Skriftlig fremsættelse (4. april
2025)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme
og ændring af CO2-kvotebemyndigelse)
(Lovforslag nr. L 189)
Lovforslaget implementerer Aftale om afskaffelse af prisloft på
overskudsvarme fra 17. januar 2025. Med lovforslaget
foreslås det at ophæve klima-, energi- og
forsyningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
prisloft på overskudsvarme. Der vil således
fremadrettet ikke længere være et prisloft over de
omkostninger, som varmeforsyningsvirksomheder kan opkræve hos
forbrugeren for udnyttelse af overskudsvarme.
Lovforslaget har til formål at skabe
en højere grad af fleksibilitet og færre barrierer for
varmeforsyningsvirksomheder til at investere i udnyttelse af
overskudsvarme. Som følge af ophævelsen af prisloftet
vil det fremadrettet i højere grad påhvile
varmeforsyningsvirksomhederne at løfte ansvaret for, at
udnyttelse af overskudsvarme sker økonomisk ansvarligt og
til gavn for forbrugeren.
Fjernvarmevirksomheder, som modtager
overskudsvarme, vil fortsat være omfattet af kravene i lov om
varmeforsyning om, at forbrugerens varmepriser ikke overstiger,
hvad de nødvendige omkostninger kan begrunde, eller er
urimelige. Virksomheder, der leverer overskudsvarme, vil fortsat
ikke være omfattet af prisreguleringen i lov om
varmeforsyning og dermed ikke af anmeldelsespligten af priser m.v.
og Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelser.
Med lovforslaget foreslås endvidere
en ændring af ordlyden i klima-, energi- og
forsyningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
overførsel af CO2-kvoter i
forbindelse med varmeproduktion. Ordlyden blev senest ændret
ifm. lov om CO2-fangstaktiviteter i
forsyningssektoren, som trådte i kraft d. 1. januar 2025. Det
har efterfølgende vist sig, at ændringen vil
medføre en utilsigtet indsnævring af bemyndigelsen.
Det har ikke været hensigten at ændre bestemmelsens
indhold, hvilket følger af lovbemærkningerne.
Indeværende lovforslag retter dette tilbage til før 1.
januar 2025.
Lovforslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre en merudledning på ca. 0,1 mio.
tons CO2 i 2030 samt
begrænsede merudledninger i 2035. Lovforslaget vurderes ikke
at have direkte konsekvenser for erhverv, stat, kommuner og
regioner.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. juli 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.