L 189 Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning.

(Ophævelse af prisloft på overskudsvarme og ændring af CO2-kvotebemyndigelse).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 22-05-2025

Afgivet: 22-05-2025

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 22. maj 2025

20241_l189_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 22. maj 2025

1. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Det Konservative Folkeparti og Enhedslisten

Det Konservative Folkepartis medlemmer og Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at de støtter, at prisloftet for overskudsvarme ophæves. KF og EL har tillid til, at kommuner og fjernvarmeselskaber udvælger de bedste projekter til anvendelse af overskudsvarme, som kan give billigere fjernvarme for forbrugerne og har en positiv klimaeffekt. Partierne har noteret, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i lovforslagets bemærkninger »med betydelig usikkerhed« har regnet sig frem til, at lovforslaget har en negativ klimaeffekt på 0,1 mio. t CO2 i 2030.

Partierne finder det skuffende, at det tog mere end et år for regeringen at komme frem til at foreslå en afskaffelse af prisloftet, efter at fire partier i december 2023 havde foreslået afskaffelsen af prisloftet.

KF og EL har i årevis hørt på advarsler om falsk overskudsvarme, men partierne forventer, at virkeligheden viser, at lovforslaget har positive klimaeffekter. KF og EL opfordrer til, at ministeriet, Klimarådet, Dansk Fjernvarme m.fl. følger op på, hvad den realiserede CO2-effekt bliver af at fjerne prisloftet for overskudsvarme.

Dansk Folkeparti

Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at ministeren har fremlagt beregninger på, at den gennemsnitlige husstand i de mest berørte fjernvarmenet frem mod 2030 vil opleve en øget varmeregning på 1.200 kr., og at nogle husstande vil opleve en endnu større regning som en isoleret konsekvens af ophævelse af prisloftet.

DF understreger, at et prisloft er til for forbrugerne. DF noterer sig ligeledes, at det allerede i dag er muligt at udnytte overskudsvarme, men at prisloftet forhindrer urentable overskudsvarmeprojekter. Prisloftet betyder således, at fjernvarmeselskaberne i dag skal foretage de nødvendige økonomiske beregninger og risikoafdækning, før et eventuelt projekt påbegyndes.

DF mener, at priserne skal ned - ikke op. Derfor kan partiet ikke støtte op om lovforslaget.

Alternativet

Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at det er afgørende, at der skabes bedre rammer for udnyttelse af overskudsvarme, så vi ikke taber denne ressource. Partiet kan derfor støtte forslaget.

3. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. april 2025 og var til 1. behandling den 23. april 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren sendte den 23. januar 2025 dette udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 134. Den 5. marts 2025 blev en del af lovforslaget sendt i supplerende høring, jf. KEF alm. del - bilag 169. Den 4. april 2025 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget vedrørende både den oprindelige og den supplerende høring.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Malte Larsen (S) fmd. Bjarne Laustsen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (ALT) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum (SF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT) nfmd. 

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5