for konferencer og kongresser, etablering af netværk etc. Det
kan også være modtagelse og rundvisning af
internationale medier og rejsevirksomheder.
Med turismeprodukter og -oplevelser menes produkter og
oplevelser, som især sælges til turister, og som har
varig og længerevarende karakter. Det kan for eksempel
være forlystelsesparker, museer, oplevelsespakker, som et
gourmetophold på kro kombineret med foredrag, rundture mv.,
udstillinger eller seværdigheder. Det kan også
være ophold på hoteller, campingpladser eller i
sommerhuse.
Ved kommuner i grænseområder forstås de
kommuner, der har direkte trafikal forbindelse til andre lande via
vej eller færge. Kommunerne i grænseområder vil
få mulighed for at markedsføre sig i og med de lande,
de har direkte trafikal forbindelse til. For eksempel kan
København og Bornholm markedsføre sig i og med
Sverige, og Tønder kan markedsføre sig i og med
Tyskland. Det bemærkes, at undtagelsesbestemmelsen alene
vedrører international markedsføring af
turismeprodukter og -oplevelser i den pågældende
kommune. Undtagelsesbestemmelsen omfatter således ikke
aktiviteter relateret til branding af hele Danmark som
turistmål. Aktiviteter relateret til branding af Danmark som
turistmål skal koordineres med VisitDenmark.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 14,
hvor økonomi- og erhvervsministeren desuden bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om andre undtagelser fra
hovedreglen om forudgående koordination med VisitDenmark.
Denne bemyndigelsesbestemmelse er indsat for at sikre en
præcis afgrænsning af, hvilke aktiviteter der er - og
ikke er - omfattet af forudgående koordination.
Således er for eksempel enkeltstående begivenheder
af kulturel karakter ikke omfattet af forudgående
koordination med VisitDenmark. Ligeledes kan kommunerne og
regionerne fortsat informere om forhold, som har tilknytning til
myndigheden uden forudgående koordination med VisitDenmark.
Endelig er det af administrative årsager hensigten at
fastsætte en beløbsmæssig bagatelgrænse
for, hvilke aktiviteter der er omfattet af forudgående
koordination med VisitDenmark, jf. endvidere bemærkningerne
til lovforslagets § 14.
Endelig skal bemærkes, at Fonden til
Markedsføring af Danmark fortsat vil kunne opretholde sine
aktiviteter i form af at yde støtte til større
perspektivrige arrangementer, konferencer og initiativer, der
bidrager til markedsføring af Danmark. Hvor VisitDenmarks
aktiviteter retter sig imod markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål, er Markedsføringsfondens støtte
koncentreret omkring fremme af omverdenens kendskab til Danmarks
styrker, kompetencer og værdier i bred forstand. Med henblik
på at undgå overlap og at sikre mest mulig synergi
mellem Fondens og VisitDenmarks aktiviteter forudsættes en
tæt, løbende dialog mellem Fonden, VisitDenmark og
Økonomi- og Erhvervsministeriet, således at det
sikres, at Fondens støtte til aktiviteter ikke kommer
på tværs af VisitDenmarks virke og aktiviteter.
I nr. 3 nævnes indsamling af
viden, herunder udarbejdelse af analyser om Danmark som
turistmål med henblik på at stille denne viden til
rådighed for offentligheden samt for turismeerhvervet,
offentlige myndigheder og regionale og kommunale
turismeaktører.
Det forudsættes således, at VisitDenmark spiller
en central rolle i forbindelse med indsamling og formidling af
viden om Danmark som turistmål.
Det nye VisitDenmark vil ikke skulle forestå en
række statslige myndighedsopgaver, som i dag varetages i det
nuværende VisitDenmark, jf. de almindelige
bemærkningers afsnit 3.2. Disse myndighedsopgaver flyttes til
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Det nye VisitDenmark vil heller ikke skulle varetage opgaver
relateret til turismeproduktudvikling eller
oplevelsesudvikling.
I stk. 3 fastsættes, at
VisitDenmark kan modtage hel eller delvis finansiering fra de
involverede aktører for de aktiviteter, der nævnes i
§ 2, stk. 2, nr. 1 og 3. Størrelsen heraf
må ikke sættes til under markedsniveau. VisitDenmark
skal i den forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse
mellem henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle
aktiviteter.
Initiativet til de aktiviteter, som VisitDenmark kan varetage
i samarbejde med offentlige og private turismeaktører, kan
komme fra såvel VisitDenmark som turismeaktørerne. Det
betyder også, at nogle aktiviteter udelukkende sker mod 100
pct. finansiering fra andre offentlige eller private
turismeaktører end VisitDenmark. I andre tilfælde
modtager VisitDenmark medfinansiering. Det vil sige, at
aktiviteterne finansieres delvist af henholdsvist VisitDenmark og
de øvrige turismeaktører. Endelig kan VisitDenmark
også finansiere alle omkostninger ved konkrete aktiviteter
selv.
I henhold til det forvaltningsretlige lighedsprincip skal
VisitDenmarks bestyrelse etablere en fast praksis for, hvilke
aktiviteter, der udelukkende kan varetages mod 100 pct.
finansiering fra andre offentlige eller private
turismeaktører end VisitDenmark, og hvilke aktiviteter der
kan få medfinansiering fra VisitDenmark.
I vurderingen af hvilke aktiviteter, der kan få
medfinansiering fra VisitDenmark, skal fokus lægges på
at tiltrække værdiskabende turisme til Danmark. Hertil
kommer, at alle aktiviteter skal ligge inden for den til enhver tid
gældende turismepolitiske ramme og tilsammen gavne det danske
samfund som helhed, jf. også de almindelige
bemærkningers afsnit 3.3.
Markedsføringsaktiviteter, der udelukkende kan
varetages af VisitDenmark mod 100 pct. finansiering fra andre
offentlige eller private turismeaktører end VisitDenmark,
kan for eksempel være meget specifikke kampagner
vedrørende produkter i en konkret virksomhed eller
vedrørende enkelte kommuner.
Markedsførings- eller brandingaktiviteter, der
finansieres 100 pct. af VisitDenmark, vil være såkaldte
»public service« opgaver, som Økonomi- og
Erhvervsministeriet i den årlige resultatkontrakt
pålægger VisitDenmark at varetage til gavn for
samfundet som helhed, herunder eksempelvis varetagelse af
vidensportalen www.visitdenmark.com.
Aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse, der
udelukkende kan varetages af VisitDenmark mod 100 pct. finansiering
fra andre offentlige eller private turismeaktører end
VisitDenmark, kan for eksempel være analyser
vedrørende den kommunale turismeprofil og
økonomi.
Aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse, der
finansieres 100 pct. af VisitDenmark, vil være såkaldte
»public service« opgaver, som Økonomi- og
Erhvervsministeriet i den årlige resultatkontrakt
pålægger VisitDenmark at varetage til gavn for
samfundet som helhed, herunder eksempelvis
»Turistundersøgelsen« eller »Tourism
Satellite Account«. Turistundersøgelsen er en
kvalitativ undersøgelse af turisterne i Danmark, og den
indeholder bl.a. oplysninger om turisternes profil, kendetegn,
døgnforbrug og motiver. Turistundersøgelsen laves ca.
hvert tredje år. »Tourism Satellite Account« er
en kvantitativ opgørelse af turismens økonomiske
betydning, som gør det muligt at afgrænse og
måle turismens økonomi, både nationalt og
regionalt. Tourism Satellite Account laves ca. en gang
årligt.
I stk. 4 fastsættes
det, at VisitDenmark kan etablere og deltage i partnerskaber, hvor
disse bidrager til at fremme VisitDenmarks formål.
Partnerskaberne kan være af såvel privatretlig som
offentligretlig karakter. Hensigten er at skabe mulighed for, at
VisitDenmark kan arbejde tæt sammen med private eller andre
partnere. Bestemmelsen skal ses som led i et ønske om at
fremme samspillet mellem offentlige og private
turismeaktører i bred forstand. Ud over generelt at sikre et
større privat engagement er hensigten med sådanne
partnerskaber at skabe mulighed for, at VisitDenmarks midler kan
suppleres med bidrag fra private eller andre partnere, som har en
direkte forretningsmæssig interesse i en bestemt aktivitet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkningers
afsnit 3.5.
Indgåelse af partnerskabsaftaler skal ske under
iagttagelse af udbuds- og statsstøttereglerne samt
almindelige forvaltningsretlige principper om ligebehandling og
økonomisk forsvarlig forvaltning.
Efter stk. 5 kan
VisitDenmarks virksomhed udøves gennem selskaber, som er
helt eller delvist ejet af VisitDenmark. Baggrunden herfor er bl.a.
et ønske om, at VisitDenmark kan deltage i de fælles
nordiske eller skandinaviske markedskontorer, som allerede er
oprettet som aktie- eller anpartsselskaber, se nedenfor.
Desuden skal der være mulighed for, at VisitDenmark kan
stifte eller deltage i aktie- eller anpartsselskaber, som
måtte fremme mulighederne for, at VisitDenmark kan
gennemføre en mere effektiv og gennemslagskraftig
markedsføring og branding af dansk turisme.
Som eksempel kan nævnes selskaberne TouristOnline A/S,
der er et datterselskab ejet af det nuværende VisitDenmark,
eller markedskontoret i Sverige (VisitDenmark AB), der er et
aktieselskab ejet af det nuværende VisitDenmark. Ligeledes
kan nævnes markedskontoret i Asien (Scandinavian Tourist
Board Aps.), som det nuværende VisitDenmark deler ejerskabet
med sammen med de andre skandinaviske landes turismeorganisationer
samt markedskontoret i USA (Scandinavian Tourism Inc.), som er et
aktieselskab, som det nuværende VisitDenmark ejer i
fællesskab med de øvrige nordiske landes
turismeorganisationer. Disse selskaber vil blive overdraget til det
nye VisitDenmark. I det omfang, der i sådanne datterselskaber
udøves aktiviteter på et kommercielt marked, vil det
ske på markedsmæssige vilkår og i
overensstemmelse statsstøtte- og konkurrencereglerne og
dermed uden nogen form for direkte eller indirekte brug af
offentlige midler.
Ved stiftelse af selskaber delvist ejet af VisitDenmark er det
en forudsætning, at VisitDenmark kontrollerer det
pågældende selskab. De nærmere rammer herfor
fastsættes i vedtægterne.
I henhold til stk. 6
foreslås det, at VisitDenmark mod finansiering fra de
involverede aktører kan påtage sig at udføre
sekretariatsbetjening for offentlige og private
turismeaktører, herunder for virksomhedskonsortier,
foreninger og lignende sammenslutninger.
Opgaver vedr. sekretariatsbetjening kan kun varetages mod 100
pct. finansiering fra de involverede aktører og kan for
eksempel indeholde aktiviteter såsom sekretariatsledelse,
økonomistyring, organisering af bestyrelsesmøder,
medlemsservice eller anden administration i øvrigt.
Det skal understreges, at VisitDenmark kun kan udføre
sekretariatsbetjening for virksomhedskonsortier, foreninger og
lignende sammenslutninger, såfremt disse konsortier og
foreninger mv. varetager aktiviteter, der ligger inden for
VisitDenmarks formål. Hermed menes særligt aktiviteter
relateret til markedsføring og branding af dansk turisme
samt indsamling af viden og udarbejdelse af analyser om Danmark som
turistmål.
Med virksomhedskonsortier, foreninger og lignende
sammenslutninger menes for eksempel foreningen Aktiv Danmark, der
er en forening, der sekretariatsbetjenes af det nuværende
VisitDenmark, og som er en kvalitetsmærkeordning, der
markedsfører og udvikler temaoplevelser. Det kan også
være de påtænkte erhvervspartnerskaber, jf.
afsnit 3.5, eller Meetingdata, der er en national forening for
hoteller, konferencecentre mv., der arbejder med
mødemarkedet i Danmark. Meetingdata bidrager til at give
medlemmerne dokumentation, der kan bruges til at udvikle salg- og
markedsføringsindsatsen på mødemarkedet.
Endelig kan det være den danske afdeling af Meeting
Professionals International (MPI Denmark), der er
mødebranchens største internationale
netværk.
Størrelsen af den finansiering, som VisitDenmark
modtager fra de involverede aktører, må ikke
sættes til under markedsniveau. VisitDenmark skal i den
forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellem
henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter.
Såfremt VisitDenmark yder medfinansiering til
aktiviteter i regi af eksempelvis et virksomhedskonsortium, som
VisitDenmark også samtidig udøver
sekretariatsbetjening for, henvises i øvrigt til afsnit 3.5
i de almindelige bemærkninger. Her nævnes, at
udvælgelsen af de private partnere, der skal deltage i
konsortiet, skal ske under iagttagelse af udbuds- og
statsstøttereglerne samt almindelige forvaltningsretlige
principper om ligebehandling og økonomisk forsvarlig
forvaltning.
Ligeledes skal bemærkes, at VisitDenmark ikke må
stille som krav for medfinansiering af et konkret konsortium, at
VisitDenmark skal være sekretariat for dette
konsortium.
I stk. 7 er indsat en
bestemmelse om, at VisitDenmark kan oprette markedskontorer i
udlandet til opfyldelse af sit formål, svarende til den
praksis, der findes i dag for det nuværende VisitDenmark, jf.
afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
I stk. 8 er indsat en
bestemmelse om, at økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger
VisitDenmark kan kræve fra kommuner og regioner samt fra
kommunale og regionale turismeudviklingsselskaber. Oplysningerne
skal dels sikre, at VisitDenmark bliver i stand til at varetage en
koordinerende rolle for så vidt angår aktiviteter til
markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt
til branding af Danmark som turistmål. Dels skal
oplysningerne tilvejebringes med henblik på, at VisitDenmark
kan sikre åbenhed om oplysninger vedrørende
igangværende og planlagte internationale
markedsførings- og brandingaktiviteter over for
offentligheden, herunder i særdeleshed over for private
turismeaktører og øvrige offentlige
turismeaktører.
Til § 3
I § 3 er indsat en bestemmelse om, at VisitDenmark
mod finansiering kan påtage sig at varetage internationale
markedsførings- og brandingaktiviteter, indsamling af viden
og udarbejdelse af analyser for turismeaktører i
Grønland, Færøerne, Island, Norge, Sverige og
Finland med henblik på at fremme disse lande som
turistmål i andre lande end Danmark.
Bestemmelsen er indsat for at sikre, at VisitDenmark kan
påtage sig 100 pct. brugerfinansierede aktiviteter relateret
til international markedsføring, branding og analyse for
turismeorganisationerne i Grønland, Færøerne,
Island, Norge, Sverige og Finland. Det skal understreges, at disse
aktiviteter kun må varetages i andre lande end Danmark.
VisitDenmark kan således ikke varetage aktiviteter for disse
landes turismeorganisationer, der går på
markedsføring eller branding af det pågældende
land i Danmark.
Baggrunden for bestemmelsen er, at VisitDenmark indgår i
fælles markedskontorer med disse nordiske og skandinaviske
lande i Asien og USA, jf. afsnit 2.1 i de almindelige
bemærkninger. Der vil derfor ofte være tale om
fælles nordiske eller skandinaviske
markedsføringsfremstød, hvor Danmark eksempelvis
markedsføres som et turistmål i en større
nordisk eller skandinavisk »pakkerejse«. Herudover
eksisterer der generelt en særlig kulturel forståelse
og et særligt samarbejde mellem de skandinaviske og nordiske
landes nationale turismeorganisationer, der gør, at en anden
nordisk eller skandinavisk turismeorganisation i visse situationer,
hvor de ikke selv er repræsenteret på et givent marked,
ville foretrække at hyre et af VisitDenmarks markedskontorer
frem for en privat konsulent i det pågældende
land.
Størrelsen af finansieringen fra
turismeorganisationerne i Grønland, Færøerne,
Island, Norge, Sverige og Finland til VisitDenmark må ikke
sættes til under markedsniveau. VisitDenmark skal i den
forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellem
henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter
Til § 4
Bestemmelsen fastslår i stk. 1, at VisitDenmark ledes af en
bestyrelse og en direktion. Bestyrelsens overordnede opgaver er
omtalt i stk. 2-4. Det fremgår af stk. 2, at bestyrelsen er den
øverste besluttende myndighed for VisitDenmark og har
ansvaret for den overordnede ledelse af VisitDenmark. Bestyrelsen
fastlægger de generelle rammer for VisitDenmarks virksomhed
samt træffer beslutning om igangsættelse af
aktiviteter, herunder etablering af og deltagelse i partnerskaber,
der er af større økonomisk eller strategisk betydning
for VisitDenmark.
Det er således bestyrelsen og ikke direktionen, der
træffer afgørelse om aktiviteter i regi af
VisitDenmark, der er af større økonomisk eller
strategisk betydning for VisitDenmark, herunder eksempelvis
etablering af og deltagelse i partnerskaber eller
igangsættelse af større
markedsføringskampagner.
Det fremgår af stk. 3,
at bestyrelsen ansætter en direktion til varetagelse af
VisitDenmarks daglige ledelse og implementering af bestyrelsens
beslutninger. Bestyrelsen fører tilsyn med direktionens
varetagelse af sine opgaver.
Bestyrelsen varetager selvstændigt ledelsen af
VisitDenmark og er ikke undergivet instruktion af økonomi-
og erhvervsministeren. Økonomi- og erhvervsministeren kan
dog som led i sit tilsyn meddele konkrete påbud, hvis
bestyrelsen ikke overholder loven eller vedtægterne.
Det fremgår af stk. 4,
at bestyrelsen skal påse, at VisitDenmark til enhver tid har
et forsvarligt kapitalberedskab, samt at bogføring og
formueforvaltning kontrolleres på en forsvarlig
måde.
Til § 5
Det fremgår af stk. 1,
at økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om antallet af bestyrelsesmedlemmer i
VisitDenmarks bestyrelse. Det er hensigten, at bestyrelsen ved
VisitDenmarks etablering skal bestå af 7 medlemmer, herunder
en formand og en næstformand.
Det følger af stk. 2,
at medlemmerne af den samlede bestyrelse udpeges i deres personlige
egenskab af økonomi- og erhvervsministeren. Ministeren
udpeger medlemmerne efter anbefaling fra en rådgivende
nomineringskomité, jf. bemærkningerne til
§ 8. Nomineringskomitéen giver dog ikke
anbefalinger vedrørende formanden, som udpeges af
økonomi- og erhvervsministeren. Næstformanden
vælges af den nedsatte bestyrelse.
Ministeren kan undlade at følge anbefalingerne fra
nomineringskomitéen, såfremt ministeren vurderer, at
enten den samlede bestyrelse eller enkelte medlemmer, som
komitéen har anbefalet, ikke har de kompetencer, der
gør den/dem kvalificeret til at varetage VisitDenmarks
formål, jf. § 2, stk. 1, bedst muligt.
Bestyrelsesmedlemmerne kan ikke i udøvelsen af deres
hverv underlægges instrukser fra andre, herunder fra den
virksomhed eller organisation mv., som det pågældende
bestyrelsesmedlem måtte være ansat i eller tilknyttet.
Bestyrelsens medlemmer må ikke samtidig være medlemmer
af direktionen.
I stk. 3 er fastsat, at
bestyrelsen skal sammensættes på en sådan
måde, at dens kompetencer gør den kvalificeret til at
varetage VisitDenmarks formål, jf. § 2,
stk. 1, bedst muligt.
Ved VisitDenmarks etablering vurderes det relevant, at
bestyrelsen tilsammen skal have viden om og forretningsmæssig
forståelse for de forskellige typer af turismeerhverv i
Danmark, herunder afledte erhverv, kendskab til international
markedsføring, ledelse, økonomistyring, kommunikation
og PR. Samtidig skal et af medlemmerne have erfaring med den
regionale og kommunale turismefremmeindsats.
Det forudsættes, at økonomi- og
erhvervsministeren i forbindelse med udpegningen vurderer, om
bestyrelsen har de rette kvalifikationer set i forhold til
udviklingen i VisitDenmarks opgaver og foretager de
nødvendige ændringer i bestyrelsens
sammensætning på grundlag af anbefaling fra den
rådgivende nomineringskomité.
Det følger af stk. 4,
at de udpegede bestyrelsesmedlemmer udpeges for en periode på
3 år med mulighed for genudpegning i 2 perioder på 3
år.
Udpegningsperioden vil som udgangspunkt følge
kalenderåret, idet første udpegningsperiode dog vil
træde i kraft fra VisitDenmarks etablering den 1. juli 2010
med afslutning den 31. december 2012.
Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder før
udløbet af perioden, udpeges et nyt medlem af
økonomi- og erhvervsministeren for den resterende del af
perioden, idet dette medlem maksimalt kan genudpeges i yderligere 2
perioder af 3 års varighed.
Det fastsættes i stk. 5, at det vil blive fastsat i
vedtægten for VisitDenmark, under hvilke omstændigheder
et bestyrelsesmedlem vil kunne afsættes af økonomi- og
erhvervsministeren inden for udpegningsperioden. Eksempelvis i
tilfælde af, at det pågældende medlem
forsætligt har handlet i strid med vedtægterne eller
ikke lever op til kravet om decorum. Et medlem kan således
for eksempel afsættes, hvis det har begået strafbare
handlinger, eksempelvis økonomisk kriminalitet, der kan
skade VisitDenmarks omdømme.
Til § 6
Bestemmelsen i stk. 1
fastsætter, at mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer,
heriblandt enten formanden eller næstformanden, skal
være til stede, før bestyrelsen er
beslutningsdygtig.
Bestemmelsen i stk. 2
fastsætter, at afstemninger i bestyrelsen afgøres ved
simpelt flertal blandt de fremmødte. Er der stemmelighed ved
en afstemning, er formandens stemme, og i dennes forfald
næstformandens, afgørende.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, som
efterfølgende godkendes af økonomi- og
erhvervsministeren, jf. stk. 3.
Dette sker samtidig med fastsættelse af vedtægter for
VisitDenmark. Forretningsordenen vil bl.a. indeholde regler for
bestyrelsens sammensætning og virke, afholdelse af
bestyrelsesmøder, direktionens opgaver og ansvar, habilitet
osv. Ministeren kan afvise at godkende forretningsordenen,
såfremt det vurderes, at den er i strid med Lov om
VisitDenmark eller vedtægterne for VisitDenmark.
Til § 7
Bestemmelsen fastsætter, at bestyrelsen for VisitDenmark
årligt afgiver en beretning til økonomi- og
erhvervsministeren om sin virksomhed. Beretningen skal indeholde
VisitDenmarks vurdering af udviklingen inden for turismeerhvervet.
Bestyrelsen offentliggør beretningen samtidig med
oversendelsen til økonomi- og erhvervsministeren.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at økonomi- og
erhvervsministeren årligt bliver holdt orienteret om
VisitDenmarks virke, herunder om gennemførte aktiviteter og
etablerede partnerskaber. Offentligheden skal ligeledes holdes
orienteret herom. Det forudsættes, at beretningen
følger kalenderåret.
Til § 8
Med bestemmelsen oprettes en rådgivende
nomineringskomité, som løbende har til opgave at give
anbefalinger til ministeren om bestyrelsens sammensætning,
dog ikke vedrørende formanden.
Ministeren bemyndiges til i en bekendtgørelse i
medfør af loven at fastsætte regler for, hvilke
medlemmer komitéen skal bestå af samt for
komitéens virke, jf.
stk. 2.
Det er hensigten, at komitéen ved VisitDenmarks
etablering skal bestå af 7 medlemmer, og at Økonomi-
og Erhvervsministeriet, Dansk Erhverv, DI, Danske Regioner,
Kommunernes Landsforening, Turisterhvervets Samarbejdsforum og
HORESTA udpeger hver ét medlem af komitéen.
Det er ligeledes hensigten at medlemmerne af komitéen
har viden om og kendskab til relevante kandidater, der er
kvalificeret til bestyrelsen. Det vil sige kandidater, som har
viden om og forretningsmæssig forståelse for de
forskellige typer af turismeerhverv i Danmark, herunder afledte
erhverv, kendskab til international markedsføring, ledelse,
økonomistyring, kommunikation og PR samt erfaring med den
regionale og kommunale turismefremmeindsats.
I praksis forventes rådgivningen at ske ved, at
komitéen anbefaler medlemmer af bestyrelsen til ministerens
videre overvejelse og endelige beslutning. Beslutningen om, hvem
der skal udpeges til bestyrelsen, tilfalder således
økonomi- og erhvervsministeren.
Formanden for komitéen, jf. stk. 3, varetages af det medlem, der
udpeges af Økonomi- og Erhvervsministeriet. Det
påhviler formanden at sikre, at komitéen inddrages i
god tid ved besættelse af ledige poster i bestyrelsen.
Komitéen er i forbindelse med sin rådgivning
forpligtet til at følge de kriterier, som er fastlagt i
nærværende lov samt til at følge de til enhver
tid gældende anbefalinger for god selskabsledelse (corporate
governance).
Til § 9
Det følger af bestemmelsen, at VisitDenmarks
aktiviteter, herunder udgifter til administration,
markedsføringstiltag, deltagelse i partnerskaber mv.,
finansieres af de midler, der afsættes på finansloven
til VisitDenmarks virke samt eventuelle midler, som måtte
blive tilført VisitDenmark fra andre, herunder fra
turismeerhvervet eller regionale eller kommunale parter via
betaling for konkrete ydelser vedr. branding- og
markedsføringsaktiviteter.
De eventuelle midler, som måtte blive tilført
VisitDenmark fra andre end staten, herunder eksempelvis fra
turismeerhvervet, kan bl.a. være gennem kontingentbetalinger
og/eller kapitalindskud i forbindelse med indgåelse af
aftaler om partnerskaber omkring gennemførelse af konkrete
projekter.
VisitDenmark kan indgå kontrakter og andre bindende
aftaler i VisitDenmarks navn. VisitDenmark har også
selvstændig søgsmålskompetence. Det vil sige, at
VisitDenmark kan blive part i en retssag, for eksempel om krav om
erstatning i tilfælde af misligholdelse af en kontrakt.
Det fastsættes i stk. 2, at Økonomi- og
Erhvervsministeriet årligt fastsætter mål for
VisitDenmarks virksomhed. Bestemmelsen giver mulighed for, at
Økonomi- og Erhvervsministeriet årligt kan forhandle
om indgåelse af en resultatkontrakt med VisitDenmark.
Resultatkontrakten vil indeholde den strategiske og
turismepolitiske ramme, som VisitDenmark skal virke inden for.
Således skal resultatkontrakten indeholde overordnede
strategiske mål samt mere specifikke
resultatmål for VisitDenmarks virke. Strategiske mål
kan eksempelvis være en overordnet målsætning om,
at værditilvæksten i det danske turismeerhverv skal
stige, eller at kendskabet til Danmark som turistmål skal
styrkes. De mere specifikke resultatmål kan variere fra
år til år og vil afhænge af, hvad der er
særligt behov for at sætte fokus på. Der kunne
eksempelvis udfærdiges et resultatmål om, at
VisitDenmark skal bidrage til at etablere velfungerende
erhvervspartnerskaber for målgruppebaseret udvikling og
markedsføring af dansk turisme.
Ligeledes skal resultatkontrakten sikre, at VisitDenmark
afsætter midler til at varetage en række specificerede
»public-service opgaver« til gavn for almenvellet og
samfundet som et hele, herunder eksempelvis den årlige
turismestatistik og internetplatformen www.visitdenmark.com.
Resultatkontrakten vil også indeholde mål for
VisitDenmarks medfinansieringsprocent.
Det følger af stk. 3.,
at VisitDenmarks formue i tilfælde af nedlæggelse
tilfalder statskassen. Staten indtræder ved VisitDenmarks
nedlæggelse også i VisitDenmarks rettigheder og
forpligtelser.
Til § 10
VisitDenmark er i henhold til stk. 1 undergivet økonomi- og
erhvervsministerens tilsyn.
VisitDenmark må efter stk. 2 alene med økonomi- og
erhvervsministerens samtykke foretage eller medvirke til
ekstraordinære dispositioner, som kan medføre risiko
for, at VisitDenmarks vedtægt ikke kan overholdes.
Bestemmelsen er indsat for at sikre, at VisitDenmarks ledelse
forudgående indhenter ministerens samtykke, når
VisitDenmark foretager eller medvirker til ekstraordinære
dispositioner, som kan medføre risiko for, at VisitDenmarks
vedtægt ikke kan overholdes. Bestemmelsen svarer til
§ 21, stk. 3, i lov om erhvervsdrivende fonde mv. og
skal fortolkes i overensstemmelse hermed.
Med ekstraordinære dispositioner forstås for
eksempel optagelse af lån eller kassekredit og
indgåelse af andre økonomiske forpligtelser af
større rækkevidde. Ved vurderingen heraf indgår
størrelsen af VisitDenmarks samlede nettoaktiver og de
årlige tilskud.
Det følger af stk. 3,
at økonomi- og erhvervsministeren til enhver tid er
berettiget til at kræve de oplysninger om VisitDenmarks
virksomhed, som ministeren finder nødvendige til
udøvelse af tilsynet. Økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler herom i
vedtægterne.
Til § 11
Bestemmelsen fastslår, at VisitDenmarks regnskab skal
aflægges efter årsregnskabsloven, og at regnskabet skal
revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Efterfølgende skal regnskabet indsendes til økonomi-
og erhvervsministeren.
Til § 12
Bestemmelsen fastsætter, at loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
Til § 13
Bestemmelsen fastsætter lovens gyldighedsområde,
der ikke omfatter Grønland og Færøerne.
Til § 14
Til nr. 1 og 2
Bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af Lov om
VisitDenmark, hvorefter der indføres en mere
sammenhængende og effektiv organisering af
turismefremmeindsatsen i Danmark. Med lovforslaget etableres et nyt
VisitDenmark, som fremover bl.a. får ansvaret for
koordinationen af den offentligt medfinansierede internationale
markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt
branding af Danmark som turistmål. Bestemmelsen
fastsætter, at regioner og regionale
turismeudviklingsselskaber fremover forudgående skal
koordinere offentligt medfinansierede aktiviteter til international
markedsføring af danske turismeprodukter og -?oplevelser
samt branding af Danmark som turistmål med
VisitDenmark.
Tilsvarende regulering fastsættes for kommunerne og
kommunale turismeudviklingsselskaber. Dog er kommuner i
grænseområder undtaget for forudgående
koordination af egne markedsføringsaktiviteter i og med det
naboland, det har direkte trafikal forbindelse til, jf.
bemærkningerne til § 2, stk. 2 nr. 2.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger til dette lovforslag, afsnit 3.3.
VisitDenmarks koordinationsopgave omfatter alle
væsentlige aktiviteter til markedsføring af
turismeprodukter og -oplevelser samt til branding af Danmark som
turistmål, der varetages internationalt, og som er rettet mod
udenlandske turister eller andre internationale
turismeaktører. Det kan være aktiviteter i forhold til
udenlandske medier, rejseindustri og forbrugere. Det kan også
være planlægning og gennemførelse af
større kampagner i udenlandske medier, løbende
bearbejdning af rejsearrangører i udlandet og arbejdet med
at påvirke og bistå udenlandske medier i udlandet. For
eksempel større kampagner rettet mod at skaffe turister til
Danmark fra det tyske marked.
VisitDenmarks koordinationsopgave gælder alene for
aktiviteter relateret til international markedsføring og
branding af dansk turisme. Aktiviteter relateret til
markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser inden for
Danmarks grænser - det vil sige
markedsføringsaktiviteter rettet mod målgrupper bosat
i Danmark - er således ikke omfattet af kravet om
forudgående koordination.
Forberedende aktiviteter i Danmark relateret til international
markedsføring af turismeprodukter og -oplevelser samt til
branding af Danmark som turistmål er heller ikke omfattet.
Forberedende aktiviteter foretages typisk af regionale eller
kommunale aktører og omfatter eksempelvis ydelse af faglig
bistand til udarbejdelse af ansøgninger om værtskaber
for konferencer og kongresser, etablering af netværk etc. Det
kan også være modtagelse og rundvisning af
internationale medier og rejsevirksomheder.
Med turismeprodukter og -oplevelser menes produkter og
oplevelser, som især sælges til turister, og som har
varig og længerevarende karakter. Det kan for eksempel
være forlystelsesparker, museer, oplevelsespakker, som et
gourmetophold på kro kombineret med foredrag, rundture mv.,
udstillinger eller seværdigheder. Det kan også
være ophold på hoteller, campingpladser eller i
sommerhuse.
Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og
erhvervsministeren desuden til at fastsætte nærmere
regler om undtagelser fra den forudgående koordination med
VisitDenmark. Denne bemyndigelsesbestemmelse er indsat for at sikre
en klar afgrænsning af, hvad der forstås som
væsentlige aktiviteter, og som derfor er omfattet af
forudgående koordination med VisitDenmark.
Således vil det i en bekendtgørelse udstedt i
medfør af lov om erhvervsfremme blive præciseret, at
der med væsentlige aktiviteter forstås alle
aktiviteter, der har et samlet budget på mere end 250.000
kroner. Hensigten med denne bagatelgrænse er at
begrænse de administrative opgaver i forbindelse med
løsning af koordinationsopgaven. Annoncering i
begrænset omfang, for eksempel i svenske eller tyske medier i
forbindelse med enkeltstående begivenheder, kan således
gennemføres uden koordination, og uden at den overordnede
hensigt om at sikre koordination af alle væsentlige
internationale turismefremmeaktiviteter som større kampagner
mv. påvirkes.
Det vil ligeledes blive præciseret, at
enkeltstående begivenheder af kulturel karakter, som er
afgrænset til den enkelte kommune eller region, og som
samtidig ikke vurderes at have en særlig
markedsførings- eller brandingmæssig
betydning for hele Danmark som turistmål, heller ikke skal
omfattes af koordinationsopgaven. Herunder eksempelvis lokale
festivaler eller julemarkeder mv. i den enkelte kommune eller
region.
Endelig vil det blive præciseret, at den styrkede
koordination af den internationale markedsføring og branding
af dansk turisme ikke ændrer ved, at kommuner, regioner og
statslige myndigheder fortsat kan informere i udlandet om forhold,
som har tilknytning til myndigheden, for eksempel om
miljøforhold, tilgængelighed, bo- og levevilkår,
offentlige tilbud mv. via hjemmesider,
repræsentationskontorer, venskabsbyer o.lign.
Myndighedsinformation afgrænser sig fra markedsføring
og branding af dansk turisme ved ikke at have som overordnet
mål at tiltrække turister til Danmark.
Myndighedsinformation har karakter af serviceoplysninger til den
enkelte borger med henblik på at højne borgerens
kendskab til de tilbud og service, som den enkelte kommune og
region råder over.
For at VisitDenmark kan løse sin koordinationsopgave
skal de regionale og kommunale turismeaktører løbende
forsyne VisitDenmark med relevante informationer om
turismeprodukter og -oplevelser. For eksempel om nye lokale
oplevelser, relevant nyt inden for kulturen, ny arkitektur, nye
mødefaciliteter, nye overnatningsfaciliteter etc. Der skal
desuden informeres om planlagte og igangværende aktiviteter
relateret til international markedsføring og branding af
dansk turisme. Tilsvarende skal VisitDenmark løbende
orientere de regionale og kommunale turismeaktører om
planlagte og igangværende aktiviteter relateret til
markedsføring og branding af dansk turisme. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler
herom ved bekendtgørelse.
Bilag
Ændringer i erhvervsfremmeloven som
følge af lovforslaget sammenholdt med den gældende
erhvervsfremmelov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 14 |
| | |
| | I lov nr. 602 af 24. juni 2005 om
erhvervsfremme, som ændret ved § 7 i lov nr. 1272
af 16. dec. 2009, § 8 i lov nr. 364 af 13. maj 2009,
§ 157 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og
§ 3 i lov nr. 375 af 27. maj 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter
§ 9 indsættes: »§ 9
a. Regioner og regionale turismeudviklingsselskaber, der
iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til
§ 9, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der er offentlig
medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter til international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra stk. 1.« |
| | |
| | 2. Efter
§ 13 indsættes: |
| | |
| | »§ 13
a. Kommuner og kommunale turismeudviklingsselskaber, der
iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til
§ 13, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der er offentlig
medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter til international markedsføring af danske
turismeprodukter og -?oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2. |
| | Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra stk. 1.« |