Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 20. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2, herunder om deling af
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 3-7.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M og RV) vil stemme imod ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, DF, ALT og N) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, M og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og LA) indstiller lovforslag A til vedtagelse. Mindretallet indstiller
lovforslag B til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme for lovforslaget med de af ministeren
stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DD og KF) vil stemme
hverken for eller imod lovforslag A ved 3. behandling. Mindretallet
indstiller lovforslag B til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme for lovforslaget med de af ministeren
under nr. 5 og 7 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod de af ministeren under nr. 3, 4 og 6
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
indstiller lovforslag B til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 2
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslag A ved 3. behandling. Mindretallet indstiller lovforslag
B til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de af ministeren under nr. 5 og 7 stillede
ændringsforslag og imod de af ministeren under nr. 3, 4 og 6
stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
indstiller lovforslag B til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 2
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de af ministeren under nr. 3-5 og 7 stillede
ændringsforslag og imod det af ministeren under nr. 6
stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (N) vil stemme hverken for eller imod
lovforslag A. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
lovforslag B. Mindretallet vil stemme for det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances,
Det Konservative Folkepartis og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget konstaterer, at regeringspartierne (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) ikke har ønsket at støtte
ændringsforslagene stillet af Dansk Folkeparti
(ændringsforslag nr. 1-2), herunder ændringsforslaget
om opdeling af lovforslaget. Det er en uskik, når regeringen
fremsætter såkaldte bunkelovforslag, hvor flere
forskellige lovinitiativer samles i et og samme forslag, selv
når de indholdsmæssigt ikke hænger nært
sammen. Det besværliggør en ordentlig politisk og
faglig behandling, og det er utilfredsstillende, at der ikke gives
mulighed for at stemme særskilt om de enkelte dele.
Med lovforslaget lægges der op til en
skærpelse af reglerne om bortfald af opholdstilladelse,
så flygtninge i højere grad ligestilles med
øvrige udlændinge. Fremover skal opholdstilladelsen
kunne bortfalde, hvis flygtningen opgiver bopæl i Danmark
eller opholder sig i udlandet i længere tid. Det er efter
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konservative
Folkepartis og Dansk Folkepartis opfattelse en fornuftig stramning.
DD, LA, KF og DF noterer sig, at regeringen efter
fremsættelsen af lovforslaget og på baggrund af
høringssvar har været nødsaget til at
foreslå en undtagelse, så flygtninge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1,
(konventionsflygtninge) ikke omfattes af stramningen med henvisning
til Danmarks internationale forpligtelser. Helt grundlæggende
finder DD, LA, KF og DF det problematisk, at konventionerne
beskytter flygtninge på en måde, hvor deres
opholdstilladelse i Danmark kan bevares, selv om de hverken bor i
landet eller har nogen reel tilknytning til Danmark. Det mener DD,
LA, KF og DF ikke giver mening.
Lovforslaget indebærer endvidere en
ændring af reglerne om tilbagebetaling af
repatrieringsstøtte, så der fremover i højere
grad vil være hjemmel til at kræve støtte
tilbagebetalt, hvis en udlænding vender tilbage til Danmark
efter repatriering. Det finder DD, LA, KF og DF fornuftigt og
støtter, at der skabes klarere og mere ensartede regler
på området. DD, LA, KF og DF finder det dog
grundlæggende utilfredsstillende, at lovforslaget samtidig
lægger op til, at udlændinge, som allerede har
tilbagebetalt repatrieringsstøtte, men hvor der
efterfølgende konstateres manglende lovhjemmel, vil kunne
få refunderet de betalte beløb.
Lovforslaget indeholder afslutningsvis en
udvidelse af adgangen til straksudsendelse af kriminelle
udlændinge. Hvor det i dag er muligt at straksudsende udviste
udlændinge med en ubetinget fængselsstraf på op
til 4 måneder, foreslås grænsen hævet til 1
års fængsel. Det støtter DD, LA, KF og DF, men
vi mener samtidig, at regeringen bør gøre langt mere
for at sikre, at hjemsendelsesaftaler med tredjelande faktisk
fungerer. Det er meningsløst, at udviste udlændinge
optager pladser i danske fængsler, når de kunne afsone
i deres hjemland. Regeringen bør derfor intensivere arbejdet
med at indgå og håndhæve hjemsendelsesaftaler,
så kriminelle udlændinge hurtigt og effektivt kan
udsendes.
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti støtter lovforslaget som helhed,
selv om partierne finder anledning til at kritisere dele af
lovforslaget og den lovtekniske tilgang til lovforslaget. Dansk
Folkeparti støtter ikke lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslag
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD, SF, LA, KF, EL, ALT og N):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven og
repatrieringsloven (Skærpelse af bortfaldsregler for
udlændinge med asyl, herunder regler om tilbagebetaling af
udbetalt hjælp til repatriering)« omfattende
§§ 1, 2, 4 og 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Udvidelse af adgangen til straksudsendelse)« omfattende
§ 3, § 4, stk. 1, og § 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 5
2) Paragraffen affattes således:
»§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M og RV):
3) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 17, stk. 4,
indsættes efter »i de i stk. 1 nævnte tidsrum har
taget ophold uden for landene som omhandlet i § 29 a, stk.
1«: », jf. dog § 17 b«.
[Internationale forpligtelser]
4) Nr. 3
affattes således:
»3. Efter § 17 a
indsættes:
»§ 17 b. En
afgørelse om bortfald af en opholdstilladelse efter § 7
og § 8, stk. 1 og 2, skal tillige indeholde en stillingtagen
til, om udlændingen i henhold til internationale
forpligtelser skal bevare sin opholdstilladelse eller meddeles en
ny opholdstilladelse efter § 7.««
[Internationale forpligtelser]
5) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
53 a, stk. 2, 6. pkt., der bliver 7. pkt., ændres
»5. pkt.« til: »6. pkt.«, og efter
»bortfald efter« indsættes: »§ 17
og«.«
[Korrektion]
Til § 2
6) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 9, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter »hvis en udlændings
opholdstilladelse«: »inden for de første 2
år efter udrejsen«.
[Tilpasning af tidsperiode for
tilbagebetaling]
Til § 4
7) I
stk. 1 ændres »1.
juni« til: »15. juni«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i to lovforslag (A og B).
Det foreslås, at de elementer fra
lovforslaget, der omhandler skærpelse af bortfaldsregler for
udlændinge med asyl, herunder regler om tilbagebetaling af
udbetalt hjælp til repatriering, udskilles til lovforslaget
under A.
Det foreslås, at de elementer fra
lovforslaget, der omhandler udvidelse af adgangen til
straksudsendelse, udskilles til lovforslaget under B.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Der foreslås, at der i den
foreslåede affattelse af udlændingelovens § 17,
stk. 4, indsættes en henvisning til udlændingelovens
§ 17 b, jf. ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 4
Efter det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 3, foreslås det, at der i udlændingeloven
indsættes et § 17 b, hvorefter en afgørelse om
bortfald af en opholdstilladelse efter § 7 og § 8, stk. 1
og 2, for udlændinge, der opholder sig i Danmark, tillige vil
skulle indeholde en afgørelse om, hvorvidt udlændingen
skal meddeles en ny opholdstilladelse.
Det foreslås, at bestemmelsen
nyaffattes således, at afgørelser om bortfald af en
opholdstilladelse efter § 7 og § 8, stk. 1 og 2, vil
skulle indeholde en stillingtagen til, om udlændingen i
henhold til internationale forpligtelser kan bevare sin
opholdstilladelse eller meddeles en ny opholdstilladelse efter
§ 7.
Det betyder, at uanset om udlændingen
opholder sig i Danmark eller uden for landet, vil der i forbindelse
med en afgørelse om bortfald skulle tages stilling til, om
Danmarks internationale forpligtelser, herunder
flygtningekonventionens artikel 1 C, kræver, at
udlændingen skal bevare sin opholdstilladelse eller meddeles
en ny opholdstilladelse efter § 7. Det forudsættes, at
udlændingen vil bevare sin opholdstilladelse, så
længe internationale forpligtelser tilsiger det, og det er
ikke en forudsætning for bevarelse af opholdstilladelse, at
der træffes en afgørelse herom. Opholdstilladelsen kan
således alene anses for bortfaldet, hvis dette er i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Hensigten med ændringsforslaget er at
sikre, at en udlænding, uanset om bortfaldsbetingelserne i
§ 17, stk. 1 og 4, er opfyldt, vil kunne bevare en
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1,
eller § 8, stk. 1, hvis rettighederne efter
flygtningekonventionen kræver det. Dette vil f.eks. kunne
være i et tilfælde, hvor udlændingen ikke har
bosat sig i sit hjemland og der således ikke foreligger en
ophørsgrund efter flygtningekonventionen artikel 1 C, nr. 4,
eller andre ophørsgrunde i øvrigt. For
udlændinge omfattet af flygtningekonventionen vil vurderingen
og proceduren i væsentligt omfang derfor være den
samme, som følger af gældende ret, og der tilsigtes i
vidt omfang ikke nogen ændringer i forhold til mulighederne
for, at en konventionsflygtning vil kunne bevare en
opholdstilladelse.
Den foreslåede ordning vil ikke
indebære yderligere rettigheder end dem, der følger af
internationale forpligtelser. Det afgørende vil derfor
være, om udlændingen fortsat kan anses som
værende flygtning i flygtningekonventionens forstand, og
sammenholdt med den gældende udlændingelovs regler vil
det ikke være afgørende, om udlændingen har
taget bopæl i hjemlandet eller opnået beskyttelse i et
tredjeland, hvis udlændingen af andre grunde ikke
længere kan anses for at være flygtning. En
opholdstilladelse vil således tilsvarende kunne bortfalde,
hvis der foreligger andre ophørsgrunde efter
flygtningekonventionens artikel 1 C, hvilket f.eks. vil kunne
være tilfældet, hvis der er sket varige og stabile
ændringer i hjemlandet og udlændingen derfor ikke
længere kan anses som værende flygtning.
For udlændinge med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 2 og 3, og § 8,
stk. 2, vil der efter ændringsforslaget tilsvarende skulle
tages stilling til, om andre internationale forpligtelser, herunder
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, vil kunne
være til hinder for bortfald. En sådan vurdering
foretages dog i relevant omfang allerede i dag efter gældende
praksis. Der tilsigtes derudover ingen ændringer i forhold
til den foreslåede ordning i lovforslagets § 1, nr. 3,
for udlændinge omfattet af udlændingelovens § 7,
stk. 2 og 3, og § 8, stk. 2. Lovforslagets § 1, nr. 3,
vil således fortsat indebære, at der i et
tilfælde, hvor udlændingen opholder sig i Danmark, vil
skulle tages stilling til, om udlændingen opfylder
betingelserne for en ny opholdstilladelse. I tilfælde, hvor
udlændingen meddeles en ny opholdstilladelse, vil
begyndelsestidspunktet for opholdstilladelsen skulle regnes fra
meddelelsen af den nye opholdstilladelse. Dette står
således i modsætning til, hvad der vil gælde for
en flygtning, der efter ændringsforslaget vil have ret til at
bevare en opholdstilladelse.
Til nr. 5
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 7, ændres, så der i udlændingelovens
§ 53 a, stk. 2, 6. pkt., der bliver 7. pkt., vil ændres
en henvisning fra 5. pkt. til 6. pkt.
Ændringsforslaget er en korrektion,
da det fremsatte lovforslag skulle have indeholdt en
konsekvensændring i lyset af lovforslagets § 1, nr.
6.
Til nr. 6
Det foreslås, at lovforslagets §
2 ændres, således at den udbetalte hjælp til
repatriering skal tilbagebetales, hvis den pågældendes
opholdstilladelse ikke kan anses for bortfaldet eller ophørt
efter udlændingelovens § 17 inden for de første 2
år efter udrejsen. Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslaget til § 1, hvorefter en udlænding
omfattet af flygtningekonventionen principielt vil kunne opholde
sig uden for Danmark i en længere periode end 2 år,
uden at vedkommendes opholdstilladelse af den grund skal anses for
bortfaldet eller ophørt. Det foreslås derfor, at
kravet om tilbagebetaling af udbetalt hjælp til repatriering
alene skal gælde inden for de første 2 år efter
udrejsen, hvilket svarer til de eksisterende regler om
tilbagebetaling, i tilfælde af at en repatrieret
udlænding på ny indgiver en ansøgning om
opholdstilladelse i Danmark og i forlængelse heraf meddeles
opholdstilladelse.
Til nr. 7
Det foreslås, at
ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslaget rykkes fra den 1.
til den 15. juni 2025 for at sikre mere tid til behandlingen af
lovforslaget i Folketinget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts
2025 og var til 1. behandling den 29. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 17. marts
2025 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 75. Den
16. april 2025 og den 23. april 2025 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S)
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S)
fmd. Thomas Jensen (S) Hans
Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi
Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (N) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD)
Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Mikkel Bjørn (DF) nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen
(SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |