Tak for spørgsmålet. Det er åbenlyst, at der knytter sig vigtige spørgsmål til miljø, klima, støj og andre samfundshensyn, når man har en lufthavn som den i København. Det er regeringen opmærksom på, og det er jo også noget, som både miljøministeren og transportministeren som de ansvarlige ressortministre har adresseret. I forhold til ejerskabet af Københavns Lufthavn er det jo sådan, at regeringen, SF, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti den 26. november sidste år indgik en politisk aftale om statens køb af aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne A/S og statens efterfølgende ejerskabsvaretagelse. Finansministeriet indgik i forlængelse heraf en betinget købsaftale med ATP om statens køb af ca. 59,4 pct. af aktierne i Københavns Lufthavne A/S, og når betingelserne i købsaftalen er opfyldt, forventes staten at gå fra være en minoritetsejer til at være en majoritetsejer.
Københavns Lufthavn er central dansk infrastruktur, som bidrager til Danmarks internationale tilgængelighed og til dansk økonomi, dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser. Jeg har noteret mig, at lufthavnen ønsker at spille en aktiv rolle i luftfartens grønne omstilling, også i forhold til at mindske forureningen. Det fremgår af den politiske aftale, som jeg er meget glad for at SF også er med i, at aftalepartierne er enige om, at CPH er et kommercielt selskab, der skal drives på et forretningsmæssigt grundlag, og at den danske stat fortsat vil respektere princippet om armslængde mellem staten som ejer og ledelsen i Københavns Lufthavne A/S.
Armslængdeprincippet indebærer bl.a., at bestyrelsen har ansvaret for og frihedsgraderne til at drive selskabet på ejernes vegne, samt at bestyrelsen af direktionen varetager den strategiske og daglige ledelse af selskabet. Armslængdeprincippet indebærer derudover, at statens sektorpolitiske mål inden for f.eks. klima- og miljøregulering af lufthavnen skal håndteres gennem bl.a. sektorlovgivning og sædvanligt myndighedsarbejde, dvs. bl.a. af miljøministeren og transportministeren. Armslængdeprincippet er en vigtig del af statens ejerskabspolitik, og formålet er at have en klar arbejdsfordeling. Derfor hører selve ejerskabet under mig som finansminister, mens delen omkring miljø og klima hører under henholdsvis miljøministeren og transportministeren.