Skriftlig fremsættelse (9. april
2025)
Erhvervsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., lov om investeringsforeninger,
hvidvaskloven og forskellige andre love. (Håndtering af
kryptoeksponeringer, udarbejdelse af ESG-omstillingsplaner, nye
dokumentationskrav for institutternes ledelsesstruktur,
ansvarsfordeling og rapporteringslinjer, tydeligere regler for
tilladelse til kreditinstitutter fra lande uden for EU/EØS
(tredjelande), ny tilsynsbeføjelse til Finanstilsynet om
godkendelse af væsentlige erhvervelser af kapitalandele i
andre selskaber, strafbelæggelse af disclosureforordningen,
modernisering af reglerne i FAIF-UCITS II-direktivet, styrkelse af
reglerne om bekæmpelsen af national og international hvidvask
og oprettelse af et fælleseuropæisk adgangspunkt (ESAP)
til indsendelse af en række offentliggjorte oplysninger
m.v.).
(Lovforslag nr. L 193)
Lovforslaget gennemfører en
række justeringer og præciseringer, der er
nødvendige for at holde den finansielle regulering relevant
i lyset af samfundsudviklingen og sikre implementering af
europæisk regulering.
Med lovforslaget styrkes
forsikringsselskabers mulighed for at fremme den grønne
omstilling ved at give forsikrings- og pensionsselskaber,
Arbejdsmarkedets Tillægspension og Lønmodtagerens
Dyrtidsfond mulighed for at eje og drive skov via et datterselskab.
Der lægges samtidig også op til øget
gennemsigtighed om bæredygtige investeringer og til at sikre,
at institutter er bedre rustet til at håndtere fremtidige
bæredygtighedsrelaterede udfordringer.
Lovforslaget har også til
formål at bygge videre på regeringens ambition om at
forbedre muligheden for boligkøb i yderområderne.
Derfor foreslås det at gøre "Lån på
landet-ordningen" permanent, så borgere også efter den
1. juli 2025 kan opnå statsgaranti til boligkøb i
landdistrikter. Det foreslås videre at udvide spændet
for den del af boliglånet, der kan opnås statsgaranti
for til mellem 40 pct. og 90 pct. af ejendommens kontantværdi
på handelstidspunktet.
Med lovforslaget lægges desuden op
til at sikre et fortsat robust og velfungerende finansielt system
ved at påbegynde gennemførelsen af sjette
kapitalkravsdirektiv og tredje kapitalkravsforordning. Lovforslaget
lægger også op til at forbedre konkurrencen og
rammevilkårene på kortbetalingsmarkedet ved bl.a. at
sikre lige konkurrencevilkår for indløsning af
eksempelvis Dankort-transaktioner. Derudover sikres der med
lovforslaget et mere effektivt værn mod hvidvask og
terrorfinansiering, som et led i forberedelsen af Financial Action
Task Forces kommende evaluering af Danmark.
Lovforslaget fremsættes efter 1.
april, da det er et omfattende forslag og det på den baggrund
er prioriteret at afsætte god tid til inddragelse af eksterne
interessenter og høring m.v.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.