Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 27. maj 2025
Forslag
til
Lov om ændring af minimumsbeskatningsloven,
selskabsskatteloven, skattekontrolloven og forskellige andre
love
(Tilpasning til OECD's administrative
retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne
om transfer pricing-dokumentation, aflønning af
kvalificerede distributører i visse lande og justering af
reglerne om omkvalifikation af transparente enheder,
begrænset skattepligt af renter, indeholdelse af renteskat og
royaltyskat, international sambeskatning og oplysningspligt
m.v.)
§ 1
I minimumsbeskatningsloven, lov nr. 1535 af 12.
december 2023, som ændret ved § 1 i lov nr. 684 af 11.
juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, nr. 12, indsættes som
6. og 7.
pkt.:
»Ved en skattemæssigt
transparent enhed forstås en enhed, hvis indkomst, udgifter,
overskud eller tab efter lovgivningen i en jurisdiktion behandles,
som var de erhvervet eller oppebåret af ejeren af denne enhed
i forhold til denne ejers andel i den pågældende enhed.
Som ejer efter 3.-6. pkt. anses den nærmeste koncernenhed i
ejerkæden, som ikke selv er en gennemløbsenhed, eller,
hvis en sådan koncernenhed ikke findes i ejerkæden, en
gennemløbsenhed, der er det ultimative
moderselskab.«
2. I
§ 4, nr. 48, litra b,
indsættes som nr. vii og viii:
»vii) Den
pålægges ikke sekuritiseringsenheder, eller den
pålægges sekuritiseringsenheder, men opkræves af
andre koncernenheder hjemmehørende i jurisdiktionen.
viii)
Koncernenhederne i jurisdiktionen kan ved opgørelsen af det
samlede reguleringsbeløb for udskudt skat i jurisdiktionen,
jf. § 22, stk. 1, nr. 2, og § 23, eller ved
opgørelsen af de forenklede omfattede skatter i
jurisdiktionen, jf. § 72, stk. 4, nr. 1, indregne udskudte
skatter omfattet af § 51, stk. 2, nr. 1-3.«
3. I
§ 4 indsættes som nr. 51-53:
»51)
Sekuritiseringsarrangement: Et arrangement, der opfylder
følgende betingelser:
a) Det
gennemføres med det formål for en gruppe af
investorer, der ikke er koncernenheder, at samle og pulje en
portefølje af aktiver eller eksponeringer mod aktiver,
således at en eller flere identificerede puljer af aktiver er
retligt udskilt.
b) Det er
baseret på et aftalesæt, der begrænser
investorernes eksponering mod risikoen for insolvens for den enhed,
der besidder de retligt adskilte aktiver, ved at regulere den
adgang, som identificerede kreditorer i den pågældende
enhed eller i en anden enhed i ordningen har til at fremsætte
krav mod enheden gennem juridisk bindende aftaler tiltrådt af
disse kreditorer.
52)
Sekuritiseringsenhed: En enhed, som er deltager i et
sekuritiseringsarrangement, og som opfylder følgende
betingelser:
a) Enheden
udfører kun aktiviteter, der indgår i et eller flere
sekuritiseringsarrangementer.
b) Enhedens
aktiver stilles til sikkerhed for enhedens eller en anden
sekuritiseringsenheds kreditorer.
c) Enheden
udbetaler mindst én gang årligt hele afkastet fra sine
aktiver til sine eller en anden sekuritiseringsenheds kreditorer,
bortset fra
i) beløb
hensat med henblik på at dække overskud, der efter
arrangementets vilkår vil skulle udloddes til kapitalejere
el.lign., eller
ii)
beløb, der med rimelighed må anses for
nødvendige enten for at dække fremtidige betalinger,
som skal foretages af enheden i henhold til arrangementets
vilkår, eller for at opretholde eller forbedre enhedens
kreditværdighed.
d) Det i litra
c, nr. i, omtalte overskud er i regnskabsåret ubetydeligt i
forhold til enhedens samlede omsætning.
53) Hybrid
enhed: En enhed, der behandles som skattemæssigt transparent
i den jurisdiktion, hvor dens direkte eller indirekte ejer er
hjemmehørende, men
a) i
indkomstskattemæssig henseende behandles som en
selvstændig person i den jurisdiktion, hvor den er
hjemmehørende, eller
b) ikke er
indkomstskattepligtig i den jurisdiktion, hvor den er oprettet,
uden at enheden anses for skattemæssigt transparent efter nr.
12, 5. pkt.«
4. I
§ 18, stk. 1, udgår »,
medmindre gennemløbsenheden er et ultimativt moderselskab
eller gennemløbsenheden ejes direkte eller gennem en
kæde af skattemæssigt transparente enheder af et
ultimativt moderselskab«.
5. I
§ 18, stk. 1, indsættes som
2. pkt.: »1. pkt. finder ikke
anvendelse, hvis gennemløbsenheden er et ultimativt
moderselskab, eller i det omfang gennemløbsenheden ejes
direkte eller gennem en kæde af skattemæssigt
transparente enheder af en gennemløbsenhed, der er et
ultimativt moderselskab.«
6. I
§ 23, stk. 4, nr. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »nr. 2«: », eller en anden
mekanisme med genbeskatning af underskud, der ikke medfører
et mere gunstigt resultat for koncernenheden«.
7. I
§ 23, stk. 4, indsættes som
nr. 6 og 7:
»6)
Beløbet for den udskudte skatteudgift, når
værdiansættelsen af aktiver og passiver, der anvendes
ved beregningen af den kvalificerede indkomst eller det
kvalificerede tab, afviger fra den regnskabsmæssige
værdiansættelse. I stedet omfattes beløbet for
den udskudte skatteudgift beregnet på baggrund af den
værdiansættelse af aktiver og passiver, der anvendes
ved beregningen af den kvalificerede indkomst eller det
kvalificerede tab.
7)
Beløbet for den udskudte skatteudgift, der ville kunne
allokeres til faste driftssteder og koncernenheder i en
jurisdiktion efter § 25, stk. 1, 3-5 og 8, når den
indberettende koncernenhed i overensstemmelse med § 54, stk.
1, for en periode på 5 år har besluttet ikke at
medregne disse udskudte skatteudgifter.«
8. § 23,
stk. 8, nr. 2, affattes således:
»2)
Uudnyttet periodisering:
a) Enhver
forøgelse af en udskudt skatteforpligtelse, der er
bogført i en koncernenheds regnskab for et
regnskabsår, som ikke forventes betalt inden for de 5
efterfølgende regnskabsår, og som den indberettende
koncernenhed i overensstemmelse med § 54, stk. 2,
årligt beslutter ikke at medregne i det samlede
reguleringsbeløb for udskudt skat for de nævnte
regnskabsår.
b) Enhver
forøgelse af udskudte skatteforpligtelser på en
individuel konto i enhedens kontoplan i bogføringssystemet
eller i en samlet kategori af udskudte skatteforpligtelser,
når koncernenheden beslutter ikke at medregne de udskudte
skatteforpligtelser vedrørende den pågældende
konto eller kategori i det samlede reguleringsbeløb for
udskudt skat for en periode på 5
regnskabsår.«
9. I
§ 23, stk. 9, nr. 1, ændres
», der har« til: »eller indkomst fra et fast
driftssted, en hybrid enhed eller en omvendt hybrid enhed
med«.
10. I
§ 23, stk. 9, nr. 2,
indsættes efter »CFC-indkomst«: »eller
indkomst fra et fast driftssted, en hybrid enhed eller en omvendt
hybrid enhed«.
11. § 25,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
12. I
§ 25, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Til koncernenhedsejeren allokeres
ligeledes eventuelle omfattede skatter, der er allokeret til den
skattemæssigt transparente enhed som følge af stk. 3,
og som vedrører kvalificeret indkomst og tab allokeret til
den pågældende koncernenhedsejer.«
13. § 25,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Til en koncernenhed, der er en hybrid enhed eller en omvendt hybrid
enhed, allokeres eventuelle omfattede skatter, som er medregnet i
koncernenhedsejerens regnskab, og som vedrører den hybride
enheds eller den omvendte hybride enheds kvalificerede indkomst,
jf. dog stk. 6.«
14. I
§ 25, stk. 6, nr. 6, ændres
»fast ejendom« til: »aktiver«.
15. I
§ 25 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Bortset fra tilfælde, hvor den kvalificerede indkomst for et
fast driftssted efter § 17, stk. 6, behandles som
administrationsselskabets kvalificerede indkomst, allokeres
skatter, der er medregnet i regnskabet for administrationsselskabet
i en international sambeskatning, jf. selskabsskattelovens
§ 31 A, og som vedrører den kvalificerede indkomst i en
udenlandsk koncernenhed, til den udenlandske
koncernenhed. Bortset fra skatter, som vedrører den
kvalificerede indkomst i et fast driftssted, finder stk. 6 dog
tilsvarende anvendelse. Uanset 1. og 2. pkt. allokeres
skatter, der pålægges administrationsselskabet som
følge af medregning af overskud i en udenlandsk
koncernenhed, og som medfører en nedsættelse af
genbeskatningssaldoen for det pågældende land, til
administrationsselskabet.«
16. I
§ 34, stk. 1, ændres
»af stk. 3« til: »af stk. 4«.
17. I
§ 34, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »den indenlandske ekstraskat«:
», jf. dog stk. 3«.
18. § 34,
stk. 2, 3. pkt., ophæves.
19. I
§ 34 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Den indberettende koncernenhed kan ikke træffe en beslutning
efter stk. 2, 1. pkt., i følgende tilfælde:
1) En
gennemløbsenhed, der er det ultimative moderselskab eller er
forpligtet til at anvende en regel om indkomstmedregning efter
OECD's modelregler, er hjemmehørende i jurisdiktionen, og
den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat er ikke
pålagt enheden.
2) Den
anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat er ikke
pålagt en sekuritiseringsenhed, eller den er pålagt en
sekuritiseringsenhed, men opkræves hverken af enheden selv
eller af andre koncernenheder hjemmehørende i
jurisdiktionen.
3)
Koncernenhederne i jurisdiktionen kan ved opgørelsen af det
samlede reguleringsbeløb for udskudt skat i jurisdiktionen,
jf. § 22, stk. 1, nr. 2, og § 23, eller ved
opgørelsen af de forenklede omfattede skatter i
jurisdiktionen, jf. § 72, stk. 4, nr. 1, indregne udskudte
skatter omfattet af § 51, stk. 2, nr. 1-3.
4) Koncernen har
valgt, at koncernenhederne eller medlemmerne af en joint
venture-koncern i jurisdiktionen ikke skal være pålagt
den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
20. I
§ 51, stk. 2, indsættes
efter »30. november 2021«: », jf. dog stk. 7 og
8«.
21. I
§ 51, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Følgende udskudte skatter
skal anses for omfattet af 1. pkt.:
1) Udskudte
skatteaktiver, der er opstået som følge af et
arrangement med en offentlig myndighed, der er indgået eller
ændret efter den 30. november 2021, og som giver ret til en
skattegodtgørelse eller en anden skattefordel.
2) Udskudte
skatteaktiver, der er opstået som følge af et valg
eller en beslutning, som en koncernenhed har truffet eller
ændret efter den 30. november 2021, og som indebærer,
at der bagudrettet sker en ændring af den skattemæssige
behandling af en transaktion, der har betydning for
opgørelsen af den skattepligtige indkomst i et
regnskabsår, for hvilket der allerede er indleveret en
selvangivelse, eller for hvilket skattemyndighederne allerede har
foretaget en skatteansættelse.
3) Udskudte
skatteaktiver og skatteforpligtelser, der skyldes en forskel mellem
den skattemæssige værdi og den regnskabsmæssige
dagsværdi af en koncernenheds aktiver og passiver, når
den skattemæssige værdi er fastlagt i medfør af
en selskabsskat, der er gennemført efter den 30. november
2021, og jurisdiktionen ikke tidligere har haft en
selskabsskat.
4) Udskudte
skatteaktiver, der skyldes et underskud, der er konstateret mere
end 5 indkomstår forud for den dato, hvorfra en selskabsskat
har virkning, når denne selskabsskat er gennemført
efter den 30. november 2021 og jurisdiktionen ikke tidligere har
haft en selskabsskat.«
22. I
§ 51, stk. 6, nr. 5, ændres
»og« til: », og som medfører, at der
opstår et udskudt skatteaktiv«.
23. I
§ 51 indsættes som stk. 7 og 8:
»Stk. 7.
Uanset stk. 2 kan der ved ansættelsen af den effektive
skattesats indregnes følgende:
1) Udskudte
skatteudgifter i regnskabsår, der begynder i perioden fra og
med den 1. januar 2024 til og med den 31. december 2025, og som
slutter senest den 30. juni 2027, når de udskudte
skatteudgifter vedrører betaling eller indfrielse af et
udskudt skatteaktiv omfattet af stk. 2, nr. 1 og 2, dog
højst med et samlet beløb svarende til 20 pct. af det
oprindelig opgjorte udskudte skatteaktiv. Der kan ikke ske
indregning af de udskudte skatteudgifter, hvis det udskudte
skatteaktiv er opstået som følge af et arrangement med
en offentlig myndighed, der er indgået eller ændret
efter den 18. november 2024, eller som følge af et valg
eller en beslutning, som en koncernenhed har truffet eller
ændret efter den 18. november 2024.
2) Udskudte
skatteudgifter i regnskabsår, der begynder i perioden fra og
med den 1. januar 2025 til og med den 31. december 2026, og som
slutter senest den 30. juni 2028, når de udskudte
skatteudgifter vedrører betaling eller indfrielse af
udskudte skatteaktiver og skatteforpligtelser omfattet af stk. 2,
nr. 3, dog højst med et samlet beløb svarende til 20
pct. af det oprindelig opgjorte udskudte skatteaktiv. Der kan ikke
ske indregning af de udskudte skatteudgifter, hvis det udskudte
skatteaktiv er opstået som følge af en selskabsskat,
der er gennemført efter den 18. november 2024.
Stk. 8.
Tidspunktet for betaling eller indfrielse af de udskudte
skatteudgifter, der kan indregnes efter stk. 7, kan ikke fremrykkes
som følge af et valg eller en beslutning, som en
koncernenhed har truffet eller ændret efter den 18. november
2024, eller som følge af at der efter denne dato
gennemføres ændringer af lovgivningen, et arrangement
med en offentlig myndighed eller de af koncernenheden anvendte
regnskabsprincipper.«
24. I
§ 53, stk. 3, ændres
»og den jurisdiktion, i hvilken denne enhed er
hjemmehørende« til: »den jurisdiktion, i hvilken
denne enhed er hjemmehørende, og ekstraskatten, der er
indberettet vedrørende koncernenheder med hjemsted i
Danmark«.
25. I
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »nr. 2,«: »§ 23, stk.
4, nr. 7,«.
26. I
§ 55, stk. 1, ændres
»udløbet af den ordinære oplysningsfrist efter
skattekontrollovens § 12, stk. 1, for det indkomstår,
for hvilket skemaet med oplysninger om ekstraskat efter § 53
skal indgives,« til: »6 måneder efter
udløbet af rapporteringsåret«.
27. I
§ 69, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »16 måneder« til: »17
måneder«, og i stk. 2
ændres »19 måneder« til: »20
måneder«.
28. I
§ 72, stk. 4, nr. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Til de forenklede omfattede skatter
medregnes ikke udskudte skatteudgifter, der vedrører
betaling eller indfrielse af udskudte skatteaktiver og udskudte
skatteforpligtelser omfattet af § 51, stk. 2, nr. 1-3,
medmindre de udskudte skatteudgifter kan medregnes ved
ansættelsen af den effektive skattesats efter § 51, stk.
7 og 8.«
§ 2
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 279 af 13. marts 2025, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, litra d, 1. pkt., og
litra h, 1. pkt., ændres
»litra a« til: »litra a eller b«.
2. I
§ 2 C, stk. 1, indsættes
efter »hvis en eller flere«: »til filialen
henholdsvis enheden«, og i nr. 2
ændres »er hjemmehørende« til: »er
direkte ejer og er hjemmehørende«.
3. I
§ 2 C indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse, hvis alle de til filialen
henholdsvis enheden direkte tilknyttede personer er
hjemmehørende i stater, hvor enheden henholdsvis filialen
skattemæssigt behandles som transparent.
Stk. 3. Er de
til filialen henholdsvis enheden tilknyttede personer også
indbyrdes tilknyttede personer, skal de hver især i forhold
til stk. 1, nr. 1, anses som indehavere af alle de berørte
stemmerettigheder eller hele den berørte kapital i den
pågældende enhed eller filial. Ejes mindre end 5 pct.
af kapitalen eller overskudsandelene direkte af tilknyttede
personer, der opfylder en af betingelserne i stk. 1, nr. 1-3,
finder 1. pkt. dog kun anvendelse, hvis hovedformålet eller
et af hovedformålene med ejerstrukturen er at opnå
mismatchet.
Stk. 4. Agerer
fysiske personer eller selvstændige skattesubjekter sammen
med andre fysiske personer eller selvstændige skattesubjekter
ved udøvelsen af stemmerettigheder eller kapitalejerskab af
en enhed, og er hovedformålet eller et af
hovedformålene at opnå mismatchet, skal de hver
især i forhold til stk. 1, nr. 1, anses som indehaver af alle
de berørte stemmerettigheder eller hele den berørte
kapital i den pågældende enhed eller filial.«
Stk. 2-9 bliver herefter stk. 5-12.
4. I
§ 2 C, stk. 8, der bliver stk. 11,
ændres »stk. 1« til: »§ 1, jf. stk.
1«.
5. § 8 C,
stk. 1, nr. 17, 7. pkt., affattes således:
»Uanset 2.-4. pkt. er kravene til
stemmerettigheder, kapitalejerskab og overskudsandel 50 pct. eller
mere ved hybride mismatch omfattet af nr. 1, litra b-e og g, §
2 C, stk. 1, og § 8 D, stk. 3.«
6. I
§ 31 A, stk. 3, indsættes
efter 11. pkt. som nyt punktum:
»Uanset 11. pkt. anses
bindingsperioden dog ikke for afbrudt, når der foreligger
spaltning som nævnt i § 31, stk. 5, 9. pkt., af et
nystiftet ultimativt moderselskab som nævnt i 10. pkt. og
spaltningen er tillagt skattemæssig virkning fra begyndelsen
af indkomståret.«
7. I
§ 31 A, stk. 10, indsættes
som 11.-14. pkt.:
»I skat, som administrationsselskabet
skal betale som følge af ordinær genbeskatning for et
land eller som følge af medregning af overskud, der
medfører en nedsættelse af genbeskatningssaldoen for
det pågældende land, jf. 5. pkt., kan fradrages
ekstraskat, som administrationsselskabet i tidligere
indkomstår har betalt efter minimumsbeskatningsloven som
følge af fradrag af underskud, som de udenlandske selskaber
eller faste driftssteder i det pågældende land har haft
i sambeskatningsperioden. Ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i indkomståret for genbeskatningen
eller nedsættelsen af genbeskatningssaldoen kan
administrationsselskabet vælge at se bort fra underskud ved
virksomhed her i landet eller i en fremmed stat,
Færøerne eller Grønland, herunder underskud,
der er overført fra tidligere indkomstår. Der ses bort
fra så stor en del af de samlede underskud, at den
skattepligtige indkomst svarer til den forhøjelse af
administrationsselskabets skattepligtige indkomst, som
genbeskatningen medfører, eller som en fuld genbeskatning,
jf. stk. 11, af det beløb, som genbeskatningssaldoen
nedsættes med, medfører. Ses der bort fra underskud
efter 12. og 13. pkt., finder ligningslovens § 33 H, stk. 1,
3.-5. pkt., tilsvarende anvendelse.«
8. I
§ 31 A, stk. 11, indsættes
som 4. pkt.:
»Stk. 10,
11.-14. pkt., finder tilsvarende anvendelse.«
§ 3
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. januar 2024, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 409 af 29. april 2025, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Kontoførende investeringsforeninger som nævnt i
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5d, hvis den
kontoførende investeringsforening ikke har skattepligtig
indkomst som nævnt i selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 5d.«
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 4 og
5.
2. I
§ 39, stk. 1, 1. pkt., udgår
»og opbevare«.
3. I
§ 39, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Har den
skattepligtige kun kontrollerede transaktioner omfattet af stk. 2,
skal den skattepligtige kun oplyse om de pågældende
transaktioner efter § 38.«
4. § 39,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Den skattepligtige skal ikke udarbejde skriftlig dokumentation for
følgende:
1) Kontrollerede
transaktioner, hvis den skattepligtiges samlede kontrollerede
transaktioner, bortset fra tilgodehavender og gæld, i
indkomståret udgør mindre end 5 mio. kr. og den
skattepligtiges samlede kontrollerede tilgodehavender og gæld
ved indkomstårets udløb udgør mindre end 50
mio. kr. Ved opgørelsen efter 1. pkt. skal kun medregnes
kontrollerede transaktioner, tilgodehavende og gæld omfattet
af dokumentationspligten efter stk. 1. 1. pkt. gælder ikke
for kontrollerede transaktioner vedrørende immaterielle
aktiver som nævnt i afskrivningslovens § 40. 1. pkt.
gælder heller ikke for kontrollerede transaktioner, når
den anden part i den kontrollerede transaktion er
hjemmehørende eller beliggende i en fremmed stat uden for EU
og EØS, der ikke skal udveksle oplysninger med de danske
skattemyndigheder efter en aftale om bistand i skattesager.
2) Kontrollerede
transaktioner i form af udbytter, tilskud og lign., der betales
kontant.
3) Kontrollerede
transaktioner med et underliggende datterselskab, når den
skattepligtige deltager i en aftale om udøvelse af
fælles bestemmende indflydelse over det underliggende
datterselskab og den skattepligtige sammen med koncernforbundne
parter ejer mindre end 5 pct. af kapitalen og råder over
mindre end 5 pct. af stemmerettighederne. Det er dog en
forudsætning, at transaktionerne ikke foretages som led i
aftalen om fælles bestemmende indflydelse. Tilsvarende
gælder for skattepligtige underliggende datterselskabers
kontrollerede transaktioner med deltagerne.
4) Kontrollerede
transaktioner med en juridisk persons deltagere, der opgør
det skattepligtige afkast efter reglerne i selskabsskattelovens
§ 13 F eller pensionsafkastbeskatningslovens § 14,
når den skattepligtige er et underliggende datterselskab ejet
af den juridiske person, som ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt. Tilsvarende gælder for en
skattepligtig deltagers kontrollerede transaktioner med
underliggende datterselskaber, når den skattepligtige
deltager opgør det skattepligtige afkast efter reglerne i
selskabsskattelovens § 13 F.
5) Kontrollerede
transaktioner i øvrigt, der i omfang og hyppighed er
uvæsentlige.«
5. I
§ 39, stk. 3, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Forlænges fristen for
indgivelse af oplysningsskemaet efter § 14, stk. 1 eller 2,
forlænges fristen efter 1. pkt. tilsvarende.«
6. I
§ 39, stk. 3, 2. pkt., der bliver
3. pkt., indsættes efter »kan«: », selv om
fristen for indgivelse af oplysningsskemaet ikke
forlænges,«.
7. I
§ 40, stk. 1, ændres
»125 mio. kr. eller en årlig omsætning på
under 250 mio. kr., skal alene udfærdige og opbevare«
til: »195 mio. kr. eller en årlig omsætning
på under 391 mio. kr., skal alene udarbejde og
indgive«.
8. Overskriften før § 43
ophæves.
9. §§
43-45 ophæves.
10. I
§ 46, stk. 1, 1. pkt., udgår
»eller indsendt revisorerklæring efter § 43, stk.
1«.
11. I
§ 84, nr. 5, udgår
»eller revisorerklæring efter § 43«.
§ 4
I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 460 af 3. maj 2024, som ændret
senest ved § 7 i lov nr. 369 af 9. april 2025, foretages
følgende ændringer:
1. § 65 C,
stk. 1, 2. pkt., ophæves, og i 3.
pkt., der bliver 2. pkt., ændres »påhviler
det den befuldmægtigede at foretage indeholdelse« til:
»er den befuldmægtigede medansvarlig for, at
indeholdelsen foretages«.
2. § 65 D,
stk. 1, 3. pkt., ophæves, og i 4.
pkt., der bliver 3. pkt., ændres »påhviler
det den befuldmægtigede at foretage indeholdelse« til:
»er den befuldmægtigede medansvarlig for, at
indeholdelsen foretages«.
3. I
§ 66 A, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »2. pkt.« til: »1. pkt.«,
»3. pkt.« til: »2. pkt.«, og efter
»nr. 8,« indsættes: »1. pkt.,«.
§ 5
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret bl.a. ved § 4 i
lov nr. 710 af 13. juni 2023, § 3 i lov nr. 712 af 13. juni
2023, lov nr. 107 af 31. januar 2024 og § 2 i lov nr. 684 af
11. juni 2024 og senest ved § 9 i lov nr. 369 af 9. april
2025, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »uafhængige parter«:
», jf. dog § 2 B«.
2.
Efter § 2 A indsættes:
»§ 2 B. Er priser
fastsat i overensstemmelse med den simplificerede og forenklede
tilgang for kvalificerede distributionstransaktioner i et land
anført i stk. 3, som tillader anvendelse af tilgangen ved
fastlæggelse af priser og vilkår for
handelsmæssige eller økonomiske transaktioner som
omhandlet i § 2, stk. 1, på kvalificerede
distributionstransaktioner, anses priserne for at være i
overensstemmelse med § 2.
Stk. 2.
Kvalificerede distributionstransaktioner kan kun omfattes af stk.
1, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) Den
kvalificerede distributionstransaktion skal indeholde
økonomisk relevante karakteristika, som medfører, at
prisen pålideligt kan fastsættes ved hjælp af en
prisfastsættelsesmetode, der kun tester
distributøren.
2)
Distributørens årlige driftsomkostninger udgør
mindst 3 pct. og højst 20 pct. af distributørens
årlige nettoomsætning. Den øvre grænse i
1. pkt. sættes dog til en højere procentsats, hvis det
land, hvor distributionsaktiviteterne udøves, anvender en
højere procentsats, idet den øvre grænse dog
ikke kan overstige 30 pct.
3)
Distributionsaktiviteten vedrører ikke distribution af
ikkematerielle aktiver eller serviceydelser eller
markedsføring, handel eller distribution af
råvarer.
4)
Distributøren udfører ikke andre typer af
aktiviteter. Dette gælder dog ikke, hvis den kvalificerede
distributionsaktivitet kan vurderes og prisen pålideligt
fastsættes uafhængigt af den øvrige aktivitet.
Fastsættes prisen for den kvalificerede
distributionsaktivitet efter 2. pkt., foretages beregningen i nr. 2
på baggrund af driftsomkostningerne og nettoomsætningen
vedrørende den kvalificerede distributionsaktivitet.
5) Prisen kan
ikke fastsættes mere pålideligt ved sammenligning med
priser i transaktioner mellem uafhængige parter, der
involverer den ene af parterne i den kontrollerede transaktion.
Stk. 3. Stk. 1
kan finde anvendelse på følgende lande, hvis landet
har valgt, at den simplificerede og forenklede tilgang for
kvalificerede distributionstransaktioner kan anvendes i det
pågældende land:
1)
Argentina.
2) Armenien.
3)
Aserbajdsjan.
4)
Brasilien.
5) Egypten.
6)
Filippinerne.
7) Georgien.
8) Jamaica.
9) Kenya.
10)
Malaysia.
11) Marokko.
12) Mexico.
13)
Montenegro.
14)
Nordmakedonien.
15)
Pakistan.
16) Serbien.
17) Sri
Lanka.
18)
Sydafrika.
19)
Thailand.
20)
Tunesien.
21) Ukraine.
22) Vietnam.
23) Zambia.
Stk. 4. I denne
bestemmelse forstås ved følgende:
1) Den
simplificerede og forenklede tilgang for kvalificerede
distributionstransaktioner: Den tilgang, der fremgår af
»Special considerations for baseline distributions
activities« i bilaget til kapitel IV i OECD's »Transfer
Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax
Administrations«.
2)
Driftsomkostninger: Distributørens samlede omkostninger
opgjort efter den anvendte regnskabsstandard med undtagelse af
omkostninger ved solgte varer, omkostningsgennemstrømning og
omkostninger i relation til finansiering, investeringer og
indkomstskatter. Ekstraordinære omkostninger, der ikke
vedrører driften, anses ikke for driftsomkostninger.
3)
Engrosdistribution: Alle former for distribution af materielle
aktiver til kunder med undtagelse af distribution til slutbrugere.
En distributør anses for at være
engrosdistributør, hvis de seneste 3 års
nettoomsætning fra distribution til slutbrugere ikke
overstiger 20 pct. af de seneste 3 års samlede
nettoomsætning.
4) Kvalificerede
distributionstransaktioner: Transaktioner omfattet af en af
følgende:
a)
Markedsførings- og distributionstransaktioner, når
distributøren køber aktiver fra en eller flere
koncernforbundne parter med henblik på
engrosdistribution til uafhængige parter.
b) Transaktioner
foretaget af salgsagenter eller kommissionærer, når
salgsagenten eller kommissionæren bidrager til en eller flere
koncernforbundne parters engrosdistribution af aktiver til
uafhængige parter.«
3. § 5 H,
stk. 2, nr. 3, ophæves.
Nr. 4-12 bliver herefter nr. 3-11.
§ 6
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1053 af 20. september 2024, som
ændret senest ved § 33 i lov nr. 469 af 14. maj 2025,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 17, stk. 2, ændres
»nr. 3 eller 4« til: »nr. 3, 4 eller
5«.
2. § 19,
stk. 5, nr. 8, ophæves.
Nr. 9 og 10 bliver herefter nr. 8 og
9.
3. I
§ 54, stk. 1, nr. 4, udgår
»eller revisorerklæringer«.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. § 1 har
virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31.
december 2023 eller senere.
Stk. 3. § 2, nr. 6,
§ 3, nr. 1, § 5, nr. 1 og 2, og § 6, nr. 1, har
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2025 eller senere.
Stk. 4. § 2, nr.
2-5, har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1.
juli 2025 eller senere. Har deltagerne ikke sammenfaldende
indkomstår, får bestemmelserne virkning, når den
første deltager påbegynder et nyt indkomstår den
1. juli 2025 eller senere.
Stk. 5. § 3, nr.
2-11, og § 6, nr. 2 og 3, har virkning fra og med
indkomståret 2025.