Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 29. april 2025
Forslag
til
Lov om Energiklagenævnet
Kapitel 1
Energiklagenævnets kompetence og
uafhængighed
§ 1.
Energiklagenævnet er klageinstans for administrative
afgørelser, når det er fastsat ved lov eller i henhold
til lov.
Stk. 2.
Nævnet afgør spørgsmål om sin kompetence
i konkrete sager.
Stk. 3.
Nævnet er uafhængigt af instruktioner om den enkelte
sags behandling og afgørelse.
Kapitel 2
Energiklagenævnets
sammensætning
§ 2.
Energiklagenævnet nedsættes af erhvervsministeren.
Nævnet består af 1 formand, et antal
næstformænd og et antal sagkyndige medlemmer, der
beskikkes af erhvervsministeren efter indstilling.
Stk. 2.
Nævnets formand og næstformænd skal være
dommere.
Stk. 3.
Nævnets sagkyndige medlemmer skal repræsentere et
alsidigt kendskab til energi-, forsynings- og erhvervsmæssige
forhold og besidde juridisk, økonomisk og teknisk
sagkundskab inden for områder omfattet af nævnets
kompetence.
Stk. 4.
Indstilles der ikke sagkyndige medlemmer efter regler fastsat i
medfør af stk. 6, kan erhvervsministeren genbeskikke eller
midlertidigt beskikke et sagkyndigt medlem efter indstilling fra
formanden.
Stk. 5.
Nævnets medlemmer beskikkes for en periode på op til 4
år med mulighed for genbeskikkelse. Ved udtræden kan et
nyt medlem beskikkes for den resterende del af perioden.
Stk. 6.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
indstilling af sagkyndige medlemmer til nævnet.
§ 3.
Energiklagenævnets formand kan beslutte, at behandlingen af
en sag kræver, at nævnet tiltrædes af et eller
flere sagkyndige medlemmer, der ad hoc-beskikkes af
direktøren for Nævnenes Hus.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
indstilling af sagkyndige medlemmer til ad hoc-beskikkelse.
Kapitel 3
Energiklagenævnets afgørelsesmåde
og formandens kompetence
§ 4.
Sagsbehandlingen ved Energiklagenævnet er skriftlig.
Formanden kan dog i særlige tilfælde bestemme, at sagen
skal behandles mundtligt med deltagelse af sagens parter.
§ 5.
Afgørelse i den enkelte sag træffes af formanden eller
1 næstformand og 2, 4 eller 6 beskikkede sagkyndige
medlemmer, jf. dog §§ 6 og 7.
Stk. 2.
Formanden bestemmer under hensyn til sagens karakter, hvilke
sagkyndige medlemmer der deltager i en sags behandling, herunder om
antallet skal være 2, 4 eller 6, jf. dog § 3.
Stk. 3.
Afgørelse træffes ved stemmeflerhed, jf. dog
§§ 6 og 7.
§ 6.
Formanden kan på Energiklagenævnets vegne afvise
klager, jf. § 8.
Stk. 2.
Formanden kan på nævnets vegne afgøre, om en
klage skal tillægges opsættende virkning i sager, hvor
sagens parter har anmodet om dette.
Stk. 3.
Formanden kan på nævnets vegne træffe
afgørelse i sager om aktindsigt.
Stk. 4.
Formanden kan på nævnets vegne træffe
afgørelse i sager om anmodning om genoptagelse.
Stk. 5.
Formanden kan efter aftale med nævnet træffe
afgørelse på nævnets vegne i andre typer af
sager under nævnets kompetence.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
formanden kan træffe afgørelse på nævnets
vegne i sager, der ikke indeholder spørgsmål af
større eller principiel betydning, og i sager, hvis
afgørelse alene beror på en juridisk vurdering.
§ 7.
Formanden kan bestemme, at opgaver og beføjelser efter
§ 5, stk. 2, og § 6, stk. 1, 2, 4 og 6, varetages af
sekretariatet.
Kapitel 4
Energiklagenævnets sagsbehandling og
prøvelse
§ 8.
Energiklagenævnet kan afvise en klage, der er uegnet til at
danne grundlag for sagens behandling.
§ 9.
Energiklagenævnet kan begrænse sin prøvelse af
en afgørelse til de forhold, der er klaget over.
Stk. 2. Hvis en
sag indeholder flere klagepunkter, kan nævnet begrænse
sin prøvelse til de væsentlige forhold.
§
10. Hvis en sag vedrører en afgørelse, som har
betydning for etablering af vedvarende energi-anlæg i form af
et vindmølle- eller solcelleprojekt, skal
Energiklagenævnet begrænse sin prøvelse til de
forhold, der er klaget over. Nævnet skal ved prøvelse
af sager efter 1. pkt. lade myndighedens vurdering af hensynet til
behovet for etablering af vedvarende energi-anlæg indgå
med betydelig vægt.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om, at stk. 1 skal finde anvendelse på
andre former for vedvarende energi-anlæg og virksomhed eller
infrastruktur i tilknytning hertil og anlæg til fangst,
transport eller lagring af CO2.
§
11. Energiklagenævnet kan fastsætte en frist for
en klager til at tilvejebringe et tilstrækkeligt grundlag
for, at nævnet kan behandle sagen. Nævnet afviser
klagen, hvis klageren ikke inden udløbet af den fastsatte
frist har tilvejebragt et tilstrækkeligt grundlag for, at
nævnet kan behandle sagen. Nævnet kan dog undlade at
afvise klagen efter 2. pkt., hvis der foreligger særlige
forhold.
Stk. 2.
Nævnet kan fastsætte en frist for afgivelse af
udtalelser og fremlæggelse af oplysninger m.v. fra sagens
parter, berørte myndigheder og eksterne sagkyndige m.v. til
brug for sagens behandling. Nævnet afviser klagen, hvis
klageren ikke overholder fristen efter 1. pkt., medmindre der
foreligger særlige forhold.
Stk. 3.
Nævnet kan beslutte, at en klager ikke kan fremsætte
yderligere klagepunkter, og at sagens parter ikke kan afgive
yderligere udtalelser eller fremkomme med yderligere oplysninger,
når nævnet vurderer, at sagen er tilstrækkeligt
oplyst.
Stk. 4. En klage
kan uanset stk. 1 og 2 ikke afvises, hvis en afvisning vil
være i strid med internationale eller EU-retlige
forpligtelser om ret til at klage over trufne
afgørelser.
§
12. Erhvervsministeren fastsætter efter forhandling
med klima-, energi- og forsyningsministeren
Energiklagenævnets forretningsorden.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr
ved indbringelse af en klage for nævnet.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om mål for
nævnets sagsbehandlingstid, herunder om, at Folketinget skal
orienteres, hvis et fastsat mål ikke overholdes.
Kapitel 5
Administrative
bestemmelser, klage og søgsmål
§
13. Energiklagenævnet sekretariatsbetjenes af
Nævnenes Hus.
Stk. 2. Ansatte
i Nævnenes Hus anses i spørgsmål om
møderet for retten i medfør af retsplejelovens §
260, stk. 3, nr. 4, for at være ansat i
Energiklagenævnet.
§
14. Energiklagenævnets afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed, medmindre andet
følger af den lovgivning, som afgørelsen er truffet
efter.
Stk. 2.
Nævnets afgørelser kan indbringes for domstolene,
senest 6 måneder efter at nævnets afgørelse er
truffet, medmindre andet følger af den lovgivning, som
afgørelsen er truffet efter.
Kapitel 6
Digital
kommunikation og obligatorisk digital selvbetjening ved indgivelse
af klage
§
15. Indgivelse af klage til og efterfølgende
kommunikation om sagen med Energiklagenævnet skal ske ved
anvendelse af digital selvbetjening, medmindre klageren er fritaget
fra obligatorisk tilslutning til Digital Post efter reglerne herom
i lov om Digital Post fra offentlige afsendere.
Stk. 2.
Nævnet afviser en klage, der ikke er indgivet i
overensstemmelse med stk. 1, jf. dog stk. 3-5.
Stk. 3.
Nævnet kan undlade at afvise en klage, der ikke er indgivet
ved digital selvbetjening, hvis der foreligger særlige
forhold, der gør, at klageren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetjening.
Stk. 4. En klage
kan ikke afvises, hvis en afvisning vil være i strid med
internationale eller EU-retlige forpligtelser om ret til at klage
over trufne afgørelser.
Stk. 5.
Nævnet kan undlade at afvise en klage, der ikke er indgivet
ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en samlet
økonomisk vurdering er klare økonomiske fordele for
nævnet eller 1. instans ved at behandle sagen.
§
16. Forvaltningslovens § 19 finder ikke anvendelse for
oplysninger, som er tilgængelige for en part via digital
selvbetjening.
Stk. 2.
Energiklagenævnet kan fastsætte en frist for parten til
at afgive en udtalelse, når nye oplysninger bliver gjort
tilgængelige via digital selvbetjening.
§
17. En klage til Energiklagenævnet indgives skriftligt
til den myndighed, der har truffet afgørelsen. En klage
anses for indgivet, når den er tilgængelig for
myndigheden. Myndigheden skal, hvis den vil fastholde
afgørelsen, videresende klagen til nævnet snarest og
som udgangspunkt ikke senere end 3 uger efter klagefristens
udløb. Klagen skal ved videresendelsen være ledsaget
af den påklagede afgørelse, de dokumenter, der er
indgået i sagens bedømmelse, og en udtalelse fra
myndigheden med myndighedens bemærkninger til sagen og de
anførte klagepunkter.
Stk. 2.
Videresender myndigheden klagen til nævnet, sender den
samtidig en kopi af sin udtalelse til de i sagen involverede med en
frist for at afgive bemærkninger til nævnet på 3
uger fra modtagelsen.
Stk. 3.
Myndigheden skal straks underrette nævnet, hvis den, efter at
klagen er videresendt til nævnet, indgår i
forhandlinger med adressaten for afgørelsen og klageren om
forhold, der er af betydning for klagen. Nævnet kan
sætte behandlingen af sagen i bero, indtil forhandlingerne er
afsluttet. Myndigheden underretter nævnet om resultatet af
forhandlingerne, når de er afsluttet.
Stk. 4.
Myndighedens videresendelse af klagen til nævnet og
efterfølgende kommunikation om sagen med nævnet skal
ske ved anvendelse af digital selvbetjening. Det samme gælder
sager, hvor klagen ikke er indgivet ved anvendelse af digital
selvbetjening, men hvor nævnet har truffet afgørelse
om, at klagen ikke afvises.
Stk. 5. Indgives
en klage ikke ved anvendelse af digital selvbetjening, skal
myndigheden snarest videresende klagen til nævnet. I
sådanne tilfælde finder stk. 1, 3. og 4. pkt., og stk.
2 ikke anvendelse.
Kapitel 7
Ikrafttræden m.v.
§
18. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Klager,
der er indgivet før tidspunktet for lovens
ikrafttræden, og som ikke er færdigbehandlet før
lovens ikrafttræden, behandles efter reglerne i denne
lov.
Stk. 3. For
beskikkelser af nævnsmedlemmer, der er foretaget før
lovens ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler
anvendelse indtil beskikkelsesperiodens udløb.
Stk. 4.
Beskikkelser, der foretages første gang efter lovens
ikrafttræden, kan ske for en længere periode end 4
år.
Kapitel 8
Ændringer
i anden lovgivning
§ 19. I
lov om kontinentalsoklen og visse aktiviteter på
søterritoriet, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 27.
februar 2024, foretages følgende ændring:
1. § 6
b ophæves.
§ 20. I
lov om etablering og benyttelse af en rørledning til
transport af råolie og kondensat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 200 af 27. februar 2024, foretages
følgende ændring:
1. § 5
b ophæves.
§ 21. I
lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1031 af 6. september 2024, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1705 af 23. december 2016, lov nr. 328 af 28. marts 2023 og
§ 2 i lov nr. 1676 af 30. december 2024, foretages
følgende ændringer:
1. § 66,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
2. I
§ 68, stk. 1, nr. 1, ændres
», og« til: ».«
3. § 68,
stk. 1, nr. 2, og stk. 2, og
§ 69 ophæves.
§ 22. I
lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2.
februar 2024, som ændret ved § 4 i lov nr. 673 af 11.
juni 2024, § 29 i lov nr. 1647 af 30. december 2024, § 1
i lov nr. 1678 af 30. december 2024 og § 42 i lov nr. 258 af
6. marts 2025, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 26 a, stk. 1, nr. 1,
ændres »Energiklagenævnet,« til:
»Energiklagenævnet, og«.
2. I
§ 26 a, stk. 1, nr. 2,
ændres », og« til: ».«
3. § 26 a,
stk. 1, nr. 3, ophæves.
4. § 27,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 1.
§ 23. I
lov nr. 1767 af 28. december 2023 om CO2-kvoter foretages følgende
ændring:
1. § 22,
stk. 3, nr. 2, og § 25
ophæves.
§ 24. I
lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1461 af 29. november 2023, som
ændret ved § 34 i lov nr. 612 af 11. juni 2024, §
43 i lov nr. 258 af 6. marts 2025 og § 3 i lov nr. 341 af 3.
april 2025, foretages følgende ændring:
1. § 37
b ophæves.
§ 25. I
lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24.
oktober 2023, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 640 af
11. juni 2024 og senest ved § 40 i lov nr. 258 af 6. marts
2025, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 68 a, stk. 2, ændres
»§ 90, stk. 1, nr. 1.« til: »§ 90, nr.
1.«
2. § 89,
stk. 5, ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
3. I
§ 90, stk. 1, nr. 1, ændres
», og« til: ».«
4. § 90,
stk. 1, nr. 2, og stk. 2, og
§ 91 ophæves.
§ 26. I
lov om gasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 16.
august 2023, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 674 af
11. juni 2024 og senest ved § 1 i lov nr. 341 af 3. april
2025, foretages følgende ændringer:
1. § 50 a,
§ 52, nr. 3, og § 53
ophæves.
2. I
§ 52,
nr. 1, ændres »Energiklagenævnet,«
til: »Energiklagenævnet, og«.
3. I
§ 52,
nr. 2, ændres », og« til:
».«
§ 27. I
lov om fjernkøling, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af
6. marts 2023, foretages følgende ændring:
1. § 7,
stk. 5, og § 8
ophæves.
§ 28. I
lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1036 af 12. september 2024, som
ændret ved § 31 i lov nr. 1647 af 30. december 2024,
foretages følgende ændring:
1. § 20,
stk. 5 og 6, ophæves.
§ 29. I
lov om Energinet, jf. lovbekendtgørelse nr. 271 af 9. marts
2023, som ændret ved § 35 i lov nr. 612 af 11. juni
2024, § 6 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, § 44 i lov nr.
258 af 6. marts 2025 og § 2 i lov nr. 341 af 3. april 2025,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 22, stk. 1, ændres
»reglerne i §§ 89 og 91« til: »§
89«, og »reglerne i §§ 51 og 53«
ændres til: »§ 51«.
§ 30. I
lov om fremme af energibesparelser i bygninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1923 af 8. oktober 2021, som
ændret ved § 3 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 29, stk. 4, nr. 1, ændres
»Energiklagenævnet,« til:
»Energiklagenævnet, og«.
2. I
§ 29, stk. 4, nr. 2, ændres
», og« til: ».«
3. § 29,
stk. 4, nr. 3, og stk. 5,
ophæves.
§ 31. I
lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram og
om Green Labs DK-programmet, jf. lovbekendtgørelse nr. 895
af 28. august 2019, foretages følgende ændring:
1. § 16,
stk. 5-7, ophæves.
§ 32. I
offshoresikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 6.
februar 2018, som ændret ved § 34 i lov nr. 1436 af 29.
juni 2021, § 38 i lov nr. 612 af 11 juni 2024 og § 10 i
lov nr. 1669 af 30. december 2024, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 66 a, stk. 4, 2. pkt.,
udgår »stk. 4, nr. 2, og stk. 6,«.
2. I
§ 67, stk. 4, nr. 1, ændres
», og« til: ».«
3. § 67,
stk. 4, nr. 2, og stk. 6,
ophæves.
§ 33. I
lov om statstilskud til elintensive virksomheder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 94 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændring:
1. § 12,
stk. 3 og 6, ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4.
§ 34. I
olieberedskabsloven, lov nr. 354 af 24. april 2012, som
ændret ved lov nr. 1466 af 10. december 2024 og § 39 i
lov nr. 258 af 6. marts 2025, foretages følgende
ændring:
1. § 21,
stk. 6, ophæves.
§ 35. I
miljøbeskyttelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1093 af 11. oktober 2024, som ændret senest ved lov nr. 368
af 8. april 2025, foretages følgende ændring:
1. § 100
c ophæves.
§ 36. I
lov nr. 612 af 11. juni 2024 om rørført transport af
CO2 foretages følgende
ændring:
1. §
31 ophæves.
§ 37. I
lov nr. 1453 af 10. december 2024 om supplerende bestemmelser til
forordningen om reduktion af metanemissioner i energisektoren
foretages følgende ændring:
1. § 15,
stk. 5, ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
§ 38. I
vandforsyningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 28.
oktober 2024, som ændret ved § 2 i lov nr. 668 af 11.
juni 2024, foretages følgende ændring:
1. §§
80 d og 80 e ophæves.
§ 39. I
lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 187 af 19. februar 2025, foretages
følgende ændring:
1. §§
8 b og 8 c ophæves.
§ 40. I
lov nr. 1647 af 30. december 2024 om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren
foretages følgende ændring:
1. §
25 ophæves.
Kapitel 9
Territorialbestemmelse
§
41. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.