Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2014-15 (1. samling)

Spørgsmål 58

Femern A/S har på grundlag af en gammel trafikmodelberegning fra 2002 anslået, at etablering af en fast forbindelse vil betyde, at kun 8 procent af personbilerne og 13 procent af lastbilerne vil bruge færgefarten. Men denne formodning er næppe holdbar, blandt andet fordi den bygger på, at Scandlines vil fastholde en høj pris for overfarten. Molslinien, der besejler den langt længere strækning mellem Århus og Sjællands Odde, sælger billetter for mellem 249 og 449 kroner på trods af, at forbruget af brændstof på rutens hurtigfærger er langt højere pr. kilometer end forbruget på de færger, som Scandlines bruger. Det må på det grundlag antages, at Scandlines kan sænke prisen for en tur til for eksempel 300 kroner og stadig have en udmærket forretning. Har ministeriet foretaget beregninger, der tager hensyn til denne mulighed?
Dato: 31-10-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne: faste forbindelser
Dokumentdato: 16-12-2014
Modtaget: 16-12-2014
Omdelt: 16-12-2014

Svar på TRU alm. del - spm. 58 om ministeriet har foretaget beregninger, der tager hensyn til at Scandlines kan sænke prisen for en overfart, fra transportministeren

Svar på spørgsmål 58 fra TRU (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 28-11-2014
Modtaget: 28-11-2014
Omdelt: 28-11-2014

Foreløbigt svar på TRU alm. del - spm. 58 om ministeriet har foretaget beregninger, der tager hensyn til at Scandlines kan sænke prisen for en overfart, fra transportministeren

Foreløbig besvarelse af spørgsmål 58 fra TRU (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 31-10-2014
Modtaget: 31-10-2014
Omdelt: 31-10-2014

Spm. om ministeriet har foretaget beregninger, der tager hensyn til at Scandlines kan sænke prisen for en overfart, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version