Jeg er utrolig glad for den postlov, vi har lavet, og især det, der er kommet ud af postloven. Ud over at vi fjerner statsstøtten til PostNord, som jo altså drejer sig om mange hundrede millioner kr. – og det løber op i milliarder af kroner, hvis man lægger årene sammen – har postloven jo resulteret i, at andre har meldt sig ind i konkurrencen. Der er kommet produkter, som vi ikke havde før. Nu kan man give 11 kr. for at få hentet et brev hjemme på adressen. Så man kan selv vælge, om man vil græde over, at PostNord tager deres røde postkasser ned, men indtil de gjorde det, dengang det kun var PostNord, der håndterede breve, hørte jeg historier om gamle fru Jensen, som skulle købe en flextur med taxa og køre rundt og lede efter en postkasse, som var forsvundet, og hvad ved jeg. Nu kan hun bare telefonere til en konkurrent, og så kommer de og henter brevet for 11 kr. og sender det for hende. Så ja, postservicen er blevet bedre.
I forhold til spørgsmålet, og at der er nogle måltal for, hvordan det så er gået med at få leveret de her breve rettidigt – og det skal lige siges, at det jo står skrevet her, som om brevene ikke kommer frem – vil jeg sige, at de jo bare ikke er kommet frem inden for deres målperiode. Ud over at dao har højere servicekrav, altså en anden servicekravsperiode, vil jeg bare lige gøre opmærksom på, når man sammenligner dao med PostNord her, har de to forskellige servicekrav. Dem definerer de selv. PostNord har 5 hverdage; dao har 5 dage. Derfor er de der procentvise målinger heller ikke helt sammenlignelige.
I de to konkrete regioner er der jo så sket noget, som ikke er særlig hensigtsmæssigt, må man forstå, ved at en medarbejder åbenbart har været lidt træt af sit arbejdsliv og har skilt sig af med nogle breve eller smidt dem i en forkert postkasse. Det ser vi desværre af og til. Der er også løbende historier fra andre postvirksomheder gennem tiden, hvor vi desværre har set det ske. Men helt overordnet skal vi følge op på de her målinger, for de skal levere i forhold til deres servicemål, og så skal vi glæde os over, hvor mange flere muligheder vi har fået i forhold til postservice.