Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 58
Offentligt
1414895_0001.png
Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
31. oktober 2014
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 58
Femern A/S har på grundlag af en gammel trafikmodelberegning fra 2002 an-
slået, at etablering af en fast forbindelse vil betyde, at kun 8 procent af per-
sonbilerne og 13 procent af lastbilerne vil bruge færgefarten. Men denne for-
modning er næppe holdbar, blandt andet fordi den bygger på, at Scandlines
vil fastholde en høj pris for overfarten. Molslinien, der besejler den langt læn-
gere strækning mellem Århus og Sjællands Odde, sælger billetter for mellem
249 og 449 kroner på trods af, at forbruget af brændstof på rutens hurtigfær-
ger er langt højere pr. kilometer end forbruget på de færger, som Scandlines
bruger. Det må på det grundlag antages, at Scandlines kan sænke prisen for
en tur til for eksempel 300 kroner og stadig have en udmærket forretning. Har
ministeriet foretaget beregninger, der tager hensyn til denne mulighed?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested ().
Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og
til [email protected].
På udvalgets vegne
Rasmus Horn Langhoff
formand
1/1