Ændringsforslag stillet den 13. maj
2025 uden for betænkningen
Til § 1
Af Theresa Scavenius
(UFG):
9) I
den under nr. 1 foreslåede § 16 indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke:
»Stk. 6.
Medlemmer af udpegningsorganet kan ikke blive udpeget til
bestyrelsen af kulturministeren eller DR's fastansatte
medarbejdere.«
[Krav om, at kulturministeren og
DR's medarbejdere ikke kan udpege et medlem af udpegningsorganet
til DR's bestyrelse]
10) I
den under nr. 1 foreslåede § 16 a indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke:
»Stk. 4.
Udpegningsorganets medlemmer skal som helhed have dokumenterede
kompetencer inden for bestyrelseserfaring og ledelseserfaring og
indsigt i teknologi, medieudvikling og public service.«
[Krav om, at udpegningsorganet som
helhed skal have visse kompetencer]
11) I
den under nr. 1 foreslåede § 16 b indsættes i stk. 1 efter »følgende«:
»dokumenterede«.
[Krav om, at kompetencer skal
være dokumenterede]
12) I
den under nr. 1 foreslåede 16 b indsættes i stk. 1, nr. 1, efter
»brugervaner«: », herunder
internationalt«.
[Tilføjelse om, at der
også skal være international viden]
13) I
den under nr. 1 foreslåede 16 b indsættes i stk. 1, nr. 2, efter »udvikling«:
», herunder internationalt«.
[Tilføjelse om, at der
også skal være international viden]
14) I
den under nr. 1 foreslåede 16 b indsættes i stk. 2 efter »stk. 1«: »,
og at de nævnte kompetencer er ligeligt
repræsenteret«.
[Sikring af, at alle 11 kompetencer
er ligeligt repræsenteret]
15) I
den under nr. 1 foreslåede 16 b indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk. 3.
Bestyrelsen søges sammensat, så medlemmerne
repræsenterer en demografisk og geografisk spredning og i
henhold til ligestillingslovens principper.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Krav om en mangfoldighed i DR's
bestyrelse]
16) I
den under nr. 1 foreslåede § 16 b indsættes i stk. 3, der bliver stk. 4, efter
»følgende«: » dokumenterede«.
[Krav om, at kompetencer skal
være dokumenterede]
17) I
den under nr. 1 foreslåede § 16 b udgår stk. 3, nr. 3, der bliver stk. 4, nr. 3.
[Fjernelse af krav om, at
bestyrelsesformanden skal have stor personlig gennemslagskraft og
stærke kommunikative evner]
18) I
den under nr. 1 foreslåede 16 b indsættes efter stk. 4, som bliver
stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6.
For at øge uafhængigheden skal medlemmer af
bestyrelsen opfylde følgende krav:
1) Et medlem
må ikke inden for de seneste 5 år have været
medlem af direktionen eller ledende medarbejder i DR.
2) Et medlem
må ikke inden for de seneste 5 år have modtaget
større vederlag fra DR i anden egenskab end som medlem af
bestyrelsen.
3) Et medlem
må ikke inden for de seneste 5 år have haft en
forretningsrelation, eksempelvis personlig eller indirekte som
partner eller ansat, aktionær, kunde, leverandør eller
ledelsesmedlem i selskaber med tilsvarende forbindelse, med DR.
4) Et medlem
må ikke være tilknyttet direkte til et selskab, hvor
der er krydsende ledelsesrepræsentanter mellem DR og
selskabet.
5) Et medlem
må ikke inden for de seneste 5 år have været
medlem af et politisk parti.«
[Forøgelse af
uafhængigheden af DRs bestyrelse]
Bemærkninger
Til nr. 9-18.
Med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/1083 af 11. april 2024 om oprettelse af en
fælles ramme for medietjenester i det indre marked og om
ændring af direktiv 2010/13/EU (den europæiske
forordning om mediefrihed) indføres der et nyt
regelsæt for at beskytte mediepluralisme og
-uafhængighed. Det betyder bl.a., at public service-medierne
fungerer uafhængigt.
Regeringen har fremsat et lovforslag, der
foreslår, at der oprettes et nyt udpegningsorgan, hvortil
Folketingets 6 største partier hver vælger et medlem.
Udpegningsorganet har til formål at udpege 6 medlemmer til
DR's bestyrelse.
På den baggrund stilles i alt 10
ændringsforslag. Formålet med ændringsforslagene
er at sikre større grad af dokumenterede kvalifikationer hos
de udpegede medlemmer samt politisk uafhængighed.
Det skal bemærkes, at
ændringsforslag nr. 10-13, 15, 16 og 18 er identiske med
anbefalingerne fra april 2024 fra Udvalget vedr. DR's
bestyrelse.
Ændringsforslag nr. 9 skal medvirke
til at sikre armslængden, ved at kulturministeren ikke kan
udpege personer, der er udpeget af politiske partier.
Ændringsforslag nr. 10 medvirker til,
at organet har de nødvendige kompetencer til at udpege
kvalificerede bestyrelsesmedlemmer.
Med ændringsforslag nr. 11 og 16
tilføjes et krav om dokumenterede kompetencer for at sikre,
at bestyrelsesmedlemmerne har dokumenterbare kompetencer.
Med ændringsforslag nr. 12 og 13
sikres det, at bestyrelsen også har indsigt i internationale
medieforhold.
Ændringsforslag nr. 14 sikrer, at
alle kompetencer vægtes ligeligt, hvilket kan bidrage til en
mere balanceret bestyrelse og beslutningstagning baseret på
bred faglighed.
Ændringsforslaget nr. 15 sikrer, at
bestyrelsen sammensættes med jævn demografisk og
geografisk spredning og i henhold til ligestillingslovens
principper, hvilket skal bidrage til mangfoldighed og
repræsentativitet.
Med ændringsforslag nr. 17 fjernes
krav om, at bestyrelsesformanden skal have stor personlig
gennemslagskraft og stærke kommunikative evner.
Ændringsforslag nr. 18
tilføjer et uafhængighedskrav til
bestyrelsesmedlemmerne for at sikre, at medlemmerne ikke har
interessekonflikter, tætte forbindelser til DR eller på
anden måde kan drage fordel af en relation til DR.