Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 27. maj 2025
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 15
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, DD, M, KF, DF, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra
erhvervsministeren
Erhvervsministeren har over for udvalget
oplyst følgende:
»Lov om én indgang for
produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker (L
206) blev fremsat den 23. april 2025. I forbindelse med
behandlingen af lovforslaget er der fundet anledning til at
berigtige tre paragrafhenvisninger i afsnit 3.3.2 og 3.3.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, så der henvises
til de korrekte bestemmelser i lovforslaget:
3.3.2 Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser
Det er Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at NZIA-forordningens artikel
21(1), litra b, giver anledning til en ændring af
undergrundsloven. Ministeriet har fra EU-Kommissionen fået
bekræftet, at medlemsstaterne skal sikre, at forpligtelsen
indsættes i national ret på trods af, at der er tale om
en forordning.
Lovforslaget indeholder derfor en
bestemmelse om en forpligtelse for olie- og gasselskaber til
offentliggørelse af specifikke oplysninger, hvis de findes,
jf. lovforslagets § 19. Dette er en følge af en
medlemsstatsforpligtelse efter NZIA-forordningen artikel 21(1),
litra b. Der findes ikke eksisterende regulering af dette
spørgsmål.
Efter ordlyden drejer det sig om
økonomiske vurderinger af de respektive omkostninger ved at
muliggøre CO2-injektion, som
skal gøres offentligt tilgængelig, såfremt de
findes. Det fremgår desuden, at »økonomiske
vurderinger« inkluderer data om, hvorvidt lokaliteten er
egnet til bæredygtig, sikker og permanent CO2-injektion og -lagring, samt hvorvidt der
forefindes eller er behov for transportinfrastruktur og -former,
der egner sig til at transportere CO2 sikkert frem til lokaliteten.
Som en undtagelse til kravet om
offentliggørelse fremgår det af bestemmelsen, at olie-
og gasselskaberne skal undtages fra denne forpligtelse,
såfremt de har ansøgt om en CO2-efterforskningstilladelse.
Det er ministeriets vurdering, at denne
forpligtelse ikke kan rummes inden for rammerne af
undergrundslovens § 34 og dennes bekendtgørelse, da den
udelukkende omhandler geologisk data. Der er derfor behov for i
dansk lovgivning at indsætte en forpligtelse for selskaberne
til at offentliggøre de pågældende oplysninger.
Denne forpligtelse gennemføres ved nærværende
lovforslag.
Ministeriet vurderer, at der med den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 19, nr. 2
sikres gennemførelse af NZIA-forordningen artikel 21(1),
litra b.
3.3.3 Den foreslåede ordning
Der er indsat en bestemmelse i
lovforslagets § 19 om ændringer i anden lovgivning.
Lovforslaget gennemfører via denne
bestemmelse en forpligtelse for medlemsstaterne til at forpligte
olie- og gasselskaber til at offentliggøre visse
økonomiske vurderinger om lagring af CO2, med visse undtagelser. Ministeriet har
valgt at lægge sig tæt op ad forordningens ordlyd for
at sikre en korrekt implementering. Der er dog foretaget
nødvendige ordlydstilpasninger for at tilpasse teksten til
undergrundslovens opbygning, men ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til forordningens formulering er
tiltænkt.«
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Stk. 1, nr.
5, affattes således:
»5)
Godkendelsesforløb: Proces, der omfatter alle relevante
tilladelser, dispensationer eller anmeldelser i forbindelse med
etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg,
som opfylder betingelserne for at benytte
indgangsordningen.«
[Sproglig præcisering]
Til § 5
2) I
stk. 2 ændres »eller«
til: »og«.
[Sproglig rettelse]
Til § 6
3) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
De kompetente myndigheder udleverer efter anmodning fra
indgangsordningen oplysninger til indgangsordningen inden for en
frist, som indgangsordningen har fastsat.«
[Sproglig præcisering]
Til § 9
4) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»herunder«: »ved at«.
[Sproglig præcisering]
Til § 12
5) I
stk. 3 indsættes efter »i
den nævnte lov«: », ikke i
godkendelsesforløbets varighed«.
[Rettelse af fejl i lovteksten]
6) Stk.
7 affattes således:
»Stk. 7.
Hvis en ansøgervirksomhed ikke besvarer indgangsordningens
spørgsmål eller indsender supplerende oplysninger
inden for den frist, der er fastsat i medfør af § 5,
stk. 2, kan godkendelsesforløbets varighed forlænges
svarende til fristoverskridelsen.«
[Sproglig præcisering]
Til § 13
7) Stk. 1, nr.
1, affattes således:
»1) der er
et kommunalt ønske om, herunder et kommunalt engagement i,
at understøtte udviklingen af de foreslåede
arealer,«.
[Sproglig præcisering]
8) Stk. 1, nr.
5, affattes således:
»5) der i
nærheden er arbejdskraft, uddannelsesinstitutioner,
internationale skoler og erhvervsklynger.«
[Sproglig præcisering]
9) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med ministeren for byer og
landdistrikter fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
ansøgning, offentliggørelse af kommunalbestyrelsens
ansøgning, evaluering og udpegning af arealer omfattet af
stk. 1.«
[Sproglig rettelse]
Til § 15
10) I
stk. 1 ændres
»udøve« til: »varetage«.
[Sproglig præcisering]
11) I
stk. 3, 2. pkt., ændres to steder
»kommune« til: »kommunalbestyrelse«.
[Sproglig rettelse]
Til § 17
12) Stk.
1 affattes således:
»En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget
efter § 15, stk. 1, kan til brug for sin varetagelse af en
opgave omfattet af bemyndigelsen afkræve den delegerende
kommunalbestyrelse enhver oplysning, der er nødvendig for
varetagelsen af opgaven.«
[Sproglig præcisering]
13) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter 15, stk. 1, kan til
brug for sin varetagelse af en opgave omfattet af bemyndigelsen
indhente de samme oplysninger fra andre offentlige myndigheder og
fra private, som ifølge lovgivningen ville kunne indhentes
af den delegerende kommunalbestyrelse, hvis denne havde varetaget
opgaven.«
[Sproglig præcisering]
Til § 19
14) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af fodnoten til lovens
titel indsættes i det foreslåede 2. pkt. efter »EU-Tidende«:
», L af 28. juni 2024«.
[Korrektion af EU-henvisning]
15) I
den under nr. 2 foreslåede § 34 c indsættes i stk. 2 før »finder«:
»Stk. 1«.
[Rettelse af fejl i lovteksten]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
sproglig præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i
loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i
forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
sproglig korrektion, da der er tale om en opremsning af de
situationer, hvor indgangsordningen kan fastsætte
frister.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
sproglig præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i
loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i
forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 5
Den foreslåede tilføjelse er
en rettelse. Sidste led af sætningen var faldet ud af den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 12, stk. 3, 1.
pkt. Det foreslås derfor at indsætte den manglende
tekst, så det i overensstemmelse med intentionen, jf.
lovforslagets specielle bemærkninger, kommer til at
fremgå, at hvis en miljøkonsekvensvurdering
kræves i henhold til § 25 i lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), medregnes
de trin i vurderingen, der er omhandlet i § 20, stk. 1, i den
nævnte lov ikke i godkendelsesforløbets varighed.
Til nr. 6
Den foreslåede omformulering af
bestemmelsen er en sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 7
Den foreslåede omformulering af
bestemmelsen er en sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 8
Den foreslåede omformulering af
bestemmelsen er en sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en
sproglig korrektion af bestemmelsen, da det efter lovforslaget er
kommunalbestyrelsen, som kan ansøge om udpegning af et areal
til industripark.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er en
præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der
tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til
det fremsatte lovforslag.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er en
sproglig korrektion af bestemmelsen, da det efter lovforslaget er
kommunalbestyrelsen, som kan ansøge om udpegning af et areal
til industripark.
Til nr. 12
Den foreslåede omformulering af
bestemmelsen er en præcisering af hensyn til sproglig
ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 13
Den foreslåede omformulering af
bestemmelsen er en præcisering af hensyn til sproglig
ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring er en
rettelse af EU-henvisningen i den foreslåede bestemmelse.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en
rettelse, da der ved en fejl manglede en henvisning til det
foregående stykke i den foreslåede bestemmelse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2025 og var til 1. behandling den 7. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 20. december 2024 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 100. Den 23. april 2025 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
Fie Hækkerup (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin
Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S)
Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Louise Elholm (V)
fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona
(M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Kim Edberg
Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA)
nfmd. Lars-Christian Brask (LA)
Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Claus Jørgensen (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Karin Liltorp (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |