Skriftlig fremsættelse (25. april
2025)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Understøttelse af
Politiets Efterretningstjenestes mulighed for at udføre
data- og analysebaseret efterretningsvirksomhed m.v.)
(Lovforslag nr. L 218)
Politiets Efterretningstjeneste (PET) har
efter PET-loven til hovedopgave at forebygge, efterforske og
modvirke handlinger og foretagender, der udgør eller vil
kunne udgøre en fare for bevarelsen af Danmark som et frit,
demokratisk og sikkert samfund, for rigets selvstændighed og
sikkerhed samt for den lovlige samfundsorden.
Den teknologiske og samfundsmæssige
udvikling påvirker på en række områder
PET's arbejdsbetingelser som efterretnings- og sikkerhedstjeneste.
Som efterretnings- og sikkerhedstjeneste skal PET være
på forkant med udviklingen i tæt samspil med det
samfund, som tjenesten har til opgave at beskytte. Det
forudsætter, at PET er i stand til at identificere og udnytte
mulighederne i den teknologiske udvikling, men også
imødegå de udfordringer, som udviklingen
indebærer.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) ser med stor alvor på det nuværende
komplekse og uforudsigelige trusselsbillede. Regeringen er derfor
optaget af at give PET de værktøjer, som er
nødvendige for, at tjenesten fortsat kan varetage sine
opgaver effektivt, og at der er klare retlige rammer for PET's
mulighed for at arbejde data- og analysebaseret. Det er samtidig
afgørende, at der fortsat er stærke beskyttelses- og
kontrolforanstaltninger.
Der lægges med dette lovforslag, der
følger op på de dele af Justitsministeriets rapport af
8. juni 2022 om erfaringerne med PET-loven, som ikke er
gennemført ved lov nr. 666 af 11. juni 2024 om styrkelse af
tilsynet med efterretningstjenesterne, op til, at der
indføres et nyt kapitel i PET-loven, hvor der
fastsættes regler om PET's behandling af større
sammenhængende datasæt, som opbevares adskilt fra
tjenestens øvrige oplysninger. PET vil med den
foreslåede ordning f.eks. få redskaberne til i
højere grad at følge informationsstrømmene
på internettet og udarbejde trusselsanalyser på
baggrund heraf. De oplysninger, som PET efter ordningen vil kunne
opbevare kan - bl.a. når de sammenstilles og samkøres
med andre oplysninger - være afgørende for at opdage
potentielle terror- eller spionagetrusler i tide. Der lægges
derudover op til en række øvrige ændringer og
præciseringer af PET-loven. Det foreslås bl.a., at andre forvaltningsmyndigheder efter
anmodning fra PET kan etablere direkte elektronisk adgang for
tjenesten til relevante registre og systemer, at PET fremover skal kunne tilvejebringe og
på andre måder behandle oplysninger med henblik
på udvikling og vedligeholdelse af it-systemer, at det fastsættes, at
sletteforpligtelsen knyttet til den indirekte indsigtsordning alene
omfatter den person, der har søgt om indsigt, og at der fastsættes klare regler for
PET's indhentning af retskendelse forud for, at PET anmoder FE om
søgning i de rådata, som FE indhenter efter reglerne i
FE-loven.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 6. februar til den 6. marts 2025 (28 dage) været sendt i
høring hos en række myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har derudover i perioden fra den 12. marts
til den 19. marts 2025 (7 dage) været sendt i høring
hos visse yderligere organisationer mv.
Lovforslagets kompleksitet har
medført, at lovforslaget ikke på et tidligere
tidspunkt har kunnet sendes i offentlig høring. Det har
derfor ikke været muligt at fremsætte lovforslaget
inden den 1. april 2025.
Hvis loven vedtages, vil den træde i
kraft den 1. oktober 2025. Det bemærkes i den forbindelse, at
lovforslaget ønskes færdigbehandlet i
indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.