L 225 Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028.

(Konsekvenser af regeringens forslag til finanslov for 2026 m.v.).

Af: Finansminister Nicolai Wammen (S)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 29-08-2025

Fremsat: 29-08-2025

Fremsat den 29. august 2025 af finansministeren (Nicolai Wammen)

20241_l225_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 29. august 2025 af finansministeren (Nicolai Wammen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028

(Konsekvenser af regeringens forslag til finanslov for 2026 m.v.)

§ 1

I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023, § 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, § 2 i lov nr. 643 af 11. juni 2024 og § 1 i lov nr. 713 af 20. juni, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »629,5« til: »620,8« og »303,0« ændres til: »294,3«.

§ 2

I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, § 3 i lov nr. 643 af 11. juni 2024 og § 2 i lov nr. 713 af 20. juni, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »637,5« til: »661,0«, »310,1« ændres til: »319,5«, og »327,4« ændres til: »341,5«.

§ 3

I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027, som ændret ved § 4 i lov nr. 643 af 11. juni 2024 og § 3 i lov nr. 713 af 20. juni, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »626,4« til: »661,6«, »298,6« ændres til: »319,8«, og »327,7« ændres til: »341,9«.

§ 4

I lov nr. 1646 af 30. december 2024 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028, som ændret ved § 4 i lov nr. 713 af 20. juni, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »637,0« til: »670,7 «, »310,3« ændres til: »330,0«, og »326,6« ændres til: »340,7«.

§ 5

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
 


1. Indledning

Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene 2025, 2026, 2027 og 2028, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.

Ændringerne afspejler, at der som led i regeringens forslag til finansloven for 2026 er foretaget væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter. Det indebærer afskaffelse af punktafgifter på kaffe, chokolade og sukkervarer, hvilket indebærer skønnede mindreindtægter på omkring 1,2 mia. kr. i 2026 stigende til 2,3 mia. kr. i 2029. Derudover afspejler ændringerne virkninger af en finanspolitisk saldolempelse på 9,0 mia. kr. i 2026 og 16,6 mia. kr. i 2027-2028 til en teknisk reservation til forsvar samt korrektioner for udmøntning til anlægsrammen på forsvarsområdet.

2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2025-2028

2.1. Gældende ret

Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring af de love, der nævnes i stk. 1, om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.

Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af forslaget til finanslov.

Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter.

2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Det foreslås at ændre de gældende udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2025, 2026, 2027 og 2028. De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og kan overordnet henføres til:

- Ændringer af udgiftslofterne som følge af regeringens forslag til finanslov for 2026 mv.

- Finanspolitisk saldolempelse til en teknisk reservation til forsvar.

- Korrektioner for udmøntning til anlægsrammen på forsvarsområdet.

Tabel 1 viser de samlede ændringer (inkl. administrative korrektioner på regeringens forslag til finansloven for 2026).

Tabel 1
Forslag til ændring af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2025-2028
 
2025
2026
2027
2028
Statsligt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
303,0
310,1
298,6
310,3
Administrative korrektioner på FFL26 (mio. kr.)
-2.910,8
-2.284,6
-2.536,8
-2.197,7
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia. kr.)
300,1
307,8
296,1
308,1
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
-5.769,7
11.682,2
23.642,3
21.841,6
- heraf korrektioner som følge af prioriteringer på regeringens forslag til finanslov for 2026 mv.
-935,7
9.077,3
7.474,6
7.531,7
- heraf finanspolitisk saldolempelse til en teknisk reservation til forsvar
0,0
9.000,0
16.600,0
16.600,0
- heraf korrektioner for udmøntning til anlægsrammen på forsvarsområdet
-4.834,0
-6.395,1
-432,3
-2.290,1
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
294,3
319,5
319,8
330,0
     
Statsligt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
326,5
327,4
327,7
326,6
Administrative korrektioner på FFL26 (mio. kr.)
0,0
14.115,0
14.117,9
14.069,0
Gældende delloft for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia. kr.)
326,5
341,5
341,9
340,7
     
Kommunalt udgiftsloft (mia. kr.)
324,4
324,4
324,4
324,4
Administrative korrektioner på FFL26 (mio. kr.)
447,7
12.333,1
12.592,4
12.489,3
Gældende kommunalt udgiftsloft inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia. kr.)
324,9
336,8
337,0
336,9
     
Regionalt delloft for sundhedsudgifter (mia. kr.)
144,0
144,0
144,0
144,0
Administrative korrektioner på FFL26 (mio. kr.)
1.042,1
6.349,6
6.349,6
6.349,6
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia. kr.)
145,0
150,3
150,3
150,3
     
Regionalt delloft for udviklingsopgaver (mia. kr.)
3,1
3,1
3,1
3,1
Administrative korrektioner på FFL26 (mio. kr.)
2,5
42,4
42,4
42,4
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia. kr.)
3,1
3,1
3,1
3,1


Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet "Korrektioner af de gældende udgiftslofter", der er offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.

Det bemærkes, at en del af ændringerne til det statslige delloft for drift og det statslige delloft for indkomstoverførsler kan henføres til administrative loftskorrektioner.

2.2.1. Korrektioner som følge af prioriteringer på regeringens forslag til finansloven for 2026 mv.

Det statslige delloft for drift foreslås ændret som følge af prioriteringer på regeringens forslag til finansloven for 2026 mv. med betydning for de fastsatte udgiftslofter. Det indebærer bl.a. afskaffelse af punktafgifter på kaffe, chokolade og sukkervarer, hvilket indebærer skønnede mindreindtægter på omkring 1,2 mia. kr. i 2026 stigende til 2,3 mia. kr. i 2029. Hertil lempes finanspolitikken med 11,1 mia. kr. i 2026-2028. Dertil indebærer regeringens forslag til finansloven for 2026 en række øvrige dispositioner med betydning for udgiftslofterne, herunder fjernelse af bogmoms, lempelse af krav om tinglysning mv.

På den baggrund foreslås det, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 935,7 mio. kr. i 2025 og opjusteres med 9.077,3 mio. kr. i 2026, 7.474,6 mio. kr. i 2027 og 7.531,7 mio. kr. i 2028.

2.2.2. Finanspolitisk saldolempelse til en teknisk reservation til forsvar

Det statslige delloft for drift ændres som følge af en finanspolitisk lempelse til en teknisk reservation til forsvaret på 9,0 mia. kr. i 2026 og 16,6 mia. kr. i 2027-2028.

På baggrund af ovenstående foreslås det, at delloftet for driftsudgifter samlet set opjusteres med 9.000,0 mio. kr. i 2026, 16.600,0 mio. kr. i 2027 og 16.600,0 mio. kr. i 2028.

2.2.3. Korrektioner for udmøntning til anlægsrammen på forsvarsområdet

Det statslige delloft for drift ændres som følge af korrektioner for udmøntning til anlægsrammen på forsvarsområdet.

På baggrund af ovenstående foreslås det, at delloftet for driftsudgifter samlet set nedjusteres med 4.834,0 mio. kr. i 2025, 6.395,1 mio. kr. i 2026, 432,3 mio. kr. i 2027 og 2.290,1 mio. kr. i 2028.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.

Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for dette lovforslag.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen sendt i høring, da ændringerne af de gældende udgiftslofter blandt andet følger af beslutninger, der er truffet i august 2025. Dertil kommer, at forslaget endvidere tager højde for de administrative korrektioner i medfør af budgetlovens § 8 mv., der medtages på finanslovforslaget. Det har således ikke tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i høring inden fremsættelsen.

Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen den 29. august sendt i høring med frist den 26. september 2025 hos følgende myndigheder og organisationer mv.:

Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Dansk Industri, Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen.

10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er 629,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 303,0 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 326,5 mia. kr. i finansåret 2025.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 629,5 mia. kr. til 620,8 mia. kr. samt det statslige delloft for driftsudgifter fra 303,0 mia. kr. til 294,3 mia. kr.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 620,8 mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 294,3 mia. kr., og at det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 326,5 mia. kr. for finansåret 2025.

Til § 2

Til nr. 1

Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, at det samlede statslige udgiftsloft er 637,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 310,1 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 327,4 mia. kr. i finansåret 2026.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 637,5 mia. kr. til 661,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 310,1 mia. kr. til 319,5 mia. kr., og det statslige delloft indkomstoverførsler fra 327,4 mia. kr. til 341,5 mia. kr. i finansåret 2026.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 661,0 mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 319,5 mia. kr., og at det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 341,5 mia. kr. for finansåret 2026.

Til § 3

Til nr. 1

Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027, at det samlede statslige udgiftsloft er 626,4 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 298,6 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 327,7 mia. kr. i finansåret 2027.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 626,4 mia. kr. til 661,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 298,6 mia. kr. til 319,8 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 327,7 mia. kr. til 341,9 mia. kr. i finansåret 2027.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 661,6 mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 319,8 mia. kr., og at det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 341,9 mia. kr., for finansåret 2027.

Til § 4

Til nr. 1

Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028, at det samlede statslige udgiftsloft er 637,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 310,3 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 326,6 mia. kr. i finansåret 2028.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 637,0 mia. kr. til 670,7 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 310,3 mia. kr. til 330,0 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 326,6 mia. kr. til 340,7 mia. kr. i finansåret 2028.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 670,7 mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 330,0 mia. kr., og at det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 340,7 mia. kr., for finansåret 2028.

Til § 5

Det foreslås i § 5, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gældende udgiftslofter for 2026-2028 samt forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2029, til grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene 2026 til 2029. Således fastsættes udgiftslofter i de pågældende år svarende til finansårene i finanslovforslaget.

Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2026, så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter for den fireårige periode.

Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
§ 1. ---
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes til 629,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 303,0 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 326,5 mia. kr.
 
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023, § 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, § 2 i lov nr. 643 af 11. juni 2024 og § 1 i lov nr. 713 af 20. juni, foretages følgende ændring:
   
§ 2. ---
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes til 637,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 310,1 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 327,5 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »629,5« til: »620,8« og »303,0« ændres til: »294,3«.
   
  
§ 2
   
  
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, § 3 i lov nr. 643 af 11. juni 2024, og § 2 i lov nr. 713 af 20. juni, foretages følgende ændring:
   
  
1. I § 1, stk. 1, ændres »637,5« til: »661,0«, »310,1« ændres til: »319,5«, og »327,4« ændres til: »341,5«.
   
  
§ 3
   
§ 3. ---
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 626,4 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 298,6 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 327,7 mia. kr.
 
I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027, som ændret ved § 4 i lov nr. 643 af 11. juni 2024 og § 3 i lov nr. 713 af 20. juni foretages følgende ændring:
   
  
1. I § 1, stk. 1, ændres »626,4« til: »661,6«, »298,6« ændres til: »319,8«, og »327,7« ændres til: »341,9«.
   
  
§ 4
   
  
I lov nr. 1646 af 30. december 2024 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028, som ændret ved § 4 i lov nr. 713 af 20. juni foretages følgende ændring:
   
§ 4. ---
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2028 fastsættes til 637,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 310,3 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 326,5 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »637,0« til: »670,7«, »310,3« ændres til: »330,0«, og »326,6« ændres til: »340,7«.