Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 11. juni 2025
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven, lov
om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje og
jernbaneloven1)
(Opgavebortfald og forenkling af sagsgange
ved vejmyndighedernes dispositioner over veje og hjemmel til
undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej-
og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile
beredskabsformål)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1312 af 26. november 2024, som
ændret ved § 1 i lov nr. 440 af 6. maj 2025, lov nr. 566
af 27. maj 2025 og lov nr. 567 af 27. maj 2025, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften før § 91
ophæves.
2. §
91 ophæves.
3. Overskriften før § 97 affattes
således:
»Adgang til at anvende afmærkning
på private fællesveje på landet og på
private veje«.
4. §
97 affattes således:
»§ 97. Anvendelse af den
afmærkning, der er nævnt i § 95, på private
fællesveje omfattet af § 4 i lov om private
fællesveje og på private veje kræver politiets
samtykke. Politiet kan, hvor det skønnes nødvendigt,
forlange, at en sådan afmærkning tilvejebringes og
bekostes af vejejeren. Politiet kan, hvor
færdselsmæssige grunde taler herfor, kræve, at
afmærkning på disse veje, der ikke er i
overensstemmelse med de bestemmelser, der udfærdiges i
medfør af § 95, stk. 1, fjernes.
Stk. 2.
Foranstaltninger til gennemførelse af et forbud mod visse
arter af færdsel ved opsætning af bomme el.lign.
må ikke etableres uden politiets forudgående
stillingtagen til, om ansøgeren skal etablere
afmærkning og belysning af foranstaltningerne med henblik
på at afværge fare for færdslen på vejen og
umiddelbart tilstødende veje. Politiet kan ligeledes
træffe bestemmelse om foranstaltningernes nærmere
udformning med henblik på at tilgodese hensynet til
beredskabet.«
§ 2
I lov om offentlige veje m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 435 af 24. april 2024, som
ændret ved § 3 i lov nr. 499 af 20. maj 2025 og § 7
i lov nr. 560 af 27. maj 2025, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter nr. 2
som nyt nummer:
»3) at
sikre mobiliteten på vejene til forsvarsformål og
civile beredskabsformål,«.
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
2.
Efter § 2 indsættes før overskriften før
§ 3:
»§ 2 a. Kapitel 2 a
finder ikke anvendelse på Vejdirektoratets projekter eller
dele af projekter, der alene tjener et nationalt
forsvarsformål eller alene tjener et civilt
beredskabsformål, når henholdsvis forsvarsministeren og
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab vurderer, at
anvendelsen vil skade disse formål.«
3. I
§ 3, stk. 1, nr. 11,
indsættes efter »privat fællesvej«:
», eller den proces, hvor en statsvej ændrer status til
en kommunevej«.
4. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 12-14:
»12)
Graveaktør: Enhver, der ansøger om en tilladelse til
opgravning, opfyldning m.v. i, på eller uden for vejens
areal, enhver, der efter aftale med indehaveren af en sådan
tilladelse udfører arbejder inden for eller uden for vejens
areal, enhver, der udfører uopsættelige
reparationsarbejder eller arbejder omfattet af en
efteranmeldelsesordning, og enhver, der uden tilladelse foretager
forandringer inden for eller uden for vejens areal, jf. § 73,
stk. 1-4.
13) Vejens
areal: Det areal, der er udskilt i matriklen som offentligt
vejareal i overensstemmelse med § 61, stk. 1. Er den
offentlige vej ikke udskilt i matriklen, men udgør en
selvstændig matrikuleret ejendom eller en del af en
sådan, anses det areal, som vejmyndigheden kan
godtgøre at have taget i brug som offentlig vej, for den
offentlige vejs areal.
14)
Sideanlæg: Betegnelse for arealer beliggende umiddelbart i
forbindelse med eller tæt ved statsveje primært til
dækning af behov, der knytter sig til trafikanternes
brug af vejen, men hvor Vejdirektoratet også kan varetage
andre samfundsmæssige behov.«
5. I
§ 5, stk. 4, ændres
»Ministeren« til:
»Transportministeren«.
6. I
§ 5, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Transportministeren kan fastsætte
nærmere regler for kommunevejes optagelse som statsveje i de
tilfælde, der er nævnt i stk. 3.«
7. §
11 ophæves.
8. §
12 affattes således:
»§ 12. Det bestemmes ved
lov, hvilke offentlige veje der skal være statsveje, hvilke
nye statsveje der skal anlægges, og hvilke der skal
nedlægges eller overgå til anden status.
Stk. 2.
Transportministeren kan træffe bestemmelse om etablering af
mindre anlæg og sideudvidelser til eksisterende statsveje,
når dette kan gennemføres uden yderligere
arealerhvervelse, og om optagelse, nedklassificering og
nedlæggelse af statsveje med henblik på optimering og
tilpasning af statsvejnettet.
Stk. 3. Inden
der fremsættes lovforslag eller træffes bestemmelse
efter stk. 2, kan transportministeren eller Vejdirektoratet
forhandle med de kommunale myndigheder, i hvis område vejen
forløber.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter vilkårene for en vejs
nedklassificering fra statsvej til kommunevej, jf. stk. 1 og 2,
hvis der ikke kan opnås enighed mellem Vejdirektoratet og den
kommende vejmyndighed herom.
Stk. 5.
Nedlægges en statsvej som offentligt vejareal, kan
ledningsejerne kræve, at transportministeren lader en
ledningsdeklaration tinglyse på arealet. Ledningsejeren
afholder udgifterne forbundet hermed.«
9. §
14 affattes således:
»§ 14.
Transportministeren kan bestemme, at der tilvejebringes og drives
sideanlæg i forbindelse med en statsvej, hvis anlægget
vurderes at være af betydning for trafikanterne på
vejen, af betydning for at understøtte den grønne
omstilling inden for vejtransport, herunder omstilling til
alternative drivmidler, eller af betydning for andre trafikale
formål.
Stk. 2.
Transportministeren kan til de formål, der er angivet i stk.
1, bortforpagte arealer, der er erhvervet til vejanlægget.
Transportministeren kan under iagttagelse af de almindelige
konkurrence- og udbudsretlige regler indgå aftale med
forpagteren om tilvejebringelse og drift af faste
serviceanlæg eller bygninger på de forpagtede
arealer.
Stk. 3.
Transportministeren kan under iagttagelse af de almindelige
konkurrence- og udbudsretlige regler indgå
tidsbegrænsede aftaler om forpagtning af statsvejsarealer til
landbrugsmæssig drift eller til etablering af anlæg i
forbindelse med den grønne omstilling af
energiforsyningen.«
10. I
§ 17 a, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 1. pkt., og § 17 k, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 1, nr. 6« til: »§ 1, nr.
7«.
11. I
§ 62, stk. 3 og stk. 7, 1. pkt., § 64, stk. 1, 1. pkt.,
og § 65 udgår »efter
forhandling med politiet«.
12. I
§ 73 indsættes efter stk. 6
som nyt stykke:
»Stk. 7.
Vejmyndigheden kan straks og uden forudgående påbud
retablere den offentlige vejs areal for den pågældende
graveaktørs regning eller for dens regning, i hvis interesse
et arbejde omfattet af denne paragraf er udført, hvis der
uden vejmyndighedens tilladelse er foretaget forandringer i den
offentlige vejs areal, herunder opgravning, opfyldning m.v., og der
ikke efterfølgende kan meddeles tilladelse, jf. § 136,
stk. 1. Til sagens udgifter medgår vejmyndighedens
dokumenterede retableringsudgifter og dokumenterede administrative
udgifter i forbindelse med den ulovlige forandring af den
offentlige vejs areal.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
13. § 80,
stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Vejmyndigheden skal offentliggøre de
nærmere regler herom.«
14. §
87 affattes således:
»§ 87. Vejmyndigheden
kan, når vejens vedligeholdelse eller hensynet til
etablering, tilsyn og vedligeholdelse af anden infrastruktur eller
til færdslen gør det nødvendigt, kræve
træer og anden beplantning på, over og i vejarealet
fjernet, nedskåret, opstammet eller studset.
Stk. 2.
Vejmyndigheden kan kræve træer og anden beplantning ved
vejens areal fjernet, nedskåret, opstammet eller studset,
når denne beplantning udgør en nærliggende fare
for vejen eller dens udstyr eller færdslen på vejen
samt anden infrastruktur i, på eller over vejens areal.
Stk. 3.
Vejmyndigheden kan lade arbejdet udføre for ejerens regning,
hvis vejmyndighedens krav efter stk. 1 og 2 ikke efterkommes inden
for en fastsat frist.
Stk. 4. Stk. 1
og 3 gælder for hegn, jf. lov om hegn. Er der enighed om, at
træer og anden beplantning er et fælleshegn, eller
fastslås dette ved et hegnssyn, afholder vejmyndigheden
udgifterne til de pålagte arbejder.«
15. Overskriften før § 88
ophæves.
16. §
88 ophæves.
17. Overskriften før § 89
ophæves.
18. §
89 ophæves.
19. I
§ 102, stk. 3, ændres
»stk. 2« til: »stk. 3«.
20.
Før § 131 indsættes:
»Klager«.
21. Overskriften før § 132
ophæves.
22. I
§ 132, stk. 1, indsættes
efter »stk. 2«: »og 3«.
23. I
§ 132 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 50, stk. 2 og
5, § 80, stk. 1, § 81, stk. 1, § 81 a, stk. 1 og 2,
§ 82, § 86, stk. 1, og § 87, stk. 1, kan ikke
påklages. Det samme gælder afgørelser om
lovliggørelse af forhold efter de nævnte
bestemmelser.«
Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.
24. I
§ 132, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1«: », jf. dog stk.
2«.
25. I
§ 132, stk. 9, der bliver stk. 10, ændres
»stk. 6-8« til: »stk. 7-9«.
26. I
§ 134, stk. 2, ændres
», 86 og 88« til: »og 86«.
27. I
§ 137, stk. 2, indsættes
efter »§ 72, stk. 1,«: »og«, og
», og § 88, stk. 4« udgår.
§ 3
I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1050 af 17. september 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, § 79, stk. 1, §
80, stk. 3, § 81, stk. 3, og § 82, stk. 3, udgår »efter
forhandling med politiet«.
2. I
§ 10 indsættes som nr. 19:
»19)
Graveaktør: Enhver, der ansøger om en tilladelse til
opgravning, opfyldning m.v. i, på eller uden for vejens
areal, enhver, der efter aftale med indehaveren af en sådan
tilladelse udfører arbejder inden for eller uden for vejens
areal, enhver, der udfører uopsættelige
reparationsarbejder eller arbejder omfattet af en
efteranmeldelsesordning, og enhver, der uden tilladelse foretager
forandringer inden for eller uden for vejens areal, jf. § 73,
stk. 1-4, i lov om offentlige veje m.v.«
3. I
§ 29, stk. 4, § 35, stk. 3,
og § 72, stk. 4, ændres
»stk. 4« til: »stk. 5«.
4. I
§ 56, stk. 1, ændres
»§ 57, stk. 1, § 60, jf. §§ 86, 88, 92 og
93« til: »§ 57, stk. 2, § 57, stk. 5, 2.
pkt., § 60, jf. §§ 86, 92 og 93«, og
»for det ansøgte eller tilladte, og indebærer
ikke rettigheder i forhold til vejens ejer og de
vejberettigede« ændres til: »for det
tilladte«.
5. I
§ 56, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Vejmyndighedens tilladelse indebærer
ikke rettigheder i forhold til vejens ejer eller de
vejberettigede.«
6. I
§ 57 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke:
»Private fællesveje er åbne for
almindelig færdsel, medmindre andet er bestemt.«
Stk. 1-6 bliver herefter stk. 2-7.
7. I
§ 57, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1« til: »stk. 2«.
8. I
§ 57, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 5 og
6«.
9. I
overskriften før § 60
udgår »tankanlæg,«.
10. I
§ 60 udgår
»88,«.
11. § 66,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4.
12. I
§ 87, stk. 2, indsættes
efter »retlige spørgsmål«: », jf.
dog stk. 3«.
13. I
§ 87 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 2 a, § 6,
§ 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 27, stk. 1, § 30,
§ 31, stk. 2, § 32, stk. 2 og 4, § 41, stk. 2 og 3,
§ 54, § 56, stk. 3, § 61, § 63, stk. 2 og 4, og
§ 66 kan ikke påklages. Det samme gælder for
afgørelser efter denne lovs § 60, jf. § 86 i lov
om offentlige veje m.v. Afgørelser om lovliggørelse
af forhold efter bestemmelserne nævnt i 1. og 2. pkt. kan
ikke påklages.«
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8.
14. I
§ 87, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres
»stk. 1-3« til: »stk. 1, 2 og 4«.
15. I
§ 98, stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 57, stk. 1« til: »§ 57, stk.
2«.
16. I
§ 99 a, stk. 2, ændres
»§ 57, stk. 3,« til: »§ 57, stk.
4,«.
§ 4
I jernbaneloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1091 af 11. august 2023, som ændret ved § 4 i lov
nr. 499 af 20. maj 2025 og § 12 i lov nr. 560 af 27. maj 2025,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
»§ 2 a. Kapitel 6 a
finder ikke anvendelse på Banedanmarks projekter eller dele
af projekter, der alene tjener et nationalt forsvarsformål
eller alene tjener et civilt beredskabsformål, når
henholdsvis forsvarsministeren og ministeren for samfundssikkerhed
og beredskab vurderer, at anvendelsen vil skade disse
formål.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. § 2, nr.
23, og § 3, nr. 13, finder ikke anvendelse for
afgørelser truffet af en kommunalbestyrelse før denne
lovs ikrafttræden. For sådanne afgørelser finder
de hidtil gældende regler om klageadgang til
transportministeren anvendelse.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16.
april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december
2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124,
side 1.