Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 20. maj 2025
1. Ændringsforslag
Liberal Alliances og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet 6 ændringsforslag om deling
af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF og M) vil stemme imod ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF, EL, DF, RV og ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, SF og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, DF, RV og ALT) indstiller lovforslag A til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag C til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme for lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller
lovforslag B til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod lovforslag C. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 5 og 6. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslag A. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr.
2. Mindretallet indstiller lovforslag B til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag C til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme for lovforslaget ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller
lovforslag B til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag
C til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra indenrigs- og
sundhedsministeren
»Ministerens tilkendegivelse
vedrørende afgrænsning af bemyndigelser i § 48 a,
stk. 2, og § 48 b, stk. 3
Ministeren har i forlængelse af
henvendelser fra bl.a. Lægeforeningen og Folketingets
behandling af lovforslaget tilkendegivet, at ministeriet vil
udarbejde præciserende bekendtgørelser og
vejledninger, som tydeligt angiver formålet og
rækkevidden af de bemyndigelsesbestemmelser, der er fastsat i
lovforslagets § 48 a, stk. 2, og § 48 b, stk. 3.
Ministeren har i den forbindelse
præciseret, at:
- Bemyndigelserne, der er fastsat i
lovforslagets § 48 a, stk. 2, og § 48 b, stk. 3, alene
vedrører administrative og tekniske forhold, herunder
fastsættelse af procedurer, sikkerhedskrav og adgangsforhold
for behandling og videregivelse af sundhedsdata til de lovbestemte
formål.
- Lovforslaget indebærer ikke, at nye
aktører får adgang til sundhedsdata, ud over hvad der
allerede følger af gældende lovgivning.
- Lovforslaget giver mere klar hjemmel til
bestemte former for sekundær anvendelse, herunder brug af
data til beslutningsstøtte i patientbehandlingen og
varetagelse af patienters vitale interesser ved sekundærfund,
inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen, GDPR,
sundhedsloven og det etiske komitésystem.
- Politisk neutralitet og uvildighed i den
statistiske behandling og formidling fastholdes uændret i
overensstemmelse med EU's statistiske principper og
databeskyttelsesforordningen.
- Indenrigs- og sundhedsministeriet vil
sikre, at de nærmere vilkår for anvendelse og adgang
fremgår tydeligt af bekendtgørelserne, og at der i
udarbejdelsen vil ske inddragelse af relevante interessenter,
herunder repræsentanter for sundhedsfaglige miljøer,
forskere og Datatilsynet.«
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
bakker op om lovforslaget og ser det som en vigtig milepæl,
at der nu etableres Ét Kontaktpunkt, hvor der dannes et
samlet overblik over danske sundhedsdata og etableres én
indgang, hvor forskere skal ansøge om adgang til data. Det
vil føre til en langt bedre anvendelse af eksisterende data
og styrke den danske sundhedsforskning til gavn for patienterne.
Selv om det bliver nemmere at vide, hvor man skal spørge om
lov til anvende data, understreger SF og RV vigtigheden af, at det
ikke bliver lettere at få lov. SF og RV noterer sig, at der
ikke ændres på kravene til etiske godkendelser, og at
der fortsat skal foretages uvildige vurderinger af det enkelte
projekt, inden data eventuelt kan anvendes. Det er
afgørende, at der er tillid til anvendelsen af sundhedsdata,
og derfor har det været væsentligt for SF og RV.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne henviser til, at
indenrigs- og sundhedsministeren i svar på
spørgsmål nr. 33 har oplyst:
»Danmarks Statistik oplyser
følgende: »Danmarks Statistik har til opgave at stille
data til rådighed for statistisk analyse og videnskabelige
formål, jf. lov om Danmarks Statistik §1 stk. 3, nr.
4.
I det kommende samarbejde mellem Danmarks
Statistik og EKP er det fortsat hensigten, at forskere på
sundhedsområdet, der har behov for at justere for
socioøkonomiske faktorer eller behov for at koble deres data
med andre data fra Danmarks Statistik, sømløst
videreføres fra EKP til Danmarks Datavindue (DDV) i Danmarks
Statistik. Efter godkendelse af projektet vil forskere få
adgang til data gennem DDV's analysemiljø og de
analysemiljøer, som DDV har en aftale med.
Oplysninger indsamlet til statistiske
formål må ikke anvendes eller videregives til andre
formål og må i henhold til national og europæisk
lovgivning ikke anvendes til at identificere individer.
Data hos Danmarks Statistik kan derfor ikke
anvendes til formål, der ikke er forenelige med Danmarks
Statistiks regler. Det kan være udvikling af algoritmer til
beslutningsstøtte i konkret patientbehandling, styring i
sundhedsvæsenet, hvor der udveksles individoplysninger til
administrativt brug eller opfølgning på konkrete
behandlingsindsatser, hvor der er behov for at kunne identificere
individer.
Danmarks Statistik bemærker, at
EHDS-forordningen tilsvarende stiller krav om, at
personoplysninger, som anvendes til statistik, forskning eller
andre sekundære formål, enten anonymiseres eller
pseudonymiseres for at beskytte borgernes
privatliv.««
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti er bekymret
for, om etableringen af Ét Kontaktpunkt risikerer at skabe
dobbeltadministration og ringere adgang for forskere og
virksomheder til sundhedsdata. Det fremgår af
høringssvar fra bl.a. Danmarks Statistik, Dansk Erhverv og
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab, at de nødvendige funktioner
allerede i dag understøttes af Danmarks Datavindue, og at
udviklingen af en ny parallel løsning kan medføre
længere sagsbehandlingstider og højere omkostninger
uden dokumenterede gevinster. Vi mangler en egentlig businesscase,
som dokumenterer, hvordan Ét Kontaktpunkt konkret vil
forbedre tilgængeligheden af data sammenlignet med
eksisterende løsninger. Ligeledes bør det
undersøges, om der med fordel kunne arbejdes for en
tættere integration med Danmarks Datavindue, så
allerede udviklede funktioner og infrastruktur udnyttes frem for at
opbygges på ny.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (LA
og EL), tiltrådt af et mindretal
(DD, KF, DF, RV og ALT):
1)
Lovforslaget deles i tre dele med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven, lov om apoteksvirksomhed
og lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter (Etablering af Ét Kontaktpunkt for
sekundær anvendelse af sundhedsdata)« omfattende §
1, nr. 3-5, og §§ 2-5.
B. »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven (Videregivelse af
oplysninger om demensdiagnoser)« omfattende § 1, nr. 6,
§ 4, stk. 1, og § 5, stk. 1 og 2.
C. »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven (Styrket beskyttelse af
medarbejdere i sundhedsvæsenet i sager om aktindsigt
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1 og 2, § 4, stk. 1, og
§ 5, stk. 1 og 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 5
2) I
stk. 2, 1. og 2.
pkt., udgår »og 6«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslaget om deling]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 4
3)
Ordene », jf. dog stk. 2« udgår.
[Konsekvensændring af
ændringsforslaget om deling]
Til § 5
4) I
stk. 2, 1. og 2.
pkt., udgår »1-3 og«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslaget om deling]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 4
5)
Ordene », jf. dog stk. 2« udgår.
[Konsekvensændring af
ændringsforslaget om deling]
Til § 5
6) I
stk. 2, 1. og 2.
pkt., udgår »1-3 og«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslaget om deling]
Bemærkninger
Til nr. 1-6
Det foreslås at dele lovforslaget op
i tre lovforslag (A, B og C). Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget ved 2. behandling, vil de tre lovforslag blive
viderebehandlet, herunder stemt om, hver for sig.
Lovforslag A omfatter forslaget om
etablering af Ét Kontaktpunkt for sekundær anvendelse
af sundhedsdata.
Lovforslag B omfatter forslaget om
videregivelse af oplysninger om demensdiagnoser.
Lovforslag C omfatter forslaget om styrket
beskyttelse af medarbejdere i sundhedsvæsenet i sager om
aktindsigt m.v.
Herudover foreslås i
ændringsforslag nr. 2-6 konsekvensændringer som
følge af ændringsforslaget om deling.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts
2025 og var til 1. behandling den 25. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 20. december 2024 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 106. Den 27. marts
2025 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
35 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret på
nær spørgsmål nr. 34 og 35, som forventes
besvaret inden 2. behandling.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse
Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) nfmd. Sara Emil
Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt
(V) Heidi Bank (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Rasmus
Lund-Nielsen (M) fmd. Jens Henrik
Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Kirsten Normann Andersen
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Karsten Filsø
(SF) Peder Hvelplund (EL) Stinus Lindgreen (RV) Karin Liltorp
(ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |