Tak for ordet. Jeg vil også gerne starte med at takke for de indledende bemærkninger, der kom fra statsministeren, og ligeledes også tilslutte mig den ros, der kom fra fru Aaja Chemnitz til statsministeren.
Apropos investeringer behandler Lagtinget på Færøerne i disse dage et meget stort forslag om projekteringen af Færøernes største byggeprojekt nogen sinde. Det er en 23 km lang undersøisk tunnel. Tunnellen kommer til at binde stort set hele Færøerne sammen i ét vejnet og er faktisk den sidste investering, der mangler, for at hele Færøerne ligesom er knyttet sammen. Den endelige pris kender vi først, når projekteringen er færdig, men en foreløbig vurdering lyder, at den kommer til at koste omkring 4,2 mia. kr., og med renter kommer prisen til at være omkring 5 mia. kr. Det oplyser den færøske landsbank i hvert fald.
For at sætte tallet lidt ind i en dansk kontekst plejer man at sige, at man skal gange tallet med 100 for at overføre det til en bevilling på en dansk finanslov, så det er rigtig store tal, vi taler om og har med at gøre, og det er en investering, som fylder omkring 17 pct. af det færøske bnp i 2025. Den danske økonomi er robust, og derfor synes jeg også, at det ville være oplagt, at man så på en lånemodel, så Færøernes landsstyre kunne få et så godt lån som overhovedet muligt. Udregninger viser, at hvis den her 23 km lange undersøiske tunnel blev finansieret med et statslån fra Danmark, ville Færøerne spare omkring 400-800 mio. kr. i renter.
Danmark får pengene for lånet tilbage, og Færøerne sparer penge i renter, så jeg kan egentlig selv kun se fordelene. Derfor vil jeg gerne starte med at spørge statsministeren: Hvis der er en interesse fra færøsk side i at tage et statslån eller lave en aftale med den danske stat om en finansiering af den kommende Suðuroytunnel, hvordan vil regeringen så se på sådan en anmodning?