L 209 Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje og jernbaneloven.

(Opgavebortfald og forenkling af sagsgange ved vejmyndighedernes dispositioner over veje og hjemmel til undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile beredskabsformål).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Lovforslag som vedtaget

Vedtaget: 11-06-2025

Vedtaget: 11-06-2025

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 11. juni 2025

20241_l209_som_vedtaget.pdf
Html-version

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 11. juni 2025

Forslag

til

Lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje og jernbaneloven1)

(Opgavebortfald og forenkling af sagsgange ved vejmyndighedernes dispositioner over veje og hjemmel til undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile beredskabsformål)

§ 1

I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1312 af 26. november 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 440 af 6. maj 2025, lov nr. 566 af 27. maj 2025 og lov nr. 567 af 27. maj 2025, foretages følgende ændringer:

1. Overskriften før § 91 ophæves.

2. § 91 ophæves.

3. Overskriften før § 97 affattes således:

»Adgang til at anvende afmærkning på private fællesveje på landet og på private veje«.

4. § 97 affattes således:

»§ 97. Anvendelse af den afmærkning, der er nævnt i § 95, på private fællesveje omfattet af § 4 i lov om private fællesveje og på private veje kræver politiets samtykke. Politiet kan, hvor det skønnes nødvendigt, forlange, at en sådan afmærkning tilvejebringes og bekostes af vejejeren. Politiet kan, hvor færdselsmæssige grunde taler herfor, kræve, at afmærkning på disse veje, der ikke er i overensstemmelse med de bestemmelser, der udfærdiges i medfør af § 95, stk. 1, fjernes.

Stk. 2. Foranstaltninger til gennemførelse af et forbud mod visse arter af færdsel ved opsætning af bomme el.lign. må ikke etableres uden politiets forudgående stillingtagen til, om ansøgeren skal etablere afmærkning og belysning af foranstaltningerne med henblik på at afværge fare for færdslen på vejen og umiddelbart tilstødende veje. Politiet kan ligeledes træffe bestemmelse om foranstaltningernes nærmere udformning med henblik på at tilgodese hensynet til beredskabet.«

§ 2

I lov om offentlige veje m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 435 af 24. april 2024, som ændret ved § 3 i lov nr. 499 af 20. maj 2025 og § 7 i lov nr. 560 af 27. maj 2025, foretages følgende ændringer:

1. I § 1 indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:

»3) at sikre mobiliteten på vejene til forsvarsformål og civile beredskabsformål,«.

Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.

2. Efter § 2 indsættes før overskriften før § 3:

»§ 2 a. Kapitel 2 a finder ikke anvendelse på Vejdirektoratets projekter eller dele af projekter, der alene tjener et nationalt forsvarsformål eller alene tjener et civilt beredskabsformål, når henholdsvis forsvarsministeren og ministeren for samfundssikkerhed og beredskab vurderer, at anvendelsen vil skade disse formål.«

3. I § 3, stk. 1, nr. 11, indsættes efter »privat fællesvej«: », eller den proces, hvor en statsvej ændrer status til en kommunevej«.

4. I § 3, stk. 1, indsættes som nr. 12-14:

»12) Graveaktør: Enhver, der ansøger om en tilladelse til opgravning, opfyldning m.v. i, på eller uden for vejens areal, enhver, der efter aftale med indehaveren af en sådan tilladelse udfører arbejder inden for eller uden for vejens areal, enhver, der udfører uopsættelige reparationsarbejder eller arbejder omfattet af en efteranmeldelsesordning, og enhver, der uden tilladelse foretager forandringer inden for eller uden for vejens areal, jf. § 73, stk. 1-4.

13) Vejens areal: Det areal, der er udskilt i matriklen som offentligt vejareal i overensstemmelse med § 61, stk. 1. Er den offentlige vej ikke udskilt i matriklen, men udgør en selvstændig matrikuleret ejendom eller en del af en sådan, anses det areal, som vejmyndigheden kan godtgøre at have taget i brug som offentlig vej, for den offentlige vejs areal.

14) Sideanlæg: Betegnelse for arealer beliggende umiddelbart i forbindelse med eller tæt ved statsveje primært til dækning af behov, der knytter sig til trafi‍kanternes brug af vejen, men hvor Vejdirektoratet også kan varetage andre samfundsmæssige behov.«

5. I § 5, stk. 4, ændres »Ministeren« til: »Transportministeren«.

6. I § 5, stk. 4, indsættes som 2. pkt.:

»Transportministeren kan fastsætte nærmere regler for kommunevejes optagelse som statsveje i de tilfælde, der er nævnt i stk. 3.«

7. § 11 ophæves.

8. § 12 affattes således:

»§ 12. Det bestemmes ved lov, hvilke offentlige veje der skal være statsveje, hvilke nye statsveje der skal anlægges, og hvilke der skal nedlægges eller overgå til anden status.

Stk. 2. Transportministeren kan træffe bestemmelse om etablering af mindre anlæg og sideudvidelser til eksisterende statsveje, når dette kan gennemføres uden yderligere arealerhvervelse, og om optagelse, nedklassificering og nedlæggelse af statsveje med henblik på optimering og tilpasning af statsvejnettet.

Stk. 3. Inden der fremsættes lovforslag eller træffes bestemmelse efter stk. 2, kan transportministeren eller Vejdirektoratet forhandle med de kommunale myndigheder, i hvis område vejen forløber.

Stk. 4. Transportministeren fastsætter vilkårene for en vejs nedklassificering fra statsvej til kommunevej, jf. stk. 1 og 2, hvis der ikke kan opnås enighed mellem Vejdirektoratet og den kommende vejmyndighed herom.

Stk. 5. Nedlægges en statsvej som offentligt vejareal, kan ledningsejerne kræve, at transportministeren lader en ledningsdeklaration tinglyse på arealet. Ledningsejeren afholder udgifterne forbundet hermed.«

9. § 14 affattes således:

»§ 14. Transportministeren kan bestemme, at der tilvejebringes og drives sideanlæg i forbindelse med en statsvej, hvis anlægget vurderes at være af betydning for trafikanterne på vejen, af betydning for at understøtte den grønne omstilling inden for vejtransport, herunder omstilling til alternative drivmidler, eller af betydning for andre trafikale formål.

Stk. 2. Transportministeren kan til de formål, der er angivet i stk. 1, bortforpagte arealer, der er erhvervet til vejanlægget. Transportministeren kan under iagttagelse af de almindelige konkurrence- og udbudsretlige regler indgå aftale med forpagteren om tilvejebringelse og drift af faste serviceanlæg eller bygninger på de forpagtede arealer.

Stk. 3. Transportministeren kan under iagttagelse af de almindelige konkurrence- og udbudsretlige regler indgå tidsbegrænsede aftaler om forpagtning af statsvejsarealer til landbrugsmæssig drift eller til etablering af anlæg i forbindelse med den grønne omstilling af energiforsyningen.«

10. I § 17 a, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 1. pkt., og § 17 k, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 1, nr. 6« til: »§ 1, nr. 7«.

11. I § 62, stk. 3 og stk. 7, 1. pkt., § 64, stk. 1, 1. pkt., og § 65 udgår »efter forhandling med politiet«.

12. I § 73 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:

»Stk. 7. Vejmyndigheden kan straks og uden forudgående påbud retablere den offentlige vejs areal for den pågældende graveaktørs regning eller for dens regning, i hvis interesse et arbejde omfattet af denne paragraf er udført, hvis der uden vejmyndighedens tilladelse er foretaget forandringer i den offentlige vejs areal, herunder opgravning, opfyldning m.v., og der ikke efterfølgende kan meddeles tilladelse, jf. § 136, stk. 1. Til sagens udgifter medgår vejmyndighedens dokumenterede retableringsudgifter og dokumenterede administrative udgifter i forbindelse med den ulovlige forandring af den offentlige vejs areal.«

Stk. 7 bliver herefter stk. 8.

13. § 80, stk. 4, 2. pkt., affattes således:

»Vejmyndigheden skal offentliggøre de nærmere regler herom.«

14. § 87 affattes således:

»§ 87. Vejmyndigheden kan, når vejens vedligeholdelse eller hensynet til etablering, tilsyn og vedligeholdelse af anden infrastruktur eller til færdslen gør det nødvendigt, kræve træer og anden beplantning på, over og i vejarealet fjernet, nedskåret, opstammet eller studset.

Stk. 2. Vejmyndigheden kan kræve træer og anden beplantning ved vejens areal fjernet, nedskåret, opstammet eller studset, når denne beplantning udgør en nærliggende fare for vejen eller dens udstyr eller færdslen på vejen samt anden infrastruktur i, på eller over vejens areal.

Stk. 3. Vejmyndigheden kan lade arbejdet udføre for ejerens regning, hvis vejmyndighedens krav efter stk. 1 og 2 ikke efterkommes inden for en fastsat frist.

Stk. 4. Stk. 1 og 3 gælder for hegn, jf. lov om hegn. Er der enighed om, at træer og anden beplantning er et fælleshegn, eller fastslås dette ved et hegnssyn, afholder vejmyndigheden udgifterne til de pålagte arbejder.«

15. Overskriften før § 88 ophæves.

16. § 88 ophæves.

17. Overskriften før § 89 ophæves.

18. § 89 ophæves.

19. I § 102, stk. 3, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.

20. Før § 131 indsættes:

»Klager«.

21. Overskriften før § 132 ophæves.

22. I § 132, stk. 1, indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.

23. I § 132 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 50, stk. 2 og 5, § 80, stk. 1, § 81, stk. 1, § 81 a, stk. 1 og 2, § 82, § 86, stk. 1, og § 87, stk. 1, kan ikke påklages. Det samme gælder afgørelser om lovliggørelse af forhold efter de nævnte bestemmelser.«

Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.

24. I § 132, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1«: », jf. dog stk. 2«.

25. I § 132, stk. 9, der bliver stk. 10, ændres »stk. 6-8« til: »stk. 7-9«.

26. I § 134, stk. 2, ændres », 86 og 88« til: »og 86«.

27. I § 137, stk. 2, indsættes efter »§ 72, stk. 1,«: »og«, og », og § 88, stk. 4« udgår.

§ 3

I lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1050 af 17. september 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 8, stk. 1, § 79, stk. 1, § 80, stk. 3, § 81, stk. 3, og § 82, stk. 3, udgår »efter forhandling med politiet«.

2. I § 10 indsættes som nr. 19:

»19) Graveaktør: Enhver, der ansøger om en tilladelse til opgravning, opfyldning m.v. i, på eller uden for vejens areal, enhver, der efter aftale med indehaveren af en sådan tilladelse udfører arbejder inden for eller uden for vejens areal, enhver, der udfører uopsættelige reparationsarbejder eller arbejder omfattet af en efteranmeldelsesordning, og enhver, der uden tilladelse foretager forandringer inden for eller uden for vejens areal, jf. § 73, stk. 1-4, i lov om offentlige veje m.v.«

3. I § 29, stk. 4, § 35, stk. 3, og § 72, stk. 4, ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.

4. I § 56, stk. 1, ændres »§ 57, stk. 1, § 60, jf. §§ 86, 88, 92 og 93« til: »§ 57, stk. 2, § 57, stk. 5, 2. pkt., § 60, jf. §§ 86, 92 og 93«, og »for det ansøgte eller tilladte, og indebærer ikke rettigheder i forhold til vejens ejer og de vejberettigede« ændres til: »for det tilladte«.

5. I § 56, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:

»Vejmyndighedens tilladelse indebærer ikke rettigheder i forhold til vejens ejer eller de vejberettigede.«

6. I § 57 indsættes før stk. 1 som nyt stykke:

»Private fællesveje er åbne for almindelig færdsel, medmindre andet er bestemt.«

Stk. 1-6 bliver herefter stk. 2-7.

7. I § 57, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »stk. 1« til: »stk. 2«.

8. I § 57, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 5 og 6«.

9. I overskriften før § 60 udgår »tankanlæg,«.

10. I § 60 udgår »88,«.

11. § 66, stk. 3, ophæves.

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og 4.

12. I § 87, stk. 2, indsættes efter »retlige spørgsmål«: », jf. dog stk. 3«.

13. I § 87 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 2 a, § 6, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 27, stk. 1, § 30, § 31, stk. 2, § 32, stk. 2 og 4, § 41, stk. 2 og 3, § 54, § 56, stk. 3, § 61, § 63, stk. 2 og 4, og § 66 kan ikke påklages. Det samme gælder for afgørelser efter denne lovs § 60, jf. § 86 i lov om offentlige veje m.v. Afgørelser om lovliggørelse af forhold efter bestemmelserne nævnt i 1. og 2. pkt. kan ikke påklages.«

Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8.

14. I § 87, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1, 2 og 4«.

15. I § 98, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 57, stk. 1« til: »§ 57, stk. 2«.

16. I § 99 a, stk. 2, ændres »§ 57, stk. 3,« til: »§ 57, stk. 4,«.

§ 4

I jernbaneloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1091 af 11. august 2023, som ændret ved § 4 i lov nr. 499 af 20. maj 2025 og § 12 i lov nr. 560 af 27. maj 2025, foretages følgende ændring:

1. Efter § 2 indsættes:

»§ 2 a. Kapitel 6 a finder ikke anvendelse på Banedanmarks projekter eller dele af projekter, der alene tjener et nationalt forsvarsformål eller alene tjener et civilt beredskabsformål, når henholdsvis forsvarsministeren og ministeren for samfundssikkerhed og beredskab vurderer, at anvendelsen vil skade disse formål.«

§ 5

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.

Stk. 2. § 2, nr. 23, og § 3, nr. 13, finder ikke anvendelse for afgørelser truffet af en kommunalbestyrelse før denne lovs ikrafttræden. For sådanne afgørelser finder de hidtil gældende regler om klageadgang til transportministeren anvendelse.

Officielle noter

1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1.