Fremsat den 29. august 2025 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2028
(Konsekvenser af regeringens forslag til
finanslov for 2026 m.v.)
§ 1
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023,
§ 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, § 2 i lov nr.
643 af 11. juni 2024 og § 1 i lov nr. 713 af 20. juni,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»629,5« til: »620,8« og »303,0«
ændres til: »294,3«.
§ 2
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr.
1774 af 28. december 2023, § 3 i lov nr. 643 af 11. juni 2024
og § 2 i lov nr. 713 af 20. juni, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»637,5« til: »661,0«, »310,1«
ændres til: »319,5«, og »327,4«
ændres til: »341,5«.
§ 3
I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027, som ændret ved § 4 i lov nr.
643 af 11. juni 2024 og § 3 i lov nr. 713 af 20. juni,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»626,4« til: »661,6«, »298,6«
ændres til: »319,8«, og »327,7«
ændres til: »341,9«.
§ 4
I lov nr. 1646 af 30. december 2024 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2028, som ændret ved § 4 i lov nr.
713 af 20. juni, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»637,0« til: »670,7 «, »310,3«
ændres til: »330,0«, og »326,6«
ændres til: »340,7«.
§ 5
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2025, 2026, 2027 og
2028, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der som led i
regeringens forslag til finansloven for 2026 er foretaget
væsentlige diskretionære ændringer af statens
indtægter. Det indebærer afskaffelse af punktafgifter
på kaffe, chokolade og sukkervarer, hvilket indebærer
skønnede mindreindtægter på omkring 1,2 mia. kr.
i 2026 stigende til 2,3 mia. kr. i 2029. Derudover afspejler
ændringerne virkninger af en finanspolitisk saldolempelse
på 9,0 mia. kr. i 2026 og 16,6 mia. kr. i 2027-2028 til en
teknisk reservation til forsvar samt korrektioner for
udmøntning til anlægsrammen på
forsvarsområdet.
2. Ændring af de
gældende udgiftslofter for 2025-2028
2.1. Gældende
ret
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de love, der nævnes i stk. 1, om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter
et folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås at
ændre de gældende udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for 2025, 2026, 2027 og 2028. De samlede forslag til
ændringer af udgiftslofter for stat, regioner og kommuner
fremgår af nedenstående tabel og kan overordnet
henføres til:
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af regeringens forslag til
finanslov for 2026 mv.
- Finanspolitisk
saldolempelse til en teknisk reservation til forsvar.
- Korrektioner for
udmøntning til anlægsrammen på
forsvarsområdet.
Tabel 1 viser de samlede ændringer
(inkl. administrative korrektioner på regeringens forslag til
finansloven for 2026).
Tabel 1 | Forslag til
ændring af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2025-2028 | | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Statsligt delloft for
driftsudgifter (mia. kr.) | 303,0 | 310,1 | 298,6 | 310,3 | Administrative korrektioner på FFL26
(mio. kr.) | -2.910,8 | -2.284,6 | -2.536,8 | -2.197,7 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia.
kr.) | 300,1 | 307,8 | 296,1 | 308,1 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | -5.769,7 | 11.682,2 | 23.642,3 | 21.841,6 | - heraf korrektioner
som følge af prioriteringer på regeringens forslag til
finanslov for 2026 mv. | -935,7 | 9.077,3 | 7.474,6 | 7.531,7 | - heraf finanspolitisk
saldolempelse til en teknisk reservation til forsvar | 0,0 | 9.000,0 | 16.600,0 | 16.600,0 | - heraf korrektioner
for udmøntning til anlægsrammen på
forsvarsområdet | -4.834,0 | -6.395,1 | -432,3 | -2.290,1 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 294,3 | 319,5 | 319,8 | 330,0 | | | | | | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler (mia. kr.) | 326,5 | 327,4 | 327,7 | 326,6 | Administrative korrektioner på FFL26
(mio. kr.) | 0,0 | 14.115,0 | 14.117,9 | 14.069,0 | Gældende delloft
for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia.
kr.) | 326,5 | 341,5 | 341,9 | 340,7 | | | | | | Kommunalt udgiftsloft
(mia. kr.) | 324,4 | 324,4 | 324,4 | 324,4 | Administrative korrektioner på FFL26
(mio. kr.) | 447,7 | 12.333,1 | 12.592,4 | 12.489,3 | Gældende kommunalt
udgiftsloft inkl. administrative
korrektioner på FFL26 (mia. kr.) | 324,9 | 336,8 | 337,0 | 336,9 | | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter (mia. kr.) | 144,0 | 144,0 | 144,0 | 144,0 | Administrative korrektioner på FFL26
(mio. kr.) | 1.042,1 | 6.349,6 | 6.349,6 | 6.349,6 | Gældende regionalt
delloft for sundhedsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia.
kr.) | 145,0 | 150,3 | 150,3 | 150,3 | | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver (mia. kr.) | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | Administrative korrektioner på FFL26
(mio. kr.) | 2,5 | 42,4 | 42,4 | 42,4 | Gældende regionalt
delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL26 (mia.
kr.) | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet "Korrektioner af de gældende
udgiftslofter", der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
Det bemærkes, at en del af
ændringerne til det statslige delloft for drift og det
statslige delloft for indkomstoverførsler kan
henføres til administrative loftskorrektioner.
2.2.1. Korrektioner
som følge af prioriteringer på regeringens forslag til
finansloven for 2026 mv.
Det statslige delloft for drift foreslås
ændret som følge af prioriteringer på
regeringens forslag til finansloven for 2026 mv. med betydning for
de fastsatte udgiftslofter. Det indebærer bl.a. afskaffelse
af punktafgifter på kaffe, chokolade og sukkervarer, hvilket
indebærer skønnede mindreindtægter på
omkring 1,2 mia. kr. i 2026 stigende til 2,3 mia. kr. i 2029.
Hertil lempes finanspolitikken med 11,1 mia. kr. i 2026-2028.
Dertil indebærer regeringens forslag til finansloven for 2026
en række øvrige dispositioner med betydning for
udgiftslofterne, herunder fjernelse af bogmoms, lempelse af krav om
tinglysning mv.
På den baggrund foreslås det, at
delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 935,7 mio. kr. i 2025
og opjusteres med 9.077,3 mio. kr. i 2026, 7.474,6 mio. kr. i 2027
og 7.531,7 mio. kr. i 2028.
2.2.2. Finanspolitisk saldolempelse til en teknisk
reservation til forsvar
Det statslige delloft for drift ændres
som følge af en finanspolitisk lempelse til en teknisk
reservation til forsvaret på 9,0 mia. kr. i 2026 og 16,6 mia.
kr. i 2027-2028.
På baggrund af ovenstående
foreslås det, at delloftet for driftsudgifter samlet set
opjusteres med 9.000,0 mio. kr. i 2026, 16.600,0 mio. kr. i 2027 og
16.600,0 mio. kr. i 2028.
2.2.3. Korrektioner
for udmøntning til anlægsrammen på
forsvarsområdet
Det statslige delloft for drift ændres
som følge af korrektioner for udmøntning til
anlægsrammen på forsvarsområdet.
På baggrund af ovenstående
foreslås det, at delloftet for driftsudgifter samlet set
nedjusteres med 4.834,0 mio. kr. i 2025, 6.395,1 mio. kr. i 2026,
432,3 mio. kr. i 2027 og 2.290,1 mio. kr. i 2028.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning er ikke relevante for dette lovforslag.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da ændringerne af
de gældende udgiftslofter blandt andet følger af
beslutninger, der er truffet i august 2025. Dertil kommer, at
forslaget endvidere tager højde for de administrative
korrektioner i medfør af budgetlovens § 8 mv., der
medtages på finanslovforslaget. Det har således ikke
tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i
høring inden fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen den 29. august sendt i høring med frist
den 26. september 2025 hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Dansk
Industri, Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og
Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er
629,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 303,0
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
326,5 mia. kr. i finansåret 2025.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 629,5 mia. kr. til 620,8 mia. kr. samt
det statslige delloft for driftsudgifter fra 303,0 mia. kr. til
294,3 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 620,8
mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 294,3
mia. kr., og at det statslige delloft for
indkomstoverførsler bliver 326,5 mia. kr. for
finansåret 2025.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2026, at det samlede statslige udgiftsloft er
637,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 310,1
mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler
er 327,4 mia. kr. i finansåret 2026.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 637,5 mia. kr. til 661,0 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 310,1 mia. kr. til 319,5
mia. kr., og det statslige delloft indkomstoverførsler fra
327,4 mia. kr. til 341,5 mia. kr. i finansåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 661,0
mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 319,5
mia. kr., og at det statslige delloft for
indkomstoverførsler bliver 341,5 mia. kr. for
finansåret 2026.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2027, at det samlede statslige udgiftsloft er
626,4 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 298,6
mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler
er 327,7 mia. kr. i finansåret 2027.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 626,4 mia. kr. til 661,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 298,6 mia. kr. til 319,8
mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 327,7 mia. kr. til 341,9 mia. kr. i finansåret 2027.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 661,6
mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 319,8
mia. kr., og at det statslige delloft for
indkomstoverførsler bliver 341,9 mia. kr., for
finansåret 2027.
Til §
4
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2028, at det samlede statslige udgiftsloft er
637,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 310,3
mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler
er 326,6 mia. kr. i finansåret 2028.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 637,0 mia. kr. til 670,7 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 310,3 mia. kr. til 330,0
mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 326,6 mia. kr. til 340,7 mia. kr. i finansåret 2028.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 670,7
mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 330,0
mia. kr., og at det statslige delloft for
indkomstoverførsler bliver 340,7 mia. kr., for
finansåret 2028.
Til §
5
Det foreslås i § 5, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2026-2028 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2029, til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2026 til 2029. Således fastsættes udgiftslofter i de
pågældende år svarende til finansårene i
finanslovforslaget.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2026,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter for den fireårige
periode.
Loven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | §
1. --- Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes
til 629,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 303,0 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 326,5 mia. kr. | | I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023,
§ 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023, § 2 i lov nr.
643 af 11. juni 2024 og § 1 i lov nr. 713 af 20. juni,
foretages følgende ændring: | | | | §
2. --- Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes
til 637,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 310,1 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 327,5 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»629,5« til: »620,8« og »303,0«
ændres til: »294,3«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr.
1774 af 28. december 2023, § 3 i lov nr. 643 af 11. juni 2024,
og § 2 i lov nr. 713 af 20. juni, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»637,5« til: »661,0«, »310,1«
ændres til: »319,5«, og »327,4«
ændres til: »341,5«. | | | | | | § 3 | | | | §
3. --- Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes
til 626,4 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 298,6 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 327,7 mia. kr. | | I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027, som ændret ved § 4 i lov nr.
643 af 11. juni 2024 og § 3 i lov nr. 713 af 20. juni
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»626,4« til: »661,6«, »298,6«
ændres til: »319,8«, og »327,7«
ændres til: »341,9«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov nr. 1646 af 30. december 2024 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2028, som ændret ved § 4 i lov nr.
713 af 20. juni foretages følgende ændring: | | | | §
4. --- Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2028 fastsættes
til 637,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 310,3 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 326,5 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»637,0« til: »670,7«, »310,3«
ændres til: »330,0«, og »326,6«
ændres til: »340,7«. |
|