Fremsat den 21. august 2025 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(Kvote for antallet af
autorisationsansøgninger fra tredjelande, afvisning af
allerede indgivne ansøgninger, afslag på
ansøgninger om autorisationsopholdstilladelse og
afskæring af administrativ klageadgang i forbindelse med
kvoter)
§ 1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1008 af
29. august 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 716 af 20.
juni 2025 og § 11 i lov nr. 719 af 20. juni 2025, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
afskæring af adgangen til at klage over afgørelser
truffet efter regler fastsat i medfør af § 4
b.«
2.
Efter § 4 a indsættes i kapitel
2:
»§ 4 b. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om kvoter, herunder
undtagelser hertil, for antallet af ansøgninger om
autorisation, som Styrelsen for Patientsikkerhed årligt kan
modtage fra personer, som ikke er statsborgere i
1) Danmark,
Færøerne, Grønland og Den Europæiske
Union,
2) lande, der
har tiltrådt EØS-aftalen, eller
3) lande, som
Den Europæiske Union har indgået aftale med om adgang
til udøvelse af lovregulerede erhverv.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
Styrelsen for Patientsikkerhed kan afvise ansøgninger, som
er indgivet til styrelsen forud for, at en kvote i medfør af
stk. 1 er fastsat til 0 eller opbrugt.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 7. oktober 2025.
Stk. 2. Styrelsen for
International Rekruttering og Integration skal, uanset
udlændingelovens § 9 i, stk. 4, 1. pkt., give afslag
på ansøgning om opholdstilladelse med henblik på
at opnå autorisation, når den kvote, der samtidig med
eller umiddelbart efter lovens ikrafttræden fastsættes
for udenlandske sygeplejersker i medfør af § 4 b, stk.
1, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed, jf. denne lovs § 1, nr. 2, er opbrugt. 1. pkt.
finder tilsvarende anvendelse på ansøgninger om
opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem til en
udlænding, der er omfattet af 1. pkt. Styrelsen for
International Rekruttering og Integration tilbagebetaler i
sådanne tilfælde det fulde gebyr, der efter
udlændingelovens § 9 h, stk. 1, måtte være
betalt til styrelsen.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Kvoter for ansøgninger om
autorisation | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Sundhedsvæsenet står et andet og væsentligt
bedre sted end for bare få år siden. Det er blevet
langt lettere at rekruttere nye sundhedsmedarbejdere, særlig
sygeplejersker, og holde fast i dem, der allerede er ansat.
Samtidig står sundheds- og plejesektoren over for et pres i
fremtiden med flere ældre og flere med kroniske sygdomme, der
får brug for pleje og behandling. Ifølge
fremskrivninger vil der om få år mangle op mod 15.000
social- og sundhedsassistenter og -hjælpere.
Det er regeringens (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
opfattelse, at en del af udfordringerne med mangel på
arbejdskraft i sundheds- og plejesektoren kan løses ved at
se mod udlandet og rekruttere udenlandsk arbejdskraft til
Danmark.
Det er imidlertid også regeringens opfattelse, at
rekrutteringen af udenlandsk arbejdskraft bør følge
efterspørgslen i sundheds- og plejesektoren, og at der som
udgangspunkt skal være arbejde til de sundhedspersoner, som
kommer til Danmark med ønsket om at arbejde.
Det er ikke tilfældet i dag. De seneste år er der
sket en stigning i autorisationsansøgninger fra
særligt sygeplejersker fra tredjelande, som ønsker at
komme til Danmark og opnå dansk autorisation.
Det er til trods for, at regeringen har gennemført en
række tiltag med henblik på at reducere antallet af
tilkommende sygeplejersker fra tredjelande, således at
antallet af sygeplejersker, som kommer til Danmark for at
opnå dansk autorisation, bedre passer til
efterspørgslen i sundheds- og plejesektoren. I 2024 blev
gebyrstrukturen på autorisationsområdet omlagt fra et
udstedelses- til et ansøgningsgebyr. Som følge af
ændringen har Styrelsen for Patientsikkerhed opkrævet
gebyrer for fortsat sagsbehandling i verserende sager, hvilket har
medført, at ca. 5.550 ansøgningssager er blevet
lukket. Det skyldes primært, at ansøgeren ikke har
betalt det nye ansøgningsgebyr, eller at ansøgeren
har trukket sin ansøgning. Beskrivelser på en
række hjemmesider er endvidere blevet tilpasset den aktuelle
situation, så der ikke længere sendes et signal om, at
der er stor efterspørgsel efter udenlandske sygeplejersker i
Danmark.
Den manglende overensstemmelse mellem udbud og
efterspørgsel har resulteret i, at Styrelsen for
Patientsikkerhed i dag modtager og godkender væsentligt flere
ansøgninger fra ansøgere fra tredjelande,
særligt sygeplejersker, end der kan forventes at få
mulighed for at gennemføre en autorisationsproces. Det
skyldes, at der på nuværende tidspunkt ikke er en
øvre grænse for, hvor mange ansøgninger om
autorisation, som Styrelsen for Patientsikkerhed kan modtage og
behandle.
Hertil kommer, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration - på baggrund af godkendelse af ansøgerens
uddannelsesniveau i Styrelsen for Patientsikkerhed - meddeler
opholdstilladelse til udlændinge med henblik på at
opnå dansk autorisation som sygeplejerske. Det betyder, at
der aktuelt er et stort antal sygeplejersker fra tredjelande, som
har mulighed for at opholde sig i Danmark med det formål at
opnå dansk autorisation, men som på grund af manglende
efterspørgsel ikke har mulighed for at gennemføre
autorisationsprocessen og efterfølgende arbejde som
sygeplejerske.
Regeringen vil derfor nu have en ny og mere
efterspørgselsdrevet model for autorisation af
sundhedspersoner fra tredjelande. Regeringen vil etablere en
kvoteordning, der skal være med til at sikre, at der er
sammenhæng mellem det antal udenlandske sundhedspersoner fra
tredjelande, der rejser til Danmark for at opnå dansk
autorisation, og det behov der vurderes at være fremadrettet
for sundhedspersoner inden for den pågældende faggruppe
i regioner og kommuner.
Denne efterspørgselsdrevne tilgang er desuden i
overensstemmelse med regeringens ønske om at etablere
partnerskaber med andre lande om rekruttering af sundheds- og
plejepersonale. Partnerskaberne skal være
efterspørgselsdrevne, så de, der kommer til Danmark,
også er efterspurgte. Den foreslåede kvote vil derfor
heller ikke påvirke mulighederne for at autorisere og
rekruttere sundhedspersoner via partnerskaber.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Kvoter
for ansøgninger om autorisation
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(herefter autorisationsloven), at autorisation meddeles af
Styrelsen for Patientsikkerhed til personer, der har
gennemført en nærmere bestemt uddannelse, jf. afsnit
II.
Det følger endvidere af autorisationslovens § 2,
stk. 2, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om meddelelse af autorisation, herunder om periodisk
fornyelse af autorisation.
Det følger desuden af autorisationslovens § 3, stk.
2, at Styrelsen for Patientsikkerhed meddeler autorisation til
personer, der i udlandet har opnået et uddannelsesniveau, som
kan sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske
grunduddannelse, eller til personer, hvis udenlandske uddannelse
alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med
den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, hvis der under
autorisationsprocessen kompenseres herfor. I autorisationen kan
fastsættes begrænsninger i den pågældendes
udøvelse af virksomhed.
Bemyndigelsen i autorisationslovens § 2, stk. 2, er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1004 af 28. august
2024 om autorisation af sundhedspersoner, der er statsborgere i
og/eller uddannet i lande uden for EU/EØS m.v., som
indeholder regler om den nærmere ansøgningsproces om
autorisation fra ansøgere uddannet i Danmark, i
EU/EØS og fra øvrige lande (dvs. tredjelande).
Efter § 1, stk. 1, finder bekendtgørelsen anvendelse
ved ansøgning om autorisation og tilladelse til
selvstændigt virke som læge eller tandlæge, og
ved ansøgning om autorisation som kiropraktor,
sygeplejerske, jordemoder, ergoterapeut, fysioterapeut,
bioanalytiker, klinisk diætist, radiograf, bandagist, klinisk
tandtekniker, tandplejer, optometrist, fodterapeut, social- og
sundhedsassistent, osteopat eller ambulancebehandler, samt ved
ansøgning om tilladelse til at betegne sig som
ambulancebehandler med særlig kompetence (paramediciner).
Bekendtgørelsen finder således efter stk. 1, nr. 1,
anvendelse for personer, der er statsborgere i og uddannet som
sundhedsperson i et land uden for Den Europæiske Unions
øvrige medlemslande, i lande, der har tiltrådt
EØS-aftalen, samt i lande, som EU har indgået aftale
med om adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv
(EU/EØS m.v.). Med "EU/EØS m.v." forstås
øvrige medlemslande i Den Europæiske Union end
Danmark, og lande, der har tiltrådt EØS-aftalen, dvs.
Island, Liechtenstein og Norge, samt lande, som EU har
indgået aftale med om adgang til udøvelse af
lovregulerede erhverv, dvs. Schweiz.
Efter stk. 1, nr. 2, finder bekendtgørelsen også
anvendelse for personer, som er statsborgere i et land uden for
EU/EØS m.v. og uddannet som sundhedsperson i et land inden
for EU/EØS m.v.
Endelig finder bekendtgørelsen efter stk. 1, nr. 3,
anvendelse for personer, som er statsborgere i et land inden for
EU/EØS m.v. inkl. Danmark og uddannet som sundhedsperson i
et land uden for EU/EØS m.v., medmindre uddannelsesbeviset
er anerkendt i et andet land inden for EU/EØS m.v., og
ansøgeren kan dokumentere mindst 3 års
erhvervserfaring i det pågældende land.
Det følger af § 3 i bekendtgørelsen, at
Styrelsen for Patientsikkerhed kan tillade en ansøger om
autorisation som sundhedsperson at påbegynde
autorisationsprocessen, når styrelsen har påset, at
grundbetingelserne i § 3, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt. Efter
stk. 1, nr. 1, skal ansøgeren have opdaterede kompetencer
inden for sit fagområde, og efter stk. 1, nr. 2, skal
ansøgeren dokumentere, at ansøgerens udenlandske
autorisation vedrørende samme erhverv ikke er frataget eller
begrænset administrativt eller ved dom i udlandet. Efter stk.
1, nr. 3, er det et krav, at ansøgeren i udlandet har
opnået et samlet uddannelsesniveau, som kan sidestilles med
den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, eller
ansøgerens udenlandske uddannelse alene mangler et antal
kliniske timer for at kunne sidestilles med den tilsvarende
faggruppes danske grunduddannelse, og der under
autorisationsprocessen kompenseres herfor.
Meddeler Styrelsen fra Patientsikkerhed en ansøger
tilladelse til at påbegynde en autorisationsproces, kan
vedkommende, der enten er uddannet som læge, tandlæge
eller sygeplejerske, efter udlændingelovens § 9 i, stk.
4, ansøge Styrelsen for International Rekruttering og
Integration om opholdstilladelse til at gennemføre
autorisationsprocessen med henblik på at opnå dansk
autorisation. For øvrige grupper omfattet af
autorisationsloven forudsættes andet opholdsgrundlag.
Der er ikke efter gældende ret regler om
begrænsninger i antallet af ansøgninger om
autorisation ved Styrelsen for Patientsikkerhed, ligesom
gældende bemyndigelser ikke indeholder hjemmel til at
fastsætte sådanne regler, herunder kvoter.
I praksis foretager Styrelsen for Patientsikkerhed en
prioritering af rækkefølgen af sagsbehandlingen af
ansøgninger om dansk autorisation. Som udgangspunkt
behandles ansøgningerne i den rækkefølge, de er
modtaget i Styrelsen for Patientsikkerhed. Dog prioriteres
sagsbehandlingen af ansøgninger, hvor ansøger er
tættest på at kunne bidrage til sundheds- og
plejesektoren i Danmark. For ansøgere fra lande uden for
EU/EØS er det derfor i dag styrelsens praksis, at en
ansøgning prioriteres, hvis ansøgeren har dansk
bopæl og cpr-nummer. Det skyldes, at ansøgere, der
befinder sig i Danmark, er tættere på at kunne bidrage
til sundheds- og plejesektoren end ansøgere, der endnu ikke
opholder sig i Danmark.
Autorisationsbetingelserne for ansøgere fra tredjelande
er forskellige afhængige af faggruppen. Betingelserne er
reguleret i bekendtgørelsens kapitel 3 og 4. Dog
gælder det for alle faggrupper, at det er en betingelse for
at opnå autorisation, at ansøgeren har
gennemført en evalueringsansættelse.
Det følger af kapitel 5 i bekendtgørelsen, at
Styrelsen for Patientsikkerhed kan tillade en ansøger om
autorisation som sundhedsperson at påbegynde en
særskilt autorisationsproces for særligt efterspurgte
sundhedspersoner ("shortcut-ordningen"), hvor betingelserne i
kapitel 3 opfyldes sideløbende med gennemførelse af
evalueringsansættelse, hvis ansøger kan dokumentere at
have modtaget et konkret tilbud om det nødvendige antal
evalueringsansættelser som særligt efterspurgt.
Omfattes ansøgeren af den særskilte
autorisationsproces, kan sundhedspersonen ansøge Styrelsen
for International Rekruttering og Integration om opholdstilladelse
til at gennemføre autorisationsprocessen efter
udlændingeloven § 9 i, stk. 5.
Det følger af udlændingelovens § 9 i, stk. 4,
1. pkt., at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse
til en udlænding med henblik på at opnå
autorisation som læge, tandlæge eller sygeplejerske i
Danmark, hvis Styrelsen for Patientsikkerhed forinden har vurderet,
at udlændingen i udlandet har opnået et
uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den tilsvarende danske
uddannelse, eller at udlændingen af Styrelsen for
Patientsikkerhed har fået tilladelse til under
autorisationsprocessen at kompensere for et antal manglende
kliniske timer i den udenlandske uddannelse.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 9
i, stk. 5, 1. pkt., at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en udlænding med henblik på at
opnå dansk autorisation, hvis udlændingen er omfattet
af en særskilt autorisationsproces for særligt
efterspurgte sundhedspersoner i medfør af § 2, stk. 5,
i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed. Det er en betingelse for at være omfattet af den
særskilte autorisationsproces for særligt efterspurgte
sundhedspersoner i Styrelsen for Patientsikkerhed, at
udlændingen har indgået aftale eller fået tilbud
om en evalueringsansættelse, og at Styrelsen for
Patientsikkerhed har vurderet, at udlændingen i udlandet har
opnået et uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den
tilsvarende danske uddannelse, eller at udlændingen af
Styrelsen for Patientsikkerhed har fået tilladelse til under
autorisationsprocessen at kompensere for et antal manglende
kliniske timer i den udenlandske uddannelse.
Der er efter autorisationslovens § 4 a, stk. 1, 1. pkt.,
krav om, at ansøgning om autorisation og om tilladelse til
selvstændigt virke som henholdsvis læge, tandlæge
eller kiropraktor og tilladelse til at betegne sig som
speciallæge, specialtandlæge eller ambulancebehandler
med særlig kompetence (paramediciner) indgives til Styrelsen
for Patientsikkerhed ved anvendelse af den digitale løsning,
som Styrelsen for Patientsikkerhed stiller til rådighed
(digital selvbetjening). Efter stk. 1, 2. pkt., afvises
ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
som udgangspunkt af Styrelsen for Patientsikkerhed.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Sundhedsvæsenet står et andet og væsentligt
bedre sted end for bare få år siden. Det er blevet
langt lettere at rekruttere nye sundhedsmedarbejdere, særligt
sygeplejersker, og holde fast i dem, der allerede er ansat.
Samtidig forventes det dog, at rekrutteringssituationen,
særligt i ældreplejen, vil forværres de kommende
år.
De senere år er der betydeligt flere udenlandske
sygeplejersker, som har ansøgt om autorisation, end der er
efterspørgsel efter i kommuner og regioner. Som reglerne er
i dag, er der ingen sammenhæng mellem antallet af
sundhedspersoner, som kan komme til Danmark på et
autorisationsophold, og antallet af evalueringsansættelser,
som er påkrævet for at opnå dansk autorisation,
og som kommuner og regioner udbyder. Udbuddet af
evalueringsansættelser formodes til en vis grad at afspejle
efterspørgslen efter sundhedspersoner fra tredjelande inden
for den pågældende faggruppe.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at det er
uhensigtsmæssigt, at der ikke er tilstrækkelig
sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel efter
sundhedspersoner fra tredjelande, som kommer til Danmark for at
opnå dansk autorisation.
Rekrutteringen af udenlandsk arbejdskraft bør derfor
efter ministeriets opfattelse følge efterspørgslen i
sundheds- og plejesektoren, så der i udgangspunktet er
arbejde til de sundhedspersoner, som kommer til Danmark med
ønsket om at arbejde.
Det foreslås derfor, at der etableres en kvoteordning for
nye ansøgninger om autorisation fra tredjelande, der skal
være med til at sikre, at der er sammenhæng mellem det
antal udenlandske sundhedspersoner, der rejser til Danmark for at
opnå dansk autorisation, og det behov, der vurderes at
være fremadrettet for sundhedspersoner inden for den
pågældende faggruppe i regioner og kommuner, og som der
er kapacitet til at tilbyde de nødvendige
evalueringsansættelser. Med en kvoteordning vil der ikke
blive brugt unødige menneskelige og økonomiske
ressourcer på, at udenlandske sundhedspersoner fra
tredjelande kommer til Danmark og påbegynder en
autorisationsproces, hvis det ikke vil være muligt for den
pågældende person at gennemføre
autorisationsprocessen og dermed opnå dansk autorisation.
Det foreslås, at kvoteordningen indføres ved, at
indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om kvoter, herunder undtagelser hertil, for antallet af
ansøgninger om autorisation, som Styrelsen for
Patientsikkerhed årligt kan modtage fra personer, som ikke er
statsborgere i 1) Danmark, Færøerne, Grønland
og Den Europæiske Union, 2) lande, der har tiltrådt
EØS-aftalen, eller 3) lande, som Den Europæiske Union
har indgået aftale med om adgang til udøvelse af
lovregulerede erhverv.
Der vil dermed kunne fastsættes regler om kvoter, der
omfatter tredjelandsstatsborgere, men ikke danske statsborgere,
grønlandske og færøske statsborgere, eller
statsborgere i et EU-land, et land, der har tiltrådt
EØS-aftalen eller som har indgået en aftale med EU om
adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv.
Med bemyndigelsen vil der kunne indføres
begrænsninger for antallet af
autorisationsansøgninger, som Styrelsen for Patientsikkerhed
vil kunne modtage via styrelsens ansøgningssystem.
Afhængig af kvotens størrelse vil Styrelsen for
Patientsikkerhed tilpasse adgangen til at indsende
ansøgninger til deres digitale ansøgningssystem.
Vurderes behovet for autoriserede sundhedspersoner inden for en
given faggruppe at være dækket i en periode
fremadrettet, sådan at der i en given periode ikke vil
være behov for at rekruttere yderligere sundhedspersoner fra
tredjelande, vil kvoten blive fastsat til 0. Det vil i praksis
betyde et midlertidigt stop for styrelsens mulighed for at modtage
tredjelandsansøgninger om autorisation inden for denne
faggruppe. Tilsvarende vil gælde for en kvote fastsat til
mere end 0, når denne er opbrugt. Kvoten opbruges efter
først til mølle-princippet, og Styrelsen for
Patientsikkerhed vil kunne afvise ansøgninger, der
måtte være nået at blive indsendt efter kvoten er
opbrugt.
Modtager Styrelsen for Patientsikkerhed en ansøgning
på anden vis end gennem det digitale ansøgningssystem,
f.eks. en fysisk indsendt ansøgning, vil styrelsen efter
autorisationslovens § 4 a som udgangspunkt afvise
ansøgningen. Dette gælder også, når der er
lukket for at indsende elektronisk ansøgning, fordi kvoten
er 0 eller opbrugt. Efter autorisationslovens § 4 a, stk. 5,
vil afvisningen ikke kunne påklages.
Der vil således være tale om en begrænsning
for, hvor mange sundhedspersoner fra tredjelande, som vil kunne
ansøge om autorisation, og derfor også en
begrænsning af, hvor mange af disse sundhedspersoner, der vil
kunne få tilladelse til at påbegynde
autorisationsprocessen. En mere efterspørgselsdrevet tilgang
til autorisation af sundhedspersoner fra tredjelande vil
forventeligt sikre en bedre og mere forudsigelig
autorisationsproces for den enkelte sundhedsperson.
Kvoter vil i medfør af bemyndigelsen kunne omfatte enhver
sundhedsfaglig gruppe, der autoriseres efter autorisationsloven.
Det gælder bl.a. læger, tandlæger, sygeplejersker
og jordemødre. Kvoter vil også kunne afgrænses
ud fra specialer. Det afgørende for, om der for de enkelte
faggrupper fastsættes en kvote vil være, om det
aktuelle eller fremtidige behov for den pågældende
gruppe i den danske sundheds- eller plejesektor vurderes at
stå i misforhold til det antal ansøgninger om
autorisation, som Styrelsen for Patientsikkerhed modtager fra
personer fra den pågældende faggruppe.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriet, som vil skulle
foretage vurderingen af det forventede behov. Det forventede behov
vil skulle basere sig på tilgængelige data,
fremskrivninger og et skøn fra arbejdsgivere og aftagere af
udenlandsk uddannede sundhedspersoner, herunder særligt
regioner og kommuner. Der vil desuden skulle tages højde for
det allerede foreliggende rekrutteringsgrundlag, herunder
danskuddannede sundhedspersoner, sundhedspersoner, der er omfattet
af reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer (herefter
anerkendelsesdirektivet) og allerede indgivne, kvalificerede
autorisationsansøgninger fra tredjelande, som ikke er
færdigbehandlet i Styrelsen for Patientsikkerhed.
Ministeriet vil ved fastsættelse af en kvotes
størrelse endvidere skulle tage højde for et
forventet frafald af ansøgere i løbet af
autorisationsprocessen. Det er ikke forventningen, at alle
indkommende ansøgninger vil blive godkendt af Styrelsen for
Patientsikkerhed, f.eks. hvis ansøgerens uddannelse vurderes
ikke at kunne sidestilles med den tilsvarende danske
uddannelse.
Der vil endvidere skulle tages højde for, at nogle
ansøgere, efter de har fået tilladelse til at
påbegynde autorisationsprocessen, må forventes at kunne
falde fra af forskellige grunde, herunder hvis de aldrig rejser til
Danmark, ikke består eventuel sprogprøve eller
fagprøve, ikke kan skaffe sig en evalueringsansættelse
eller ikke opnår en positiv evaluering heraf.
Når der er fastsat en kvote for en given faggruppe, vil
Indenrigs- og Sundhedsministeriet årligt vurdere, om der er
behov for at fastsætte en ny kvote, når den aktuelle
kvote udløber. Udløber en kvote, uden at der
fastsættes en ny, vil der igen være ubegrænset
mulighed for at indsende ansøgninger for en given faggruppe,
ligesom det er tilfældet i dag.
Der vil i medfør af bemyndigelsen kunne fastsættes
regler om, at Styrelsen for Patientsikkerhed ved behov kan
kontrollere fordelingen af modtagne ansøgninger inden for en
fastsat kvote i løbet af kvotens løbetid.
Fastsættes en kvote f.eks. til 100 ansøgninger i et
år for en given faggruppe, vil styrelsen kunne vælge at
fordele kvoten ud på f.eks. 50 ansøgninger to gange
det pågældende år eller 25 ansøgninger
hvert kvartal det pågældende år. Styrelsen for
Patientsikkerhed vil kunne afvise ansøgninger, der er
indsendt efter en opdelt kvote er opbrugt.
Hensynet bag muligheden for at kontollere fordelingen af kvoten
er at sikre en jævn fordeling af det antal
ansøgninger, som en fastsat kvote giver mulighed for,
herunder for at sikre, at en ansøger ikke skal vente op til
et år med at have mulighed for at kunne indsende en
ansøgning om autorisation, ligesom der sikres en spredning i
behovet for evalueringsansættelser i løbet af
året. På denne måde kan der tages højde
for kommuners og regioners muligheder for løbende at tilbyde
evalueringsansættelser til kvalificerede ansøgere.
Det vil ikke være et krav, at Styrelsen for
Patientsikkerhed vil skulle kontrollere fordelingen af
ansøgninger i forbindelse med enhver fastsat kvote. Vurderes
der ikke at være behov herfor, vil ansøgere frit i
løbet af kvotens løbetid kunne ansøge om
autorisation, indtil kvoten er opbrugt. Opbruges en kvote ikke
inden årets udgang, vil dette indgå som en faktor i
forbindelse med vurdering af behov for en kvote, herunder kvotens
eventuelle størrelse, det efterfølgende år.
Information om kvoter, herunder f.eks. hvornår der
næste gang åbnes for ansøgninger eller status
på, hvor langt en kvote er fra at være opbrugt mv.
offentliggøres løbende på Styrelsen for
Patientsikkerheds hjemmeside.
Der forventes aktuelt at ville blive fastsat en kvote for
sygeplejersker i umiddelbar forlængelse af
bemyndigelsesbestemmelsens ikrafttrædelsestidspunkt, jf. det
foreslåede § 2, stk. 1. Det skyldes, at der i dag er en
større søgning mod Danmark af sygeplejersker fra
tredjelande, end der er efterspørgsel efter. Det er
således også forventningen, at kvoten for
sygeplejersker i første omgang vil blive fastsat til 0,
indtil der igen måtte opstå efterspørgsel efter
yderligere sygeplejersker fra tredjelande. Det vil som nævnt
ovenfor medføre, at der indføres et midlertidigt stop
for muligheden for at ansøge om autorisation som
sygeplejerske fra et tredjeland.
Der vil desuden i medfør af bemyndigelsen kunne
fastsættes regler om undtagelser til kvoter. Det betyder, at
der vil kunne være tredjelandsstatsborgere, der undtages fra
at være omfattet af kvoter.
Der vil for det første blive fastsat regler om, at
sundhedspersoner, som rekrutteres via en partnerskabsaftale med et
tredjeland, ikke omfattes af kvoten. En sådan undtagelse vil
være relevant for regeringens ambition om at rekruttere og
uddanne sundheds- og plejepersonale via de aftaler, som regeringen
vil indgå med på nuværende tidspunkt Indien og
Filippinerne. En undtagelse til kvoten for rekruttering via
partnerskaberne vil betyde, at kvoten ikke får betydning for
antallet af sundhedspersoner, der autoriseres og dermed rekrutteres
via partnerskaberne.
Der forventes f.eks. at blive fastsat regler om, at
kvoteordningen ikke vil omfatte personer, som er omfattet af den
særskilte autorisationsproces for særligt efterspurgte
sundhedspersoner ("shortcut-ordningen"), jf. kapitel 5 i
bekendtgørelse nr. 1008 af 28. august 2024 om autorisation
af sundhedspersoner, der er statsborgere i og/eller uddannet i
lande uden for EU/EØS mv. Ordningen omfatter enkeltpersoner,
uanset faggruppe, som ansøger om dansk autorisation ved
Styrelsen for Patientsikkerhed, og som på
ansøgningstidspunktet kan dokumentere at have et konkret
tilbud om en evalueringsansættelse fra en arbejdsgiver.
Der forventes også fastsat regler om, at personer med
lovligt ophold i Danmark på tidspunktet for indgivelse af
ansøgning om autorisation, eller som har ret til ophold i
Danmark i henhold til EU-reglerne om fri bevægelighed, ikke
vil være omfattet af kvoten. Det kan således for
eksempel være personer, der ansøger om autorisation,
og som har opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem
eller på grundlag af familiesammenføring, eller som
har ret til at tage ophold i Danmark som familiemedlem til en
unionsborger/EØS-statsborger i henhold til EU-reglerne om
fri bevægelighed.
Der forventes desuden at blive fastsat en undtagelse om, at
personer uddannet i Danmark, Færøerne eller
Grønland uanset statsborgerskab ikke vil være omfattet
af kvoten. Det vil medføre, at tredjelandsstatsborgere med
en dansk uddannelse ikke vil være omfattet af kvoter.
Der er som nævnt aktuelt mange ansøgere fra
tredjelande, særligt sygeplejersker, som afventer behandling
af deres ansøgninger hos Styrelsen for Patientsikkerhed. Da
den foreslåede kvoteordning alene vil vedrøre nye
ansøgninger, foreslås det i forlængelse heraf,
at indenrigs- og sundhedsministeren skal kunne fastsætte
regler om, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan afvise
ansøgninger, som er indgivet til styrelsen forud for, at en
kvote er fastsat til 0 eller opbrugt.
Den foreslåede bemyndigelse vil omfatte alle
ansøgninger om autorisation inden for en given faggruppe,
der er omfattet af enten en kvote på 0 eller en opbrugt
kvote, og som allerede er indgivet til styrelsen forud for, at
kvoten fastsættes til 0 eller er opbrugt. Dermed vil alle
verserende sager på tidspunktet for en kvote på 0 eller
en opbrugt kvote være omfattet af bemyndigelsen. Det vil sige
både ansøgninger, hvor styrelsen har givet
ansøgeren tilladelse til at påbegynde
autorisationsprocessen, men autorisationsprocessen endnu ikke er
gennemført, og ansøgninger, hvor ansøgeren
på tidspunktet for, at kvoten fastsættes til 0 eller er
opbrugt, afventer vurdering om tilladelse til at påbegynde
autorisationsprocessen.
En sådan afvisning har - ligesom fastsættelse af en
kvote - til formål at tilpasse antallet af udenlandske
sundhedspersoner fra tredjelande efter den vurderede
efterspørgsel. Hvorvidt en ansøgning vil skulle
afvises vil bero på det vurderede behov for autoriserede
sundhedspersoner inden for en given faggruppe.
Bemyndigelsen vil være begrænset til at
fastsætte regler om, at afvisning kun kan ske i verserende
sager, hvor ansøgeren ikke har et opholdsgrundlag enten
på tidspunktet for ikrafttrædelse af en kvote på
0 eller på tidspunktet hvor en kvote er opbrugt.
Således vil muligheden for at afvise en ansøgning
stemme overens med hensigten om, at ansøgere med lovligt
ophold i Danmark ikke skal påvirkes af lovforslaget.
For så vidt angår ansøgninger, som Styrelsen
for Patientsikkerhed endnu ikke har påbegyndt
sagsbehandlingen af, forventes det at blive fastsat regler om, at
Styrelsen for Patientsikkerhed afviser disse ansøgninger
umiddelbart og uden forudgående undersøgelse af
eventuelt opholdsgrundlag. Det skyldes, at det lægges til
grund, at personer, der allerede på
ansøgningstidspunktet opholder sig i Danmark, vil have
oplyst Styrelsen for Patientsikkerhed herom for at få fremmet
deres ansøgning. Skulle enkelte ansøgere i umiddelbar
forlængelse af afvisningen kunne dokumentere overfor
Styrelsen for Patientsikkerhed, at de har lovligt opholdsgrundlag,
vil styrelsen genoptage den konkrete ansøgningssag.
Det bemærkes, at en opbrugt kvote som udgangspunkt ikke
vil medføre et behov for at afvise allerede indgivne
ansøgninger, da der vurderes at være
efterspørgsel efter de pågældende
ansøgere. Der kan dog forekomme tilfælde, hvor en
ansøgning af IT-tekniske årsager kan indgives efter
kvoten er opbrugt. I sådanne tilfælde vil Styrelsen for
Patientsikkerhed fortsat kunne afvise ansøgninger, der er
modtaget efter kvoten er opbrugt.
Bemyndigelsen forventes i første omgang at blive anvendt
til at fastsætte regler om afvisning af ansøgninger
som sygeplejerske. Det skyldes, at der i dag dels er et
større antal sygeplejersker fra tredjelande i Danmark, end
der er efterspørgsel efter i kommuner og regioner, og dels
er en forventning om, at der for sygeplejersker vil blive fastsat
en kvote på 0.
Afvises en ansøgning, vil den pågældende
ansøger få tilbagebetalt sit fulde
ansøgningsgebyr af Styrelsen for Patientsikkerhed. Det
foreslås, at en afvisning ikke skal kunne påklages. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne
hertil.
En ansøger, som har fået afvist sin
ansøgning hos Styrelsen for Patientsikkerhed, vil mod
betaling af et nyt ansøgningsgebyr kunne fremsende en ny
ansøgning om autorisation, når der for den
pågældendes faggruppe sættes en ny kvote over 0
eller kvoten udløber, hvorved der på ny åbnes op
for indgivelse af ansøgninger til Styrelsen for
Patientsikkerhed.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets del om fastsættelse af kvoter for
tredjelandsansøgere har implementeringskonsekvenser for
staten.
Lovforslagets del om mulighed for fastsættelse af en kvote
vil medføre, at Styrelsen for Patientsikkerhed kun vil
modtage og behandle de ansøgninger, der forventes i sidste
ende at svare til regionernes og kommunernes efterspørgsel
efter udenlandske sundhedspersoner fra tredjelande.
Med den foreslåede kvoteordning vil der ske en tilpasning
af Styrelsen for Patientsikkerheds IT-systemer, da det skal
gøres muligt for Styrelsen for Patientsikkerhed periodevist
at lukke for modtagelse af ansøgninger. Samtidig skal det
fortsat være muligt at ansøge via eventuelle
særordninger (som f.eks. "shortcut-ordningen") i perioder,
hvor der måtte være lukket for muligheden for at
ansøge om autorisation for andre inden for samme faggruppe.
Tilpasningen indgår i Styrelsen for Patientsikkerheds
løbende udvikling af systemet.
Lovforslagets del om afvisning af allerede indgivne
ansøgninger fra ansøgere fra tredjelande
medfører, at ansøgerne vil skulle have tilbagebetalt
deres ansøgningsgebyr. Hertil kommer dokumentation af
håndtering og generel vejledning af ansøgere, som
måtte kontakte styrelsen.
Lovforslagets del om fastsættelse af kvoter for
tredjelandsansøgere medfører
implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner i forbindelse
med indrapportering af vurderet efterspørgsel efter
sundhedspersonale fra tredjelande.
Lovforslagets del om fastsættelse af kvoter for
tredjelandsansøgere har økonomiske konsekvenser for
staten.
En efterspørgselstilpasset kvoteordning og en
begrænsning i antal autorisationsansøgere fra
tredjelande vil medføre mindre, positive økonomiske
konsekvenser i form af reducerede sagsomkostninger, hvilket
isoleret set på sigt vil påvirke gebyrerne positivt for
alle ansøgere. Der er imidlertid andre faktorer, som
også kan påvirke niveauet for gebyrsatserne.
Lovforslagets del om afvisning af ansøgninger fra
ansøgere fra tredjelande, som er indgivet forud for
fastsættelsen af en kvote for pågældende
faggruppe, vil have negative økonomiske konsekvenser for
staten, idet ansøgerne vil skulle have tilbagebetalt deres
ansøgningsgebyr. Styrelsen for Patientsikkerhed vil bl.a.
skulle anvende ressourcer på at afvise ansøgninger og
tilbagebetale ansøgningsgebyrer. Hertil kommer dokumentation
af håndtering og generel vejledning af ansøgere, som
måtte kontakte styrelsen.
Lovforslagets del om en overgangsbestemmelse, hvorefter
Styrelsen for International Rekruttering og Integration skal give
afslag på ansøgning om opholdstilladelse med henblik
på at opnå autorisation, når den kvote, der
fastsættes samtidig med eller umiddelbart efter lovens
ikrafttræden, er opbrugt, forventes at medføre
begrænsede implementeringskonsekvenser i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration i 2025. Det skyldes, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration ved
indførslen af kvoten forventeligt vil have et antal
verserende sager, som styrelsen vil have afholdt
sagsbehandlingsudgifter til, og hvor styrelsen vil skulle
tilbagebetale ansøgningsgebyret. Udgiften kan afholdes inden
for Udlændinge- og Integrationsministeriets eksisterende
økonomiske rammer.
De administrative udgifter skønnes at udgøre
15,1-19,2 mio. kr. samlet i perioden 2025-2027, men vil skulle
konsolideres. Udgifterne håndteres på finansloven for
2026.
Lovforslagets virkning på strukturel beskæftigelse
vil skulle afklares.
Lovforslagets del om fastsættelse af kvoter for
tredjelandsansøgere medfører ikke økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget vurderes i relevant omfang at være udformet i
overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
princip 1 om enkle og klare regler, da det vil være let for
ansøgere at konstatere, om de er omfattet en fastsat kvote,
herunder om de har mulighed for at ansøge om
autorisation.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
princip 2 om digital kommunikation, da der er fokus på at
sikre digital kommunikation med ansøgere via myndigheders
hjemmesider.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
princip 3 om automatisk sagsbehandling, da Styrelsen for
Patientsikkerheds IT-system vil være lukket for modtagelse af
ansøgninger, når kvoten er 0. Samtidig anvendes der
objektive kriterier for, hvorvidt en ansøger er undtaget fra
kvoten, herunder f.eks. om ansøgeren har dansk
opholdsgrundlag.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med hhv.
princip 4 om sammenhæng på tværs, princip 5 om
tryg og sikker datahåndtering og princip 6 om genbrug af
offentlig infrastruktur, da der implementeres en ordning, som
anvender allerede eksisterende processer og data på
tværs af myndigheder.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
princip 7 om at undgå snyd og fejl. Der er bl.a. fokus
på at validere en ansøgers opholdsgrundlag i
forbindelse med afklaring af, hvorvidt en ansøger er
omfattet af en fastsat kvote.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets del om mulighed for fastsættelse af en kvote
vil kunne medføre den negative konsekvens, at visse
tredjelandsansøgere om dansk autorisation ikke vil have
mulighed for at igangsætte en autorisationsproces, herunder
komme til Danmark med henblik på gennemførelse.
En efterspørgselstilpasset kvoteordning og en
begrænsning i antal autorisationsansøgere fra
tredjelande vil reducere sagsomkostningerne og derved isoleret set
påvirke gebyrerne positivt for alle ansøgere. Der er
imidlertid andre faktorer, som også kan påvirke
niveauet for gebyrsatserne.
Lovforslagets del om afvisning af ansøgninger fra
ansøgere fra tredjelande, som er indgivet forud for
fastsættelsen af en kvote for pågældende
faggruppe, vil have den negative konsekvens, at ansøgere
uden opholdsgrundlag, der allerede har indsendt en
ansøgning, ikke vil have mulighed for at påbegynde
eller gennemføre en autorisationsproces, herunder komme til
Danmark med henblik på gennemførelse heraf.
Begge forslag vil dog have den positive konsekvens, at
sundhedspersoner fra tredjelande hverken unødigt
ansøger eller rejser til Danmark med personlige og
økonomiske risici til følge, uden udsigt til at kunne
gennemføre deres autorisationsproces og få job i
Danmark.
Afvises en ansøgning på grund af en kvote, vil
ansøgeren af Styrelsen for Patientsikkerhed få
tilbagebetalt sit ansøgningsgebyr. Tilsvarende gælder,
hvis Styrelsen for International Rekruttering og Integration
meddeler afslag på ansøgninger efter lovforslagets
§ 2, stk. 2.
En ansøger, som har fået afvist sin
ansøgning hos Styrelsen for Patientsikkerhed, vil kunne
fremsende en ny ansøgning om autorisation, når der for
den pågældendes faggruppe ikke sættes en ny
kvote, eller når der sættes en kvote højere end
0, hvorved der på ny åbnes op for indgivelse af
ansøgninger til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Lovforslagets del om afskæring af den administrative
klageadgang vil have den negative konsekvens, at ansøgere om
autorisation uddannet i et land uden for EU/EØS ikke vil
kunne klage over at få afvist deres ansøgninger som
følge af en kvote.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. juli 2025 til
den 4. august 2025 (28 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, AC Akademikerne, Advokatrådet, Akademikerne, Alkohol
og Samfund, Alzheimerforeningen, Amgros I/S, Angstforeningen,
Ansatte Tandlægers Organisation (ATO), Astma-Allergi Danmark,
ATP, Bedre Psykiatri, Blå Kors, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Center for Bioetik og Nanoetik, Center for Etik og
Ret, Center for hjerneskade, Danish. Care, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Lungeforening, Danmarks Tekniske
Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Center for
Organdonation, Dansk Dermatologisk Selskab (DDS), Dansk
Epidemiologisk Selskab (DES), Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk
Industri a-s, Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk Fertilitetsselskab
(DFS), Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk IT -
Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Jordemoderfagligt
Selskab, DJS, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Neurokirurgisk
Selskab (DNKS), Dansk Neurologisk Selskab (DNS), Dansk
Oftalmologisk Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab (DPS), Dansk
Psykolog Forening (DP), Dansk Psykoterapeutforening, Dansk
Pædiatrisk Selskab (DPS), Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
(DASAMS), Dansk Selskab for Akutmedicin (DASEM), Dansk Selskab for
Almen Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Anæstesiologi og
Intensiv Medicin (DASAIM), Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk
Selskab for Klinisk Farmakologi (DSFK), Dansk Selskab for Klinisk
Onkologi (DSKO), Dansk Selskab for Palliativ Medicin (DSPaM), Dansk
Selskab for Patientsikkerhed (PS! ), Dansk Selskab for Retsmedicin,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk Sygepleje
Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd (DSR), Dansk Tandsundhed,
Dansk Transplantations Selskab (DTS), Danske Advokater, Danske
Bioanalytikere - dbio, Danske Dental Laboratorier (DDL), Danske
Diakonhjem, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Osteopater, Danske Patienter,
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Tandplejere, Danske
Universiteter, Danske Ældreråd, Dataetisk Råd,
Datatilsynet, De praktiserende psykiateres organisation (DPBO), De
Videnskabsetiske Komiteer for Region Hovedstaden, De
Videnskabsetiske Komitéer for Region Midtjylland,
Demenskoordinatorer i Danmark, Den Danske Dommerforening, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Nordjylland, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Sjælland, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Syddanmark,
Depressionsforeningen, Det Børne- og ungdomspsykiatriske
selskab (BUP-DK), Det Centrale Handicapråd (DCH), Det Etiske
Råd, Det grønlandske sundhedsdepartement, Det Sociale
Netværk, Diabetesforeningen, DiaLab, Dansk Diagnostika- og
Laboratorieforening, DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur,
DØNHO (Danske Øre- Næse- Halslægers
Organisation), Epilepsiforeningen, Ergoterapeutforeningen (Etf),
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer,
Fagligt Selskab af Kliniske Diætister i Kost og
Ernæringsforbundet (FaKD), Farmakonomforeningen, Finn
Nørgaard Foreningen (FNF), FOA, Forbrugerrådet
TÆNK, Foreningen af danske sundhedsvirksomheder - Sundhed
Danmark, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte
børn og unge (FADD), Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Foreningen af
Speciallæger (FAS), Foreningen af
udlændingeretsadvokater, Foreningen for Ledere af Offentlig
Rusmiddelbehandling (FLOR), Foreningen for
Parallelimportører af Medicin (FPM), Forsikring &
Pension (F&P), Færøernes landsstyre,
Gigtforeningen, Heilsumálaráðið (det
færøske sundhedsministerium), Heilsustýrið
(den færøske sundhedsstyrelse), Hjernesagen,
Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, HOME-START,
Høreforeningen, IGL - Industriforeningen for Generiske og
Biosimilære Lægemidler, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Intact Denmark, International
Community/Erhverv Aarhus, IT-Universitetet i København,
Jordemoderforeningen, Kirkens Korshær, KL, Kost og
Ernæringsforbundet, Kristelig Lægeforening (KLF),
Kræftens Bekæmpelse, KVINFO, Københavns Byret,
Københavns Universitet, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere (LKT), Landsforeningen Børn og Forældre,
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS),
Landslægen på Færøerne, LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere,
Ledernes Hovedorganisation, Lev - livet med udviklingshandicap,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Manderådets Udvalg for Familieret, Medborgernes
Menneskerettighedskommission (MMK), MEDCOM, Medicoindustrien,
Menighedsplejen i Danmark, Muskelsvindfonden, National
Videnskabsetisk Komité, Nationalt Center for Etik, Nomeco
A/S, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), OCD-foreningen,
Optikerforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber (LVS), Osteoporoseforeningen - landsforeningen mod
knogleskørhed, Patienterstatningen, Patientforeningen,
Pharmadanmark, Pharmadanmark, Pharmakon, PolioForeningen,
Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Praktiserende
Tandlægers Organisation (PTO), Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Psoriasisforeningen, Psykiatrifonden, Psykolognævnet,
Radiograf Rådet, Retspolitisk Forening, Roskilde Universitet,
Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Sex og Samfund, Sikkerhedsforeningen, SIND -
Landsforeningen for psykisk sundhed, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund (SL), Specific Pharma A/S,
SUFO - Landsforeningen for ansatte i SUndhedsfremmende FOrebyggende
hjemmebesøg, Syddansk Universitet, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Tjellesen Max Jenne
A/S, Tolkebureauernes Brancheforening (TBBF), Udbetaling Danmark,
Udlændingenævnet, Udviklingshæmmedes Landsforbund
(ULF), UlykkesPatientForeningen, VaccinationsForum, ViNordic, VIVE
- Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd,
Yngre Læger, Ældre sagen, Øjenforeningen,
Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindre konsekvenser | Der forventes statslige udgifter. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindre konsekvenser | Mindre konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Sundhedspersoner fra tredjelande hverken
ansøger eller rejser til Danmark med personlige og
økonomiske risici til følge, uden udsigt til at kunne
gennemføre deres autorisationsproces og få job i
Danmark. | Der indføres en begrænsning i
antallet af udenlandske personer, som kan ansøge om dansk
autorisation. Der afskæres endvidere en klageadgang i
forbindelse med afvisning på grund af kvoter. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er ikke i dag mulighed for at fastsætte kvoter for
hvor mange ansøgninger om autorisation, som Styrelsen for
Patientsikkerhed årligt kan modtage. Derfor er det heller
ikke muligt for styrelsen at afvise ansøgninger om
autorisation på baggrund af en sådan kvote.
Det foreslås, at der i §
2 indsættes et stk. 6, hvorefter
indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
afskæring af adgangen til at klage over afgørelser
truffet efter regler fastsat i medfør af § 4 b.
Bemyndigelsen forventes at blive
anvendt til at fastsætte regler om afskæring af
klageadgang for ansøgere, der som følge af
IT-tekniske årsager har kunnet indgive en ansøgning om
autorisation efter en kvote fastsat i medfør af det
foreslåede § 4 b, stk. 1, er opbrugt, og
ansøgeren i den forbindelse har fået afvist sin
ansøgning.
Bemyndigelsen forventes også
at blive anvendt til at fastsætte regler om afvisning af
klageadgang for ansøgere, som har indgivet en
ansøgning til Styrelsen for Patientsikkerhed forud for, at
en kvote fastsat i medfør at det foreslåede § 4
b, stk. 1, er fastsat til 0 eller opbrugt, og ansøgeren i
medfør af regler fastsat efter det foreslåede § 4
b, stk. 2, har fået afvist sin ansøgning. Der henvises
til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Det vurderes hensigtsmæssigt at afskære adgangen til
at klage i disse tilfælde, da årsagen til en afvisning
af ansøgningen ikke bunder i kriterier for
autorisationsprocessen men derimod på baggrund af en
indført kvote på 0 eller en opbrugt kvote, og at
ansøgeren ikke på det tidspunkt har lovligt
opholdsgrundlag. Det vil således alene være objektivt
konstaterbare kriterier, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet i
tilfælde af en bibeholdt klageadgang ville kunne vurdere,
udover retlige spørgsmål, herunder forvaltningsretlige
spørgsmål.
Med fastsættelse af regler om
afskæring af klageadgangen, vil Indenrigs- og
Sundhedsministeriet hverken kunne behandle klager om fortolkning af
regler, udøvelse af skøn, forvaltningsretlige
spørgsmål m.v. Styrelsen for Patientsikkerheds
afgørelser vil fortsat kunne indbringes for domstolene og
Folketingets Ombudsmand.
Til nr. 2
Der er ikke efter gældende ret regler om
begrænsninger i antallet ansøgninger om autorisation
ved Styrelsen for Patientsikkerhed, ligesom gældende
bemyndigelser ikke indeholder hjemmel til at fastsætte
sådanne regler, herunder en kvote.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af
gældende ret.
Det foreslås med § 4 b, stk.
1, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om kvoter, herunder undtagelser hertil, for antallet af
ansøgninger om autorisation, som Styrelsen for
Patientsikkerhed årligt kan modtage fra personer, som ikke er
statsborgere i 1) Danmark, Færøerne, Grønland
og Den Europæiske Union, 2) lande, der har tiltrådt
EØS-aftalen, eller 3) lande, som EU har indgået aftale
med om adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv.
Forslaget vil indebære, at indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om en
kvote, der omfatter tredjelandsstatsborgere, men ikke danske
statsborgere, grønlandske og færøske
statsborgere, eller statsborgere i et EU-land, et land, der har
tiltrådt EØS-aftalen eller som har indgået en
aftale med EU om adgang til udøvelse af lovregulerede
erhverv.
Med bemyndigelsen vil der kunne indføres
begrænsninger for antallet af
autorisationsansøgninger, som Styrelsen for Patientsikkerhed
vil kunne modtage via styrelsens ansøgningssystem.
Afhængig af kvotens størrelse vil Styrelsen for
Patientsikkerhed tilpasse adgangen til at indsende
ansøgninger til deres digitale ansøgningssystem.
Vurderes behovet for autoriserede sundhedspersoner inden for en
given faggruppe at være dækket i en periode
fremadrettet, sådan at der i en given periode ikke vil
være behov for at rekruttere yderligere sundhedspersoner fra
tredjelande, vil kvoten blive fastsat til 0. Det vil i praksis
betyde et midlertidigt stop for styrelsens mulighed for at modtage
tredjelandsansøgninger om autorisation inden for denne
faggruppe. Tilsvarende vil gælde for en kvote fastsat til
mere end 0, når denne er opbrugt. Kvoten opbruges efter
først til mølle-princippet, og Styrelsen for
Patientsikkerhed vil kunne afvise ansøgninger, der er
indsendt efter kvoten er opbrugt.
Modtager Styrelsen for Patientsikkerhed en ansøgning
på anden vis end gennem det digitale ansøgningssystem,
f.eks. en fysisk indsendt ansøgning, vil styrelsen efter
autorisationslovens § 4 a som udgangspunkt afvise
ansøgningen. Dette gælder også, når der er
lukket for at indsende elektronisk ansøgning, fordi kvoten
er 0 eller opbrugt. Efter autorisationslovens § 4 a, stk. 5,
vil afvisningen ikke kunne påklages.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at
fastsætte regler om, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan
afvise ansøgninger, som af tekniske årsager er
indgivet til styrelsen via IT-systemet, efter at kvoten er opbrugt,
f.eks. hvis systemet af tekniske grunde ikke har lukket for
muligheden for at modtage ansøgninger.
Der vil således være tale om en begrænsning
for, hvor mange sundhedspersoner fra tredjelande, som vil kunne
ansøge om autorisation, og derfor også en
begrænsning af, hvor mange af disse sundhedspersoner, der vil
kunne få tilladelse til at påbegynde
autorisationsprocessen. En mere efterspørgselsdrevet tilgang
til autorisation af sundhedspersoner fra tredjelande vil
forventeligt sikre en bedre og mere forudsigelig
autorisationsproces for den enkelte sundhedsperson.
Kvoter vil i medfør af bemyndigelsen kunne omfatte enhver
sundhedsfaglig gruppe, der autoriseres efter autorisationsloven.
Det gælder bl.a. læger, tandlæger, sygeplejersker
og jordemødre. Kvoter vil også kunne afgrænses
ud fra specialer. Det afgørende for, om der for de enkelte
faggrupper fastsættes en kvote vil være, om det
aktuelle eller fremtidige behov for den pågældende
gruppe i den danske sundheds- eller plejesektor vurderes at
stå i misforhold til det antal ansøgninger om
autorisation, som Styrelsen for Patientsikkerhed modtager fra
personer fra den pågældende faggruppe.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriet, som vil skulle
foretage vurderingen af det forventede behov. Det forventede behov
vil skulle basere sig på tilgængelige data,
fremskrivninger og et skøn fra arbejdsgivere og aftagere af
udenlandsk uddannede sundhedspersoner, herunder særligt
regioner og kommuner. Der vil desuden skulle tages højde for
det allerede foreliggende rekrutteringsgrundlag, herunder
danskuddannede sundhedspersoner, sundhedspersoner, der er omfattet
af reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer (herefter
anerkendelsesdirektivet) og allerede indgivne, kvalificerede
autorisationsansøgninger fra tredjelande, som ikke er
færdigbehandlet i Styrelsen for Patientsikkerhed.
Ministeriet vil ved fastsættelse af en kvotes
størrelse endvidere skulle tage højde for et
forventet frafald af ansøgere i løbet af
autorisationsprocessen. Det er ikke forventningen, at alle
indkommende ansøgninger vil blive godkendt af Styrelsen for
Patientsikkerhed, f.eks. hvis ansøgerens uddannelse vurderes
ikke at kunne sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse
eller ansøgeren ikke opfylder kriterierne for at kunne
kompensere for eventuelt manglende kliniske timer under
evalueringsansættelsen.
Der vil endvidere skulle tages højde for, at nogle
ansøgere, efter de har fået tilladelse til at
påbegynde autorisationsprocessen, må forventes at kunne
falde fra af forskellige grunde, herunder hvis de aldrig rejser til
Danmark, ikke består eventuel sprogprøve eller
fagprøve, ikke kan skaffe sig en evalueringsansættelse
eller ikke opnår en positiv evaluering heraf.
Når der er fastsat en kvote for en given faggruppe, vil
Indenrigs- og Sundhedsministeriet årligt vurdere, om der er
behov for at fastsætte en ny kvote, når den aktuelle
kvote udløber. Udløber en kvote, uden at der
fastsættes en ny, vil der igen være ubegrænset
mulighed for at indsende ansøgninger for en given faggruppe,
ligesom det er tilfældet i dag.
Der vil i medfør af bemyndigelsen kunne blive fastsat
regler om, at Styrelsen for Patientsikkerhed ved behov kan
kontrollere fordelingen af modtagne ansøgninger inden for en
fastsat kvote i løbet af kvotens løbetid.
Fastsættes en kvote f.eks. til 100 ansøgninger i et
år for en given faggruppe, vil styrelsen kunne vælge at
fordele kvoten ud på f.eks. 50 ansøgninger to gange
det pågældende år eller 25 ansøgninger
hvert kvartal det pågældende år. Styrelsen for
Patientsikkerhed vil kunne afvise ansøgninger, der er
indsendt efter kvoten er opbrugt.
Hensynet bag muligheden for at kontollere fordelingen af kvoten
er at sikre en jævn fordeling af det antal
ansøgninger, som en fastsat kvote giver mulighed for,
herunder for at sikre, at en ansøger ikke skal vente op til
et år med at have mulighed for at kunne indsende en
ansøgning om autorisation, ligesom der sikres en spredning i
behovet for evalueringsansættelser i løbet af
året. På denne måde kan der tages højde
for kommuners og regioners muligheder for løbende at tilbyde
evalueringsansættelser til kvalificerede ansøgere.
Det vil ikke være et krav, at Styrelsen for
Patientsikkerhed vil skulle kontrollere fordelingen af
ansøgninger i forbindelse med enhver fastsat kvote. Vurderes
der ikke at være behov herfor, vil ansøgere frit i
løbet af kvotens løbetid kunne ansøge om
autorisation, indtil kvoten er opbrugt. Opbruges en kvote ikke
inden årets udgang, vil dette indgå som en faktor i
forbindelse med vurdering af behov for en kvote, herunder kvotens
eventuelle størrelse, det efterfølgende år.
Information om kvoter, herunder f.eks. hvornår der
næste gang åbnes for ansøgninger eller status
på, hvor langt en kvote er fra at være opbrugt mv. vil
offentliggøres løbende på f.eks. Styrelsen for
Patientsikkerheds hjemmeside.
Der forventes aktuelt at ville blive fastsat en kvote for
sygeplejersker i umiddelbar forlængelse af
bemyndigelsesbestemmelsens ikrafttrædelsestidspunkt, jf. det
foreslåede § 2, stk. 1. Det skyldes, at der i dag er en
større søgning mod Danmark af sygeplejersker fra
tredjelande, end der er efterspørgsel efter. Det er
således også forventningen, at kvoten for
sygeplejersker i første omgang vil blive fastsat til 0,
indtil der igen måtte opstå efterspørgsel efter
yderligere sygeplejersker fra tredjelande. Det vil som nævnt
ovenfor medføre, at der indføres et midlertidigt stop
for muligheden for at ansøge om autorisation som
sygeplejerske fra et tredjeland.
Der vil desuden i medfør af bemyndigelsen kunne
fastsættes regler om undtagelser til kvoter. Det betyder, at
der vil kunne være tredjelandsstatsborgere, der undtages fra
at være omfattet af kvoter.
Der vil for det første blive fastsat regler om, at
sundhedspersoner, som rekrutteres via en partnerskabsaftale med et
tredjeland, ikke omfattes af kvoten. En sådan undtagelse vil
være relevant for regeringens ambition om at rekruttere og
uddanne sundheds- og plejepersonale via de aftaler, som regeringen
vil indgå med på nuværende tidspunkt Indien og
Filippinerne. En undtagelse til kvoten for rekruttering via
partnerskaberne vil betyde, at kvoten ikke får betydning for
antallet af sundhedspersoner, der autoriseres og dermed rekrutteres
via partnerskaberne.
Der forventes f.eks. at blive fastsat regler om, at
kvoteordningen ikke vil omfatte personer, som er omfattet af den
særskilte autorisationsproces for særligt efterspurgte
sundhedspersoner ("shortcut-ordningen"), jf. kapitel 5 i
bekendtgørelse nr. 1008 af 28. august 2024 om autorisation
af sundhedspersoner, der er statsborgere i og/eller uddannet i
lande uden for EU/EØS mv. Ordningen omfatter enkeltpersoner,
uanset faggruppe, som ansøger om dansk autorisation ved
Styrelsen for Patientsikkerhed, og som på
ansøgningstidspunktet kan dokumentere at have et konkret
tilbud om en evalueringsansættelse fra en arbejdsgiver.
Der forventes også fastsat regler om, at personer med
lovligt ophold i Danmark på tidspunktet for indgivelse af
ansøgning om autorisation, eller som har ret til ophold i
Danmark i henhold til EU-reglerne om fri bevægelighed, ikke
vil være omfattet af kvoten. Det kan således for
eksempel være personer, der ansøger om autorisation,
og som har opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem
eller på grundlag af familiesammenføring, eller som
har ret til at tage ophold i Danmark som familiemedlem til en
unionsborger/EØS-statsborger i henhold til EU-reglerne om
fri bevægelighed.
Der forventes desuden at blive fastsat en undtagelse om, at
personer uddannet i Danmark, Færøerne eller
Grønland uanset statsborgerskab ikke vil være omfattet
af kvoten. Det vil medføre, at tredjelandsstatsborgere med
en dansk uddannelse ikke vil være omfattet af kvoter.
Det foreslås med § 4 b, stk.
2, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan afvise
ansøgninger, som er indgivet til styrelsen forud for, at en
kvote efter stk. 1 er fastsat til 0 eller opbrugt.
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastsætte regler om, at Styrelsen
for Patientsikkerhed kan afvise ansøgninger, som allerede er
indgivet, når der efter det foreslåede § 4 b, stk.
1, fastsættes en kvote på 0 eller en fastsat kvote er
opbrugt.
Bemyndigelsen forventes at blive anvendt til at fastsætte
regler om, at afvisning kun kan ske i verserende sager, hvor
ansøgeren ikke har et opholdsgrundlag på tidspunktet
for ikrafttrædelse af en kvote på 0 eller hvor kvoten
er opbrugt. Dermed vil afvisningsmuligheden stemme overens med
hensigten om, at ansøgere med lovligt ophold i Danmark ikke
skal påvirkes af lovforslaget.
Afvisning vil herefter kunne ske både i forhold til
ansøgere, der af Styrelsen for Patientsikkerhed har
fået tilladelse til at gennemføre
autorisationsprocessen, og ansøgere, der afventer denne
vurdering, hvis de endnu ikke har fået en opholdstilladelse.
I praksis vil bestemmelsen aktiveres, når kvoten er fastsat
til 0 eller opbrugt for en faggruppe. En sådan afvisning har,
ligesom en fremtidig kvote, til formål at tilpasse antallet
af udenlandske sundhedspersoner fra tredjelande efter den vurderede
efterspørgsel. Hvorvidt en ansøgning vil skulle
afvises vil bero på det vurderede behov for autoriserede
sundhedspersoner inden for en given faggruppe.
For så vidt angår ansøgninger, som Styrelsen
for Patientsikkerhed endnu ikke har påbegyndt
sagsbehandlingen af, forventes det at blive fastsat regler om, at
Styrelsen for Patientsikkerhed afviser disse ansøgninger
umiddelbart og uden forudgående undersøgelse af
eventuelt opholdsgrundlag. Det skyldes, at det lægges til
grund, at personer, der allerede på
ansøgningstidspunktet opholder sig i Danmark, vil have
oplyst Styrelsen for Patientsikkerhed herom for at få fremmet
deres ansøgning. Skulle enkelte ansøgere i umiddelbar
forlængelse af afvisningen kunne dokumentere overfor
Styrelsen for Patientsikkerhed, at de har lovligt opholdsgrundlag,
vil styrelsen genoptage den konkrete ansøgningssag.
Det bemærkes, at en opbrugt kvote som udgangspunkt ikke
vil medføre et behov for at afvise allerede indgivne
ansøgninger, da der vurderes at være
efterspørgsel efter de pågældende
ansøgere. Der kan dog forekomme tilfælde, hvor en
ansøgning af IT-tekniske årsager kan indgives efter
kvoten er opbrugt. I sådanne tilfælde vil Styrelsen for
Patientsikkerhed fortsat kunne afvise ansøgninger, der er
modtaget efter kvoten er opbrugt.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 skal ses i nær
sammenhæng med det foreslåede stk. 1, og den
foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om en
kvote. Det skyldes, at afvisning af allerede indgivne
ansøgninger vil afhænge af den vurderede
efterspørgsel efter faggruppen. Fastsættes kvoten til
0, vil Styrelsen for Patientsikkerhed afvise alle eller en del af
de ansøgninger, som allerede er indgivet forud for kvotens
ikrafttræden, og hvor ansøgeren ikke inden
ikrafttrædelse af kvoten på 0 har lovligt ophold i
Danmark.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil afvise alle
ansøgninger i tilfælde af, at det aktuelle behov
allerede er dækket ad øvrige rekrutteringsveje.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil afvise en andel af de
allerede indgivne ansøgninger i tilfælde af, at det
aktuelle behov for den bestemte faggruppe kan dækkes af en
delmængde af de allerede indgivne ansøgninger.
Modtagne ansøgninger behandles i den
rækkefølge, de er modtaget i Styrelsen for
Patientsikkerhed. Når behovet er dækket, kan de
resterende ansøgninger afvises.
Fastsættes kvoten til mere end 0, f.eks. 100, vil det ikke
være relevant at afvise ansøgninger, idet kvoten er
udtryk for, at det aktuelle behov ikke forventes at kunne
dækkes af de aktuelt indgivne ansøgninger. Det samme
vil gøre sig gældende, hvis det i forbindelse med, at
kvoten fastsættes til 0, er vurderet, at der er behov for
samtlige af de allerede indgivne ansøgninger.
Bemyndigelsen forventes i første omgang at blive anvendt
til at afvise ansøgninger om autorisation som sygeplejerske,
da der i dag dels er et større antal udenlandske
sygeplejersker fra tredjelande i Danmark, end der er
efterspørgsel efter i kommuner og regioner, og dels er en
forventning om, at der for sygeplejersker vil blive fastsat en
kvote på 0.
Afvises en ansøgning, vil ansøgeren få
tilbagebetalt sit ansøgningsgebyr af Styrelsen for
Patientsikkerhed. Det foreslås, at en afvisning ikke vil
kunne påklages. Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, og bemærkningerne hertil.
Indgiver en ansøger, som er omfattet af en kvote, der er
enten 0 eller opbrugt, en ansøgning via en forkert
ansøgningsadgang, som er åben for andre
ansøgergrupper, som ikke er omfattet af en kvote, vil
ansøgeren ikke få tilbagebetalt
ansøgningsgebyret ved afvisning.
En ansøger, som har fået afvist sin
ansøgning hos Styrelsen for Patientsikkerhed, vil mod
betaling af et nyt ansøgningsgebyr kunne fremsende en ny
ansøgning om autorisation, når der for den
pågældendes faggruppe sættes en ny kvote over 0
eller kvoten udløber, hvorved der på ny åbnes op
for indgivelse af ansøgninger til Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at loven træder i kraft den 7. oktober 2025.
Forslaget vil betyde, at lovforslaget træder i kraft den
7. oktober 2025.
Lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., skal ses i
sammenhæng med udlændingelovens § 9 i, stk. 4,
hvorefter der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding med henblik på at opnå dansk
autorisation som læge, tandlæge eller sygeplejerske,
hvis Styrelsen for Patientsikkerhed forinden har vurderet, at
udlændingen i udlandet har opnået et uddannelsesniveau,
som kan sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse, eller
udlændingen af Styrelsen for Patientsikkerhed har fået
tilladelse til under autorisationsprocessen at kompensere for et
antal manglende kliniske timer i den udenlandske uddannelse.
Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, 1. pkt., foreslås
det, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration,
uanset udlændingelovens § 9 i, stk. 4, 1. pkt., skal
give afslag på ansøgning om opholdstilladelse med
henblik på at opnå autorisation, når den kvote,
der samtidig med eller umiddelbart efter lovens ikrafttræden
fastsættes for udenlandske sygeplejersker i medfør af
§ 4 b, stk. 1, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, er
opbrugt.
Med bestemmelsen i § 2, stk. 2, 1. pkt., foreslås
fastsat en overgangsordning for udlændinge (udenlandske
sygeplejersker), som af Styrelsen for Patientsikkerhed har
fået tilladelse til at påbegynde
autorisationsprocessen, og som efter den 7. oktober 2025 indgiver
ansøgning om opholdstilladelse med henblik på at
opnå dansk autorisation efter udlændingelovens § 9
i, stk. 4, eller allerede har en ansøgning under behandling
i Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Overgangsbestemmelsen har alene til formål at
understøtte den effektive virkning af den kvote for antal af
autorisationsansøgninger til udenlandske sygeplejersker, som
ved bekendtgørelse fastsættes samtidig med eller
umiddelbart efter lovens ikrafttræden, idet der fra dette
tidspunkt ikke udstedes flere opholdstilladelser til denne
faggruppe, før der er fastsat en ny kvote.
Bestemmelsen vil medføre, at en udlænding, som
efter at den kvote, som fastsættes samtidig med eller
umiddelbart efter lovens ikrafttræden i medfør af den
foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 2, indgiver
ansøgning om opholdstilladelse med henblik på at
opnå dansk autorisation efter udlændingelovens § 9
i, stk. 4, eller som på dette tidspunkt har en
ansøgning under behandling i Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, vil få meddelt afslag på
ansøgningen af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, hvis kvoten er opbrugt.
Det betyder, at hvis kvoten fastsættes til 0 pr. 7.
oktober 2025, så vil Styrelsen for International Rekruttering
og Integration på dette tidspunkt meddele afslag på
verserende ansøgninger om opholdstilladelse, ligesom
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil meddele
afslag på ansøgninger, der indgives efter dette
tidspunkt, og indtil der fastsættes en ny kvote, hvorved der
på ny åbnes op for indgivelse af ansøgninger i
Styrelsen for Patientsikkerhed. Det gælder også for
sager, som Udlændingenævnet eventuelt måtte
omgøre eller hjemvise til fornyet behandling i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration.
Det bemærkes, at udlændinge, der søger om
forlængelse af autorisationsopholdstilladelse ikke er
omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås i § 2, stk. 2, 2.
pkt., at den foreslåede bestemmelse i § 2, stk.
2, 1. pkt., tilsvarende finder anvendelse på
ansøgninger om opholdstilladelse som medfølgende
familiemedlem til en udlænding, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, 1. pkt.
Bestemmelsen vil indebære, at der, når der som
følge af den foreslåede bestemmelse i § 2, stk.
2, 1. pkt., meddeles afslag på opholdstilladelse til en
udenlandsk sygeplejerske med henblik på opnåelse af
dansk autorisation, tillige meddeles afslag på
opholdstilladelse til den pågældendes eventuelle
medfølgende familiemedlemmer.
Det foreslås i § 2, stk. 2, 3.
pkt., at i de sager, hvor Styrelsen for International
Rekruttering og Integration meddeler afslag på en
ansøgning i medfør af de foreslåede
bestemmelser i § 2, stk. 2, 1. og 2. pkt., vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integration tilbagebetale det fulde
gebyr, der, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
måtte være betalt til styrelsen.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
afgørelser efter de foreslåede bestemmelser i
lovforslagets § 2, stk. 2, vil kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 46
a, stk. 1.
Klagen vil skulle være indgivet inden 8 uger efter, at
klageren har fået meddelelse om afgørelsen, jf.
udlændingelovens § 46 a, stk. 3, 1. pkt. For indgivelse
af klage over afgørelse om afslag på opholdstilladelse
truffet af Styrelsen for International Rekruttering og Integration
vil klageren senest samtidig med indgivelsen af klagen skulle
betale et gebyr på 995 kr. (2025-niveau), jf.
udlændingelovens § 9 h, stk. 5, 2. pkt.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås med § 3, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at loven som
udgangspunkt ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at de foreslåede ændringer af
autorisationsloven helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Det skyldes, at autorisationsområdet fortsat er et
fællesanliggende, og at autorisationsloven kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne, jf.
autorisationslovens § 97.
Det foreslås desuden, at loven kan sættes i kraft
på forskellige tidspunkter.
De foreslåede ændringer kan derimod ikke
sættes i kraft for Grønland, fordi autorisationsloven
ikke gælder for Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
1008 af 29. august 2024, som ændret ved § 1 i lov nr.
716 af 20. juni 2025 og § 11 i lov nr. 719 af 20. juni 2025,
foretages følgende ændringer: | § 2.
Autorisation meddeles af Styrelsen for Patientsikkerhed til
personer, der har gennemført en nærmere bestemt
uddannelse, jf. afsnit II. Styrelsen for Patientsikkerhed
fører registre over de forskellige grupper af autoriserede
sundhedspersoner. Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
meddelelse af autorisation, herunder om periodisk fornyelse af
autorisation. Stk. 3.
Autorisation kan ikke meddeles den, der opfylder betingelserne for
fratagelse af autorisation, jf. §§ 7-7b. Stk. 4.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte regler om
offentliggørelse af meddelte autorisationer. Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om en
særskilt autorisationsproces for særligt efterspurgte
sundhedspersoner. | | | | | 1. I § 2 indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
afskæring af adgangen til at klage over afgørelser
truffet efter regler fastsat i medfør af § 4
b.« | § 4 a.
--- | | | | | 2. Efter §
4 a indsættes i kapitel 2: »§ 4
b. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om kvoter, herunder undtagelser hertil, for antallet af
ansøgninger om autorisation, som Styrelsen for
Patientsikkerhed årligt kan modtage fra personer, som ikke er
statsborgere i 1) Danmark, Færøerne,
Grønland og Den Europæiske Union, 2) lande, der har tiltrådt
EØS-aftalen, eller 3) lande, som Den Europæiske Union
har indgået aftale med om adgang til udøvelse af
lovregulerede erhverv. Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
Styrelsen for Patientsikkerhed kan afvise ansøgninger, som
er indgivet til Styrelsen for Patientsikkerhed forud for, at en
kvote i medfør af stk. 1 er fastsat til 0 eller
opbrugt.« |
|