Fremsat den 4. april 2025 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Ophævelse af prisloft på
overskudsvarme og ændring af CO2-kvotebemyndigelse)
§ 1
I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024, som
ændret ved § 4 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, § 29
i lov nr. 1647 af 30. december 2024, § 1 i lov nr. 1678 af 30.
december 2024 og § 42 i lov nr. 258 af 6. marts 2025,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 20, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 7-19« til: »stk.
7-18«.
2. § 20,
stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»1. pkt. finder ikke anvendelse
på virksomheder ved levering af overskudsvarme.«
3. I
§ 20, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »de gratis tildelte CO2-kvoter« til: »de CO2-kvoter«.
4. § 20,
stk. 19, § 21, stk. 1, 2. pkt., og § 21, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på sager om prisfastsættelse af
overskudsvarme, der vedrører en periode før lovens
ikrafttræden. For sådanne sager finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Ophævelse af prisloft på
overskudsvarme | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 2.2. | CO2-kvoter
ved varmeproduktion | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8 | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Overskudsvarme kan i mange tilfælde være en
konkurrencedygtig grøn varmekilde, der kan medføre
billigere og mere energieffektiv fjernvarme for forbrugerne og en
fortjeneste for virksomheder, der leverer overskudsvarme.
Overskudsvarme udgjorde i 2023 ca. 4 pct. af Danmarks
fjernvarmeproduktion.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet ser et
potentiale for en større udnyttelse af overskudsvarme. For
at skabe en højere grad af fleksibilitet og færre
barrierer for varmeforsyningsvirksomheder til at investere i
udnyttelse af overskudsvarme indgik parterne den 17. januar 2025
"Aftale om afskaffelse af prisloft på overskudsvarme".
Med lovforslaget gennemføres aftalen ved at ophæve
klima-, energi- og forsyningsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme.
Varmeforsyningsvirksomheders samlede omkostninger til køb og
udnyttelse af overskudsvarme vil således ikke være
omfattet af et prisloft. Som følge heraf vil det
fremadrettet i højere grad påhvile
varmeforsyningsvirksomhederne at løfte ansvaret for, at
udnyttelse af overskudsvarme sker økonomisk ansvarligt og
til gavn for forbrugeren.
Med lovforslaget ændres desuden ordlyden af klima-,
energi- og forsyningsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om CO2-kvoter
i forbindelse med varmeproduktion, så der ikke kun kan
udstedes regler om gratis tildelte CO2-kvoter, men også om CO2-kvoter, som erhverves.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ophævelse af prisloft på overskudsvarme
2.1.1. Gældende ret
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i lov om
varmeforsyning fremgår af § 20, stk. 1. Bestemmelsen i
§ 20, stk. 1, indeholder en ikke udtømmende opregning
af de virksomheder, der er omfattet af prisreguleringen. De
opregnede virksomheder i § 20, stk. 1, i lov om
varmeforsyning, er kollektive varmeforsyningsanlæg,
industrivirksomheder, kraftvarmeanlæg med en eleffekt over 25
MW samt geotermiske anlæg m.v. Afgørende for, om en
virksomhed er omfattet af prisreguleringen, er, at virksomheden
leverer opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas til det
indenlandske marked med det formål at levere energi til
bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand, dvs. til
rumvarmeformål, jf. § 20, stk. 1, 1. pkt., i lov om
varmeforsyning. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse på
levering af opvarmet vand til andre formål fra centrale
kraftvarmeanlæg, jf. § 20, stk. 1, 2. pkt., i lov om
varmeforsyning.
Prisreguleringen indebærer, at varmepriserne reguleres
efter princippet om nødvendige omkostninger - også
kaldet den omkostningsbestemte varmepris.
Varmeforsyningsvirksomhederne kan alene indregne nødvendige
udgifter og omkostninger i varmeprisen, jf. § 20, stk. 1, i
lov om varmeforsyning. Derudover må prisen ikke være
urimelig, jf. § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning.
Det følger af § 20, stk. 1, 3. pkt., i lov om
varmeforsyning, at prisreguleringen efter 1. pkt. ikke finder
anvendelse på virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor
anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en
kapacitet på under 0,25 MW.
Det følger af § 1 a, nr. 2, i lov om varmeforsyning,
at der ved overskudsvarme forstås uundgåelig varme
produceret som biprodukt fra industri- eller
elproduktionsanlæg eller i tertiærsektoren, der ville
blive bortledt uudnyttet i luft eller vand uden adgang til et
fjernvarmesystem. Overskudsvarme kan blandt andet være
overskudsvarme fra datacentre, industrielle processer,
transformerstationer, supermarkeder, m.v. Varme fra
kraftvarmeproduktion anses ikke for at være
overskudsvarme.
Det følger af § 20, stk. 19, i lov om
varmeforsyning, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme,
herunder regler om generelle og individuelle prislofter og om
gyldighedsperioder for prislofter.
Ministerens bemyndigelse er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 458 af 28. april 2023 om et prisloft for
overskudsvarme (overskudsvarmebekendtgørelsen).
Det følger af § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, i
overskudsvarmebekendtgørelsen, at bestemmelsen finder
anvendelse på den varmeforsyningsvirksomhed, som
overskudsvarmen leveres til. Varmeforsyningsvirksomheden vil i sine
priser for køb og udnyttelse af overskudsvarme kunne
indregne den laveste af prisen fastsat i medfør af §
20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, eller prisloftet fastsat i
medfør af bekendtgørelsens regler. Det er de samlede
omkostninger, det vil sige både varmeforsyningsvirksomhedens
og overskudsvarmevirksomhedens omkostninger, til udnyttelse af
overskudsvarme, der skal holdes under prisloftet, jf. § 2,
stk. 2, i overskudsvarmebekendtgørelsen.
Overskudsvarmebekendtgørelsen indeholder en række
muligheder for fleksibilitet, herunder mulighed for i særlige
tilfælde at få fastsat et individuelt prisloft.
Det følger af § 21, stk. 1, 1. pkt., i lov om
varmeforsyning, at tariffer (priser), omkostningsfordeling på
anlæg med forenet produktion og andre betingelser for ydelser
omfattet af §§ 20, 20 a eller 20 b i lov om
varmeforsyning, skal anmeldes til et tilsyn, der er nedsat af
klima-, energi- og forsyningsministeren (Forsyningstilsynet), med
angivelse af grundlaget herfor efter regler fastsat af tilsynet.
Det følger af § 21, stk. 1, 2. pkt., i lov om
varmeforsyning, at anmeldelse af tariffer m.m., for overskudsvarme,
der er omfattet af regler udstedt i medfør af § 20,
stk. 19, i lov om varmeforsyning, foretages af den
varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til.
Det følger af § 21, stk. 4, 1. pkt., i lov om
varmeforsyning, at Forsyningstilsynet kan gribe ind, hvis
Forsyningstilsynet finder, at tariffer, omkostningsfordeling
på anlæg med forenet produktion eller andre betingelser
er urimelige eller i strid med bestemmelserne i §§ 20, 20
a, 20 b eller 20 c, § 28 b, stk. 4, i lov om varmeforsyning,
eller regler udstedt i henhold til loven. Det følger af
§ 21, stk. 4, 2. pkt., i lov om varmeforsyning, at
Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelse i priser og
betingelser efter 1. pkt., ikke finder anvendelse på
virksomheder for overskudsvarme, der er omfattet af regler udstedt
i medfør af § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser
Det er i "Aftale om afskaffelse af prisloft på
overskudsvarme" af 17. januar 2025 aftalt, at der ikke
længere skal være et prisloft over de omkostninger, som
varmeforsyningsvirksomheder kan opkræve hos forbrugeren for
udnyttelse af overskudsvarme. Det følger af aftalen, at
prisen på overskudsvarme fortsat vil skulle fastsættes
ved fri forhandling mellem den virksomhed, som leverer
overskudsvarme, og den varmeforsyningsvirksomhed, som modtager
overskudsvarmen. Der er enighed om, at virksomheden, der modtager
overskudsvarme, fortsat vil være omfattet af kravene i lov om
varmeforsyning om, at forbrugerens varmepriser ikke overstiger,
hvad de nødvendige omkostninger kan begrunde eller er
urimelige, og at varmeforsyningsvirksomheden fortsat skal have
overskudsvarmeprojekter godkendt af kommunen i henhold til
bekendtgørelse nr. 697 af 6. juni 2023 om godkendelse af
projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
(projektbekendtgørelsen). Der er endvidere enighed om, at
virksomheder, der leverer overskudsvarme, som reglerne er i dag,
fortsat ikke vil skulle være omfattet af prisreguleringen i
lov om varmeforsyning og dermed ikke af anmeldelsespligten af
priser m.v. og Forsyningstilsynets indgreb.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at
en ophævelse af prisloftet på overskudsvarme vil kunne
medvirke til at skabe en højere grad af fleksibilitet og
færre barrierer for varmeforsyningsvirksomheder til at
investere i udnyttelse af overskudsvarme. Dermed
understøttes, at fremtidens potentiale for overskudsvarme,
der for eksempel kan komme fra datacentre samt fra nye teknologier
som CO2-fangst og -lagring,
også kaldet Carbon Capture and Storage (CCS) og Power-to-X
(PtX), i højere grad kan udnyttes af
varmeforsyningsvirksomhederne.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at
en virksomhed, der leverer overskudsvarme, med ophævelsen af
prisloftet ikke stilles dårligere, end da prisloftet var
gældende. Virksomheder, der leverer overskudsvarme, er
hverken med prisloftet på overskudsvarme eller efter en
ophævelse heraf underlagt prisreguleringen i lov om
varmeforsyning. Med ophævelse af prisloftet vil den
varmeforsyningsvirksomhed, der køber overskudsvarmen,
desuden få friere rammer til at indgå aftaler med de
virksomheder, der leverer overskudsvarme. Det vurderes derfor ikke
nødvendigt at indføre en overgangsordning, der
regulerer om og i hvilket omfang virksomheder med eksisterende
aftaler vil kunne fortsætte efter de hidtil gældende
prisloftsregler i en afgrænset periode efter lovens
ikrafttræden. Dette vil som hidtil kunne ske på et
privatretligt grundlag, hvis parterne ønsker dette.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet skønner med
betydelig usikkerhed, at en ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme vil øge CO2-udledningerne med ca. 0,1 mio. ton
CO2 i 2030 samt begrænsede
merudledninger i 2035. Det følger af "Aftale om afskaffelse
af prisloft på overskudsvarme" af 17. januar 2025, at der er
enighed om at arbejde for at udligne merudledningerne i
industrisektoren, såfremt det viser sig
nødvendigt.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre § 20, stk. 1, 3. pkt., i
lov om varmeforsyning, således at virksomheder ved levering
af overskudsvarme ikke vil være omfattet af prisreguleringen
i sin helhed, herunder princippet om nødvendige
omkostninger, jf. § 20, stk. 1, 1. pkt. Hvis en virksomhed
også leverer varme til fjernvarmenettet, der ikke er
overskudsvarme, vil virksomheden være omfattet af
prisreguleringen efter lov om varmeforsyning for denne type
leverance. Den foreslåede undtagelse fra § 20, stk. 1,
1. pkt., i lov om varmeforsyning, vil alene omfatte de
virksomheder, der leverer overskudsvarme produceret som biprodukt
fra industri- eller elproduktionsanlæg eller i
tertiærsektoren, jf. definitionen i § 1 a, nr. 2, i lov
om varmeforsyning. Undtagelsen fra § 20, stk. 1, 1. pkt., i
lov om varmeforsyning, vil finde anvendelse, uanset kapaciteten
på det anlæg, der udnytter og leverer overskudsvarme.
En varmeforsyningsvirksomhed, der får leveret overskudsvarme
til videredistribution til egne varmeaftagere, vil ikke være
omfattet af den foreslåede undtagelse i lovens § 20,
stk. 1, 3. pkt., og disse virksomheder vil således fortsat
være omfattet af lovens § 20, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås desuden at ophæve den eksisterende
bemyndigelse i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning, for
klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte
regler om prisloft på overskudsvarme.
Som følge af de foreslåede ændringer
foreslås det endvidere at ophæve § 21, stk. 1, 2.
pkt., i lov om varmeforsyning, om, at anmeldelse af priser (i
lovteksten tariffer) m.m. for overskudsvarme, der er omfattet af
regler udstedt i medfør af § 20, stk. 19, i lov om
varmeforsyning, foretages af den varmeforsyningsvirksomhed, som
overskudsvarmen leveres til. Det foreslås videre at
ophæve § 21, stk. 4, 2. pkt., i lov om varmeforsyning,
om, at Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelse i priser og
betingelser efter lovens § 21, stk. 4, 1. pkt., ikke finder
anvendelse på virksomheder for overskudsvarme, der er
omfattet af regler udstedt i medfør af lovens § 20,
stk. 19. De foreslåede ophævelser af de to bestemmelser
vil ikke medføre ændringer for den virksomhed, der
leverer overskudsvarme, i forhold til de regler, der gælder i
dag. Virksomheden vil således fortsat være fritaget for
anmeldelsespligten af priser og grundlaget for priser m.v. efter
§ 21, stk. 1, i lov om varmeforsyning, og for
Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelser efter § 21 stk.
4, i lov om varmeforsyning, for så vidt angår
virksomhedens leverancer af overskudsvarme.
For den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres
til, vil en ophævelse af prisloftet medføre, at
varmeforsyningsvirksomheden ikke vil være begrænset af
et prisloft i forhold til, hvor meget varmeforsyningsvirksomheden
vil kunne indregne i varmepriserne for køb og udnyttelse af
overskudsvarme og dermed, hvor meget der vil kunne opkræves
for overskudsvarmen hos varmeforbrugerne.
Varmeforsyningsvirksomheden vil dog som hidtil være omfattet
af princippet om nødvendige omkostninger efter § 20,
stk. 1, i lov om varmeforsyning, som vil sætte en
begrænsning på virksomhedens indregningsadgang for
omkostninger til køb og udnyttelse af overskudsvarme.
Forsyningstilsynet vil kunne vurdere og eventuelt gribe ind efter
tilsynets gældende indgrebsbeføjelse efter § 21,
stk. 4, i lov om varmeforsyning.
Varmeforsyningsvirksomheden vil ligeledes fortsat være
omfattet af anmeldelsespligten af omkostninger forbundet med
køb og udnyttelse af overskudsvarme efter § 21, stk. 1,
i lov om varmeforsyning.
Det vil således være varmeforsyningsvirksomhedens
eget ansvar at sikre sig, at der ikke betales mere end, hvad
nødvendighed kan begrunde, jf. § 20, stk. 1, i lov om
varmeforsyning, hvis varmeforsyningsvirksomheden vil kunne indregne
og opkræve omkostninger til køb og udnyttelse af
overskudsvarme hos sine varmeforbrugere.
Varmeforsyningsvirksomheden vil som hidtil heller ikke på et
offentligretligt grundlag have krav på tilbageførsel,
eksempelvis hvis varmeforsyningsvirksomheden måtte have
betalt mere for overskudsvarmen, end der kan indregnes i
varmeprisen.
Eksisterende privatretlige aftaler, der måtte være
indgået mellem en varmeforsyningsvirksomhed og en
overskudsvarmevirksomhed om prisen på overskudsvarme, vil
fortsat kunne regulere prisen for køb og salg af
overskudsvarme, såfremt den aftalte pris på
overskudsvarme ikke overstiger prisen fastsat efter § 20, stk.
1, i lov om varmeforsyning om nødvendige omkostninger og
priser, der ikke er urimelige. Det vil være op til
varmeforsyningsvirksomheden i tilstrækkelig grad at sikre sig
i de privatretlige aftaler, der indgås med en
overskudsvarmevirksomhed.
2.2. CO2-kvoter ved
varmeproduktion
2.2.1. Gældende ret
Klima-, energi- og forsyningsministeren har i medfør af
§ 20, stk. 11, 1. pkt., i lov om varmeforsyning, bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler om de gratis tildelte
CO2-kvoter, som er nævnt i
lovens § 20, stk. 8, som ikke er overført til en
CO2-fangstvirksomhed, jf. lov nr.
1647 af 30. december 2024 om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren,
og regler om administration af ordningerne.
Bestemmelsen i § 20, stk. 8, i lov om varmeforsyning,
fastsætter, at udgifter til erhvervelse af kvoter til
varmeproduktion først må indregnes i priserne for
ydelser omfattet af lovens § 20, stk. 1, når de gratis
tildelte CO2-kvoter, som klima-,
energi- og forsyningsministeren efter lov om CO2-kvoter har givet meddelelse om, ikke er
tilstrækkelige til at dække CO2-udledningen fra varmeproduktionen.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1742 af 30. december 2024 om CO2-kvoter til varmeproduktion.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser
Bestemmelsen i § 20, stk. 11, 1. pkt., i lov om
varmeforsyning blev ændret med § 29, nr. 6, i lov nr.
1647 af 30. december 2024 om CO2-fangstaktiviteter. I den forbindelse
blev henvisningen fra lovens § 20, stk. 11, 1. pkt., til de
kvoter, som er nævnt i lovens § 20, stk. 8, ændret
til en henvisning til de gratis tildelte CO2-kvoter, som er nævnt i § 20,
stk. 8. Hensigten med ændringen var at tilpasse bestemmelsen
til de begreber, som anvendes i CO2-kvoteloven om de gratis kvoter, som
bl.a. tildeles til varmeproduktion. Det var ikke hensigten med
ændringen at indsnævre bemyndigelsen til kun at omfatte
gratis tildelte CO2-kvoter.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet vurderer på den
baggrund, at der vil være behov for at fjerne den utilsigtede
indsnævring af § 20, stk. 11, 1. pkt., i lov om
varmeforsyning.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre § 20, stk. 11, 1. pkt., i
lov om varmeforsyning, således, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om de CO2-kvoter, som er nævnt
i lovens § 20, stk. 8, hvilket både vil sige de gratis
tildelte CO2-kvoter og de CO2-kvoter, som erhverves.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme
skønnes ikke at have direkte økonomiske konsekvenser
for staten for så vidt angår provenueffekter.
Det skønnes, at ophævelsen af prisloftet på
overskudsvarme vil lette Forsyningstilsynets administrative
omkostninger med 0,5-1 mio. kr. årligt, når
virkningerne af ophævelsen er slået fuldt igennem
formentlig i løbet af 2026. Besparelsen i
Forsyningstilsynets administrative omkostninger vil ikke have
økonomiske konsekvenser for staten, da besparelserne
modsvares af en tilsvarende reduktion i Forsyningstilsynets
gebyropkrævning hos varmeforsyningsvirksomhederne. Da det
således er varmeforbrugerne, der via gebyrer dækker
Forsyningstilsynets administrative omkostninger i forbindelse med
Forsyningstilsynets forpligtelser efter lov om varmeforsyning, vil
besparelsen tilfalde varmeforbrugerne.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om CO2-kvoter ved varmeproduktion
skønnes ikke at have direkte økonomiske konsekvenser
for staten.
Ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme og
ændringen af bemyndigelsen til at kunne fastsætte
regler om CO2-kvoter ved
varmeproduktion vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for staten.
Ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme og
ændringen af bemyndigelsen til at kunne fastsætte
regler om CO2-kvoter ved
varmeproduktion vurderes ikke at have økonomiske eller
implementeringskonsekvenser for regioner og kommuner.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes
ikke at være relevante for lovforslaget. Det skyldes, at
lovforslaget ikke vil indføre ny regulering, der skal leve
op til principperne for digitaliseringsklar lovgivning, men derimod
vil afskaffe tidligere regulering.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme vurderes ikke at medføre direkte
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Det skønnes, at ophævelsen samlet set vil kunne
medføre positive indirekte økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, da det vil kunne medføre, at nogle
virksomheder vil kunne forhandle en højere pris for levering
af overskudsvarme til varmeforsyningsvirksomheden.
Herudover kan der være positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser i det omfang, at ophævelsen af prisloftet
bidrager til øget udnyttelse af overskudsvarme. Det vil
gælde for de virksomheder, der som følge af
ophævelsen af prisloftet får mulighed for at levere
overskudsvarme til fjernvarmenettet, fordi ophævelsen af
prisloftet medfører, at varmeforsyningsvirksomheden
investerer i nye overskudsvarmeprojekter.
Ophævelse af prisloftet vil i nogle fjernvarmenet kunne
føre til højere varmepriser og dermed øgede
omkostninger for virksomheder, der modtager fjernvarme fra disse
net. I det omfang, at en ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme bidrager til øget udnyttelse af
overskudsvarme, vil det i nogle fjernvarmenet kunne føre til
lavere varmepriser og dermed lavere omkostninger for de
virksomheder, der modtager fjernvarme fra disse net. Det har ikke
være muligt at skønne over, hvorvidt lovforslaget
samlet set fører til højere eller lavere
varmepriser.
Ændringen af bemyndigelsen til at kunne fastsætte
regler om CO2-kvoter ved
varmeproduktion vurderes ikke at medføre direkte
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme og
ændringen af bemyndigelsen til at kunne fastsætte
regler om CO2-kvoter ved
varmeproduktion vurderes ikke at indebære administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en
ophævelse af prisloftet på overskudsvarme vil
øge CO2-udledningerne med ca.
0,1 mio. ton CO2 i 2030 og
indebære begrænsede merudledninger i 2035. Den kommende
CO2-afgift på industrien, der
følger af Grøn skattereform for industri mv., blev
skønnet til at medføre en strukturel nedgang i
produktionen i industrien som følge af afgiften. En
ophævelse af prisloftet på overskudsvarme
skønnes at modvirke den strukturelle nedgang, da nogle
virksomheder, der leverer overskudsvarme, vil kunne få
mulighed for at tjene mere på salg af overskudsvarme.
Der skønnes ikke CO2-reduktioner i fjernvarmesektoren,
såfremt udnyttelse af overskudsvarme stiger som følge
af ophævelse af prisloftet, da øget udnyttelse
vurderes at fortrænge anden fjernvarmeproduktion baseret
på vedvarende energi.
Ændringen af bemyndigelsen til at kunne fastsætte
regler om CO2-kvoter ved
varmeproduktion vurderes ikke at have direkte klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forslaget om ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme vurderes ikke at have naturmæssige
konsekvenser. Herudover vurderes forslaget om ophævelse af
prisloftet på overskudsvarme ikke at have direkte
miljømæssige konsekvenser. Det bemærkes dog, at
der kan være afledte miljøeffekter. Forslaget kan have
afledte miljømæssige konsekvenser for så vidt
angår luftkvaliteten, da forslaget skønnes at modvirke
den strukturelle nedgang i produktionen i industrien som
følge af CO₂-afgiften. Dette kan føre til en
højere anvendelse af fossile brændsler i industrien,
hvilket kan påvirke luftkvaliteten negativt. Det vurderes
dog, at der vil være tale om en meget lille effekt, og den er
derfor ikke kvantificeret yderligere.
Ændringen af bemyndigelsen til at kunne fastsætte
regler om CO2-kvoter ved
varmeproduktion vurderes ikke at have direkte miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 4, har
været sendt i høring i perioden fra den 23. januar
2025 til den 20. februar 2025 (28 dage), og et udkast til
lovforslagets § 1, nr. 3, har været sendt i
høring i perioden fra den 5. marts 2025 til den 12. marts
2025 (7 dage). Den kortere høringsperiode for lovforslagets
§ 1, nr. 3, er begrundet i, at der med denne del af
lovforslaget opnås den retstilstand, som var forudsat, men
ikke opnået ved lovændringen i 2024 og herudover
hensynet til at kunne nå at inddrage eventuelle
bemærkninger til den foreslåede bestemmelse inden
fremsættelsen af lovforslaget. De to udkast til lovforslaget
har været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, abf
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Akademikerne,
Akademirådet, Akademisk Arkitektforening, Albertslund
Forsyning, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARC,
ARGO, Arkitektskolen i Aarhus, Asfaltindustrien, Billund Vand A/S,
Biofos A/S, Biogas Danmark, BL - Danmarks Almene Boliger, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Borris Rådet, Brancheforeningen
Dansk Luftfart, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brintbranchen, Brunata, Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og
Forsyning (BEOF), Bopa Law, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Byggeskadefonden, Byggesocietet, Bygherreforeningen, Bygningskultur
Ringsted, Bæredygtigt Landbrug, Carbon Neutral Energy, CEPOS,
Cerius, Center for Electric Power and Energy (DTU), Clean Energy
Invest ApS, CO-industri, Concito, COOP, Copenhagen Merchants, COWI,
CrossBridge Energy, CTR, Dana Petroleum, Danfoss, Danish Data
Center Industry, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Danoil
Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Dansk Biotek, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk
Byplanlaboratorium, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk
Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk
Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kyst- og Naturturisme,
Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Transport
og Logistik (DLTL), Dansk Ungdoms Fællesråd - DUF,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske
Commodities, Danske Destinationer, Danske halmleverandører,
Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Juletræer
- træer & grønt, Danske Kloakmestre, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Maritime, Danske
Mediedistributører, Danske Regioner, Danske Tegl, Danske
Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), DANVAK,
Datatilsynet, Decentral Energi, De Samvirkende
Købmænd, DELTA Dansk Elektronik, DENFO, Danske
Energiforbrugere, De Danske Gærfabrikker, Det finansielle
ankenævn, DGI, DHI, DI, Dommerfuldmægtigforeningen,
Drivkraft Danmark, DTL Danske Vognmænd, DTU - Institut for
Vindenergi, DTU - Myndighedsbetjening, EA Energianalyse, E. ON
Danmark A/S, Ejendom Danmark, Elretur, Energi Danmark, Energi Fyn,
Energiforum Danmark, Energinet, Energiklagenævnet,
Energisammenslutningen, Energycluster, Energisystemer ApS,
Energnist, Energifællesskaber Danmark, Energitjenesten,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervslejernes
Landsorganisation, European Energy, Eurowind Energy A/S, Evida, EWE
Energie AG, FAB - Foreningen af byplanlæggere,
Feriehusudlejernes Brancheforening, FH Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans Danmark, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka,
Forbundet Arkitekter og Designere (FAOD), Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af fabrikanter og importører af
elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA),
Foreningen Biogasbranchen, Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI),
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Fors A/S,
Forsyningstilsynet, Fredericia Spildevand A/S, Frederiksberg
Forsyning, Friluftsrådet, FSR Danske revisorer, Fynsland,
Gaia Solar/ Solaropti/ Sunfactor, Gammel Estrup - Danmarks
Herregårdsmuseum, Gavnø Slot, GEUS - De Nationale
Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland,
Grakom - Kommunikationsindustrien, Green Gas Denmark, Green Power
Denmark, Greenpeace, Gentofte og Gladsaxe Fjernvarme, Grenaa
Varmeværk, Grundejernes Investeringsfond, GTS (Godkendt
Teknologisk service), Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd, Havarikommissionen, Hedeselskabet, Hess
Denmark ApS, Hillerød Forsyning, Historiske Huse, HOFOR A/S,
HOFOR Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, HOFOR el og varme,
HORESTA, Hulgaard Advokater, Hvidovre Fjernvarmeselskab,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Ineos Danmark,
IT-Branchen, Kalundborg Forsyning, Kjærgaard A/S,
Klimabevægelsen, KlimaEnergi A/S, Klimarådet,
Kolonihaveforbundet, Komiteen Bæredygtig Kystkultur,
KommuneKredit, KL, Kraka, Kredsløb, Københavns
Universitet, Københavns Universitet - Institut for
Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet -
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi,
Københavns Universitet - Professor Helle Tegner Anker,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landinspektørforeningen,
Landsbyggefonden, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen Praktisk
Økologi, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, Landsforeningen af Solcelleejere, LCA
Center, Lederne Søfart, Lundsby Biogas, Maskinmestrenes
Forening, Mejeriforeningen, MOE Rådgivende ingeniører,
Moesgaard Museum, Morsø Forsyning, Middelgrundens
Vindmøllelaug, Maabjerg Energy Center - MEC, NEAS Energy
A/S, NetVarme, Nature Energy, Niras, NOAH Energi og Klima, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Nordværk, Noreco, Norlys,
NRGi Renewables A/S, Olie Gas Danmark, Oxfam IBIS, Planenergi, Plan
og Projekt, Plastindustrien, Rambøll, Realdania, Ren Energi
Oplysning (REO), Ringsted Forsyning, Rådet for
Bæredygtigt Byggeri, Rådet for Grøn Omstilling,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Sdr. Herreds
Kraftvarmeværker, SEAS-NVE, SMV danmark, Siemens Gamesa,
Silkeborg Forsyning, Solar Lightning Consultants ApS, Sund &
Bælt, Statens ByggeforskningsInstitut, Syddansk Universitet,
Synergi, Sønderborg Varme, TEKNIQ Arbejdsgiverne,
Teknologisk Institut, Termonet Danmark, Total S. A., T-REGS,
TREFOR/EWII, Træinformation, TVIS, Tænketanken
Demokratisk Erhverv, Varmepumpefabrikantforeningen,
Varmepumpeindustrien - VPI, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi,
Vejen Kraftvarmeværk, Vejle Spildevand, VELTEK - VVS- og
El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove,
VEKS, Verdo Randers, Vestforbrænding, Vestas Wind Systems
A/S, Viborg Varme, Vikingeskibsmuseet, Wind Denmark, Wind Estate
A/S, WWF Verdensnaturfonden, Ældresagen, Økologisk
Landsforening, Ørsted, Aalborg Energikoncern, Aalborg
Forsyning, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Aalborg
Universitet - Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg
Universitet - Institut for Planlægning, Aalborg Universitet -
Build Institut for byggeri, By og Miljø, Aarhus Universitet,
Aarhus Universitet - Institut for Miljøvidenskab, Aarhus
Universitet - Professor emerita Ellen Margrethe Basse og samtlige
kommuner.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen direkte konsekvenser. Der skønnes at være indirekte
positive konsekvenser for virksomheder, der leverer
overskudsvarme. Kan medføre indirekte positive
konsekvenser for virksomheder, der modtager fjernvarme, som det
ikke har været muligt at skønne over. | Ingen direkte konsekvenser. Kan medføre indirekte negative
konsekvenser for virksomheder, der modtager fjernvarme, som det
ikke har været muligt at skønne over. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ja, der skønnes med betydelig
usikkerhed, at en ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme vil øge CO2-udledningerne med ca. 0,1 mio. ton
CO2 i 2030 og indebære
begrænsede merudledninger i 2035. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen direkte konsekvenser. Der kan være en mindre afledt effekt
på luftkvalitet, der ikke kan kvantificeres. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i lov om
varmeforsyning fremgår af § 20, stk. 1. Bestemmelsen
finder anvendelse på virksomheder, der leverer opvarmet vand,
damp eller gas bortset fra naturgas til det indenlandske marked med
det formål at levere energi til bygningers opvarmning og
forsyning med varmt vand. Virksomheder, der leverer overskudsvarme,
hvor anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en
kapacitet på under 0,25 MW, er ikke omfattet af bestemmelsen,
jf. § 20, stk. 1, 3. pkt.
Bestemmelsen i § 20, stk. 1, indeholder princippet om
nødvendige omkostninger. Princippet indebærer, at de
varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet af bestemmelsen, alene
kan opkræve de nødvendige omkostninger og udgifter,
der er forbundet med levering af det opvarmede vand m.v. til
rumvarmeformål. De omkostninger, der må indregnes i
priserne, skal ud over at være nødvendige også
efter deres art være indregningsberettigede.
Det foreslås i § 20, stk. 1, 1.
pkt., at "stk. 7-19" ændres til "stk. 7-18".
Den foreslåede ændring vil indebære, at
henvisningen til § 20, stk. 19, udgår af § 20, stk.
1, 1. pkt.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at
bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19, foreslås
ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i lov om
varmeforsyning fremgår af § 20, stk. 1. Det
følger af den ikke udtømmende opregning af
varmeforsyningsvirksomheder i 1. pkt., at
varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet af bestemmelsen, alene
kan opkræve de nødvendige omkostninger og udgifter,
der er forbundet med levering af det opvarmede vand m.v. til
rumvarmeformål. Det følger af § 20, stk. 1, 3.
pkt., i lov om varmeforsyning, at 1. pkt. ikke finder anvendelse
på virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor
anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en
kapacitet på under 0,25 MW.
Ved overskudsvarme forstås i medfør af § 1 a,
nr. 2, i lov om varmeforsyning uundgåelig varme produceret
som biprodukt fra industri- eller elproduktionsanlæg eller i
tertiærsektoren, der ville blive bortledt uudnyttet i luft
eller vand uden adgang til et fjernvarmesystem.
Det foreslås i § 20, stk. 1, 3.
pkt., at 1. pkt. ikke finder anvendelse på
virksomheder ved levering af overskudsvarme.
Med den foreslåede ændring af § 20, stk. 1, 3.
pkt., vil virksomheder, der leverer overskudsvarme, produceret som
biprodukt fra industri- eller elproduktionsanlæg eller i
tertiærsektoren, ikke være omfattet af prisreguleringen
efter lov om varmeforsyning, idet begrebet overskudsvarme vil
skulle forstås i overensstemmelse med definitionen i § 1
a, nr. 2, i lov om varmeforsyning.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng
med, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om
varmeforsyning foreslås ophævet. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ophævelse af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om
varmeforsyning nødvendiggør, at der foretages
ændringer i lovens § 20, stk. 1, 3. pkt., idet
virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor anlægget, der
udnytter og leverer overskudsvarme, har en kapacitet over 0,25 MW,
uden den foreslåede ændring af lovens § 20, stk.
1, 3. pkt., ville blive omfattet af princippet om nødvendige
omkostninger efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning.
Den foreslåede undtagelse i § 20, stk. 1, 3. pkt., i
lov om varmeforsyning vil i sammenhæng med definitionen af
overskudsvarme medføre, at det er alle virksomheder, der
leverer overskudsvarme, produceret som biprodukt fra industri-
eller elproduktionsanlæg eller i tertiærsektoren, som
vil være omfattet af undtagelsen fra § 20, stk. 1, 1.
pkt., i lov om varmeforsyning. Den foreslåede bestemmelse vil
således finde anvendelse på alle virksomheder, der
leverer overskudsvarme, uanset kapaciteten på det
anlæg, der udnytter og leverer overskudsvarme. Hvis
virksomheden også leverer varme til en
varmeforsyningsvirksomhed, der ikke er overskudsvarme, vil
virksomheden derimod være omfattet af prisreguleringen efter
lov om varmeforsyning for denne type leverance.
Virksomhederne vil for levering af overskudsvarme - som efter
gældende ret - fortsat ikke være omfattet af lovens
anmeldelsesregler for priser og grundlag for priser m.v. efter
§ 21, stk. 1 og 3, i lov om varmeforsyning og
Forsyningstilsynets tilsyn i medfør af lov om
varmeforsynings § 21, stk. 4.
Da den foreslåede undtagelse fra § 20, stk. 1, 1.
pkt., i lov om varmeforsyning alene vil vedrøre de
virksomheder, der har overskudsvarme produceret som biprodukt fra
industri- eller elproduktionsanlæg eller i
tertiærsektoren, jf. definitionen i § 1 a, nr. 2, i lov
om varmeforsyning, følger det modsætningsvist, at en
varmeforsyningsvirksomhed, der får leveret overskudsvarme til
videredistribution til egne varmeaftagere, ikke vil være
omfattet af den foreslåede § 20, stk. 1, 3. pkt.
Virksomheden vil således fortsat være omfattet af
§ 20, stk. 1, 1. pkt.
Til nr. 3
Det følger af § 20, stk. 11, 1. pkt., i lov om
varmeforsyning, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om de gratis tildelte CO2-kvoter, som er nævnt i stk. 8, som
ikke er overført til en CO2-fangstvirksomhed, jf. lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren,
og regler om administration af ordningerne.
Det foreslås, at i § 20, stk.
11, 1. pkt., ændres »de gratis tildelte CO2-kvoter« til »de CO2-kvoter«.
Med forslaget vil afgrænsningen i § 20, stk. 11, 1.
pkt., i lov om varmeforsyning blive ændret, så klima-,
energi- og forsyningsministerens bemyndigelse vil omfatte hele
§ 20, stk. 8, i lov om varmeforsyning. Ministeren vil dermed
have bemyndigelse til at kunne fastsætte nærmere regler
om begge typer CO2-kvoter omfattet
af § 20, stk. 8, hvilket vil sige både de gratis
tildelte CO2-kvoter og de CO2-kvoter, som erhverves.
Ministeren vil f.eks. kunne udstede regler om
værdifastsættelse af CO2-kvoter, om tildeling og forbrug af
CO2-kvoter til varmeproduktion, om
tidspunkt og fremgangsmåde vedrørende
overførsel af CO2-kvoter i
forholdet mellem varmeproduktionsenheder og varmeaftagere ved
underskud eller overskud af CO2-kvoter og om fordeling af CO2-kvoter mellem flere varmeaftagere.
Ministeren vil således f.eks. kunne udstede regler om, at
en varmeaftager vil skulle overføre gratis tildelte CO2-kvoter til en varmeproducent, hvor
varmeaftageren i forholdet til varmeproducenten er i overskud af
CO2-kvoter. Ministeren vil endvidere
f.eks. kunne fastsætte regler om, at en varmeaftager, hvor
denne ikke har mulighed for at overføre de gratiskvoter, som
denne har pligt til at tilbageføre, i stedet vil skulle
erhverve CO2-kvoter og
tilbageføre disse til varmeproducenten.
Med den foreslåede bestemmelse rettes en utilsigtet
indsnævring af ordlyden af § 20, stk. 11, 1. pkt., i lov
om varmeforsyning således, at retstilstanden bringes tilbage
til situationen før den seneste ændring af
bestemmelsen i lov nr. 1647 af 30. december 2024, hvori
bestemmelsen fik sin forkerte ordlyd.
Til nr. 4
(Til § 20, stk. 19)
Bestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning
indeholder en bemyndigelse for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler om prisloft
på overskudsvarme, herunder regler om generelle og
individuelle prislofter og om gyldighedsperioder for prislofter.
Ministerens bemyndigelse er udmøntet i
overskudsvarmebekendtgørelsen.
Prisloftet finder anvendelse på den
varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til. Det
følger af § 2, stk. 1, i
overskudsvarmebekendtgørelsen, at
varmeforsyningsvirksomheden i sine priser vil kunne indregne den
laveste af prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i
lov om varmeforsyning eller prisloftet fastsat efter
bekendtgørelsens §§ 3, 5 eller 6. Det er
varmeforsyningsvirksomhedens samlede omkostninger til udnyttelse af
overskudsvarme, herunder omkostninger til betaling for
overskudsvarmen til virksomheden, der skal holdes under prisloftet,
jf. § 2, stk. 2, i overskudsvarmebekendtgørelsen.
Det foreslås, at § 20, stk.
19, ophæves.
Forslaget vil indebære, at bemyndigelsen i § 20, stk.
19, i lov om varmeforsyning for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler om prisloft
på overskudsvarme. Den foreslåede ophævelse af
bemyndigelsen vil have den virkning, at
overskudsvarmebekendtgørelsen bortfalder den 1. juli 2025.
Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, og
bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ophævelse af
bemyndigelsesbestemmelsen vil medføre, at maksimalprisen,
som en varmeforsyningsvirksomhed vil kunne indregne og
opkræve over varmepriserne for køb og udnyttelse af
overskudsvarme, vil være prisen fastsat efter § 20, stk.
1, i lov om varmeforsyning.
Varmeforsyningsvirksomheden vil fortsat være omfattet af
anmeldelsespligten efter § 21, stk. 1 og 3, i lov om
varmeforsyning og Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelse
efter § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning.
(§ 21, stk. 1, 2. pkt.)
Det følger af § 21, stk. 1, i lov om varmeforsyning,
at tariffer (priser), betingelser m.v. skal anmeldes til
Forsyningstilsynet efter nærmere regler fastsat af tilsynet.
For overskudsvarme, der er omfattet af et prisloft efter regler
fastsat i medfør af § 20, stk. 19, i lov om
varmeforsyning, foretages anmeldelsen af den
varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til, jf.
§ 21, stk. 1, 2. pkt., i lov om varmeforsyning.
Det foreslås, at § 21, stk. 1,
2. pkt., ophæves.
Den foreslåede ophævelse af reglen om pligten til at
foretage anmeldelse skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ophævelse af § 20, stk. 19, i lov om
varmeforsyning, der indeholder en bemyndigelse for ministeren til
at kunne fastsætte regler om prisloft på
overskudsvarme. Den gældende bestemmelse i § 21, stk. 1,
2. pkt., i lov om varmeforsyning vil således blive
overflødig, hvorfor den foreslås ophævet. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne
hertil.
Den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til,
angiver allerede i dag omkostninger forbundet med køb og
udnyttelse af overskudsvarme ved sine anmeldelser til
Forsyningstilsynet. Den foreslåede ophævelse af
bestemmelsen vil således ikke medføre en ændring
i selve anmeldelsespligten for varmeforsyningsvirksomheden, idet
pligten til at foretage anmeldelse, jf. § 21, stk. 1, i lov om
varmeforsyning, fortsat vil påhvile
varmeforsyningsvirksomheden.
Den foreslåede ændring vil ikke berøre
Forsyningstilsynets kompetence til at fastsætte nærmere
regler for varmeforsyningsvirksomhedens anmeldelser.
Forsyningstilsynet vil således inden for hjemlen i § 21,
stk. 1, i lov om varmeforsyning kunne fastsætte regler,
herunder eventuelt ændrede regler, om anmeldelse fra
varmeforsyningsvirksomhederne for køb og udnyttelse af
overskudsvarme, hvis dette lovforslag måtte give
Forsyningstilsynet anledning hertil.
(§ 21, stk. 4, 2. pkt.)
Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelser er reguleret i
§ 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning.
Forsyningstilsynet kan gribe ind, hvis Forsyningstilsynet
finder, at tariffer, omkostningsfordeling på anlæg med
forenet produktion eller andre betingelser er urimelige eller i
strid med bestemmelserne i §§ 20, 20 a, 20 b eller 20 c,
§ 28 b, stk. 4, eller regler udstedt i henhold til loven, jf.
§ 21, stk. 4, 1. pkt., i lov om varmeforsyning.
Forsyningstilsynets beføjelser finder ikke anvendelse
på virksomheder for overskudsvarme, der er omfattet af regler
udstedt i medfør af § 20, stk. 19, jf. § 21, stk.
4, 2. pkt., i lov om varmeforsyning. Forsyningstilsynet vil for
eksempel ikke kunne pålægge en virksomhed at
efterregulere sin overskudsvarmepris ved nedsættelse af
prisen på overskudsvarmen i de fremadrettede leverancer af
overskudsvarme til en varmeforsyningsvirksomhed.
Det foreslås, at § 21, stk. 4,
2. pkt., ophæves.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng
med den foreslåede ophævelse af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om
varmeforsyning. Bestemmelsen i § 21, stk. 4, 2. pkt., i lov om
varmeforsyning bliver som følge heraf overflødig,
hvorfor den foreslås ophævet. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ændring vil endvidere skulle ses i
sammenhæng med ændringen i § 20, stk. 1, 3. pkt.,
i lov om varmeforsyning, hvor det foreslås, at
prisreguleringen ikke vil finde anvendelse på virksomheder,
der leverer overskudsvarme. Der henvises til lovforslagets §
1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på,
at Forsyningstilsynets beføjelser som i dag vil skulle
anvendes over for den varmeforsyningsvirksomhed, som
overskudsvarmen leveres til. Det skyldes, at
varmeforsyningsvirksomheden, som overskudsvarmen leveres til,
fortsat vil være omfattet af prisreguleringen.
Forsyningstilsynet vil skulle føre tilsyn med, at
varmeforsyningsvirksomheden overholder princippet om
nødvendige omkostninger i medfør af § 20, stk.
1, i lov om varmeforsyning, herunder for køb af
overskudsvarme. Varmeforsyningsvirksomheden vil dermed som hidtil
kunne komme til at stå som adressat for Forsyningstilsynets
eventuelle pålæg i medfør af § 21, stk. 4,
i lov om varmeforsyning.
Den foreslåede bestemmelse om ophævelsen vil ikke
have til hensigt at ændre den måde, som
Forsyningstilsynet i dag fører tilsyn i medfør af
§ 21, stk. 4. Det vil således være op til
Forsyningstilsynet at fastlægge en praksis for tilsynet
på området for overskudsvarme.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den
varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til,
på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse ikke
længere vil være underlagt et prisloft på de
samlede omkostninger til køb og udnyttelse af
overskudsvarme. Eventuelle leveringsaftaler, som parterne
måtte have aftalt, vil være reguleret på et
privatretligt grundlag. Det vil således være op til
parterne selv at afsøge muligheder for at få
ændret allerede indgåede aftaler.
Den foreslåede bestemmelse vil i sammenhæng med
ophævelse af bemyndigelsen i § 20, stk. 19, i lov om
varmeforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, have den
virkning, at overskudsvarmebekendtgørelsen bortfalder den 1.
juli 2025, fordi overskudsvarmebekendtgørelsen er udstedt
med hjemmel i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning.
Den foreslåede bestemmelse vil således
indebære, at prisloftet på overskudsvarme for 2025
udmeldt efter § 4 i overskudsvarmebekendtgørelsen kun
vil finde anvendelse til den 1. juli 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil desuden medføre, at
Forsyningstilsynet ikke vil skulle beregne og udmelde et prisloft
senest den 1. november 2025 med virkning for kalenderåret
2026, jf. § 4 i overskudsvarmebekendtgørelsen.
Det foreslås i stk. 2, at
loven ikke finder anvendelse på sager om
prisfastsættelse af overskudsvarme, der vedrører en
periode før lovens ikrafttræden. For sådanne
sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 4, ikke finder anvendelse
på sager, der vedrører prisen på overskudsvarme
i perioden fra den 1. januar 2022 til den 1. juli 2025, hvor
køb og udnyttelse af overskudsvarme har været
underlagt et prisloft. Disse sager vil skulle behandles efter de
hidtil gældende regler også efter den 1. juli 2025.
Det betyder bl.a., at både igangværende sager og nye
sager, der indbringes for eller rejses af Forsyningstilsynet efter
lovens ikrafttræden, som vedrører denne periode, vil
skulle behandles efter de hidtil gældende regler.
Forsyningstilsynet vil således konkret skulle vurdere og
eventuelt træffe afgørelse om, hvorvidt en
varmeforsyningsvirksomhed i sine priser har indregnet den laveste
af prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i lov om
varmeforsyning eller prisloft efter regler fastsat i medfør
af § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet lov om varmeforsyning ikke gælder for
Færøerne og Grønland, og ikke kan sættes
i kraft for Færøerne og Grønland, jf. § 36
i lov om varmeforsyning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024, som
ændret ved § 4 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, § 29
i lov nr. 1647 af 30. december 2024, § 1 i lov nr. 1678 af 30.
december 2024 og § 42 i lov nr. 258 af 6. marts 2025,
foretages følgende ændringer: | | | | § 20.
Kollektive varmeforsyningsanlæg, industrivirksomheder,
kraftvarmeanlæg med en eleffekt over 25 MW samt geotermiske
anlæg m.v. kan i priserne for levering til det indenlandske
marked af opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas med
det formål at levere energi til bygningers opvarmning og
forsyning med varmt vand indregne nødvendige udgifter til
energi, lønninger og andre driftsomkostninger,
efterforskning, administration og salg, omkostninger som
følge af pålagte offentlige forpligtelser, herunder
omkostninger til energispareaktiviteter efter §§ 28 a, 28
b og 29, samt finansieringsudgifter ved fremmedkapital, herunder
ved et statsfinansieret lån, og underskud fra tidligere
perioder opstået i forbindelse med etablering og
væsentlig udbygning af forsyningssystemerne, jf. dog stk.
7-19 og §§ 20 b, 20 c og 20 e. 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse på levering af opvarmet vand til andre
formål fra et centralt kraft-varme-anlæg, jf. §
10, stk. 6, i lov om elforsyning. 1. pkt. finder ikke anvendelse
på virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor
anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en
kapacitet på under 0,25 MW. | | 1. I § 20, stk. 1, 1. pkt., ændres
»stk. 7-19« til: »stk. 7-18«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 2. § 20, stk. 1, 3. pkt., affattes
således: | | »1. pkt. finder ikke anvendelse
på virksomheder ved levering af overskudsvarme.« | Stk. 2-10.
--- | | | Stk. 11. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om de gratis tildelte CO2-kvoter, som er nævnt i stk. 8, og
om de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter efter stk. 9, som ikke er
overført til en CO2-fangstvirksomhed, jf. lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren,
og regler om administration af ordningerne. Ministeren kan herunder
fastsætte bestemmelse om værdifastsættelse af de
i 1. pkt. nævnte CO2-kvoter,
om tildeling og forbrug af CO2-kvoter til varmeproduktion, om tidspunkt
og fremgangsmåde vedrørende overførsel af
CO2-kvoter i forholdet mellem
varmeproduktionsenheder og varmeaftagere ved underskud eller
overskud af CO2-kvoter og om
fordeling af CO2-kvoter mellem flere
varmeaftagere. | | 3. I § 20, stk. 11, 1. pkt., ændres
»de gratis tildelte CO2-kvoter« til: »de CO2-kvoter«. | Stk. 12-18.
--- | | | Stk. 19. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
prisloft på overskudsvarme, herunder regler om generelle og
individuelle prislofter og om gyldighedsperioder for
prislofter. | | 4. § 20, stk. 19, § 21, stk. 1, 2. pkt., og § 21, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves. | | | | § 21.
Tariffer, omkostningsfordeling på anlæg med forenet
produktion og andre betingelser for ydelser omfattet af
§§ 20, 20 a eller 20 b skal anmeldes til et tilsyn, der
er nedsat af klima-, energi- og forsyningsministeren
(Forsyningstilsynet), med angivelse af grundlaget herfor efter
regler fastsat af tilsynet. Anmeldelse efter 1. pkt. for
overskudsvarme, der er omfattet af regler udstedt i medfør
af § 20, stk. 19, foretages af den varmeforsyningsvirksomhed,
som overskudsvarmen leveres til. Forsyningstilsynet kan
fastsætte regler om formen for anmeldelse og om, at
anmeldelse skal foretages elektronisk. Forsyningstilsynet kan
fastsætte regler om, at anmeldelse skal ledsages af
erklæring afgivet af en registreret revisor, statsautoriseret
revisor eller kommunens revisor. Forsyningstilsynet kan give
pålæg om anmeldelse. | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4. Finder
Forsyningstilsynet, at tariffer, omkostningsfordeling på
anlæg med forenet produktion eller andre betingelser er
urimelige eller i strid med bestemmelserne i §§ 20, 20 a,
20 b eller 20 c, § 28 b, stk. 4, eller regler udstedt i
henhold til loven, giver tilsynet, såfremt forholdet ikke
gennem forhandling kan bringes til ophør, pålæg
om ændring af tariffer, omkostningsfordeling på
anlæg med forenet produktion eller betingelser, jf. dog stk.
6 og 7. 1. pkt. finder ikke anvendelse på virksomheder for
overskudsvarme, der er omfattet af regler udstedt i medfør
af § 20, stk. 19. | | | Stk. 5-8.
--- | | | | | |
|