§ 20-spørgsmål S 1403 Om læselyst.

Til: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Dato: 25-08-2025
Samling: 2024-25
Status: Anmeldt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 25-08-2025
Spørgsmålets ordlyd:
Hvad er ministerens holdning til, at en ny stor undersøgelse om læselysten i Rudersdal Kommune viser, at afgangsprøverne og smartphones dræber læselysten for folkeskolelever, og til forskeren bag undersøgelsens udtalelse om, at »Al den frisættelse, vi taler om i folkeskolen, hjælper ikke en skid, hvis vi fortsætter med de samme stramme pensumkrav. Vores traditionelle prøver låser vores litteraturundervisning i udskolingen, og det smadrer læselysten«?
Skriftlig begrundelse:
Der henvises til artiklen »Ny stor læseundersøgelse: Afgangsprøverne og smartphones dræber læselysten« bragt på folkeskolen.dk den 20. august 2025 og til undersøgelsen »Læselyst Rudersdal 2024. En systematisk undersøgelse om læselyst og læseglæde blandt alle folkeskoleelever i Rudersdal Kommune« fra 2025.

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 25-08-2025
Modtaget: 25-08-2025
Omdelt: 25-08-2025

Hvad er ministerens holdning til, at en ny stor undersøgelse om læselysten i Rudersdal Kommune viser, at afgangsprøverne og smartphones dræber læselysten for folkeskolelever, og til forskeren bag undersøgelsens udtalelse om, at »Al den frisættelse, vi taler om i folkeskolen, hjælper ikke en skid, hvis vi fortsætter med de samme stramme pensumkrav. Vores traditionelle prøver låser vores litteraturundervisning i udskolingen, og det smadrer læselysten«?

Hvad er ministerens holdning til, at en ny stor undersøgelse om læselysten i Rudersdal Kommune viser, at afgangsprøverne og smartphones dræber læselysten for folkeskolelever, og til forskeren bag undersøgelsens udtalelse om, at »Al den frisættelse, vi taler om i folkeskolen, hjælper ikke en skid, hvis vi fortsætter med de samme stramme pensumkrav. Vores traditionelle prøver låser vores litteraturundervisning i udskolingen, og det smadrer læselysten«? (pdf-version)
Html-version