L 209 Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje og jernbaneloven.

(Opgavebortfald og forenkling af sagsgange ved vejmyndighedernes dispositioner over veje og hjemmel til undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile beredskabsformål).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-04-2025

Fremsættelse: 23-04-2025

Skriftlig fremsættelse (23. april 2025)

20241_l209_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (23. april 2025)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje og jernbaneloven (Opgavebortfald og forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens dispositioner over veje samt hjemmel til undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile beredskabsformål)

Lovforslag nr. L 209

Formålet med lovforslaget er at nedlægge en række lovbundne opgaver som led i regeringens initiativ om opgavebortfald og effektiv ressourceanvendelse, hvilket skal bidrage til at dæmme op for stigningen i antallet af statsligt ansatte. Lovforslaget er også en del af udmøntningen af "Aftale om kommunernes økonomi for 2024" fra maj 2023 og en del af regeringens initiativ om regelforenkling og administrative lettelser.

Som led i dette initiativ vil der på Transportministeriets område bortfalde en række opgaver med virkning fra den 1. juli 2025. Derudover indeholder lovforslaget en række regelforenklinger i vejloven, privatvejsloven og færdselsloven, hvilket vil medføre administrative lettelser for offentlige myndigheder.

Derudover foreslås det at benytte en mulighed i VVM-direktivet for at fastsætte, at reglerne om miljøkonsekvensvurdering ikke skal finde anvendelse for projekter, der alene tjener et nationalt forsvarsformål eller et civilt beredskabsformål, når det er vurderingen, at anvendelsen vil skade disse formål. Muligheden er allerede benyttet i miljøvurderingsloven under ministeren for grøn trepart, og den foreslås med lovforslaget indført i vej- og jernbaneloven.

Lovforslagets sene fremsættelsestidspunkt skyldes et ønske om at kunne handle i tilfælde af, at de nævnte forsvarsformål eller civile beredskabsformål pludselig kræver det. Forslaget ønskes således gennemført i denne folketingssamling.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.