Tak for spørgsmålet. Jeg ser med alvor på de problemer med ordblindehjælpemidler, der har været ved det her års skriftlige prøver. Alle elever i folkeskolen bør opleve en prøvesituation, som er velorganiseret, og som forløber planmæssigt. Det gælder selvfølgelig også for elever med ordblindhed. Det er afgørende for en lige og retfærdig bedømmelse, at elever med ordblindhed kan bruge deres hjælpemidler gnidningsfrit under prøvebesvarelsen. Derfor er det selvfølgelig kritisabelt, at tekniske problemer hos den private udbyder, som kommuner har indgået aftaler med, har medført, at nogle elever har fået en dårlig oplevelse under prøven.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har både under og efter prøverne vejledt skolerne om, hvordan de skal håndtere den her situation. Styrelsen har vejledt om, at skolerne kan tilbyde berørte elever en omprøve i terminen december-januar. Det vil være elevens eget valg, om eleven ønsker at tage imod tilbuddet om en omprøve, og eleven kan vente med at beslutte sig, til eleven har modtaget sin karakter for den prøve, der er afviklet. Det er også muligt for de berørte elever at beholde den karakter, de opnåede ved prøven fredag den 2. maj, og søge om adgang til ungdomsuddannelserne på den baggrund.
I den forbindelse vil jeg gøre opmærksom på, at karaktererne for prøverne i læsning og retskrivning samlet alene udgør halvdelen af prøvekarakteren i skriftligt dansk. Prøverne udgør altså kun en lille del af grundlaget for elevernes gennemsnit ved folkeskolens afgangseksamen, hvori der samlet set indgår karakterer for otte prøver.
For en elev, der ikke består folkeskolens afgangseksamen, er der forskellige muligheder for, at eleven alligevel kan begynde på en ungdomsuddannelse efter sommerferien. Det kan f.eks. være ved det, vi kalder et betinget optag, eller ved optagelsesprøver. Efter de gældende regler er det ikke en mulighed at ophøje elevernes standpunktskarakterer til prøvekarakterer. Men jeg har for nylig bedt ministeriet overveje, om det her kunne være en ændring af loven, vi bør lave, sådan at det fremadrettet i særlige tilfælde vil kunne blive muligt at ophøje standpunktskarakterer til prøvekarakterer. Det tror jeg f.eks. i den gældende situation ville have været gavnligt. Tak for ordet.