L 218 Forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET).

(Understøttelse af Politiets Efterretningstjenestes mulighed for at udføre data- og analysebaseret efterretningsvirksomhed m.v.).

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-04-2025

Fremsættelse: 25-04-2025

Skriftlig fremsættelse (25. april 2025)

20241_l218_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (25. april 2025)

Justitsministeren (Peter Hummelgaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Understøttelse af Politiets Efterretningstjenestes mulighed for at udføre data- og analysebaseret efterretningsvirksomhed m.v.)

(Lovforslag nr. L 218)

Politiets Efterretningstjeneste (PET) har efter PET-loven til hovedopgave at forebygge, efterforske og modvirke handlinger og foretagender, der udgør eller vil kunne udgøre en fare for bevarelsen af Danmark som et frit, demokratisk og sikkert samfund, for rigets selvstændighed og sikkerhed samt for den lovlige samfundsorden.

Den teknologiske og samfundsmæssige udvikling påvirker på en række områder PET's arbejdsbetingelser som efterretnings- og sikkerhedstjeneste. Som efterretnings- og sikkerhedstjeneste skal PET være på forkant med udviklingen i tæt samspil med det samfund, som tjenesten har til opgave at beskytte. Det forudsætter, at PET er i stand til at identificere og udnytte mulighederne i den teknologiske udvikling, men også imødegå de udfordringer, som udviklingen indebærer.

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) ser med stor alvor på det nuværende komplekse og uforudsigelige trusselsbillede. Regeringen er derfor optaget af at give PET de værktøjer, som er nødvendige for, at tjenesten fortsat kan varetage sine opgaver effektivt, og at der er klare retlige rammer for PET's mulighed for at arbejde data- og analysebaseret. Det er samtidig afgørende, at der fortsat er stærke beskyttelses- og kontrolforanstaltninger.

Der lægges med dette lovforslag, der følger op på de dele af Justitsministeriets rapport af 8. juni 2022 om erfaringerne med PET-loven, som ikke er gennemført ved lov nr. 666 af 11. juni 2024 om styrkelse af tilsynet med efterretningstjenesterne, op til, at der indføres et nyt kapitel i PET-loven, hvor der fastsættes regler om PET's behandling af større sammenhængende datasæt, som opbevares adskilt fra tjenestens øvrige oplysninger. PET vil med den foreslåede ordning f.eks. få redskaberne til i højere grad at følge informationsstrømmene på internettet og udarbejde trusselsanalyser på baggrund heraf. De oplysninger, som PET efter ordningen vil kunne opbevare kan - bl.a. når de sammenstilles og samkøres med andre oplysninger - være afgørende for at opdage potentielle terror- eller spionagetrusler i tide. Der lægges derudover op til en række øvrige ændringer og præciseringer af PET-loven. Det foreslås bl.a., at andre forvaltningsmyndigheder efter anmodning fra PET kan etablere direkte elektronisk adgang for tjenesten til relevante registre og systemer, at PET fremover skal kunne tilvejebringe og på andre måder behandle oplysninger med henblik på udvikling og vedligeholdelse af it-systemer, at det fastsættes, at sletteforpligtelsen knyttet til den indirekte indsigtsordning alene omfatter den person, der har søgt om indsigt, og at der fastsættes klare regler for PET's indhentning af retskendelse forud for, at PET anmoder FE om søgning i de rådata, som FE indhenter efter reglerne i FE-loven.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. februar til den 6. marts 2025 (28 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder og organisationer mv. Et udkast til lovforslag har derudover i perioden fra den 12. marts til den 19. marts 2025 (7 dage) været sendt i høring hos visse yderligere organisationer mv.

Lovforslagets kompleksitet har medført, at lovforslaget ikke på et tidligere tidspunkt har kunnet sendes i offentlig høring. Det har derfor ikke været muligt at fremsætte lovforslaget inden den 1. april 2025.

Hvis loven vedtages, vil den træde i kraft den 1. oktober 2025. Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget ønskes færdigbehandlet i indeværende folketingsår.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.