L 206 Forslag til lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker.

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Betænkning afgivet

Betænkning

Afgivet: 27-05-2025

Afgivet: 27-05-2025

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 27. maj 2025

20241_l206_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 27. maj 2025

1. Ændringsforslag

Erhvervsministeren har stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, DD, M, KF, DF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Tilkendegivelse fra erhvervsministeren

Erhvervsministeren har over for udvalget oplyst følgende:

»Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker (L 206) blev fremsat den 23. april 2025. I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der fundet anledning til at berigtige tre paragrafhenvisninger i afsnit 3.3.2 og 3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, så der henvises til de korrekte bestemmelser i lovforslaget:

3.3.2 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser

Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at NZIA-forordningens artikel 21(1), litra b, giver anledning til en ændring af undergrundsloven. Ministeriet har fra EU-Kommissionen fået bekræftet, at medlemsstaterne skal sikre, at forpligtelsen indsættes i national ret på trods af, at der er tale om en forordning.

Lovforslaget indeholder derfor en bestemmelse om en forpligtelse for olie- og gasselskaber til offentliggørelse af specifikke oplysninger, hvis de findes, jf. lovforslagets § 19. Dette er en følge af en medlemsstatsforpligtelse efter NZIA-forordningen artikel 21(1), litra b. Der findes ikke eksisterende regulering af dette spørgsmål.

Efter ordlyden drejer det sig om økonomiske vurderinger af de respektive omkostninger ved at muliggøre CO2-injektion, som skal gøres offentligt tilgængelig, såfremt de findes. Det fremgår desuden, at »økonomiske vurderinger« inkluderer data om, hvorvidt lokaliteten er egnet til bæredygtig, sikker og permanent CO2-injektion og -lagring, samt hvorvidt der forefindes eller er behov for transportinfrastruktur og -former, der egner sig til at transportere CO2 sikkert frem til lokaliteten.

Som en undtagelse til kravet om offentliggørelse fremgår det af bestemmelsen, at olie- og gasselskaberne skal undtages fra denne forpligtelse, såfremt de har ansøgt om en CO2-efterforskningstilladelse.

Det er ministeriets vurdering, at denne forpligtelse ikke kan rummes inden for rammerne af undergrundslovens § 34 og dennes bekendtgørelse, da den udelukkende omhandler geologisk data. Der er derfor behov for i dansk lovgivning at indsætte en forpligtelse for selskaberne til at offentliggøre de pågældende oplysninger. Denne forpligtelse gennemføres ved nærværende lovforslag.

Ministeriet vurderer, at der med den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 19, nr. 2 sikres gennemførelse af NZIA-forordningen artikel 21(1), litra b.

3.3.3 Den foreslåede ordning

Der er indsat en bestemmelse i lovforslagets § 19 om ændringer i anden lovgivning.

Lovforslaget gennemfører via denne bestemmelse en forpligtelse for medlemsstaterne til at forpligte olie- og gasselskaber til at offentliggøre visse økonomiske vurderinger om lagring af CO2, med visse undtagelser. Ministeriet har valgt at lægge sig tæt op ad forordningens ordlyd for at sikre en korrekt implementering. Der er dog foretaget nødvendige ordlydstilpasninger for at tilpasse teksten til undergrundslovens opbygning, men ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til forordningens formulering er tiltænkt.«

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Stk. 1, nr. 5, affattes således:

»5) Godkendelsesforløb: Proces, der omfatter alle relevante tilladelser, dispensationer eller anmeldelser i forbindelse med etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg, som opfylder betingelserne for at benytte indgangsordningen.«

[Sproglig præcisering]

Til § 5

2) I stk. 2 ændres »eller« til: »og«.

[Sproglig rettelse]

Til § 6

3) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. De kompetente myndigheder udleverer efter anmodning fra indgangsordningen oplysninger til indgangsordningen inden for en frist, som indgangsordningen har fastsat.«

[Sproglig præcisering]

Til § 9

4) I stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »herunder«: »ved at«.

[Sproglig præcisering]

Til § 12

5) I stk. 3 indsættes efter »i den nævnte lov«: », ikke i godkendelsesforløbets varighed«.

[Rettelse af fejl i lovteksten]

6) Stk. 7 affattes således:

»Stk. 7. Hvis en ansøgervirksomhed ikke besvarer indgangsordningens spørgsmål eller indsender supplerende oplysninger inden for den frist, der er fastsat i medfør af § 5, stk. 2, kan godkendelsesforløbets varighed forlænges svarende til fristoverskridelsen.«

[Sproglig præcisering]

Til § 13

7) Stk. 1, nr. 1, affattes således:

»1) der er et kommunalt ønske om, herunder et kommunalt engagement i, at understøtte udviklingen af de foreslåede arealer,«.

[Sproglig præcisering]

8) Stk. 1, nr. 5, affattes således:

»5) der i nærheden er arbejdskraft, uddannelsesinstitutioner, internationale skoler og erhvervsklynger.«

[Sproglig præcisering]

9) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. Erhvervsministeren kan efter forhandling med ministeren for byer og landdistrikter fastsætte regler om kommunalbestyrelsens ansøgning, offentliggørelse af kommunalbestyrelsens ansøgning, evaluering og udpegning af arealer omfattet af stk. 1.«

[Sproglig rettelse]

Til § 15

10) I stk. 1 ændres »udøve« til: »varetage«.

[Sproglig præcisering]

11) I stk. 3, 2. pkt., ændres to steder »kommune« til: »kommunalbestyrelse«.

[Sproglig rettelse]

Til § 17

12) Stk. 1 affattes således:

»En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter § 15, stk. 1, kan til brug for sin varetagelse af en opgave omfattet af bemyndigelsen afkræve den delegerende kommunalbestyrelse enhver oplysning, der er nødvendig for varetagelsen af opgaven.«

[Sproglig præcisering]

13) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter 15, stk. 1, kan til brug for sin varetagelse af en opgave omfattet af bemyndigelsen indhente de samme oplysninger fra andre offentlige myndigheder og fra private, som ifølge lovgivningen ville kunne indhentes af den delegerende kommunalbestyrelse, hvis denne havde varetaget opgaven.«

[Sproglig præcisering]

Til § 19

14) I den under nr. 1 foreslåede ændring af fodnoten til lovens titel indsættes i det foreslåede 2. pkt. efter »EU-Tidende«: », L af 28. juni 2024«.

[Korrektion af EU-henvisning]

15) I den under nr. 2 foreslåede § 34 c indsættes i stk. 2 før »finder«: »Stk. 1«.

[Rettelse af fejl i lovteksten]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 2

Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion, da der er tale om en opremsning af de situationer, hvor indgangsordningen kan fastsætte frister.

Til nr. 3

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 4

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 5

Den foreslåede tilføjelse er en rettelse. Sidste led af sætningen var faldet ud af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 12, stk. 3, 1. pkt. Det foreslås derfor at indsætte den manglende tekst, så det i overensstemmelse med intentionen, jf. lovforslagets specielle bemærkninger, kommer til at fremgå, at hvis en miljøkonsekvensvurdering kræves i henhold til § 25 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), medregnes de trin i vurderingen, der er omhandlet i § 20, stk. 1, i den nævnte lov ikke i godkendelsesforløbets varighed.

Til nr. 6

Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 7

Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 8

Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en sproglig præcisering. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 9

Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion af bestemmelsen, da det efter lovforslaget er kommunalbestyrelsen, som kan ansøge om udpegning af et areal til industripark.

Til nr. 10

Den foreslåede ændring er en præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 11

Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion af bestemmelsen, da det efter lovforslaget er kommunalbestyrelsen, som kan ansøge om udpegning af et areal til industripark.

Til nr. 12

Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 13

Den foreslåede omformulering af bestemmelsen er en præcisering af hensyn til sproglig ensartethed i loven. Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Til nr. 14

Den foreslåede ændring er en rettelse af EU-henvisningen i den foreslåede bestemmelse.

Til nr. 15

Den foreslåede ændring er en rettelse, da der ved en fejl manglede en henvisning til det foregående stykke i den foreslåede bestemmelse.

6. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2025 og var til 1. behandling den 7. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 20. december 2024 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 100. Den 23. april 2025 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S) Fie Hækkerup (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Louise Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Claus Jørgensen (SF) Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Karin Liltorp (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5