B 77 Forslag til folketingsbeslutning om at etablere et nationalt akutberedskab.

Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Forkastet

Betænkning

Afgivet: 22-04-2025

Afgivet: 22-04-2025

Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 22. april 2025

20241_b77_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 22. april 2025

1. Indstillinger

Udvalget indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Socialdemokratiet, Venstre, Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Moderaterne, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre

Et flertal bestående af regeringen (S, V og M) og (DD, SF, KF og RV) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.

Det er afgørende at have et velfungerende akutberedskab i hele Danmark. Flertallet anerkender derfor ambitionen om, at der skal være lighed i adgang til sundhedstilbud på tværs af landet, også på det præhospitale område, og at indfrielsen af denne ambition kræver politisk fokus.

Flertallet henviser til, at der netop er indgået en bred politisk aftale om en sundhedsreform, som skal være med til at reducere ulighed i sundhed til gavn for patienterne.

Reformen fastlægger organiseringen af det fremtidige sundhedsvæsen, herunder det præhospitale område, som med aftalen fortsat skal være forankret i de enkelte regioner. Den regionale forankring sikrer, at den præhospitale indsats tager hensyn til lokale forhold, herunder en tæt kobling og sammenhæng til driften og organiseringen af de øvrige akutte sundhedstilbud. For lighed i sundhed forudsætter, at der tages højde for, at der kan være behov for forskellige løsninger, som svarer til lokale regionale forhold.

I samme reform er det aftalt, at regionerne som led i den nationale sundhedsplan forpligtes til at efterleve mål for den akutte sundhedsindsats på tværs af landet. Målene skal understøtte, at patienter oplever en ensartet kvalitet i tilbuddene i den akutte sundhedsindsats på tværs af landet. Flertallet noterer sig i den forbindelse også, at Sundhedsstyrelsen i 2020 kom med anbefalinger til organisering af den akutte sundhedsindsats og driften og udviklingen af den præhospitale indsats.

Desuden har regionerne på udvalgte områder af den præhospitale indsats fællesregional/national koordinering inden for det præhospitale område for at sikre hurtigst mulig hjælp til borgerne og sikre en effektiv ressourceudnyttelse på tværs af regionsgrænser. Det gælder bl.a. i forhold til akutlægehelikopterordningen, den regionale uddannelse for sundhedsfaglige visitatorer og det fælles visitationsværktøj.

Flertallet noterer sig endelig, at regionerne har oplyst, at de løbende vurderer, om der er indsatser, hvor der er potentiale ved fællesregionale løsninger. Senest har regionerne eksempelvis indkøbt og er ved at implementere en fælles it-platform, som vil gøre det muligt for vagtcentralerne i regionerne at se akutberedskaber i andre regioner og udveksle opgaver som led i arbejdet med at sikre hurtigst mulig respons til borgerne og udnytte ressourcerne effektivt på tværs af landet. Flertallet finder det positivt, at der er et løbende fokus på fællesregionale løsninger på de områder, hvor det er relevant og skaber værdi.

Flertallet kan på den baggrund ikke støtte beslutningsforslaget.

3. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. november 2024 og var til 1. behandling den 28. februar 2025. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.

Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og dokumenter

Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslutningsforslaget.

Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S) nfmd. Sara Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Karsten Filsø (SF) Peder Hvelplund (EL) Stinus Lindgreen (RV) Karin Liltorp (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5