Skriftlig fremsættelse (24. april
2025)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
regionsloven og forskellige andre love (Ny regional
forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af
kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg,
sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner,
kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og
nærhedsfinansiering samt konsekvensændringer i flere
love som følge af sammenlægningen af Region
Hovedstaden og Region Sjælland m.v.)
(Lovforslag nr. L 214)
Med dette lovforslag tager vi et vigtigt
skridt i udmøntningen af Aftale om sundhedsreform 2024
(sundhedsreformaftalen), som regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har
indgået den 15. november 2024.
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
sundhedsreform og udgør en central del af det samlede
reformspor, som skal styrke sundhedsvæsenets
sammenhængskraft og borgernes oplevelse af nærhed i
mødet med sundhedstilbuddene. Reformen er en konsekvens af
både politisk vilje og faglig indsigt i de udfordringer, som
sundhedsvæsenet står over for. Borgerne skal
møde en helhedsorienteret indsats, hvor de relevante
aktører samarbejder tæt og koordineret på
tværs af sektorer og geografier.
Samlet set er lovforslagets mål at
fremme en enklere, mere gennemsigtig og mere lokalt forankret
styring af sundhedsvæsenet. Ved at samle ansvar og skabe
klarere snitflader styrker vi det tværsektorielle samarbejde
og understøtter en mere sammenhængende indsats for
borgerne. Det her lovforslag er første, vigtige skridt
på vejen mod et sundhedsvæsen, der i endnu
højere grad tager udgangspunkt i borgerens behov og det
nære fællesskab.
Vi etablerer med lovforslaget en ny
regional forvaltningsmodel, samtidig med vi overgår fra de
nuværende fem regioner til en struktur med fire mere robuste
regioner, idet Region Sjælland og Region Hovedstaden
lægges sammen til en ny Region Østdanmark, mens Region
Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland forbliver
uændrede. Vi skaber samtidigt nye rammer for det lokale og
regionale samarbejde med et stærkere fokus på
nærhed, sammenhæng og borgerinddragelse. Som led heri
etableres sundhedsråd i hver region, der indenfor geografisk
afgrænsede områder skal varetage den umiddelbare
forvaltning af sundheds-, social- og
specialundervisningsområdet. Sundhedsrådene
sammensættes af både medlemmer af regionsrådet og
medlemmer af kommunalbestyrelsen i de kommuner, der henhører
under sundhedsrådets geografisk afgrænsede
område. Sundhedsrådene bliver en ny organisatorisk
ramme for forpligtende og lokalt forankret samarbejde.
Det er en afgørende nyskabelse i
vores sundhedsvæsen. Ved at samle ansvar og beslutningskraft
i ét sundhedsråd for hvert område skaber vi
mulighed for mere helhedsorienterede løsninger, der tager
udgangspunkt i borgerens samlede behov, uanset om det handler om
forebyggelse, behandling eller rehabilitering.
Lovforslaget indebærer samtidig, at
vi nedlægger en række eksisterende samarbejdsfora, som
i dag præger det lokale og regionale sundhedssamarbejde,
herunder kontaktudvalg, sundhedsklynger og
sundhedssamarbejdsudvalg. Ligeledes ophæves sundhedsaftalerne
og praksisplanerne i deres nuværende form. Vi går fra
mange lag og parallelle strukturer til én samlet og
tydeligere struktur, hvor ansvar og kompetencer er mere klart
placeret.
Regionsrådene skal i tilknytning til
hvert sundhedsråd nedsætte patient- og
pårørendeudvalg, som kan sikre en systematisk
inddragelse af borgernes perspektiver i det lokale
sundhedsvæsen, så borgerne dermed indtænkes som
en aktiv og integreret del af beslutningsprocesserne.
Et andet vigtigt element i lovforslaget er
ophævelsen af den kommunale medfinansiering og den
såkaldte nærhedsfinansiering. Disse ordninger har i
praksis haft begrænset styringseffekt og har samtidig givet
anledning til uhensigtsmæssige incitamenter. Med afskaffelsen
sikrer vi en mere retvisende og gennemsigtig økonomistyring,
og vi indfører en overgangsordning, som økonomisk
håndterer de byrdefordelingsmæssige konsekvenser for
kommunerne. Den model, der lægges op til, er
likviditetsneutral og skaber stabilitet i overgangen til det nye
system.
Lovforslaget gennemfører også
en række nødvendige konsekvensændringer i anden
lovgivning som følge af sammenlægningen af Region
Hovedstaden og Region Sjælland til den nye Region
Østdanmark. Det omfatter blandt andet ændringer i
valglovgivningen, i regionernes finansieringslov samt i en
række sektorlove, hvor de hidtidige regioner har været
nævnt. Derudover justeres antallet af
regionsrådsmedlemmer samt sammensætningen af
forretningsudvalget, så udvalgsstrukturen svarer til de nye
rammer.
Samtidig lægges der op til, at Region
Hovedstaden og Region Sjælland i overgangsperioden frem til
udgangen af 2026, hvor Region Østdanmark forventes at
være fuldt etableret, skal indhente Sundhedsstyrelsens
godkendelse ved større organisatoriske ændringer eller
nye sundhedsplaner. Det sker for at sikre ro og stabilitet i
overgangen til den nye struktur og for at understøtte en
velkoordineret overdragelse af ansvar og opgaver.
Lovforslaget har været sendt i
offentlig høring, hvor der blev modtaget bidrag fra en bred
kreds af myndigheder og organisationer, herunder KL, Danske
Regioner, Dansk Sygeplejeråd, FOA og en række kommuner.
Høringen har ikke givet anledning til principielle
ændringer, men har ført til flere præciseringer
og justeringer, blandt andet i forhold til sundhedsrådene og
økonomien i overgangsordningen. Det vidner om, at
lovforslaget hviler på et solidt fagligt og politisk
grundlag, og høringssvarene viser, at der er en generel
opbakning til retningen i reformen.
Fremsættelsen af dette lovforslag
efter den 1. april beror dels på, at det fremgår af
sundhedsreformaftalen, at de første lovforslag til
gennemførelse af aftalen forventes at kunne blive fremsat i
april 2025, dels på, at det af processuelle årsager
ikke har været muligt at fremsætte det tidligere. Af
hensyn til, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli
2025, ønsker jeg, at lovforslaget behandles i
indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.