Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1435973_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2014
2014-4593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 58:
Femern A/S har på grundlag af en gammel trafikmodelberegning fra 2002 an-
slået, at etablering af en fast forbindelse vil betyde, at kun 8 procent af person-
bilerne og 13 procent af lastbilerne vil bruge færgefarten. Men denne formod-
ning er næppe holdbar, blandt andet fordi den bygger på, at Scandlines vil fast-
holde en høj pris for overfarten. Molslinien, der besejler den langt længere
strækning mellem Århus og Sjællands Odde, sælger billetter for mellem 249 og
449 kroner på trods af, at forbruget af brændstof på rutens hurtigfærger er
langt højere pr. kilometer end forbruget på de færger, som Scandlines bruger.
Det må på det grundlag antages, at Scandlines kan sænke prisen for en tur til
for eksempel 300 kroner og stadig have en udmærket forretning. Har ministe-
riet foretaget beregninger, der tager hensyn til denne mulighed?
Svar:
Femern A/S offentliggjorde den 20. november 2014 en fuldt opdateret finansiel
analyse og en opdateret trafikprognose for Femern Bælt-projektet.
De tyske konsulentfirmaer bag den nye hovedtrafikprognose, Intraplan og
BVU, har i forbindelse med udarbejdelse af den opdaterede trafikprognose fo-
retaget en vurdering af rentabiliteten ved opretholdelse af færgefarten mellem
Rødby og Puttgarden parallelt med den faste forbindelse over Femern Bælt.
Intraplan og BVU vurderer på baggrund af analysen, at det ikke er økonomisk
rentabelt at fortsætte færgefarten mellem Rødby og Puttgarden, når den faste
forbindelse over Femern Bælt åbner. Derfor er det i trafikprognosen antaget, at
færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden standser driften, når den faste
forbindelse åbner.
Det er imidlertid Scandlines selv, der afgør, om man vil fortsætte færgefarten
efter åbningen af den faste forbindelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435973_0002.png
På den baggrund har Intraplan og BVU gennemført følsomhedsberegninger af
den trafikale effekt på den faste forbindelse over Femern Bælt af eventuel fort-
sat færgefart på Rødby-Puttgarden med en takst, der er 25 pct. lavere end de
forudsatte takster for at benytte den faste forbindelse. Det forventes, at færgen i
en sådan situation primært vil være attraktiv for den mest prisfølsomme og
ikke tidsfølsomme passagertrafik.
Intraplan og BVU vurderer således, at hvis færgerne over en mellemlang eller
længere periode skal være konkurrencedygtige over for en fast forbindelse,
kræver det lavere takster på færgerne. Forudsættes der færgetakster på niveau
med taksterne for benyttelse af tunnelen, forventes færgetrafikken at være
yderst minimal grundet den kortere rejsetid og større fleksibilitet ved benyttel-
se af tunnelen.
Intraplan og BVU har foretaget beregninger på to forskellige ’forretningsmodel-
ler’ for en fortsættelse af færgedriften. Beregningerne viser, at i en model, hvor
færgedriften fortsætter med én færge, der afgår hver anden time mellem Rødby
og Puttgarden (2-timers drift), vil trafikken på den faste forbindelse blive redu-
ceret med 10 pct. af personbilerne og 12 pct. af lastbilerne i 2025 i forhold til
prognosens hovedscenarie.
I en forretningsmodel med to færger, der afgår hver time (1-times drift) mellem
Rødby og Puttgarden, vil trafikken på den faste forbindelse ifølge Intraplan og
BVU blive reduceret med 14 pct. af personbilerne og 15 pct. af lastbilerne i 2025
i forhold til prognosens hovedscenarie.
Af forsigtighedshensyn har Femern A/S udført finansielle følsomhedsberegnin-
ger af effekten på tilbagebetalingstiden for projektet i en række scenarier med
fortsat færgedrift. I de finansielle følsomhedsberegninger er resultaterne af de
trafikale følsomhedsscenarier, som Intraplan og BVU har beregnet, lagt til
grund. Under hver forretningsmodel er der foretaget to finansielle beregninger;
én hvor den fortsatte færgedrift er permanent og én, hvor den fortsatte færge-
drift er tidsbegrænset.
I den finansielle beregning af tidsbegrænset 2-timers færgedrift er det i hen-
hold til Intraplan og BVU’s trafikale beregning lagt til grund, at færgedriften
reducerer personbilstrafikken over den faste forbindelse med 10 pct. og lastbil-
trafikken med 12 pct. i de første tre driftsår. Herefter udfases reduktionen over
de følgende tre år. Beregningen viser, at en situation med tidsbegrænset fortsat
færgedrift i 2-timers drift som skitseret ovenfor vil medføre en forlængelse af
tilbagebetalingstiden for den faste forbindelse på 2 år.
I den finansielle beregning af tidsbegrænset 1-times færgedrift er det i henhold
til Intraplan og BVU’s trafikale beregning lagt til grund, at færgedriften reduce-
rer personbilstrafikken over den faste forbindelse med 14 pct. og lastbiltrafik-
ken med 15 pct. i de første tre driftsår. Herefter udfases reduktionen over de
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435973_0003.png
følgende tre år. Beregningen viser, at en situation med tidsbegrænset fortsat
færgedrift i 1-times drift som skitseret ovenfor vil medføre en forlængelse af
tilbagebetalingstiden på 2 år.
I den finansielle beregning af en permanent fortsat færgedrift med 2-timers
drift er det i henhold til Intraplan og BVU’s trafikale beregning lagt til grund, at
færgedriften reducerer personbilstrafikken over den faste forbindelse med 10
pct. og lastbiltrafikken med 12 pct. hvert år i forbindelsens levetid. Beregningen
viser, at en situation med permanent fortsat færgedrift i 2-timers drift vil med-
føre en forlængelse af tilbagebetalingstiden på 6 år.
I den finansielle beregning af en permanent fortsat færgedrift med 1-times drift
er det i henhold til Intraplan og BVU’s trafikale beregning lagt til grund, at fær-
gedriften reducerer personbilstrafikken over den faste forbindelse med 14 pct.
og lastbiltrafikken med 15 pct. hvert år i forbindelsens levetid. Beregningen
viser, at en situation med permanent fortsat færgedrift i 1-times drift vil medfø-
re en forlængelse af tilbagebetalingstiden på 8 år.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 57 fra Folketingets Trans-
portudvalg.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke